Abortti, kuolemanrangaistus ja kristillinen etiikka

https://yle.fi/uutiset/3-10048178?origin=rss

Irlanti järjestää kansanäänestyksen abortista. Luulen, että tuosta tulee sellaista inttämistä puolesta ja vastaan, että sitä vääntämistä en jaksa seurata. Ihmiset äänestävät luultavasti tunteen pohjalta, miettimättä asiaa paljon sen syvällisemmin.

Vertailu perustuu Matt Walshin kirjaan “The Unholy Trinity: Blocking the Left’s Assault on Life, Marriage, and Gender”. Hyvä rinnastus siitä, miten orjuutta ja aborttia perustellaan samantapaisella argumentoinnilla.

3 tykkäystä

Abortin vastustajien toiminta muuttuisi paljon tehokkaammaksi jos moraalisaarnojen sijaan esillä pidettäisiin positiivisesti eri vaihtoehtoja. Kaikki raskaana olevat eivät todellakaan halua tai pysty pitämään lasta, joten tukiverkkoja ja erilaisia vaihtoehtoja lapsen tulevaisuuden suhteen pitäisi olla esillä.
Luulisin että vastasyntyneille vauvoille löytyy adoptiovanhemmat helposti, lisää vaan tehokkaasti toimivia organisaatioita että kaikille vauvoille löytyy vanhemmat.

1 tykkäys

Et siis ole itse abortin vastustaja?

Periaatteessa olen ja aika usein jopa käytännössä.

No miten itse toimit asian suhteen tehokkaasti?

Jos jotenkin osallistun, autan nimenomaan noita organisaatioita jotka pyrkivät ratkaisemaan vauvan tulevaisuuden tilanteessa jossa äiti ei halua/pysty pitämään vauvaa.
Aborttiklinikoiden edessä mielenosoittaminen on minusta tekopyhää.

Ja jos puhun aiheesta, muistan aina muistuttaa että jos tilanne on vaikea (raiskaus, vähävaraisuus, vanhemman alentunut jaksaminen ja työkyky…jne.) vauvoja ei tarvitse ainakaan mistään eettisistä ja moraalista syistä yrittää hoitaa itse. Abortti on äärimmäinen ratkaisu, uskon että kaikille vauvoille löytyisi vanhemmat.

Tästä olen samaa mieltä. Mutta asiasta keskusteleminen ja sitä koskievien artikkeleiden kirjoittaminen ei ole sama asia kuin tuo.

En kai ilmaissut itseäni niin että annoin ymmärtää että koko keskustelu moraalista ja etiikasta olisi kiellettyä. Viestin sävy oli ehkä töksähtävä. No, totta kyllä on että keskustelu käytännön ratkaisuista tässä tapauksessa on mielestäni rakentavampaa kuin jonkin mielipiteen moraalisen ja eettisen pohjan pönkittäminen. Aihe on niin yksilö- ja tapauskohtainen että yleiseen moraaliin ja etiikkaan vetoaminen tuntuu jotenkin nyrjähtäneeltä, mutta mun lähtökohta tietysti on kaikissa kysymyksissä se että minkään ei pitäisi olla erityisesti kiellettyä vaan esillä pitäisi pitää rakentavia ratkaisuja ja niillä osoittaa parempien vaihtoehtojen tie.

Mitä tarkoittaa ‘tekopyhä’? Onko se tunne tai mielipide, vai onko sanalla joku täsmällinen merkitys? Onko se synonyymi kiusalliselle, vai onko mahdollista objektiivisesti arvioida, että onko jokin asia sitä?

Ihan hyvä abortinvastainen mainoslakana Roomassa (kuva alla). Somessa kommentaattorit ovat pöyristyneitä ja vaativat viranomaisia poistamaan mainoksen.

Tekstit: “Tällainen olit 11 viikon ikäisenä… Kaikki elimesi olivat olemassa. Sydämesi löi jo kolmannesta viikosta lähtien hedelmöittymisen jälkeen. Imeskelit jo peukaloasi. … Ja nyt olet täällä koska äitisi ei abortoinut sinua.”

8 tykkäystä

Eikös tekopyhä tarkoita sitä, että on puheissa toista ja teoissa toista.

Huudellaan “pro life” iskulauseita ja sitten ammutaan lääkäreitä… :open_mouth:

Kuinka moni mielenosoittaja on ampunut? Vissiin mitättömän pieni osuus. Miljoonasosa vai vähemmän?

Onko siis tuolla ampumisheitollasi, jolla yhdistät mielenosoittajat ja ampujat yleisesti (“huudellaan ‘pro life’ iskulauseita ja ammutaan”) siis mielestäsi jotakin moraalista tai älyllistä oikeutusta? Jos on, yritä osoittaa se. Jos ei, tee parannus.

Mutta tuleehan tuosta ihan “hauska” mielikuva: tyyppi ampuu ihmisiä kuoliaaksi ja huutaa samalla “pro life, elämän puolesta!” Tosin Plautillan sanavalinta ‘tekopyhä’ ei minusta istu tähän yhtä hyvin kuin ‘sekopää’.

1 tykkäys

Valitsin sen sanan kun ajattelin sellaista mahdollisuutta olla tekopyhä, että ollaan hiljaa ei-toivotuista raskauksista ja jopa paheksutaan vaikeassa tilanteessa olevia naisia jotka tekevät abortin silti yrittämättä tarjota muita ratkaisuja ja tukea heille vaikeassa tilanteessa, ja samaan aikaan käydään huutelemassa solvauksia aborttiklinikoiden lääkäreille, koska abortti on vastoin heidän käsitystään moraalisesta ja eettisestä toiminnasta, samoin kuin tietenkin ei-toivottuun raskauteen ajatuminenkin.

2 tykkäystä

(kirjoittaja on perunut viestin ja se poistetaan automaattisesti 24 tunnin kuluttua, paitsi jos se liputetaan)

Ok, jos olet nähnyt telkkarista tuollaista niin totta kai olet oikeutettu esittämään määritelmän “ensin huudetaan ja sitten ammutaan”.

Paitsi että ihan oikeasti. Sinä olet se, joka on monta, monta kertaa syytellyt toisia leimaamisesta ja mustamaalauksesta. Viimeksi (tai ehkä välissä oli muitakin kertoja, en enää muista) väitit mustamaalaukseksi sitä, kun joku viestissään kertoi yhden kirkkoampujan levittäneen netissä ateistipropagandaa. Siis vain kertoi tuon, ei muuta. Se oli sinusta mustamaalausta. Jos tahdot olla rehellinen, et voi sellaisen syyttelyn jälkeen kirjoittaa noin ja kuitata kritiikkiä “mollaamisena”.

Tahdotko olla?

Ottamatta nyt mitenkään kantaa näihin nimenomaisiin tapahtumiin, totean vain että poliiseja kyllä tuodaan jos jonkin näköisiin julkisiin tapahtumiin ihan kaiken varalta, vaikka mitään erityistä syytä sille ei olisi tiedossakaan.

2 tykkäystä

Rooman viranomaiset ottivat tänään tuon mainoksen pois. Syynä paikallinen sääntö, joka kieltää ilmoitukset jotka loukkaavat yksilönvapauksia tai -oikeuksia. Että näin Roma Capitale.

1 tykkäys