Yleiskristillisyys? - Alkukristillisyys? - oman kirkkokunnan valintapohdiskelua

Taisin aloituksellani aiheuttaa enemmän kinaa kuin yhmmärrystä, ja olen entistä enemmän itse sekaisin siitä, mikä (kirkkokunta) olisi paikkani. (Mitä jotenkin pyrin avauksellani itselleni selvittämään.)

Mitä enemmän oppeja ja niiden analyysejä ja perusteluita olen kuunnellut ja tutkinut, sitä enemmän olen sekaisin. Jossakin vaiheessa kun tunsin vain oman evl-kirkkoni opetuksia, luin Raamatun kolmesti läpi ja olin apuohjaaja kirkon Alfa-ryhmissä - kuvittelin jopa tietäväni jotain selkeästi. Mutta sitten tulivat nämä ajat jolloin K&K pääkirjoituksiaan myöten on sitä ja tätä, ja lähinnä sitä. Mediapappeja ja muuta liperijengin kauhugalleriaa esitellään siellä täällä, ja heillä on erikoisia agendoja ja harrastuksia, mutta tuntisivatko Paavali ja Pietari heitä enää seurakunnan paimeniksi?

Joo, vanha mies muistelee - ja ennen oli kaikki paremmin!

Oli hyvä juttu lopettaa opettaminen ja oppikeskustelut seurakuntien vapaaehtoishommissa ja siirtyä vain kirkkokuoroihin. Kuten olen aiemminkin todennut: tulkintalinjasta riippumatta nuotit tulkitaan vain yhdellä tavalla, ja esilaulaja/kanttori ohjaa muun. Vielä kun taas pääsisi kirkkoihin laulamaan, kuten syksyllä jonkin kerran onnistui!

2 tykkäystä

Luulen, että moni pohtii näitä kysymyksiä. Vertaistukioita tarvitaan, niitä jotka pystyvät vastaamaan, syventämään, auttamaan ja antavat tilaa ihan rauhassa vain olla.

Tuhannen kirkon, lahko, lohkon ja opin joukosta pitäisi valita. Kyllä se vaatii…

Tässä on Diakoni hyvin aiheeseen vastannut.

Jostain syystä olen säilytellyt muistiinpanoja lukemistani hengellisistä kirjoista. Lähinnä matkaevääksi itselleni. Yksi niistä oli Miika Ruokasen “Pieni kirja Pyhästä Hengestä”. Suosittelen sitä luettavaksi. Voisin laittaa sulle @Sakarja yksityisviestinä muutaman kohdan, jos sopii. Tekijänoikeuksien vuoksi en voi julkaista tässä suoraa tekstiä koko kansan nähtäville.

2 tykkäystä

Ehditkö/jaksatko @Diakoni avata tätä. Minulla saattaisi olla nyt sellainen hetki elämässä että olisi laajempi perspektiivi ymmärtää ja ainakin kiinnostaa kovasti.
Eli siis Sley:een tutustumisen kautta voisin ymmärtää näitä eroja ja erilaisia nyansseja paremmin.

Laitoin yv:n. merkit…

D