Olen pian syntymäni jälkeen kastettu vanhempieni toimesta heidän evankelis-luterilaiseen kirkkoonsa, mutta läpi elämäni aina välillä, tapakristittyvaiheessanikin, pohdiskellut, millainen kristitty oikein olen, mihin kirkkokuntaan olisi luontevinta kuulua.
Olen jonkinlainen yleiskristitty, minun on helppo tunnustaa kaikki se osuus, mikä on kolmelle suurelle kirkkokunnalle jokseenkin yhteistä. Ekumenia pelaa parhaiten sillä alueella, mikä on joukko-opillisesti näiden kolmen kk:n oppien leikkaus. Raamattu on minulle ollut eräänlainen vahvin auktoriteetti, ja mikä sieltä löytyy tuntuu luotettavalta. Pohdin usein millaista on alkukristillisyys, alkuperäinen Jeesuksen ajan ja parin seuraavan vuosisadan kristinusko?
Apostolien, evankelistojen evankeliumit ovat varmaa kamaa, mutta entä niiden jälkeen kaikki kirkkokuntien omat rakenteet ja kuviot? Room.kat kirkon paavi ja heidän pappiensa selibaattivaatimus tuntuvat oudoilta virityksiltä, enkä minä löydä Raamatusta perusteita oikein kummallekaan periaatteelle. Moni muu asia on mielestäni room.kat-kirkossa taas raamatunmukaisemmin hoidettu kuin evankelis-luterilaisessa kirkossa. Esimerkiksi Jeesuksen äidin, p.Marian kunnioitus.
Suurimman horjutuksen koin jo kansakoulun alaluokilla kun välitunnilla käymissämme “teologisissa” kiistelyissämme jotkut kaverit kertoivat minulle, ettei Luther ollutkaan evankelista, ei edes muu apostoli, ei hengaillut Jeesuksen kanssa pyhässä maassa!
Olin kai jotenkin vanhempieni vaikutuksesta nostanut Lutherin lisäämät opit ja ajatukset “apostolienvertaisiksi”. Jo silloin lapsena iski ensi kerran epäilys siitä, mikä kaikki oman kirkkoni opissa oli alkuperäistä ja oikeaa, Raamatusta ja erityisesti Jeesuksen sanoista löytyvää matskua, ja mikä jotain myöhemmin kehiteltyä, aikojen kulttuurin ja politiikan valtapelien ja hallitsijoitten ahneuden ja vallanhimon motivoimaa tai katalysoimaa.
Mitä olisi se aito ja puhdas peruskama?
Samaa pohdin edelleen, milloin minkäkin kysymyksen edessä. Nyt viimeaikaisin evankelis-kirkon opillinen repeytyminen homoliittokysymyksessä on taas yksi vakavan pohdiskelun paikka: en löydä homoliitoille Raamatusta mitään suositusta, en Jeesukselta, en VT:stä.
Ortodoksinen kirkko vaikuttaa mielestäni alkuperäisintä kristinuskoa muistuttavalta. Paradoksaalista on, ettei heille Raamattu ole niin tärkeä kuin vuosituhantinen traditio, mutta se traditio ja sitä laatineet kirkkoisät ovat mielestäni kyllä täysin harmoniassa Jeesuksen ja evankelistojen kanssa. Traditio on myös mahdollistanut sen ettei ort.kirkon tarvitse “elää ajassa”, eikä seurata päivänpolitiikan trendejä. Ja sen jopa annetaan olla oppinsa ja traditionsa kanssa rauhassa median ja muun yleisön taholta.
Mitä ajatuksia eo herättää?