Aborttikeskustelua

Edelleen, en näe mitään eroa abortin ja vastasyntyneen tappamisessa, ja näihin suhtautumisissa, kuin myös mahdollisissa tuomioissa, lieventävine tai raskauttavine asianhaaroineen.

Lainsäädännön muuttamatta jättäminen, sillä perusteella, että “yhteiskunnan asenteet muuttuvat hitaasti”, ei ole ollut peruste lakimuutosta kannattaville ennenkään, vaikkapa avioliittolakia säädettäessä. Eikä sen pitäisi olla.

Abortin suhteen pitäisi minusta sallia vähintään se omantunnonvapaus.

1 tykkäys

Ok, eli kannatat vapaata aborttia ja raiskauksesta ja itsemurhasta puhuminen oli vain savuverho, kuten se yleensä aina on. Kiitos kun selvensit asiaa.

1 tykkäys

Käytät sanaa “vapaa abortti” eri merkityksessä kuin minä. Itsehän olen koko ajan sanonut, etten kannata abortin kriminalisointia. En kuitenkaan kannata moraalisesti vapaata aborttia.

Onhan abortti nykyäänkin rikos, jos ei ole saanut laillista aborttia, ja tekee sen itse tai teettää puoskarilla. .Meillä Suomessa on luvanvarainen aortti. Täytyy saada lausunto kahdelta lääkäriltä. Siinä on myös tietyt aikarajat, milloin abortin voi vielä saada.

Toki. Mitä pyrit tällä todistamaan?

No sellaista asiaa ei voi kriminalisoida, joka on jo rikos, paitsi siis erikoisluvalla tehtynä.

Aivan. Tarkoitinkin, etten kannata sitä, että abortti kriminaisoitaisiin kokonaan. Toivon sen sijaan asennekasvatusta aborttia vastaan ja toivoisin että terveydenhuollolla olisi aikaa jutella naisen kanssa tilanteesta perusteellisesti.

kriminalisointi on eri asia kuin se, että yhteiskunta kieltäytyy aborttia suorittamasta muuten kuin todella pätevästä syystä

1 tykkäys

Tässä kohtaa yksilöt todella aidostivastaisivat yksin teoistaan Jumalalle. Jos yhteiskunta kieltäytyisi myöntämästä aborttia muuten kuin todella painavasta syystä (äidin henki vaarassa, joita edelleen on se promille aborteista nykysuomessa, tarvittaisiin n. 9 aborttia vuodessa). Ja antaisi äideille muuten riittävästi apua ja tukea, olisi yhteiskunta hoitanut velvollisuutensa Jumalan edessä.

2 tykkäystä

Kyllä mielestäni vastaavat myös siinä tilanteessa, jossa yhteiskunnassa suoritetaan abortteja, sillä abortteja ei suoriteta ilman, että joku tahtoo sellaisen. Ymmärrän kuitenkin pointtisi.
Jos tehtäisiin itse abortteja, niin yhteiskunta joutuisi kuitenkin hoitamaan laittoman abortin seurauksia.

Niinhän yhteiskunta hoitaa monenlaisen muunkin väärinteon, esimerkiksi puukotusten uhreja. Se on yhteiskunnan ja terveydenhuollon tehtävä, ei syntymättömien surmaaminen

1 tykkäys

Abortti teemana nousee taas pinnalle kun kansalaisaloite päätyy eduskunnan käsittelyyn. Studio Kryptan vieraana ollut Timo Soini avasi omaa näkökulmaansa aborttiin ja mm. ulkoministerikautensa aikaisia tapahtumia ohjelmassa. Studio Krypta reagoi aborttikeskustelun nousemiseen esille niin että kanavalla käynnistyy “Anna minun elää” niminen sarja, jossa käsitellään aborttia eri ihmisten kanssa.

Itseäni eniten tässä asiassa havahdutti se, kuinka perutelematonta ihmisyyden alkamisen määrittely on abortin puolustajilla. Se tuntuu tiivistyvän siihen mitä äiti haluaa ja päättää. Onko kyseessä solumöykky ja vai lapsi. Ihminen asettaa itsensä jumalaksi, päättää koska ihmisyys alkaa.

Erehdyin käymään myös vauva.fi foorumilla (älkää tästä tuomitko, olen jo valmiiksi häpeissäni), kun siellä oli haastattelu jaettu, ja hämmästyin sen raivon määrää, mikä siellä huokuu.

2 tykkäystä

Annapa linkki siihen raivoon. Olen sen verran taitamaton, että en löytänyt…

Tämä oli se keskustelu, tai siis linkki Soinin haastatteluun tuossa keskustelussa

Tuolta löytyy hölmöjä ja provokatiivia kommentteja molemmin puolin keskustelua. Toisten keskustelijoiden nimittelemistä ja kaikkea mahdollista. Esimerkiksi:

On se. Umpityhmä ja mieleltään sairas, kertakaikkiaan kuvottava tapaus.

Pitkälti huudetaan toisten osin. Muutama esimerkki näistä solymöykky jutuista nyt tähän esimerkkinä:

Sikiö on pelkkä solumöykky. Ei ihminen. Nainen on ihminen, jolla on kokonainen elämä, ja hänellä on oikeus päättää omasta kehostaan ja ELÄMÄSTÄÄN.

Mihin lapseen? Se zygootti/alkio/sikiö ei ole lapsi. Sillä toki on mahdollisuudet muodostua lapseksi. Mutta niin on myös erillisillä sukusoluilla. Pitääkö näille sukusoluille myöntää myös ihmisarvo vain siksi että niillä on mahdollisuus olla ihmisiä?

Mikä hiton “vauvan” oikeus? Ei kohdussa oleva solumöykky ole mikään vauva tai ihminen. Se on sikiö, PELKKÄ SOLUMÖYKKY. Ihan oikeastiko olet asettamassa solumöykyn oikeuksia olemassaolevan ihmisen edelle? Olet todella sekaisin.

1 tykkäys

Kiitos linkiatä. No olipas siellä jankkaamista. Huh-huh.

Täytyy muistaa, että Vauva.fillä keskustelee nykyisin ihan kaikenlaista porukkaa, teineistä keski-ikäisiin ukkoihin. Kommentit tieysti kuulostaisivat erityisen rajuilta jos keskustelijoina olisi pääosin vauvoja.

2 tykkäystä

“Mikä hiton “vauvan” oikeus? Ei kohdussa oleva solumöykky ole mikään vauva tai ihminen. Se on sikiö, PELKKÄ SOLUMÖYKKY. Ihan oikeastiko olet asettamassa solumöykyn oikeuksia olemassaolevan ihmisen edelle? Olet todella sekaisin.”

Juu, se 24-viikkoinen abortoitava vauvahan on myös “solumöykky”, eikö niin? Vaikka samanikäisiä keskosia jo pelastetaan.

Tämä yhteiskunta elää kollektiivisessa harhassa.

Kiitos kotikirkolleni rohkeudesta.

1 tykkäys

Niin, ymmärsithän että nuo lainaukset olivat sieltä vauva foorumilta.

Kun lainaat noin, niin saat tuon lainauksen näyttämään siltä että se olisi minun sanomani.

Puydän että stilisoit tuota vähän, en mielelläni jätäisi tuollaista tekstiä niin että se näyttää tulevan minun suustani tänne internetin historiaan

2 tykkäystä

Anteeksi ei ollut ollenkaan tarkoitus. Kommentoin siis sitä vauva.fi kommenttia ja tiedostan kyllä että on sieltä

Korjattu kelpaako nyt?

Sikiöitä on muuten surmattu Suomessa ihan sairaita määriä. Onkohan kohta jo yli puoli miljoonaa toisen maailmansodan jälkeen tuhottua.
(Lähde: https://www.vaestoliitto.fi/tieto_ja_tutkimus/vaestontutkimuslaitos/tilastoja/raskaudenkeskeytykset/raskaudenkeskeytysten_maara_suom/)