Vanha ja Uusi liitto

Raamatun perusteella pitäisi kuitenkin osata vastata tähän kysymykseen: voiko juutalainen pelastua ilman uskoa Jeesukseen ja kastetta (joka on Jeesuksen nimenomainen vaatimus, Matt.28:19 ym.)?

Sana “korvausteologia” on myös myöhempää kehittelyä. En erityisemmin pidä sanasta, sillä sitä käytetään yleensä ymmärryksessä juutalaiset vastaan (pakana)kirkko. Itse asia eli liittojen vaihtuminen tapahtui kuitenkin juutalaisuuden sisällä, kun “Pietarin kirkko” syrjäytti “Kaifaan kirkon”. Kaifaan kirkko jatkaa vanhalla (väärällä) eksegeesillä, joka tulkitsee Vanhan testamentin lukuisia messiaanisia kohtia niin, etteivät ne puhu jo tulleesta Messiaasta.

3 tykkäystä

Korvausteologia on ihan kätevä käsite sille että jotkut esittävät kristittyjen “korvanneen” juutalaiset Jumalan omaisuuskansana.

Itse olen lukenut Raamatusta että meidät kristityt on “oksastettu samaan juureen” juutalaisten kanssa. Emme ole korvanneet juutalaisia, vaan täydentäneet heitä Jumalan omaisuuskansana.

Mutta (ääri-)luterilaisten on ehkä vaikea kannattaa ajatusta hedelmällisestä uskonelämästä juutalaisten rinnalla, kun oppiriitoja seuratessa syntyy joskus ajatus, että he ovat Jumalan omaisuuskansana korvanneet myös katoliset ja ortodoksit kristitytkin.

Tuo täydentäminen on hyvä pointti, ja olen asiasta samaa mieltä. Oksastaminen tapahtuu uskossa, mutta varmaankin Pietarin kirkkoon, ei Kaifaan (?)

1 tykkäys

Tuo juuri on Kristus. Pyhä Paavali kirjoittaa (Room. 11:19-20):

Sinä kaiketi sanonet: “Ne oksat taitettiin pois, että minut oksastettaisiin.”
Oikein; epäuskonsa tähden ne taitettiin pois, mutta sinä pysyt uskosi kautta. Älä ole ylpeä, vaan pelkää.

Lisäksi Paavali kirjoittaa (2. Kor. 3:10-16):

Sillä se, millä ennen oli kirkkaus [eli Mooseksen laki], on tämän rinnalla kirkkautta vailla, tämän ylenpalttisen kirkkauden tähden. Jos sillä, mikä on katoavaista, oli kirkkaus, niin vielä paljoa enemmän on sillä, mikä on pysyväistä, oleva kirkkautta. Koska meillä siis on tämmöinen toivo, niin me olemme aivan rohkeat, emmekä tee niin kuin Mooses, joka pani peitteen kasvoillensa, etteivät Israelin lapset näkisi sen loppua, mikä on katoavaista. Mutta heidän mielensä paatuivat, sillä vielä tänäkin päivänä sama peite, vanhan liiton kirjoituksia luettaessa, pysyy poisottamatta, sillä vasta Kristuksessa se katoaa. [kursiivi oma] Vielä tänäkin päivänä, kun Moosesta luetaan, on peite heidän sydämensä päällä; mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran tykö, otetaan peite pois.

Usko on perimmäinen todellisuus, joka erottaa, ei veri. Siksi Poikaan uskomattomat, jotka ovat maailmasta, vihaavat Jumalan Poikaan uskovia, olivat nämä sitten Juudan tai Benjaminin heimoa tai jotain muuta heimoa. Tästä Paavali todistaa ehtimiseen.

Mistähän tämmöinen ajatus mahtaa nousta? Sitä paitsi keitä mahdat tarkoittaa (-ääri) luterilaisilla? Ettet vain olisi tehnyt heistä jonkinlaista olkiukkoa? Minä katson itse kuuluvani tuohon ryhmään, mutta tuollaiseen käsitykseen en ole törmännyt. Me ajattelemme yksinkertaisesti, että kaikki Kristukseen uskovat muodostavat kristillisen kirkon, edustivatpa he sitten mitä uskontokuntaa tai kansakuntaa tahansa, eikä tässä kirkossa kukaan korvaa toistaan.

:+1::+1:
Terve Repe!

1 tykkäys

Terve, cymbus ja moni muu.

5 tykkäystä

Kuka haluaa Jumalan ilmestyvän lain sanassa, kuten Siinailla? Tästä esimerkkinä käyköön tämänpäiväinen video filippiineillä purkautumassa olevasta tulivuoresta:

2 viestiä siirrettiin ketjuun: Kysy mitä vain liittyen uskontoon, kirkkoihin, seurakuntiin