Olen huomannut että netistä löytyy luterilaisia ja anglikaanisia versioita Ruusukkorukouksesta.
Yllättävää on se että ne eivät sisällä niin paljon Raamatun kohtien mietiskelyä kuin katolinen vastaava. Erikoista, että katolilaisilla on enemmän Raamattua Ruusukossaan.
En ole itse pitkään aikaan rukoillut varsinaisesti pyhiä. En sellaisilla sanamuodoilla että “Pyhä Se ja Se, rukoile puolestani tai auta minua.” Uskon että pyhät rukoilevat puolestani taivaassa ja koen heidät läheisiksi, mutta pyydän heidän apuaan mieluummin Jumalalta kuin heiltä itseltään. Jumala tietää paremmin kenestä minulle on Pyhien yhteydessä apua.
No, joka tapauksessa, Ruusukko oli minulle yli kymmenen vuotta sitten muutamien vuosien ajan näistä alla lainauksessa mainituista syistä tärkeä. Se on nimenomaan ollut minulle raamattumietiskelyä ilman että varsinaisesti luen Raamattua. Kaksikymmentä kohtaa Raamatusta on suhteellisen helppo muistaa ilman tekstiä. Kuitenkin kaksi viimeistä kunniakasta salaisuutta on minusta aina tuntunut antikliimaksilta. Koko Ruusukon ajan rakennetaan Kristuksen ruumista, Kirkkoa, ja lopulta päädytään vain ihailemaan yhtä naista, kun taas Psalmit huipentuvat riemulliseen, maailmoja syleilevään ylistykseen.
Olen kokeillut rukoilla Ruusukkoa korvaten Terve Maria -rukouksen Jeesuksen rukouksella. Toimii ihan hyvin.
Ns. Ortodoksien Terve Maria, Enkelin tervehdys, on ihan ok myös
Iloitse, Jumalan Äiti, Neitsyt armoitettu Maria, Herra on Sinun kanssasi. Siunattu olet Sinä naisten joukossa ja siunattu on Sinun kohtusi hedelmä, sillä Sinä olet synnyttänyt sielujemme Pelastajan.
Itselle kuitenkin Ruusukon tärkein osa on Salaisuudet eli Raamatun kohdat joita käydään läpi yksi kerrallaan jokaisen kymmenikön ajan.
Näistä en ole löytänyt ehdotuksia luterilaisten ja anglikaanien Ruusukkoversioissa.
Suurin osa Salaisuuksista on täysin normaaleita Raamatun kohtia. Vain kaksi viimeistä ei aina läpäise tarkempaa raamatullista arviointia, Neitsyt Marian taivaaseenottaminen ja Neitsyt Maria Taivaan kuningatar. Joutuu vähän venyttämään Raamatun tulkintojaan että saa näistä raamatullisia aiheita.
Olen ajatellut tilalle Stefanoksen näkyä avoimista taivaista ja Johanneksen näkyä Taivaallisesta Jerusalemista.
Ne olisivat aika looginen päätepiste Ruusukolle, jos vertaa miten Psalmien kirja huipentuu, eikä niitä tarvitse keplotella löytyväksi Raamatusta vaan ne ovat suoraan sieltä.
Kaikki 20 salaisuutta siis olisivat:
Enkeli ilmoittaa Jeesuksen syntymän Marialle
Maria vierailee Elisabetin luona
Jeesus syntyy
Jeesus-vauvan vienti temppeliin
Jeesus löytyy temppelistä 12-vuotiaana
Jeesuksen kaste
Jeesus muuttaa veden viiniksi Kaanaan häissä
Jumalan valtakunnan julistaminen
Jeesuksen kirkastuminen Taaborilla
Ehtoollisen asettaminen
Jeesus Getsemanessa
Jeesus ruoskitaan
Jeesus kruunataan orjantappuroilla
Jeesus kantaa ristiä
Jeesus kuolee ristillä
Jeesuksen ylösnousemus
Jeesuksen taivaaseen astuminen
Jeesus lähettää Pyhän Hengen
Stefanoksen ilmestys
Johanneksen ilmestys
Uudet, ehdottamani kaksi viimeistä salaisuutta ovat loogisia sillä Jeesuksen lähettäessä Pyhän Hengen kirkko syntyy ja Pyhä Henki johdattaa sitä tuntemaan koko totuuden. Totuudessa kasvaminen näkyy Stefanoksen ja Johanneksen ilmestyksissä.
Tässä on myös sellainen huomio että arkki-typologia johtaa Vanhasta Testamentista, Nooan arkista ja liiton arkista elävään arkkiin Mariassa ja lopulta elävien kivien muodostamaan temppeliin ja taivaalliseen Jerusalemiin. Katolisella puolella Maria tabernaakkelina on jonkinlainen umpikuja vaikka tietysti arkki-liitonarkki teema jatkuu Kirkon aikaan Marian tittelissä Kirkon äiti.
Jos rukoilisit Ruusukkoa ja haluaisit vaihtaa kaksi viimeistä katolista salaisuutta, mitkä uudet salaisuudet olisivat?
On hyvä muistaa että salaisuudet eivät ole olleet aina samat. Tämän tyyppisestä rukouksesta on ollut historian kuluessa monta versiota.
Kun olen halunnut vieläkin enemmän Raamattua Ruusukkooni olen käyttänyt näitä missä on Raamattua jokaiselle kymmenikön helmelle, mutta näitä on jo vaikeampi muistaa ilman kirjasta tai lehtistä.
The Glorious Mysteries — Rosary Center & Confraternity
Eilen illalla hahmottelin kahdelle uudelle viimeiselle salaisuudelleni näitä kymmenikköjen helmien raamatunkohtia.