Yksin Raamattu -periaate

Ei oleteta. Synergismi ei millään tavalla implikoi dualismia. Olen tämän vaikka miten monta kertaa selittänyt auki.

Tämä tässä on ongelma, miksi näissä keskusteluissa sama levy pyörii ikuisesti, kun jotkut eivät ymmärrä, mitä puhuvat, eivätkä sitä, mitä heille puhutaan.

Toinen on, että Pieper tuossa yläpuolella kumoaa Raamatun Raamatulla. Lainaamasi selitys ei millään tavalla onnistu yhdistämään kyseisten jakeiden ajatusta, vaan ainoastaan valitsee jälkimmäisen jakeen ajatuksen ensimmäisen jakeen yli.

Ne parjatut synergistit nimenomaan onnistuvat huomioimaan ja yhdistämään molempien jakeiden ajatuksen. Mutta tiedän tarkalleen ja olen selittänyt auki, miksi niin Pieper kuin hänen seuraajansa eivät kykene käsittämään sitä ratkaisua.

Jos ihminen ei ole hengellinen, vaan tarkastelee koko pyhittymisen ajatusta lihan näkökulmasta, niin hän päätyy juuri tuollaiseen näkökulmaan kuin Pieper. Silloin se dualismi on rakennettuna sisään siihen lihan tapaan tarkastella asiaa. Ei niiden tapaan, joita tuossa kutsutaan synergisteiksi.

Olen sanonut jo, että koko tuo luterilainen kritiikki perustuu pahaan tahtoon ja tahalliseen karikatyyrin tekemiseen. Olen selittänyt jo monta kertaa, että miten se tapahtuu, kaikkia tarvittavia yksityiskohtia myöten. Jos ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Jos ei haluta tietää niin ei haluta tietää. Jos ei kykene käsittämään niin ei kykene käsittämään. Jos saa vielä vahingoniloa siitä, että ei tarvitse noteerata koko asiaa, niin sellainen on täysin vinoutunut tapa keskustella.

Mutta se tarkoittaa, ihan normaalin järjen näkökulmasta katsottuna, että ei tuolla kritiikillä, siis Pieperin ja muiden, ole mitään arvoa eikä merkitystä, jos se menee tahallaan ohi siitä, mitä se on kritisoivinaan. Aivan hölmöä kenenkään on sellaista kuunnella. Tai noteerata yhtään miksikään.

Nämä jutut ovat älyllisesti kiehtovia kun nämä käsittää ensimmäisen kerran. Siis sen, että synergisteillä ei ole dualismia. Ja sen, että dualismi on luterilaisessa maailmankuvassa. Ja sen, että luterilainen ajattelu ei kykene perustelemaan eikä puolustamaan sitä, miksi sillä se dualismi on. Vaan se perusteetta olettaa dualismin sekä osaksi omaa maailmankuvaansa, että kaikkien muidenkin maailmankuvaa.

Tuon perusteella näyttää, ainakin tuossa kohdassa, että Pieperin metafyysinen positio perustuu sokeudelle sitä koskien, mitä hän itse ajattelee. Ja sitä koskien, mitä hänen vastustajansa tai kritiikkinsä kohteet ajattelevat. Juttu lakkaa olemasta älyllisesti kiehtova siinä vaiheessa kun pitäisi alkaa käsitellä sitä sokeutta niin kuin se olisi jotain erittäin hienoa näkemistä.

Joten muiden maailmankuvien ja niiden edustajien ensimmäinen ja ainoa tapa edetä missään on saada perille luterilaiselle osapuolelle, että he eivät jaa luterilaisten ajatusta dualismista. Mutta se taas ei koskaan onnistu, koska luterilaisuus perustuu epätosille väitteille sen vaihtoehdoista ja vastakohdista. Ja sen omasta selitysvoimasta. Nämä kulkevat käsi kädessä.

3 tykkäystä

Kun oli noin viisi vuotias, menin kavereiden kanssa paikalliseen urheiluhalliin, katsomaan Niiloa. 5-vuotiaana koin siinä spontaanisti jotakin ihmeellistä. Pienenä poikana pääsin ihan Niilon lähelle seuraamaan häntä kun kansaa kaatui.

Kerran olin kuuntelemassa Markku Koivistoa, hänen puheessa koin saman hengen kuin Niilossa ja tunnistin sen heti. Luterilaisista erityisesti piispa Yrjö Sariola joka asui Niilon naapurissa ( jos en nyt väärin muista) piti erityisesti Niilosta. Nokia missio on surullinen tapaus, jota silloin piispa Pihkala yritti kaikin tavoin palauttaa kirkon uomaan. Olen seurannut läheltä kuinka piispa silloin kärsi tästä.

Mitä tulee oppiriitoihin, tiedämme, että jakaantuneisuus kristikunnassa ei ole Jumalasta. Herman Sasse luterilainen puhdasoppinen teologi, tosin on sitä mieltä, että jakaantuminen ei ole aika huono asia. Lähtökohtaisesti se kuitenkin on. Syitä voi olla monia. Minua on erityisesti puhuttanut Ortodoksisessa kirkossa ykseyden korostus ja kirkkokunnan historian perspektiivissa sen yhtenäisyys ( vaikka muutamia jakoja tosin sielläkin on) pääsääntöisesti kuitenkin yhtenäinen. Ortodoksit ovat luoneet sellainen systeemin joka varjelee kirkon ykseyttä ( kanonit, ekumeeniset konsiilit, apostoliset ja paikalliskirkkojen kanonit, sekä kirkon raamatun tulkinnan auktoritäärisyys) .

Olisi varmasti paikalla tarkistaa eri kirkkokuntien opillisia eroja, varsinkin ruohonjuuri tasolla. Milestäni tämä olis Jeesuksen sanan konkreettista seuraamista, että he yhtä olisivat. Teologisella tulkinnalla on vaikuttavuus aina ihmisen koko olemukseen. Itse luterilaisena huomaan sen, kun olen lukenut ortodoksista ajattelutapaa, kuinka olen joutunut syviin vesiin. Itsestään selvät raamatunkohtat eivät olekkaan enään itsestään selviä.

Jeesus kehotti pysymään erossa fariseuksien opeista ja siitä hän antoi muutaman esimerkinkin, mutta erotti Kirjoitukset, joihin fariseuksetkin olivat perehtyneet ja kehotti Kirjoituksia seuraamaan, lisähuomautuksella, “mutta älkää tehkö heidän tekojensa mukaan”. Onko sinulle aivan mahdotonta lukea mitä luettavissa on?! Tänäkin päivänä on niitä kirjanoppineita/fariseuksia, jotka tietävät mitä Raamatussa lukee, mutta lukevat niitä perinnäissääntöjen kautta. Eli luetaan kirjoja, jotka kertovat, selittävät ja tulkitsevat mitä Raamatussa lukee. Tässä toteutuu sekin, mikä Trentossa päätettiin traditioista, “jos traditiot ja Kirjoitukset poikkeavat, niin traditiot pätevät”. Eli ovat vähintään Raamatun veroiset.

En lähtisi perustelemaan niin heikoilla vedoilla kuin teet. Psalmi 22 ei ole isien perinnäissääntö, eikä Jeesusken viimeiset sanat ristillä olleet perinnäissääntö. Ne ovat Raamatun Sanaa. Myös muu mitä sanot esimerkiksi “kirjakokoelmasta” ei edusta traditioita, joiden päällä kirkkolaitokset ovat. Niiden sanoma on sisällöltään kirkkolaitokset kumoava. Eli melkoinen mylläkkä tämä esittämäsi perustus. Hän, joka vaikutti henkensä kautta Seurakunnan syntymisen oli lihaksi tullut Sana, joka nyt ‘lihattomana’ on Seurakuntansa pää.

Otin esimerkin Vartiotornin tekniikasta, mitä yhtämieltä olemisiin tulee. Eli en alunpitäenkään nähnyt sinulla olleen perusteita julistaa, että olemme yhtämieltä siinä, mitä Jeesus fariseuksille sanoi. koskien isien perinnäissääntöjä.

Nokia Missiosta ja Markku Koivistosta on keskusteltu parilla edellisellä foorumilla sivukaupalla, joten en mene enempää siihen. Kaikki tietävät minne liike meni viimeisinä vuosinaan, mutta ei vielä silloin kun Pihkala sitä hätisteli, vaan vasta sen jälkeen kun se erosi luterilaisesta kirkosta ja perusti oman kirkkokunnan. Vasta silloin ongelmat suorastaan räjähtivät käsiin ja ilmoille.

Markussa oli varmastikin alunalkaen sama henki kuin Niilossakin, Pyhä Henki, ja on edelleenkin, kun hän Sleyssä käy joka viikko. Pihkala sen sijaan ajoi taitamattomuuttaan ja aiheettomasti liikkeen aikanaan sellaiseen nurkkaan, että hän saa varmasti oman vastuunsa liikkeen harhateille menosta, koska käytännössä pakotti eroamaan lut. kirkosta. Toiminta menneinä vuosina oli hyvää pitkään silloin, kun valituksia piispalle tehtiin joidenkin henkilöiden toimesta,

En oikeastaan tee mitään kuvausta vaan vetoan ihan hengelliseen ymmärykseen parin Raamatun paikan perusteella.

Jes 53:4: “Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,”

Joh. 1:29: “Seuraavana päivänä Johannes näki, että Jeesus oli tulossa hänen luokseen. Johannes sanoi:»Katsokaa: Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!”

Kristus siis kantoi sairautemme, sälytti kipumme päällensä ja otti syntimme pois. Kun hän siis teki näin, niin silloin sinä, enkä minä voi voittaa näitä vihollisia, vaan Kristus on todella astunut sijaamme ja kantaa sinun ja minun kivut ja sairaudet sinussa ja minussa uskomme kautta.

Emme siis itse voita näitä vihollisia millään tavoin, vaan Kristus on ne jo voittanut ja uskon union kautta Kristus voittaa ne meissä. Ja kun ajattelet vihollisista viimeistä, kuolemaa, niin tiedät satavarmasti, että sinun ja meidän kaikkien on kerran kuoltava. Tälle asialle ei kukaan voi mitään, se tulee varmasti osaksemme. Mutta jos olemme uskon union kautta yhdistyneet Kristukseen kasteessamme, niin me voitamme myös tämän viimeisen vihollisen kuoleman, hänessä. Kysyn, missä tässä on synergismi?

Room. 6:6-9: “Tiedämme, että vanha minämme on yhdessä hänen kanssaan ristiinnaulittu, jotta tämä syntinen ruumis menettäisi valtansa emmekä enää olisi synnin orjia. Se, joka on kuollut, on näet päässyt vapaaksi synnin vallasta. Mutta jos kerran olemme kuolleet Kristuksen kanssa, uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan. Tiedämme, että koska Kristus on herätetty kuolleista, hän ei enää kuole eikä kuolemalla ole enää valtaa häneen.”

Siis Kristus ei enää kuole, eikä kuolemalla ole valtaa häneen ja siinä on perustus, miksi sillä ei ole valtaa minuunkaan. Voin siis kuolemani hetkellä sanoa aivan hyvin “Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni”, sillä olenhan uskon kautta yhtä Kristuksen kanssa ja jaan saman kohtalon.

1 tykkäys

Miten niin? Mihin tämä liittyy?

Sanot usein että ei pidä tulkita vaan tyytyä kirjoitettuun Raamattuun. Tässä itse teet tulkinnan, joka on merkittävä. Siirrät nuo p.säännöt tarkoittamaan jotain muuta mitä itse tekstissä sanottiin. Tämä on ongelman ytimessä.

Minä en ole esittänyt tuollaista. Edellä on monikin kertonut että luterilainen periaate on tradition arvioiminen Raamatulla eikä päinvastoin.

En sanonutkaan että ne ovat p sääntöjä. Otin psalmit esimerkiksi siitä että Jeesus eli ja kuoli juutalaisena. Kirjoitukset ovat myös suullista traditiota. Se siirtyy sukupolvelta toiselle. Sitten Raamattu on syntynyt. Se ei merkitse etteikö Jumalan sana olisi kyseessä. Kristus on itse niissä psalmeissa ja profetioissa läsnä. Ihmeellisellä tavalla hän kuitenkin samalla oli täysi ihminen joka tutki kirjoituksia mutta myös eli sisällä käytännössä tuossa traditiossa. Pakonomainen tarve hylätä traditio sanana ja asiana ja väittää sitä samaksi kuin vääristelevät p säännöt vie sinut harhaan tässä. Se on vastoin todellisuutta missä Jumala toimii ja ihmiset elävät.

Raamattu kumoaa kirkkolaitokset? Tämä pitäisi avata tarkemmin. Sana laitos on negatiivinen. Varmasti inhimillinen puoli onkin mukana. Mutta onko siitä joku kirkko tai seurakunta vapaa? Ilmeisesti hylkäät tietyt kirkot laitoksina ja toiset ovat enemmän tai kokonaan oikeita. Millä perusteilla? Jos apostolien kirjoituksia ja samaan aikaan syntyneen kirkon historiaa katsotaan, tulisi osoittaa mikä kumoaa mitäkin.

Et halua olla samaa mieltä Jeesuksen sanoista kanssani. Kummallista, koska luin sinun kirjoittavan aivan samoin kuin minäkin. Jeesus moitti fariseuksia ulkokultaisuudesta ja siitä että käskyt kääntyivät päälaelleen heidän säännöillään. Piste.
Mutta se, mitä tuosta sovelletaan kirkkoon ja kristinuskoon, on se pointti mikä aiheuttaa hämmennystä. Tulkintasi on minusta väärä kun puhut niin kuin fariseusten säännöt olisivat sama asia kuin kristillinen traditio.

6 tykkäystä

Tätä tarkoitin, että laitamme kantamme luettavaksi ja ne lukeva muodostaa kantansa, joko Raamatulla, traditioilla tai mutulla. Hyvä, annetaan tämä tällä erää olla ja altistua arvioitavaksi.

P.S. “Pisteytyksesi” eli piste-ilmaus ei sulje eikä rajaa raamatullisuuteen vaan kaikkeen muuhun ja kaiken muun synteesiin.

Palaan varovasti tähän näkemykseen. Kristityt varmasti ajattelevat, Kristus on kertakaikkinen uhri synneistämme, hän on myös voittanut ylimmäinen pappimme ( kuten kalevan ristissä on kuvattuna Kristus voittajana) . Samalla kertaa on totta, että täällä meidän tulee osallistua taisteluun ( Ef 6) kuten sanot myöhemmin " unionin kautta Kristus voittaa ne meissa" - tämä ei kuitenkaan tapahdu tahtoamme sivuuttaen, turhentaen, väheksyen tai pois-sulkien. Tässä juuri on synergismi! Objektiivisen sovituksen kohdalla näin ei ole. On tärkeä olla sekoittamatta, muuttamatta ja jakamatta tätä järjestystä. On tärkeä antaa niiden olla sellaisena kuin ne on.

"Voin siis kuolemani hetkellä sanoa aivan hyvin “Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni”, > huomaat, että tahtosi osallistuu tähän suun tunnustukseen.

Se nimenomaan tapahtuu sinun tahtosi sivuuttaen. Apostoli sanoo nimenomaan, että:

Room 7:13-17: “Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi? Pois se! Vaan synti, että se synniksi nähtäisiin, on hyvän kautta tuottanut minulle kuoleman, että synti tulisi ylenmäärin synnilliseksi käskysanan kautta. Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen. Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen. Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä. Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.”

Näet, että laki tuotti, siis se, että hän näki itsensä mahdottomaksi sen noudattamiseen hänelle kuoleman synnin tähden, joka hänessä asui. Hän ei siis kyennyt synnin tähden, joka hänessä asui toteuttamaan sitä mitä hän tahtoi.

No miten asia ratkesi?

Room. 7:24-25: “Minä kurja ihminen! Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista? Kiitos Jumalalle Herramme Jeesuksen Kristuksen tähden! Niin minun sisimpäni noudattaa Jumalan lakia, mutta turmeltunut luontoni synnin lakia.”

Jumala oli synnyttänyt hänen sisimpäänsä uuden ihmisen, joka uskon kautta Kristukseen eli sitä elämää, jota Kristus eli, toisin sanoen niin kuin hän Gal. kirjeessä toteaa Kristus eli hänessä.

Samoin kun sanomme “Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni” emme sitä sano me, vaan Kristus meissä, meidän sijaisenamme uskon union kautta.

Minä en henkilökohtaisesti voi käsittää sellaista asiaa, että jos Kristus on kantanut sinun syntisi, niin miten sinä niitä muka vielä kannat, sovitat synergistisesti. Hänen, Kristuksen tulee kasvaa ja meidän vähetä, väistyä tekoinemme pois hänen tieltään.

Raamattu ei opeta, että me kantaisimme tai sovittaisimme syntejämme, kuten aikaisemmassa viestissä sanoin, Kristus on sovitusuhri ja ylimmäinen pappimme.

Kristitty ihminen ei ole automaattikone, robotti joka tahdottomasti puhuisi, lausuisi, rukoilisi, taistelisi, vaan kyllä Jumalan toiminta tapahtuu ihmisen sielussa kokonaisuudessa. Kaikki uskon lausumat tulevat meidän suusta ja meidän kielemme kautta. Minä uskon… ja me osallistumme tahdollamme tähän.

1 tykkäys

Kristitty ihminen on uskonsa kautta Kristuksessa ja kaikki mikä on hänen on meidän ja kaikki mikä on meidän on hänen, eli meillä on kohtalonyhteys kasteessa saamamme uskon kautta.

Gal 2:19-20: “Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu, ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.”

Tämä lienee yksi teologian vaikemmin ymmärrettäviä asioita, mutta se on myös yksi lohdullisimmista asioista, joka tämän taivaan kannen alta löytyy. Annan Lutherin selittää:

Yhteenveto

Elänhän minä tässä ruumiissakin, mutta tätä vähäistä elämän ripettä, mikä minussa on jäljellä, en pidä tosi elämänä. Eihän se ole todellista elämää, vaan ainoastaan naamari, jonka alla elää eräs toinen, nimittäin Kristus, minun varsinainen elämäni. Sitä elämää et näe vaan ainoastaan kuulet, niin kuin kuulet tuulen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee (Joh. 3:8). Niin sinä näet minun puhuvan, syövän, puuhailevan ja nukkuvan, etkä kuitenkaan näe minun elämääni. Sillä niin kauan kuin elän tätä elämää, elän kyllä ruumiissani, mutta en vanhan luontoni eli lihan mukaan vaan uskossa, uskosta ja uskon mukaisesti.

Ei apostoli kiellä elävänsä ruumiissa, hänhän tekee kaikkia sielullisen ihmisen tekoja. Hän myös käyttää kaikkea, mitä ruumiillinen ihminen tarvitsee: ruokaa, vaatteita jne. Sellaista tässä ruumiissa eläminen on. Mutta hän väittää, että se ei ole hänen omaa elämäänsä eikä hän elä “lihan mukaan”: hän tosin käyttää hyväkseen tämän maailman asioita, mutta ei elä niitä varten. Maailma sen sijaan elää niistä ja niitä varten, koska se ei muusta tiedä eikä muuta toivo kuin tätä ruumiillista elämää.

Tätä elämän ripettä, apostoli sanoo, jota elän tässä ruumiissa, minä elän siis uskoen Jumalan Poikaan. Sana, jonka suullani lausun, ei ole lähtöisin luonnollisesta ihmisestä, vaan se on Pyhän Hengen ja Kristuksen sanaa. Silmien näkeminen ja katse ei ole lihasta peräisin, sillä katsettani ei ohjaa liha vaan Pyhä Henki. Kuuloni ei ole lihasta peräisin, vaikka se on ruumiissani, vaan sitäkin ohjaa Pyhä Henki. Kristitty puhuu ainoastaan siveitä, harkittuja, pyhiä ja jumalallisia sanoja, jotka koskevat Kristusta ja koituvat Jumalan kunniaksi ja lähimmäisen autuudeksi. Eivät ne ole lähtöisin tästä ruumiista eivätkä lihan tahdon mukaisia, vaikka niiden muodostamiseen tarvitaan ruumiin elimiä. Enhän voi opettaa, saarnata, kirjoittaa, rukoilla enkä kiittää käyttämättä niitä välineitä, joita sanojen muodostamiseen tarvitaan. Kuitenkaan se ei ole lähtöisin eikä syntyisin lihasta, vaan sanat tulevat lahjoina ja ilmoituksena taivaasta, Jumalalta. Silmilläni katson naikkosta, mutta katseeni on siveä, en häntä himoitse. Vaikka näkeminen tapahtuu tässä ruumiissa, katse ei ole turmeltuneen luonnon katse; silmät ovat näkemisen ruumiillinen instrumentti, mutta siveys on peräisin taivaasta. Siten kristitty käyttää maailmaa ja kaikkea luotua siinä kuin jumalatonkin. Samaa on kummankin ravinto ja vaatetus, samalla tavalla he kuulevat, näkevät ja puhuvat, samanlaisia ovat heidän eleensä, hahmonsa ja käytöksensä. Niinhän Paavali sanoo Kristuksestakin: “Hänet havaittiin hahmoltaan ihmisten kaltaiseksi”, (Fil. 2:7). Yhtä kaikki erokin on jyrkkä. Vaikka elän tässä ruumiissa, ei elämä ole omaa elämääni vaan “sen elämän, jota tässä ruumiissani vielä elän, elän uskoen Jumalan Poikaan.” Tämä puhe, mitä paraikaa kuulet minun puhuvan, kumpuaa eri lähteestä kuin se, mitä ennen kuulit suustani. - Ennen kääntymystään Paavali käytti samaa ääntä ja kieltä, mutta silloin ne osasivat vain herjata. Siksi hän kykeni ainoastaan syytämään Jumalaa kohti iljettäviä herjauksia. Kääntymyksen jälkeen ruumis oli sama kuin ennen, sama oli kieli ja äänikin, mikään ei ollut muuttunut, mutta ääni ja kieli eivät enää muodostaneet herjauksia vaan hengellisiä sanoja, uskon ja Pyhän Hengen tuottamaa kiitosta ja ylistystä Jumalalle. Vaikka siis elän tässä ruumiissa, enää en elä turmeltuneen luontoni mukaan vaan uskoen Jumalan Poikaan.

Martti Luther, Galatalaiskirjeen selitys, s.198-199.

“Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle” ( 2 Kr 10:5).

Arkkimandriitta Sofroni kirjoittaa: " On nimittäin niin, että puhuessamme asiasta teoreettisesti se tuntuu hyvin yksinkertaiselta ja selvältä. Oikeassa elämässämme se ei ole ollenkaan yksinkertaista.
Alue, jolla meidän pitää erityisesti tarkailla itseämme on elämän fysiologinen puoli ja elimistömme perustana oleva kyky saattaa maailmaan kaltaisiamme jälkeläisiä eli lisääntyminen. Silloin kun tuo liike on meissä fysiologisesti luonnollinen, munkki irrottautuu siitä. Ja kun hän vaeltaa näin, hänen mielensä pyhittyy ja puhdistuu ja vähitellen siitä tulee hieno koneisto, joka havaitsee himojen pienimmätkin liikahdukset ympäröivässä ilmapiirissä. Askeetti saavuttaa tämän tilan vähitellen pitkän kokemuksen tuloksena. Ja siten hän varjeltuu synniltä." ( Arkkimadriitta Sofroni, hengellisä keskusteluja 1, s.209-211).

Apostolisissa isissä kuvataan kristittyjä, että he eivät eroa muista ihmisistä minkään maan tai kielen tai tapojen perusteella. He asuvat kreikkalaisten ja barbaarien kaupungeissa. He noudattavat paikallisia tapoja vaatetuksessa, ruokajärjestyksessä ja kaikessa muussakin elämässään. Mutta samalla he kuitenkin osittavat, että heidän elämänmuotonsa on ihailtava ja tunnetusti ihmeellinen. Jokainen vieras maa on heille isänmaa, mutta jokainen isänmaa on heille vieras. Maan päällä he oleskelevat mutta taivaassa on heidän yhdyskuntansa. Heidän pöytänsä on avoi kenelle vain mutta ei heidän aviovuoteensa. He rakastavat kaikkia mutta kaikki vainoavat heitä. Heitä ei tunneta mutta kuitenkin heidät tuomitaan. Heitä tapetaan mutta heidät tehdään eläväksi. He ovat köyhiä, mutta tekevät monia rikkaiksi. Heiltä puuttuu kaikki,mutta kuitenkin heillä on kaikkea ylenpalttisesti. Heitä häpäistään. Heitä pilkataan, mutta he osoittautuvat vanhurskaiksi. Heitä herjataan mutta he siunaavat. Kun heitä rangaistaan he iloitsevat kuin heitä virvoiteltaisiin eloon. Mutta ne jotka vihaavat heitä eivät osaa sanoa vihansa syytä. ” ( Kirje Diognetokselle s 207-208)

Lutherin lainauksessa on jotakin samaa kuin kuin tuossa vanhassa kirkollisessa tekstissä. Olihan Luther katollisen kirkon lapsi ja kasvatti. Sofroni teksti purkaa tämän vielä pitemmälle, miten tämä tapahtuu, että Kristus saa muodon teissä. Vaikka Sofronin teksit on suunnattu munkeille, hän suuntaa tekstinsä myös meille. Ihmiseltä vaaditaan siis jotakin ja tämä on koko yhteinäisen kirkon teologinen linja.

Oikeastaan mistä olemme erimieltä?

1 tykkäys

No siitä, että ihmiseltä vaaditaan jotain. Kaiken sen, mitä ihmiseltä vaaditaan on Kristus täyttänyt, olihan hän sijaisemme, jolloin sinun täytettäväksi ei jäänyt yhtään mitään. Laitan tähän Pieperin tekstiä siitä, kuinka yksin usko tulee kysymykseen, koska Kristuksen tekoahan ei voi ottaa vastaan kuin yksin uskolla, sillä muutoin se ei enää olisikaan Kristuksen teko! Laitan tuon tekstin englanninkielisestä Pieperin Dogmatiikan täysversiosta, koska se on siinä ytimekkäämmin sanottu kuin suomenkielisessä.

Yhteenveto

The Postulates o f Justification by Faith, Without Works

An essential prerequisite of justification by faith, or of subjective justification, is the objective justification (the reconciliation) of all mankind. If God had not in His heart justified the whole world because of Christ’s vicarious satisfaction, and if this justification were not offered in the Gospel, there could not be a justification by faith. All those who deny the objective justification (the objective reconciliation) will, if they would be consistent, also deny that subjective justification is brought about by faith; they will have to regard faith as - a complement of Christ’s merit - a human achievement. But objective reconciliation is the clear teaching of Scripture.Also our Lutheran Confessions base justification by faith on the fact that God is reconciled with the world and offers the forgiveness of sins as a gift (res promissa) in the Gospel. Apology: “Wizen we believe that God, for Christ’s sake, is reconciled to us, we are justified freely by faith.” "Remission of sins is something promised for Christ’s sake. Therefore it cannot be received except by faith alone. For a promise cannot be received except by faith alone. (Trigl. 147, Art. IV [11], 87; 145, ibid., 84.)

Next, justification by faith presupposes the gratia universalis. Unless the terrified sinner knows that Christ has fully reconciled all men to God and offers the forgiveness of sins in the Gospel to all men without distinction, he will not seek the forgiveness of his sins in the Gospel.

A further postulate of justification by faith, without the deeds of the Law, is the sofa gratia in conversion. In the semi-Pelagian and…

…synergistic systems, which teach human co-operation in conversion and thus deny the sola gratia; faith becomes, in part, a human work. And thus the Scripture -doctrine of justifying faith is forsaken, for in the matter of justification Scripture opposes faith to all works of man (Romans 3 and 4). Synergism of all shades turns the Biblical doctrine of justification by faith into the pagan, doctrine of work-righteousness, even though the term “sola fide” be retained…

…Finally, the doctrine of justification by faith stands and falls with the Biblical doctrine of the means of grace. If we do not base the forgiveness of sins on the objective means of grace, we base our forgiveness on our subjective condition, our feeling, our worthiness, and the like, or even on the character of the officiant. In so far as the Reformed “enthusiasts” teach an immediate revelation and operation of the Holy Ghost, detached from the means of grace (Zwingli: “The Spirit needs no guide,” etc. ).

Francis Pieper, Christian Dogmatics, p. 508, 509.

Tämä on lähinnä retorinen ero. Vastusta varmaankin tietynlaista ilmaisua, mutta asiallisesti ei kukaan kristitty oikeasti usko, että ihminen voi ansaita pelastuksen omilla teoillaan.

En oikein usko enää, että kukaan on missään vaiheessa halunnutkaan tietää. Foorumi on ollut suunnilleen tämän inkarnaation ajan joku suljettu osasto, minne jokainen on pystyttänyt oman puhujanpönttönsä.

Siksi olen ollut jatkuvasti sitä mieltä, että moderointia tarvitaan siihen, että keskustelu pysyy aiheessa. Sitä se oikeasti myös tarkoittaa oikeilla areenoilla ja oikeilla foorumeilla, missä halutaan edistää jotain asiaa tai päästä asiassa johonkin.

Mutta toisaalta on sanottu, sekä moderoinnin että aikaisemman ylläpidon että muutaman ystävällisen ja asiallisen keskustelijan toimesta, että tämä foorumi ei ole olemassa minkään asian edistämiseksi.

Joten käytännössä moderointi on toiminut niin, että jos joku siinä omassa pöntössään alkaa olla yleisesti liian häiritsevä, niin sitten kaadetaan pönttö. Mutta jos ketään häiritsee yksilönä viereisestä pöntöstä lähtevä meteli, niin sille ei ole tarkoitus tehdä mitään.

Olen todennut, kaikenlaisia pappeja, tohtoreita, professoreita, aktivisteja ja nettipersoonia seuratessani, että tyhmyydestä ja epärehellisyydestä on mahdotonta sanoa ulkopuolisena, että kummasta on kyse. Joten siinä on hyvä takaraja sille, että ei ala kenenkään tuomariksi. Tai silloin yksinkertaisesti tietää, että jos sanoo oman ajatuksensa, ja se menee toiselta täysin ohi, niin silloin on jo tehnyt voitavansa ja voi jättää sen toisen oli se nyt kumman tahansa valtaan.

Nöyryydellä ei tarkoiteta sitä, että joku ajattelee itsensä pieneksi tai vähäiseksi. Nöyryydellä tarkoitetaan sitä, että elää totuuden mukaan. Ylpeydellä sitä, että katsoo voivansa luoda oman totuutensa.

Vilpittömyys tarkoittaa sitä, että sosiaalisessa merkityksessä on sitä, mitä esittää olevansa. Esimerkiksi vähän aikaa sitten oli katolisissa piireissä vähän hälinää kommuunion ottamisesta vastaan a) polvistuen ja kielelle, joka on tradition määrittelemä ja vuosituhannen ajan oli ainoa sallittu tapa, tai b) seisten ja käteen, joka on joku viime vuosisadan puolivälistä yleistynyt juttu. Teknisesti sitä on pidetty jo toisen vuosisadan alusta lähtien häväistyksenä, mutta nyt se otettiin pelkkänä tottelemattomuutena ja sitten sallittiin “poikkeuksen” nojalla, ja nyt se “poikkeus” tehdään melkein joka paikassa.

Löytyy niitä, jotka argumentoivat, että asiassa ei ole oikeasti kyse Kristuksesta, tai että asiassa vaikuttaisi joku hengellinen tai metafyysinen totuus, vaan että kirkolla on valta ja oikeus määrätä asia tapahtumaan ihan millä tavalla tahansa. Eli jos kirkko sanoo, että jokin asia on yhtä sallittua, niin silloin se on myös yhtä hyvä kuin mikä muu tahansa.

Sitten on niitä, jotka sanovat, että ihan pelkkä terve järki riittää kertomaan, että minkälainen suhtautuminen sisältää enemmän ja minkälainen suhtautuminen sisältää vähemmän kunnioitusta. Enemmän jos polvistuu; sen sijaan, että ei polvistuisi. Enemmän jos kumartaa; sen sijaan, että ei kumartaisi. Enemmän jos osoittaa eleillään riippuvaisuutta kuin riippumattomuutta. Enemmän jos on kiinnostunut velvoitteista kuin jos on kiinnostunut vapauksista.

Vilpillisyys tarkoittaa sitä, että sanoo tai väittää olevansa jotain tai tarkoittavansa jotain, ja sitten ei halua edes tietää, että millä tavalla se väitetty asia ollaan tai toteutetaan. Vilpillisyyden huippu on tietenkin siinä, että sanoo, ettei omalla tai jonkun toisen käytöksellä ole siksi merkitystä, koska sisin on tärkeämpi. Että vaikka ulkoisesti tekee asiat vähäisellä tai olemattomalla kunnioituksella, niin korvien välissä voi silti olla mielestään todella harras ja kunnioittava. Ja tämän kruunaa se ajatus, että Raamattu muutamallakin kohdalla jotenkin erityisesti alleviivaisi sitä, miten sisäinen on niin paljon ulkoista tärkeämpää.

Terve järki ei ulotu kenenkään sisimpään. Joten terve järki on ainoa tapa tehdä ero vilpillisyyden ja vilpittömyyden välillä. Jos terve järki hylätään, niin koko vilpillisyyden ja vilpittömyyden kysymys lakkaa olemasta, ja sen tilalle tulee spontaanius: Asia on hyvä silloin ja siksi, että se nousee ihmisen sisimmästä.

Todellisuus on, että ihminen voidaan tuntea vain hänen ulkoisten tekojensa ja piirteidensä kautta. Mutta jos palvotaan spontaaniutta, niin sillä ei ole mitään merkitystä, mitä kukaan muu ajattelee. Jos minä keksin olevani sisimmässäni superhurskas teräskissa, niin se on minun ja Jumalan välinen asia. Minulla on oikeus uskoa niin. Kukaan ei saa riistää minulta sitä oikeutta. Tai muuten hän tulee minun ja Jumalan väliin.

Se taas on kaikkein suurinta mahdollista röyhkeyttä, koska hänhän silloin tulee, minun näkökulmastani, suoraan Jumalan paikalle. Eikö se ole se, mitä saatana teki langetessaan? Josta tulee se päätelmä, että hyökkääminen minun minäkuvaani ja spontaania itseilmaisuani vastaan on hyökkäämistä Jumalaa vastaan, puhumattakaan että saatanaksi alkamista. Joten lopulta asiaa ei tarvitse edes tehdä näin monimutkaiseksi. Riittää, kun kaikki ajattelevat minua, itseään ja kaikkia muita ihan suoraan jumalina, koska koskeehan tämä päättely meistä jokaista samalla tavalla?

Mutta eihän se oikeasti voi olla noin. Ei. Vaan oikeasti jokainen ihminen, sen lisäksi että voidaan muiden toimesta tuntea vain ulkoisista ominaisuuksistaan, sanoistaan ja teoistaan, voi tuntea itsensä vain itsensä ulkopuolisten asioiden kautta. Joten joku, joka väittää edustavansa jotain autenttista, spontaania itseään, tai että sisin on jotenkin ensisijainen ulkoiseen nähden, ei oikeasti edusta yhtään mitään, ei itselleen eikä kenellekään muulle. Ei edes Jumalalle, koska edes Jumala ei voi tuntea jotain, mitä ei ole olemassa, aivan niin kuin se olisi olemassa. Tai siis Jumala ei voi, koska ei petä, eikä ole petettävissä, mutta ihmiset voivat kuvitella toistensa väitetyillä sisimmän liikkeillä olevan jopa… köh, köh… suorastaan jumalallista painoarvoa.

Joten kun kaikki ovat täällä oman sisimpänsä edustajina, eikä ole mitään yhteistä tai jaettua tavoitetta tai totuuden mittapuuta, niin suljetun osaston tavalla se silloin toimii.

Siinä ei ehkä ole kyse vain ilmaisusta, kun mietitään, että ei kai kukaan kristitty oikeasti usko, että ihminen voi pelastua, vaikka halukkaasti ja ilman parannusta pitää kiinni kaikenlaisista synneistä, paheista ja pahoista teoista?

Tämä dynamiikka taitaa mennä niin, että luterilaisia voi halutessaan syyttää antinomismista ja saada a) nimellisen kiistämisen tai b) sitten vastahyökkäykseksi tuota settiä teoilla pelastumisesta. Mutta ei mitään oikeaa perustelua sille, miksi luterilaisuus ei olisi, pelastuksen suhteen, täysin antinomistista.

“Sen, mitä Kristuksen ahdistuksista vielä puuttuu, minä täytän omassa ruumiissani hänen ruumiinsa hyväksi, joka on seurakunta.” Kol. 1:24

Ei Kristus ole tehnyt sitä, mikä on annettu meidän tehtäväksemme. On myös niin, että meitä koetellaan erinäisten eteemme annettavien asioiden kautta; me joko teemme oikein tai väärin, ja tekojemme mukaan meidät tuomitaan.

3 tykkäystä

Kuinkas luet? Tuossahan puhutaan Kristuksen ahdistusten täyttämisestä, jotka tulevat Paavalin osaksi, eli Paavalin ahdistukset ovat Kristuksen ahdistuksia, koska Kristus on ottanut ne kantaakseen. Paavali ei siis vanhan minänsä, sen puolesta, mitä hän ennen oli voi täyttää Kristuksen ahdistuksia, ei osallistua niihin millään tasolla.

1 tykkäys

Me luterilaiset emme opeta näin, vaan tämä on sinun olkiukkosi. Luterilainen käsitys on, että parannus käsittää sekä katumuksen, että uskon. Molemmat saa aikaan Jumala.

Ps. Kiitos muuten kerrankin asiallisen lyhyestä vastauksestasi!

1 tykkäys

Menipäs tosi herkäksi. Nyt sinä et tiedä, että mitä olkiukolla tarkoitetaan. Kysymys ei voi olla olkiukko. Edes väite ei voi olla olkiukko. Oikea olkiukko on tahallisesti heikoksi tehty muotoilu vastapuolen näkökulmasta, joka ensin esitetään ja sitten kumotaan.

Olkiukosta puhumalla siis korostetaan sitä, että väite tehdään heikoksi, jotta se olisi helpommin kumottavissa, jotta sen jälkeen voidaan epärehellisesti väittää, että se kumoaminen todisti, osoitti tai perusteli jotain, kun todellisuudessa se ei niin tehnyt.

Luterilainen puhe katolisuudesta “pelastuksen ansaitsemisena” on tyylipuhdas olkiukko. Siinä tehdään katolisesta teologiasta tahallisesti heikko tai huono versio, jotta se voidaan sitten “kumota” ja sitä kautta “todistaa”, että luterilainen ajatus on oikeassa tai parempi tai jää jäljelle.

Minä kysyin, että “ei kai”, retorisena kysymyksenä, johon oletettu vastaus on, että “ei, ei kukaan kristitty oikeasti usko, että voi pelastua ja olla samaan aikaan välinpitämätön syntiä kohtaan”. Eli minä oletin, että myös luterilainen ajattelee näin, että ei voi olla tahallaan huumeparoni, joka murhauttaa miehiä sieltä täältä, makaa heidän vaimojensa kanssa ja lopussa heittää kaikki kadulle, mutta uskoo, että se kaikki on peitetty kun vaan tahtoo tai olettaa niin.

Kysymys oli, että jos joku tuollaista väittää, että luterilaisuus lupaa murhaavalle ja raiskaavalle huumeparonille pelastuksen ilman, että tarvitsee lakata olemasta murhaava ja raiskaava huumeparoni, niin mitä luterilainen tunnustus sanoo siihen vastaan?

Tämä ei ole yhtään vaikeaa eikä monimutkaista. Vaihtoehtoja on vain kolme: Joko 1) luterilaisuus opettaa, että huumeparoni voi jatkaa entistä tapaansa toimia ja silti pelastua. Tai 2) luterilaisuus vaatii, että on yritettävä olla murhaamatta ja raiskaamatta, jos tahtoo pelastua. Tai 3) luterilainen vastaus on sellainen sanojen sekamelska, joka ei lopulta kerro asiasta mitään. Se ei tunnusta kumpaakaan vaihtoehtoa ja samaan aikaan se puoliksi kiistää kummankin, esittämättä mitään kolmatta.

Tai sitten sen voi esittää näin, että A on yhtä kuin “lakkaa murhaamisen ja raiskaamisen” ja B on yhtä kuin “turvautuu Kristuksen ansioon”. Sillä tavalla pelkkä A ei pelasta. Pelkkä B ei pelasta. Mutta jos A ja B, niin silloin pelastuu. Silloin voidaan sanoa, että Kristuksen ansio pelastaa ihmisen ensin, mutta ihminen voi sen jälkeen synnillä kadottaa itsensä. Mutta jos ihminen ei synnillä kadota itseään, niin silloin yksin Kristuksen ansio pelastaa hänet. Eli luterilaisuus kiistää ihmisen osalta “pelastavien tekojen tekemisen”, mutta ei “kadottavien tekojen tekemistä” tai “kadottavien tekojen tekemättä jättämistä”.

Sinun pitäisi olla vähän tarkempi ja varovaisempi kaikenlaisten panettelevien syytösten heittelyn kanssa, koska jostain syystä kaikki yritykset ymmärtää luterilaista ajattelua näyttävät nyt olkiukoilta. Tai trollaamiselta. Minun motiivini on osoittaa, että luterilaisuus on totaalisessa älyllisessä konkurssissa jos se oikeasti on sellaisessa. Jos se taas ei sellaisessa ole, niin näihin kysymyksiin löytyy ymmärrettävä vastaus jollain aikavälillä.

Puhumalla olkiukoista sinä väität, että minä en ole sellaista vastausta tässä hakemassa.

Minusta se voi olla yritys peitellä sitä, että sinä et ole tässä sellaista vastausta antamassa.

Eli jotta kyse olisi ollut olkiukosta, niin sinun pitäisi nyt näyttää, että olen tahallisesti esittänyt luterilaisuuden heikompana kuin se todellisuudessa on. Se, että väitän, ettei sillä ole vastausta asiaan, johon en ole nähnyt sillä vielä vastausta olevan, vaikka olen etsinyt täällä kaikkien riesana sitä useamman vuoden, ei täytä kumpaakaan kriteeriä ja osoittaa suoraan, että syytteesi oli pelkkä perätön refleksi.

Mitä luterilaisuus tarkoittaa parannuksella, katumuksella ja uskolla?

Jotain sellaista, minkä seurauksena huumeparonini lakkaa olemasta huumeparoni?

2 tykkäystä