Demonisten vaikutusten ja psykiatrisen ongelman erottaminen

Saako kysyä, mistä olet päätellyt tämän asian hengensaastaisen näkökulmasta niin yksityiskohtaisesti, että pystyit mainitsemaan jopa aurinkolasit ja katsekontaktin?
Puhuit alunperin aurinkolasien käyttämisestä ja katsekontaktin välttelemisestä, et sisimmän kätkemisestä.
Aurinkolasien käyttämiseen ja katsekontaktin välttelemiseen voi varmaankin olla muitakin syitä kuin sisimpänsä kätkeminen. Sisimpänsä kätkemiseen nuo tavat eivät kyllä mitenkään riitä, jos joku haluaa sen todella kätkeä.

1 tykkäys

Arabi kulttuurissa kanssa. Tervehdittäessä silmiin katsomista pidetään liian intiiminä tapahtumana - varsinkin, jos toisiaan tervehtivät tapaavat ensimmäistä kertaa

3 tykkäystä

Jospa pysyttäisiin nyt ihan siinä itse asiassa eli riivaajissa alkuperäisen postaukseni mukaan eikä juututa sivuseikkoihin.

Jatkan hieman teemaani ja ilmaisen Raamatun pohjalta näkemykseni erilaisista hengistä.

Vaikka “tieteellinen” nykyaika vastustaa ajatusta, minä olen täysin vakuuttunut, että ihmisissä ja ideologioissa voi vaikuttaa pahoja henkiä, saastaisia henkiä, tietäjähenkiä, vainajahenkiä, riivaajahenkiä, haureuden henkiä ja varmaan muitakin demonisia henkiä. Henget loisivat ihmisten hengessä, ja ne eivät ole Jumalasta.

Pahat henget operoivat ihmisten sisällä ja kierouttavat ihmisten ajattelua ja saavat aikaan pahoja ja saastaisia tekoja tai muita outouksia, ja niistä on syytä sanoutua irti. Pahimmissa tapauksissa tarvitaan riivaajien ulosajoa, joka onnistuu vain papillisilla erityisvaltuuksilla.

1 tykkäys

Huh, nyt vaikuttaa kiinnostavalta. Ei kai jopa arvattavalta?

Varmaankin kaikki arvaavat, että viittaan mm fasismiin ja kommunismiin, mutta myös muihin ateistisiin tai paholaismaisiin tai antikristillisiin aatteisiin.

Muut arvasin, mutta fasismin suhteen yllätyin.

Meillä ihmisillä tuppaa olemaan tapana demonisoida vastustajia tai niitä jotka eivät ajattele kuten me. Pertti Paasio muisteli vanhassa muistelmakirjassaan isänsä Rafael Paasion ainakin minusta viisasta opetusta joka kuului vapaasti muistaen jotenkin näin: ei pidä epäillä sitä etteikö myös muulla tavoin politiikassa toimivilla muiden puolueiden edustajilla olisi myös hyvä tarkoitus.

Ei minusta ole huono ajatus nähdä että vaikka keinot ja päämäärät ja poliittinen suunta oli täysin toinen niin pyrkimys voisi kuitenkin olla parasta mahdollista tavoitteleva. Tämän jälkeen tulee sitten miettiä mikä on oikeudenmukaisin, tehokkain ja parhain tapa päästä päämäärään.

2 tykkäystä

Miksi? Eikö ole kaikille aivan päivänselvää, että esimerkiksi Hitlerin kansallissosialismi ja natsiaate juutalaisvainoineen oli täysin demonista toimintaa?

Joka tapauksessa ihmiset sodissa raaistuvat ja menettävät osan ihmisyydestään. Varmasti oli henkivalloilla merkittävä osuus myös siihen, kuinka puna-armeijan “sankarit” kohtelivat saksalaisia naisia vielä sodan jälkeenkin: Historian suurin joukkoraiskaus (Ilta-Sanomat 1.5.2020)

EDIT: “Puna-armeijan sotilaat raiskasivat Saksassa historioitsijoiden arvion mukaan kaksi miljoonaa naista.” (Ilta-Sanomat 17.11.2008)

1 tykkäys

Kuten alkupostauksessani taisin mainita, minulla on runsaasti informaatiota ja hieman myös omakohtaista kokemusta henkipossessioista.

Kyseessä on äärimmäisen katala vaiva, sillä väärä henki sulautuu ihmisen minuuteen, eli se ei operoi itsestä erillisenä häiriötekijänä. Jos ihminen on riivattu tai pahan hengen vallassa, kyseinen ihminen on itse ajattelemassa, vaikka ajatusten vinouttajana on väärä henki.

Nykylääketiede selittää kaiken sellaisen mielenvikaisuudeksi, ja onhan se periaatteessa ihan totta sekin:

“Niin kansa lähti katsomaan, mitä oli tapahtunut, ja he tulivat Jeesuksen luo ja tapasivat miehen, josta riivaajat olivat lähteneet, istumassa Jeesuksen jalkojen juuressa puettuna ja täydessä ymmärryksessä.” (Luuk 8:35)

Mutta jos ihmisen kolminaisuutta ei ymmärretä, ei näistä asioista ymmärretä yhtään mitään.

Kirjoitin aiheesta vielä hieman laajemmin blogiini: 814. RIIVAAJISTA

1 tykkäys

Riivaukset varsinaisesti ovat olleet kristillisissä maissa harvinaisia, mutta ei pahan tarvitse paljon yllyttää pahaa ihmistä, kun pahaa tehdään.
Nyt on selvästi riivaukset ja synnillinen elämä lisääntynyt Suomessakin, kun ei kasteta kristillisesti eikä opeteta kristillisyyttä.
Oikeassa uskovassa, jossa Pyhä Henki asuu ei voi olla riivaajia yms. pahoja henkiä, vaikka heitä siis myös ulkopuolelta kiustaan ja langettuaan voivat nousta jälleen, koska tuntevat Tien.
Synnillinen elämä, seura ja kaikenlaiseet päihteet altistavat riivauksille ja erikoista on, että kaikkia ‘pakanoitakaan’ ei pysty varsinaisesti ‘noitumaan’ riivatuksi. Ilmeisesti tässä on vapaata tahtoa aika paljon jäljellä ilman kristillistä uskoakin…
Tähän asiaan on nyttemin mainittu E. Junkkaala ja Lea Kujanpää. Asiaa tutkineilla ja ihmisiä auttamalla, heillä on paras tieto ja välttäminen asian tiimoilta. Älä sinä @Semjah tarpeettomasti sotkeudu tähän, jos ei ole tarvis. :heart_eyes:

1 tykkäys

Ajattelin lähinnä vaikkapa aikanaan Seppo Lehtoa vieraanasi eduskunnassa.

Eli et tiedä asioiden taustoista yhtään mitään, ja silti haluat levittää minua mustamaalaavia houreita?

Eli mitä taustoja asialla voisi olla joita ei julkisuudessa ole kerrottu. Vieraasi teki natsitervehdyksen eduskunnassa. Sinun ottamasi kuva asiasta julkaistiin. Eikö se ollut totta? Sen perusteella voisi ajatella että hyväksyit asian, eikö vaan? Ei kyse ole mustamaalaamisesta vaan siitä miltä asiat näyttivät.

Juuri tuossa on se ongelma. Mutta tällä forumilla ei kannata käsitellä tällaisia asioita.

Tämän ketjun aihe on kuitenkin demonisten vaikutusten ja psykiatrisen ongelman erottaminen, joten erojen ja samankaltaisuuksien käsitteleminen on nimenomaan ketjun aihepiiriä.

Demonisten vaikutusten jonkinasteinen ymmärtäminen ja asian tunteminen on mielestäni kristitylle tärkeää.
Asian tunteminen ei edisty sillä että listataan demonisten vaikutusten tuntomerkkejä, ilman että käydään läpi miten nämä tuntomerkit esiintyvät kaiken kaikkiaan yhteiskunnassa.

Laitetaanpa tämä toisaalle kirjoittamani viesti tännekin. Se käsittelee sitä miten minkälaiseksi minä ymmärrän demonisen vaikutusten mekanismin.

Kannattaa siis kuunnella niitä, jotka asiasta jotakin ymmärtävät.

Blogiini kuitenkin laitoin rautalankaa:

“Hengensaastainen piiloutuu mielellään aurinkolasien taakse ja välttelee katsekontaktia, sillä sellainen ihminen haluaa kätkeä jotakin pimeää sisimmästään. Silmät ovat sielun peili, eivätkä demonit halua paljastua. (Kyseessä on toki vain yksi syy sisimmän kätkemiseen, joten näiden perusteella ulkopuolisten ei suinkaan pidä tehdä minkäänlaisia arvioita ihmisten sieluntiloista.)”

Ehkä muotoilu auttaa paremmin ymmärtämään, että kyseessä on introspektiivinen tarkastelu, eli asiaa lähestytään “potilaan” mielenmaailman suunnalta. Vieläkö haluat jankata selvää asiaa? :slight_smile:

Kyllä, edelleen haluan keskustella tärkeästä asiasta.

Nähdyksi tuleminen vaikeus ja sisimmän kätkeminen on kaksi hieman toisistaan eroavaa asiaa. Tämä aihe antaisi hyvän mahdollisuuden keskustella siitä.
Oman kokemukseni mukaan oikeasti riivatut, possessoidut tai oppressoidut, peittävät sisintään julkeudella, ei peittelemällä. Hyökkäyshän on paras puolustus.

Tavallinen lankeemuksen alainen syntinen taas peittelee itseään, koska nähdyksi tuleminen on vaikeaa, ja siksi hän helposti menee riivauksen juoneen mukaan sillä riivaaja ei kutsu ihmisen sisintä niin kuin Jumala, vaan riivaaja antaa ihmiselle työkaluja olla ihminen niin ettei hänen tarvitsekaan tuntea itseään ja antaa itsensä tulla nähdyksi.

Hyvä esimerkki on tästä esimerkiksi se millaiseksi seksi on muodostumassa tai jo muodostunut. Se ei ole enää raamatullista “tuntemista” vaan kaikenlaisia leikkejä. Kun ihmisten välisestä tuntemisesta tehdään leikkejä, kenenkään ei tarvitse tulla nähdyksi.
Se ei ole enää elämää luovaa tuntemista vaan jopa toisinaan himon ja vallan väline, jossa ihmisellä on oikeus toisen avulla saada sitä mitä haluaa.

3 tykkäystä

30 vuotta mielenterveys-, päihde, ja sielunhoitopuolella työskennelleenä, huomaan että rajanveto demonisten vaikutusten ja psykiatristen ongelmien välillä on aika sakeaan veteen piirretty.

Saatana ei pakota ketään tekemään mitään, eikä demonit, vaikka UT:ssa annetaan ymmärtää, että demoni heittelee ihmistä tuleen jne.

Mielenterveys- päihde ja sielunhoito-ongelmien taustalla on häiriintynyt vuorovaikutus. Elimellisiä vikoja harvemmin. Ja kyllä, joidenkin psykiatristen ongelmien taustalla sanotaan olevan selkeä aivotoiminnan häiriö, mutta silloinkin on hankala sanoa kumpi oli ensin: häiriö vai fysiologiset muutokset.

Toki elimelliset aivovauriot vaikuttavat monella tapaa haitallisesti, fysiologisesti ja psyykkisesti.

Nykyisin kauhistellaan ADHD:n lisääntymistä. Oireiden perustella on kuitenkin hankala sanoa että onko kyseessä neurofysiologinen häiriö vai pitkäkestoisen stressin aiheuttama posttraumaattinen stressioireyhtymä. Jos ihminen joutuu jatkuvasti elämään peloissaan ja varuillaan, koska ei saa kasvaa turvallisessa ympäristössä, niin hän oireilee kuten ADHD. Joskus ADHD:a hoidettiin joissakin maissa pelkästään psykososiaalisesti, ei medikaalisesti.

Se mitä kuulen ja millaisessa vuorovaikutuksessa elän, vaikuttaa siihen miten olen. Jos kuulen koko ajan miten huono ja kelpaamaton olen, niin sitten olen sitä, herkistyn tälle äänelle. Siitä voi tulla sisäinen ääneni jota en välttämättä osaa enää aikojen kuluessa erottaa omaksi äänekseni jota toista itselleni. Opin poimimaan ympäristöstäni ääniä ja keskusteluja jotka tukevat tätä kuvaa itsestäni. Itseni tuomitseva ääneni kasvaa itsenäiseksi ääneksi itsessäni. Se voi vaikka kehottaa minut tappamaan itseni.

Saatana on mestari saamaan minut epäilemään itseäni. Me lähdemme helposti mukaan saatanalliseen dialogiin, kuuntelemaan, osallistumaan ja jopa elämään sen mukaan. Saatana saa minut epäilemään ensin sitä mitä Jumala on sanonut ja sitten sitä, mitä lähimmäiseni sanovat.

Psyykkiset oireet ovat monesti keino elää jotenkin vinoutuneesti jonkin sisäisen ääneni kanssa.

Kun puhutaan demonista, niin muistutan aina itseäni, että demoni ei alkuperäisessä käytössään ollut yksikäsitteisesti paha. Tästä voi lukea vaikka Sokrateen dialogeista. Kun olen hyvän puheen ja dialogin ulottuvilla, evankeliumin tai evankeliumin dynamiikalla toimivan puheen äärellä, voin hyvin. Kun olen saatanallisen puheen äärellä, von huonosti.

Siksi sielunhoito auttaa demoneihin ja psyykkisiin ongelmiin. Ja tämä tiedetään ihan tieteessäkin. Keroputaan mallia, yhteisöllistä, dialogista hoitoa jossa skitsifreenikkojen/psykoottisten oireiden kanssa elävien lääkitystä vähennettiin radikaalisti, kokeiltiin joku vuosikymmen sitten. Ja se toimi. Kuuntelu, empatia, läheisten osallistuminen ja rinnalle asettuminen toimivat. Malli kuopattiin monesta syytä joita en ala purkamaan, mutta hoitotulokset eivät olleet syy.

Jumala luo sanallaan todellisuutta ja saatana vääristää omalla sanallaan sitä miten näemme todellisuuden. Demonit ovat todellisia jokaiselle. Ne ovat Saatanan luomia realisoituneita saatanallisia puheita, jotka kiusaavat meitä niin kauan kun Jumala sanoo seis ja/tai auttaja sanoo että ne eivät ole todellisia. Se että viralliset tahot onnistuvat hoidoissaan, johtuu siitä, että Jumalan hengen dynamiikka vaikuttaa vaikka Jumalasta ei puhuttaisikaan.

Olen jutellut aiheesta useiden psykiatrien, terapeuttien ja psykologien kanssa, ja juttelen edelleen. Kaikki tämä on useimmille jotenkin selvää ja ymmärrettävää, mutta kun Jumalasta ei saa puhua, koska virallinen lähestymistapa ei tunnista sitä.

D

5 tykkäystä

Riivaustila on täysin eri asia kuin mielenterveyden ongelmat ja psyykkiset sairaudet. Niissä ei ole mitään yhteistä.

2 tykkäystä

Olen samaa mieltä, mutta olen sitäkin mieltä että näillä kahdella täysin erilaisella ihmisenä olemisen vaikeudella on tapana ilmentyä samoissa ongelmavyyhdeissä. Ei niin että riivaustila johtaa automaattiesti mielenterveyden ongelmiin, tai toisinpäin, vaan juuri niin kuin Diakoni kuvaili.

Ihmisellä, jolla on syystä tai toisesta jo alun perinkin hankala lähtö elämään, tai ihmisellä jolla on syystä tai toisesta hyvin hauraaksi tekevä tilanne elämässään meneillään, on suurempi mahdollisuus jäädä demonien tai saatanallisen toiminnan uhriksi.