Yleiskristillisyys? - Alkukristillisyys? - oman kirkkokunnan valintapohdiskelua

Olen tänne linkittänyt artikkelin, jossa museoviraston tutkija kertoo Turun tuomiokirkon reliikkien tutkimuksen yhteydessä kokemastaan kukkaistuoksusta.

1 tykkäys

Niinpä - vaikka kyseessä siis onkin Yksi ja Sama Pyhä Kirkko…

Koko tämä ketju on minulle mysteeri. “Ette te valinneet minua, minä valitsin teidät.” Nuo Kristukset sanat ovat tarkoitettu jokaiselle henkilökohtaisesti. Jos ne unohtaa ja ajattelee niiden tarkoittavan ensisijaisesti kirkkoa johon ihminen sitten pohtii liittyvänsä tai eroavansa, niin jotakin on pielessä.

Ihminen valitaan kirkkonsa kanssa missä ja milloin hyvänsä. “Minun isäni kodissa on monta huonetta” sanoo Jeesus. Ei hän sano että toinen huone on toista parempi. Jos joku tarvitsee huoneeseensa ikoneja, luostareita, pyhimyksiä jne jne, niin ei se ole minun huoneestani pois. Minä en niitä tarvitse. Enkä halua. Ja jos joku tulee sanomaan että huoneesi on huono, ei siellä saa kaikkea mitä voisi saada, niin sitten sanoo. Se huone on taivaassa, ja se riittää.

D

5 tykkäystä

Ei tämä ketju nyt niin mystinen ole. Avausviesti on päinvastoin selkeä ja esittää monia hyviä kysymyksiä. Viittaamassasi kohdassa Jeesus ei suinkaan sano, että kaikki kristillisiksi itseään väittävät yhteisöt olisivat yhtä hyviä.

2 tykkäystä

Mysteerillä tarkoitin taas esiin nousevaa asioiden arvottamista. Kyllä kaikki yhteisöt joita kristillisinä pidetään (kolminaisuuden tunnustaminen), ovat mielestäni ihan yhtä hyviä -määritelmän rajoissa.

Kirkkokunnan ikä ei ole takuu sen oikeellisuudesta. Se on korkeintaan jonkinnäköinen takuu kirkkokunnan kyvystä pitää identiteettinsä ajassa. Se taas ei ole välttämättä yhteensopiva ajatus kristinuskon dynaamisuuden kanssa.

D

1 tykkäys

Kyllä se on. Oikealla Kirkolla täytyy olla suora, katkeamaton jatkumo aina apostoleihin asti. Jos ajattelisi toisin, se on kuin sanoisi, että äidin ei ole tarvinnut olla läsnä lapsensa syntymässä ollakseen lapsen oikea biologinen äiti.

4 tykkäystä

Ette te valinneet minua, minä valitsin teidät.” Tämä liittyy juuri oleellisesti kirkkoon. Apostolien valinta luo rungon kirkolle, joka ilmenee uskontunnustuksessa. Kysymys ei ole mistä tahansa, helluintailiikkeen sivukonttorista, vaan kirkosta, joka ei ole kaventanut kristinuskoa, vaan jossa on nurkassa olevia ikoneita, luostareita jne…

Jos taas ne on sanottu ja tarkoitettu apostoleille, silloin meidän muiden tulee olla tarkkana seuraammeko Kristuksen valitsemaa vai jotain muuta.

2 tykkäystä

No ei kyllä ole. Onko tästä jokin kaanoni olemassa?

Tämä on taas jotain traditiohuttua. Raamattu itsessään esittää useita esimerkkejä siitä, miten asiat eivät aina menneet säädetyllä tavalla ja miten Jumala sallii poikkeuksia. Mutta pitäkää omanne. Niin mekin emmäkä vaadi sen noudattamista muilta. Valintamme perustuu johonkin muuhun.

Tuo aikakysymys ja iän pitäminen oikeuden takeena tulee kreikkalaisesta filosofiasta. Jeesus asetti esikuvaksi lapsen. Ei kaiken nähnyttä vanhusta.

D

4 tykkäystä

Jos ja jos. Minusta ne sanat sanotaan kaikille kristityille kaikkina aikoina. Muuten valittuja on aika vähän.

D

2 tykkäystä

Mikä Raamattu? Milloin koottu? Sekö, jota luterilaiset ovat käyttäneet jostain 1800-luvun lopulta?

Viittaus Jeesuksen sanoista lapseen on omenien ja aplarien sekoittamista keskenään. Lapsen kyseenalaistamaton, utelias ja kuuliaisesti omaksuva asenne annettiin uskoville esikuvaksi kirjanoppineiden fariseusten asenteen sijaan, mutta ei sitäkään opetusta voi laajentaa miten tahansa.

1 tykkäys

En laajennakaan miten hyvänsä. Sanon vain että lapsi asetettiin esikuvaksi, eikä kaiken nähnyt vanhus.

Itse luen monia versioita Raamatusta. Ja monella eri kielellä. UT:n osalta käytän sitä mukaa Editio Critica Maioria kun se ilmestyy. Siitä löytyy kaikki tekstimuodot.

Jaroslav Pelikanin Creeds-and Confessions of Faith in Christian Tradition teoksessa olevien joidenkin ortodoksisten tunnustusten, tai ortodoksisen uskon esitysten mukaan, tavan kansa ei saanut kaikkea Raamattua edes lukea. Ja noissa vanhoissa teksteissä Raamatulla on kyllä ihan eri arvovalta kuin tämän foorumin kommenteissa.

Mutta ihan miten halutaan. Lut kirkko riittää minulle paremmin kuin hyvin. Olisi hyvä jos voisi kunnioittaa kaikkia kirkkoja, sillä kaikista kristillisistä kirkoista on pelastus löydettävissä. Se riittää. Se on sitä ykseyttä jota Kristus haluaa.

D

6 tykkäystä

Kaikkia kirkkoja ei voi tietysti pitää lähellä sydäntänsä, koska monet kirkot opettavat väärin, eikä niiden väärään opetukseen voi luottaa. Kristityllä on oikeus ja velvollisuus noudattaa totuutta rakkaudessa.

Mitkä kirkot ja mitä ne opettavat väärin?

Mitä tämä tarkoittaa?

D

1 tykkäys

No, opettaako sinusta Suomen luterilainen kirkko oikein siinä, että nainen voi olla virkaan vihitty pappi ja toimittaa sakramentteja.

Älä vastaa kysymykseen kysymyksellä. Puhuit kirkoista monikossa

On sinun tehtäväsi sanoa mitkä kirkot opettavat väärin ja mitä, eikä sysätä vastuuta omasta väitteestäsi muiden harteilla.

Joten: Mitkä kirkot opettavat ja mitä väärin?

D

1 tykkäys

Tämä alkuperäisyys on omituinen asia. Onko alkuperäistä se, kun kokoonnuttiin yksityishenkilöiden koteihin ja vietettiin ehtoollista syömällä oikea ateria. Profetoitiin, puhuttiin kielillä ja tulkittiin kielillä puhumista jne. Valittiin diakoneja viemään avustusta leskille? Vai muodostuvat seurakunnat kirkkorakennuksineen, kirkolliskokouksineen jne.

Tämä käsite alkuperäisyydestä on sinänsä mielenkiintoinen. Jumalalle kaikki on vissiin alkuperäistä ja yhtä vanhaa, sillä Jumalalle kaikki aika on jatkuvasti läsnä. Väite, että Jumala arvottaa asioita niiden historiallisuuden mukaan on omituinen. Väite että Jumala arvottaa asioita sen mukaan miten ne asemoituvat Jumalan tahtoon nähden kuulostaa paremmalta. Tämä jälkimmäinen on asia joka on koko ajan kaikkea aikaa “vastapäätä” ja reflektoi niitä.

Ajatus siitä, että jossakin muodossa kiinnipysyminen itsessään takaisi minkään kirkon julistuksen oikeellisuuden, olkoonpa tuo muoto tietty raamatunkäännös, traditio, virka, sakramentit tms, on mielestäni jollakin tapaa teologisesti ongelmallinen. On ihan perusteltua sanoa välillä perinteissä tiukasti pysyvien kirkkokuntien edustajien suusta kuulee melkoista huttua.

Se on varmaan se, että ihmisen ei tarvitse sulkeutua itseensä ja pyrittävä kohoamaan hengessä Jumalan luo, sillä Jumala on tullut ihmisen luo. Ja tulee uudelleen ja uudelleen, ehtymättömästi.

D

5 tykkäystä

Vain Jumalassa rauhan sieluni saa, Hän meidät pelastaa. Haltuusi, Herra, sydämeni tyyntyy ja rauhan saa.

Tätä Taizé-laulua varmaan sinäkin olet laulanut.
Hiljaisuuden viljelyä voi luterilainen varmaan opillisesti arvostella, mutta minusta siinä on jotain, mitä me tarvitsemme, vaikka luterilaisina pysyisimme. Taizé-laulut ovat osa sitä.

Tämä tuli mieleeni aloituksestasi ja tästä viestistäsi. Kiitos niistä! Samoin kiitos siitä että olet omana itsenäsi avannut elämäsi melkoisen kivistä kulkua täällä. Koen hengenheimolaisuutta, vaikka erimielisyyttäkin on ollut.

Diakonin sanat lapsenkaltaisuudesta Jeesuksen opetuksena ilahduttavat myös. Luulen että sinä ja minä tarvitsemme juuri sitä muistutusta ja rohkaisua.

Minua murehduttaa suuresti ja sydämelleni käy tämän foorumin riitely. Silti olen itsekin siitä osallinen. Vaikka ei pidetä hyvänä tapana ilmoittaa omista tauoista, teen sen nyt jotta se kannustaisi minua. Uuden vuoden lupaus, tai miten hyvänsä… Pyrin siis vetäytymään opillisista väännöistä, vaikka se minulle melko opillisessa herätysliikkeessä kasvaneena tuntuisi kiinnostavaltakin. Koetan olla vain rukouspyyntö- ja ehkä musiikkikommentoijana toistaiseksi.

Foorumin tarkoitus ei liene ollut riita eri kirkkokuntien välillä vaan ekumeeninen ja rauhallisesti ns. vanhaa tai klassista uskoa edustavien kohtaamispaikka. Kovin kärkevää täällä kuitenkin meno on, ja se vie helposti, vaikka hetkellisestikin mielen rauhan.

Mikään kristillinen kirkko tuskin kuitenkaan on sisältä katsoen pelkkää kiistaa ja pään tietoa hellivää. Ainakaan mikään näistä kolmesta joista puhuit. Ei se Lutherkaan monista vioistaan huolimatta sellaista tainnut toivoa. Paljon opetti jumalanpalveluksen ja rukouksen tärkeydestä. Niistä mekin nyt saamme voimaa elää. Isä meidän rukous … psalmit… eikö niissä ole kaikki tarvittava? Usein tulee myös huokailtua “Herra Jeesus Kristus, armahda meitä”.

Ja avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua

Tuohan se on elämää kristittynä… Ei riitely, eikä sen toistaminen, että on oikeassa kirkossa ja oikeassa uskossa.

Siunattua talvea sinulle ja muillekin. Päivä kerrallaan! :pray:

4 tykkäystä

Tuo oli hyvä esimerkki jota voit pohtia. Toisille se sisältää väärän opin toisille se taas on ok.

Esitit väitteen, jonka mukaan monet kirkot opettavat väärin. Nyt pakenet vastuuta jonka väitteesi asettaa. Väität että monissa kirkoissa on väärää opetusta ja sitten oma vastauksesi on että:

Kyse ei ollut henkilöistä, vaan kirkoista.

Jos luen tekstiäsi suopeasti, niin tarkoitat että Suomen evl kirkon päätös avata papinvirka naisille, on väärää opetusta. Toisaalta ne kirkot joiden mielestä se on väärää opetusta ovat myös sitä mieltä, että Suomen evl kirkon pappeus on itsessään väärin heidän näkökulmastaan.

Nyt odotan mielenkiinnolla mitkä muut kirkot opettavat väärin ja mistä. Antaa tulla sitä vastausta jos haluat ottaa yhtään vastuuta omista väitteistäsi.

D

1 tykkäys