@Stieleiche lle vastaan. Tässä lähimmässä LHPK-seurakunnassa, missä kävin, messutoimintaa oli vain joka toinen sunnuntai. Ja minä halusin käydä joka sunnuntai kirkossa. Niinkuin nytkin. Niinpä kävin sitten joka toinen sunnuntai omassa kirkossa. Ja joka toinen sunnuntai LHPK:n messussa. Minä olen seurakuntamme vapaaehtoistyöntekijä. Kannan kolehtia tarvittaessa. Kuorojen tiimoilta on oikeastaan jatkuvasti nykyisin myös jumalanpalveluskeikkaa. Ja monenlaista muuta hommaa teen tarvittaessa. Kyllä se oli pastorin tiedossa, että näin toimin.
Jos nyt lyhyesti yritän kertoa, mikä vaikutelma minulle jäi. Pastori on hyvin korkeatasoisesti oppinut. Seurakunta kuitenkin muodostui hyvin sekalaisesta joukosta eri käsityksillä ja ymmärryksillä olevista ihmisistä. Pastorilla oli aito halu opettaa laumaansa. Lauman kaitseminen saattoi käydä työlääksi. Eräs nainen kuiski minulle vessassa, että ei kannata pastorille kertoa muualla seurakunnissa käynneistään, he miehensä kanssa käyvät myös vapaaseurakunnan tilaisuuksissa. Julkisynneistä oli pidetty oppitunti. Niinpä sitten eräs eronnut nainen, avoliitossa uuden mieskaverinsa kanssa elävä teeskenteli avioliitossa olevaa, jotta pääsi ehtoolliselle. Hänhän oli tullut tuonne siksi, ettei voinut naispapin pitämälle omassa paikallisseurakunnassa osallistua. Minusta siinä kävi niin, ettei se opetus sitten kuitenkaan tavoittanut sitä perimmäistä tarkoitusta. Ihmisistä tuli vain päinvastoin tekopyhiä. Oli hyvin ristiriittaista lopulta myös muka kokea siinä jotain hengen yhteyttä. Eikä mun velvollisuus ollut, eikä toki taakkaan olisi pitänyt tietää näiden muiden seurakuntalaisten tekemisistä. Minä vain tiesin, että se “julkisyntinen” naisparka ei ollut läheskään niin saastainen ja syntinen kuin minun sisimpäni oikeasti on. Eikä sitä kukaan voinut mitata. Olihan minulla sentään sormukset sormessa ihan oikeasti.
Meitä kehotettiin laittamaan kolehtiin tietty summa enemmän rahaa, verrattuna siihen mitä aikaisemmin oli ollut tapana laittaa, jotta saisimme pitää tuon pastorin. Mikähän lie se mies, joka tiesi nämä talousasiat, alkoi vihjailemaan että olisi syytä miettiä minne rahansa laittaa. Oli siis myös varmaan seurakunnalla tarkoitus saada yhteisöönsä asiakkaita, jotka rahallisesti tukevat sitä toimintaa. Sen takia sitä liittymistä varmaan aktiivisesti markkinoitiin.
Pastorit ovat suhtautuneet minuun asiallisesti. Ja tämä pastori eritoten, minkä seurakunnassa kävin. Hän hyvästeli minut kauniisti, siunauksen toivotuksin.
Hengellistä väkivaltaa olen kokenut kutenkin seurankuntalaisten taholta. Kun jäin pois sieltä, he alkoivat soittelemaan minulle. Tivasivat, miksi en käy enää messuissa. En katsonut velvollisuudekseni selvittää heille syitä, koska tiesin jo entuudestaan, aiemmista kokemuksista joidenkin kanssa ettei se johtaisi muuta kuin riitaisuuksiin. Eräälle heistä kuitenkin sitten sanoin, ettei nyt vain tunnu oikealle ajatukselle enää käydä siellä. Perustelin. Sain vain kuulla kaikenlaisia pilkkaavia ilmaisuja koskien ev.lut.kirkkoa. Sama toistuu joillakin keskustelupalstoilla lähetyshiippakuntalaisten taholta. Erityisesti minua loukkaa, kun sanovat, ettei se ole edes oikea ehtoollinen, missä käyn koska siellä on naispappi alttarilla. En voi mitään, mutta tämä kouraisee niin syvältä ja käy kipeää, että se on oikeasti ollut rankkaa. Minun kuulemma pitäsi tehdä parannus tästä tottelemattomuudesta. Olen kuulemma pahoittanut Jeesuksen mielen jne.
Eli asia on vaikea. Tämän enempää minulla ei ole ymmärrystä. Eikä minulla ole muuta vaihtoehtoa oikein olemassa kuin käydä joko tuolla omassa paikallisseurakunnassa tai sitten olla netti- tai radiojumalanpalvelusten varassa. Koska olen nyt kirjoittanut turhankin pitkästi, en enää tähän niitä syitä viitsi luetella, miksi ei ole vaihtoehtoja.
Kiitos teille jokaiselle @Stieleiche, @Anskutin ja @Fratres ymmärtäväisestä suhtautumisestanne tilanteeseeni.