Vuoden kristillinen kirja 2025

Vuoden kristillinen kirja -finalistit julkistettiin Turun kirjamessuilla viikonloppuna. Voittajat selviävät Helsingin kirjamessuilla kuun lopussa.

Oletko lukenut jonkin tai joitakin näistä kirjoista? Olisi kiinnostavaa kuulla foorumistien kommentteja kirjoista.

Vähän harmi, kun tuo aika ehdokkaiden julkistamisesta äänestyksen päättymiseen on vajaa kuukausi. Siinä ajassa ei ehdi kahdeksaa kirjaa lukea, hyvä jos edes saa kirjastosta lainaksi että ehtisi edes selata. Monena vuonna olen kyllä äänestänyt, mutta aina joutunut tekemään sen vain esittelyjen perusteella. Niin tänäkin vuonna.

1 tykkäys

Mulla on tuo Lari Launosen kirja juuri odottamassa. Muita en ole lukenut. Eli Angsti valinnee sen.

Päädyin varaamaan kirjan tämän koskettavan videon kautta:

https://youtu.be/JIR2__NLkMk?si=I2p-VfoLPDiu8iRK

Ei ole tullut luettua näistä vielä yhtään. Mutta Väyläkirjojen nimi osui tuolta. Kristillistä kirjallisuutta on siirtynyt paljon sinne julkaistavaksi sen jälkeen, kun meni vanha kristillinen kustantamo on lopettanut uusien kirjojen julkaisun.

Kirjoittaja on poistanut viestin.

1 tykkäys

Niinpä ja kaikkialla. Siksi joutuu lukemaan uudestaan, vanhoja koeteltuja oikeasti kristillisiä kirjoja ja hartauskirjoja. Mehän jaamme mm. Valen-Sendstadit.

1 tykkäys

Kirjoittaja on poistanut viestin

1 tykkäys

Myös Juha Vähäsarja?

Mielestäni hän on oikein hyvä hartauskirjamies, luterilainen.

2 tykkäystä

Uskon, että myös Ex-criminals on hyvä.

1 tykkäys

Minusta näyttäisi ihan ok kattaukselta. Ottaen huomioon sen valikon josta lähdettiin liikkeelle. Yhden olen lukenut, yhtä kuunnellut ja muita ei todennäköisesti tule luettua eikä kuunneltua. Roska on minusta aika liioitellusti sanottu.

D

2 tykkäystä

Kirjoittaja on poistanut viestin.

Oletko tosissasi? Jos et ole lukenut yhtään Vähäsarjan hartauskirjoitusta, ymmärrän. Muuten en.

1 tykkäys

Olisin aika varovainen sanomaan minkä ihmistuotoksen kautta Jumala puhuu ja ei puhu. Jos Jumala puhuu luonnossakin, niin kyllä Hän voi puhua erinäisten kirjojenkin kautta.

D

4 tykkäystä

Kirjoittaja on poistanut viestin.

Kunnioitan lukeneisuuttasi. En olisi jaksanut enkä ehtinytkään elämässäni kuin murto-osaan tuosta

Kun aiheena on vuoden kristillinen kirja, olisi kuitenkin kohtuullista mieiestäni osoittaa ymmärrystä sillekin että ns tavallisille ihmisille tehdään kirjoja yhä vuonna 2025 kristillisistä aiheista, ja että siitä uutisoidaan ja näin saadaan kenties uusia lukijoita jne. Ei Jumalan sana todellakaan rajoitu Lutheriin ja Gerhardiin, niin hyvin kuin he varmasti Raamattua selittävätkin, ja opettavat kristinuskoa.

Minulla ei ole ehdokkaista mitään muuta sanottavaa, mutta Juha Vähäsarja on käsittääkseni aika paljon luettu kirjoittaja, ja iloitsen siitä että hän kulkee hyvinkin uskollisesti perinteisen uskon polkuja. Nykyajan huonosti keskittyvälle ja kiireiselle ihmiselle voi olla kultajyvä moni hänen lyhyt hartautensa, varsinkin kun ne kaikki perustuvat Raamattuun. Ei kaikkien tarvitse jaksaa tiiliskiviä, mutta suurta on, jos päivän evääksi saa pienen tekstin jossa Jumala puhuu. Tänä vuonna on eniten pöydässämme kulunut psalmeihin pohjautuva Vähäsarja.

4 tykkäystä

Kirjoittaja on poistanut viestin.

1 tykkäys

Eihän minulla ole mitään Vähäsarjaa vastaan en vain tunne hänen kirjoituksiaan.

Havaitsen “pientä” ristiriitaa …. :rofl:

Tuomio on valmis, lukemattakin selvä!

Lutherin kirjat ovat varmasti hyviä ja ajattomia, mutta jos kaikki nykyään kirjoitettu on “roskaa”, sitä voisi miettiä, kannattaako sinun kuunnella esimerkiksiyhtään saarnaa jonka yks Matti on kirjoittanut. Miksi vaivautua uudestaan sanoittamaan … luettakoon Raamattua ja Lutherin saarna postillasta siihen päälle!

Itse pidän kyllä ihan nykyajassa elävien ihmisten kirjoja, puheita ja saarnoja merkittävinä. Myös siksi, että näin Jumalan sana osoittautuu eläväksi ja voimakkaaksi. Se ei ole vain historiallinen jäänne vaan Pyhä Henki edelleenkin sen kautta vaikuttaa. Ihmiset haluavat kirjoittaa ja puhua, sisällöllisesti ikuista evankeliumia, mutta tässä ajassa, omin sanoin ja omat lahjansa käyttöön antaen.

6 tykkäystä

Kärjistyksestä syntyi hyvä ja antoisa keskustelu, joka oli ainakin minulle on hyödyksi ja rakentavaa. Kyllähän Jumala voi käyttää mitä tahansa, todellakin myös syntisiä ja vähäuskoisia, varsinkin pilkkopimeässä kiinnostumaan Jeesuksesta K.
Kuitenkin on runsaasti sitä roskaa ja harhaa eikä kukaan tavallinen ainakaan pysty kaikkia arvioimaan. Toivottavasti tänä vuonna voittaisi oikea kristillinen, uskovan kirjoittama kirja eikä skandaalin sävyttämä ja kohauttama, vaikka sellaisetkin voivat olla tarpeen, että tietää missä mennään nykyaikana.

Näkökulma tuokin….

Itse olen hidas lukija. Ehkä jokseenkin sitkeä silti.

Sain hiljattain luettua loppuun Augustinuksen Tunnustukset. Onhan se melko erilaista kuin nykykirjat. Mutta toisaalta yllättävän “modernia”, esimerkiksi pohdiskelut ajan olemuksesta - mitä ovat mennyt, nykyinen ja tuleva aika.

En minä kuuntelekaan saarnaa sen vuosi, että mainitsemasi Matti tai joku muu saarnamies sitä saarnaa. En siis heidän persoonansa tai tittelinsä tai oppineisuutensa vuoksi, vaan sanan vuoksi! Jos nimittäin olisin kuunnellut saarnoja aina kuunellen niitä jonkun ihmisen persoonan tai siihen kuuluvan vuoksi niin eksyisin kyllä hyvin äkkiä taruhin, niin kuin ne monet nykyään, jotka juoksevat sinne tänne kuuntelemassa puhujia, jotka ihmismielipiteiden mukaan ovat kuuntelemisen arvoisia.
Seurakunnassani minä käyn muunkin syyn vuoksi kuin vain kuuntelemassa saarnan, sehän menee minulta joskus täysin ohi kun ajatukset ovat muualla, mutta joskus taas saan siitä ihan arvokaan sanan helmen josta rakennun. Mutta onhan seurakunnassani ehtoollinen tarjolla aina ja siinä itse Kristus puhuu minulle ja antaa ruumiinsa ja verensä nautittavaksi syntieni anteeksiantamukseksi. Edelleen käyn siellä koska seurakuntani on tunnustukseltaan luterilainen ja vastaa tämän tunnustuksensa takia sitä käsitystä, jonka olen sanasta oppinut niiden todistajien vahvistamana, jotka ovat minua opastaneet. Katson myös mennessäni Messuun olevani todistajana niille ihmisille, jotka ovat vielä ulkopuolella, että hekin sinne hakeutuisivat, jotta saisimme siten rakentua yhteisestä uskosta.

Mutta tuosta, että kuuntelen saarnaa sanan tähden, enkä persoonan tähden laitan tähän pätkän Lutherin tekstiä, tekstiä, jonka hän aivan varmasti myös on alistanut sanan alle, eikä oman persoonansa alle, jonka tähden häntä ei ole kuultavakaan, kuten hän itse sanoo. Hänen tekstinsä on lyhyt lainaus @Mirkun loistavasta lainauksesta häneltä.

Joka sanan ottaa vastaan saarnamiehen vuoksi, ei hän usko sanaa, eikä myös Jumalan päälle sanan kautta, vaan hän uskoo saarnamiestä ja saarnamiehen päälle. Jonka tähden ei myös hänen uskonsa kauan pysy kannallansa. Mutta, joka uskoo sanaa, se ei huoli kuka sanaa tuopi edes, eikä myös pidä sanaa kunniassa persoonan vuoksi, vaan pitää sitä vastoin persoonaa kunniassa sanan vuoksi, aina alentaen persoonan sanan alle. Ja vaikka persoona kukistuisi taikka uskostaan luopuisikin ja saarnaisi toisin, niin hän antaa pikemmin persoonan mennä kuin sanan, pysyen siinä kuin hän on kuullut, olkoon persoona, tulkoon persoona, menköön persoona kuinka ja koska hyvänsä. Tämä myös on oikea erotus jumalallisen ja ihmisellisen uskon välillä: Että ihmisellinen usko riippuu persoonassa, uskoo ja kunnioittaa sanaa, hänen vuoksensa, joka sitä julistaa. Mutta Jumalallinen usko taas riippuu sanassa, jossa on itse Jumala, eikä usko ja kunnioita sanaa sen vuoksi, joka sen on tuonut edes, vaan tuntee sanan niin vahvaksi, ettei häntä mikään siitä voi irrottaa, vaikka vielä sama saarnaaja pyytäisi tehdä."

Martti Luther

Ps. Pyyhin aikaisemmat viestini pois tästä ketjusta niin ei tarvitse niillä stressata.

1 tykkäys

Väistit nyt jutun pointin. Ei kyse ollut saarnamiehen tai kirjailijan korottamisesta Jumalan sanan yläpuolelle, eikä siitä että messussa käyt - ja käyn - muustakin syystä kuin saarnan vuoksi.. Yhtä hyvin joku voisi sanoa että lainaamalla jatkuvasti Lutheria korotat ihmisen Jumalan tasolle. Minä en tietenkään niin ajattele sinusta, mutta argumentaatiosi ontuu pahasti. Koko asiahan oli tässä se, että tuomitsit roskaksi kirjat, joita et lue. Ymmärrän kyllä että ylilyöntiä voi joskus olla vaikea myöntää. Näin se käy minullekin.

Pyyhkimällä omat viestisi et poista sanojasi, sillä niitähän lainattiin toisten kommenteissa.

Turhautuminen on inhimillistä. Kirkossa ja kristillisessä kirjallisuudessa on paljon moitittavaa. Ehkä tässä vaan kävi taas se toteen, että itselle tärkeää asiaa ei yleensä saa edistettyä mustaamalla toisia ihmisiä ja heidän tekemisiään. Parempi olisi vain kehua sitä mitä arvostaa, ja jättää roskapuheet sikseen.

2 tykkäystä