Demonisten vaikutusten ja psykiatrisen ongelman erottaminen

Ehkä. Hän joutui elättämään itsensä kirjoittajana aika kuohuvana aikana. Ja jesuiitatkin ottivat pultit kohtuullsen asiallisesta ja monin paikoin ihan loistavasta Jesuits - kirjasta. Erikoinen hahmo kaiken kaikkiaan. Dokumentissa kuitenkin on ihan hyviä haastatteluja.

Etsin tuota kirjoittajaa ja hänen tieteellisiä artikkeleitaan. En vaan löydä, kumma juttu. Myöskään hänen nimeään ei löydy nobel ehdokkaiden listalta. Kaikki löytyvät jutut palautuvat puolalaiseen lehteen “love one other”. Hmmm… Mitähän tuosta pitäisi päätellä. Kirja rock musiikin vaaroista löytyy, sekin puolaksi.

Hei. Törmäsin tällaiseen “hauskaan” videoon. Olen vähän päälle tunnin katsonut. Välillä isä Ripperger puhuu hieman nopeasti, joten jonkin kohdan joutuu vain antamaan mennä ohi, ja sitten päättelemään kontekstista, että mitä siinä oikeastaan sanottiin.

On täysin hedelmätöntä inttää siitä, että voisiko joku oikeasti todistaa, että demoneita on. Ei voi. Eikä tarvitse. Eikä ole tarkoitus. Harrastuksena psykologiaa innokkaasti lukeneena tähän voi sanoa vain, että jokainen tehköön läksynsä itse. Siinä ei ole mitään järkeä, jos joku luulee voivansa pamauttaa tänne jonkin artikkelin, joka sanoo selvästi miten asia on ja laittaa jauhot suuhun niille, jotka eivät usko.

Yksi tapa lähestyä asiaa on, että demonit toimivat yhteistyössä psykiatristen ongelmien kanssa. Tai, oikeammin sanottuna, psykologisten ongelmien kanssa. Psykiatria on pelkkä uskomus, että psykologian ongelmat on jotenkin mahdollista typistää aivojen kemiaksi. Tai että ihmiskunnalla nyt on olemassa keinot, välineet tai menetelmät jonkinlaisen täsmällisen vaikutuksen toteuttamiseksi niihin. Uskomus, jota edes tiede ei tue.

Ongelma on siinä A. N. Whiteheadin valittelemassa jutussa nimeltä fallacy of misplaced concreteness. Persoonan häiriöt esimerkiksi eivät ole asioita tai entiteettejä. Ennemmin voisi sanoa, että ne ovat konfiguraatioita. Ne ovat stabiileja yhdistelmiä tavoista, joilla yksilö toimii, koska hänen minuudessaan on vaurio tai puutos. Aivan kuin rupi, joka muodostuu haavan päälle. Tai ajattele ihmistä, jonka keskivartalo on kuin haukattu omena, mutta joka siitä huolimatta onnistuu pysymään elossa.

Oikeastaan demonien vaikutus on monipuolisempi tapa selittää psykologisia ongelmia kuin psykiatria. Jälkimmäisessä esitetään, että ihmisen aivot vain notkahtavat johonkin “sairaudelliseen” tilaan, ilman mitään varsinaista syytä. Sitten tarvitaan pillereitä, jotka “notkauttavat” aivot takaisin. Tai “pitelevät” niitä, että eivät notkahda edelleen. Paitsi että psykiatrian pillerit eivät oikeasti kykene tuohon, niin tuolla tavalla siinä kuitenkin uskotaan.

Jos taas masennuksia, epätoivoja ja muita selitetään demonien vaikutuksella, niin osan aikaa demonin voi poistaa yhtälöstä. Henkilö on tiettyjen tapahtumien tai valintojen seurauksena, mutta yhtä paljon niiden moraalisen painoarvon ja sisällön seurauksena altistunut tietyille asenteille ja tavoille suhtautua itseensä, ympäristöönsä ja elämään. Monesti nämä tavat ovat moraalisen puolensa lisäksi hengelliseltä merkitykseltään negatiivisia. Demonit ovat olioita, joiden tehtävä on edistää maailmassa moraalisesti ja hengellisesti haitallisia asioita. On sitten eri asia, mitä kautta, millä tavoilla ja miten vahvasti ne saavat pääsyn tai vaikutusvallan ihmisten elämään. Possessioita, obsessioita, repressioita, painostuksia ja vaikutuksia on eri tasoisia.

Moderni länsimainen ihminen haluaa nähdä, käsittää tai ratkaista asian tieteellisen tiedon tasolla. Että minkälainen entiteetti on demoni? Miten pitkä, painava, nopea, älykäs, tehokas? Millä mekanismilla vaikutus tapahtuu? Miten vaikutusta voi mitata? Voiko tietyn demonin vaikutuksen kumota tasan tietyn kokoisella SSRI:n annoksella? Voiko psykometria erottaa demonin vaikutuksen siitä, että kyseessä on muuten vain vastenmielinen ihminen? Miten demonin voi paikallistaa kartalla tai tilassa? Voiko katsoa kellosta, että milloin demoni vaikuttaa, ja milloin ei vaikuta?

Millään noista ei ole mitään merkitystä asian käsittämisen kannalta sen omista lähtökohdista. On yksi asia olla jotain mieltä siitä, että voiko demoneita ajatella persoonina ja aineettomina olentoina, joilla kuitenkin on selkeä vaikutus tämän todellisuuden asioihin. On toinen asia ajatella sitä, että niiden vaikutus on hengellinen, moraalinen ja psyykkinen samaan aikaan. Tämän jälkimmäisen käsittäminen ja sen yksityiskohtien pohtiminen on mahdollista valaisevalla ja ymmärrystä lisäävällä tavalla ilman, että sitä ennen on pakko saada todistettua jotain ensimmäisestä.

Tuossa luennossa on paljon mielenkiintoisia asioita traumoista, ylpeydestä, anteeksiannosta ja itsekeskeisyydestä. Siksi oikeastaan halusin jakaa sen tänne. Aion jaksaa koko kaksi ja puoli tuntia. Jännää on myös, että demonit ovat hahmoina samanlaisia kuin mahdollisimman paheelliset, vastenmieliset ja luonteeltaan heikot ihmiset. Niillä on myös paljon trollien piirteitä. Ei niiden satuolentojen, vaan niiden Internetistä tuttujen hahmojen. Ne pelaavat psykologisia pelejä, ovat ylpeitä, tykkäävät tehdä asioista itsensä näköisiä ja tykkäävät temppuilla ja vedättää.

Sillä tavalla niiden karkottaminen on vähän kuin sitä, että eksorkisti lyttää trollia niin pitkään ja hartaasti, että trolli ei yksinkertaisesti jaksa enää. “Jeesuksen nimessä, minä käsken sinua! Kuka sinä olet? Mitä sinä teet Internetissä? Kenen luvalla sinulle myytiin liittymä? Nyt jäit kiinni, ja minä katson, että sinä palautat sen.”

2 tykkäystä

Minä näkisin olennaisena asiana vielä sen, että demonit tai langenneet enkelit tms, ovat jotain itseni ulkopuolista. Ne eivät ole vain oman tietoisuuteni tuotosta, eivät vain omia ääniäni, eivät vain omia näkyjäni. Aivna kuten evankeliumi voi vapauttaa minut itsestäni, niin demonien ääni, antievankeliumi tjsp. pitää minut itseni vankina. Molemmat edellyttävät kuitenkin sanan ulkoapäin. Ja nimenomaan sanan, ei oikeastaan pakkoa tai väkivaltaa.

Olen joka tapauksessa itse vastuussa siitä, mitä teen tai sanon.

D

3 tykkäystä

Mielenkiintoista ja jopa aivan hiton ärsyttävää:

Olen kokeillut Youtubessa olevia ‘binaural beats’ äänitteitä ja kokeillut, olisiko niillä mitään vaikutusta mihinkään mitä ne väittävät. Niillä väitetään olevan kaikenlaisia vaikutuksia, vaikkakin toisaalta sanotaan, etteivät ne ole mitään lääketieteellisen hoidon korvaajia.

Ne äänitteet, jotka lupaavat positiivisia vaikutuksia, ovat jokseenkin tehottomia, eivätkä tunnu yhtään miltään. Sitten tuli mieleeni, että olisiko Youtubessa äänitteitä, jotka lupaisivat aiheuttaa negatiivisia tuntemuksia. Sanalla ‘fear’ etsittyäni löysin vain pelonpoistoäänitteitä ja sitten kokeilin toista lähestymistapaa: “binaural beat demon”.

Kokeilin Astaroth star kanavan “Demonic Meditation” äänitettä. Kauhukseni sillä oli vaikutus, joka alkoi heti äänitteen alettua. Mieleni alkoi tuntea outoa hyvänolontunnetta, joka oli sen verran voimakas, että totesin, että mikä tahansa sen aiheutti, aiheutti sen selvästi havaittavasti.

Ja koska äänitteen nimi oli pahaenteinen, päätin katkaista sen.

En osaa selittää mitä tapahtui.

Kannattaa ehkä välttää tuollaista, olipa syy sitten mikä tahansa. Vaarana voisi olla myös jonkinlainen koukuttuminen, jos se toimii ja takana on oikeasti pahat asiat.

1 tykkäys

Kerrassaan outo juttu. Olisi se kyllä tragikoomista, että jos Jumalaa rukoiltiin koko nuoruus ilman mainittavaa tulosta, niin Saatana vastaisi heti.

Täytyy myöntää, että odotin tuloksen olevan ‘flatline’, mutta se olikin jotain aivan muuta.

Tuo pitäisi soittaa ihmisille, jotka eivät tiedä kontekstiä. Silloin plasebovaikutus ei tulisi niin voimakkaaksi, kuin se voi tässä viitekehyksessä olla.

1 tykkäys

Jumalaa voi joutua etsimään pitempään, saatana kärkkyy sopivaa tilaisuutta suden lailla.

1 tykkäys

Täytyy myöntää, etten enää kyllä tohdi mennä tuota kuuntelemaan. Siellä hakutuloksissa oli kaikenlaisia ‘summoning’- juttuja ja tuo kokeilemani vaikutti niistä kaikkein viattomimmalta.

Ärsyttävää, että juuri kun olin ajatellut todistaa, että ‘binaural beats’ on pelkkää scheissea, niin sitten tulikin päinvastainen tulos.

2 tykkäystä

Tämä on asia, josta olen kyselijöitä yrittänyt valistaa. Pahan vaarallisin vaikutus ei tule “pahan” vaan “hyvän” kautta.

3 tykkäystä

Olen käsittänyt, että jotkut noista äänitteistä sisältävät ‘subliminal message’ tyyppistä tekstiä, joka tarkoittanee sitä, että mukana on audioraita, joka on kuitenkin asetettu niin hiljaiselle voluumille, ettei sitä voi ainakaan tietoisesti kuulla. Se on sitten täysin eri asia, onko sellaisella mitään vaikutusta.

Mieli reagoi myös plasebo/nosebo vaikutuksella. Reaktio voi tulla hyvinkin nopeasti. Mutta en todellakaan odottanut näin nopeaa reaktiota kuin tässä yhteydessä tapahtui. Varsinkin, kun mikään muu äänite ei ole toiminut oikeastaan millään tavalla.

Ainakin tapahtunut todistaa vahvasti sen, että minun mieleni ei ole ollenkaan vapaa kristillisestä viitekehyksestä. Pahimmissa tapauksessa vaikutus oli jotain muuta kuin plasebo/nosebo- vaikutusta. Saa nähdä uskaltautuuko kukaan muu kokeilemaan. Olen aika varma, etteivät kristityt ainakaan rohkaise sellaiseen.

Mitäs tuossa oli ihmeellistä. Rauhallista tasaista säveltä. Nukuttamaan tuollainen alkaa.

Odottelin, että koskas rummut ja sähkökitarat tulee peliin mukaan ja saadaa vauhtia mukaan. Hyvät pohjat jollekin hevibiisille. :slight_smile: Jotenkin tuli gregoriaaninen musiikki myös mieleen.

Vaihtoehtoisesti kuuntelin “Cristian meditation” haulla musiikkia. Niissä aina joku höpötti päälle hypnoottisella ärsyttävällä äänellä. Tai sitten oli piristävää pianonpimputusta. joka ei ainakaan rauhoittanut.

Ja sitten haku pelkällä “meditating music” ja sieltä löytyi sekalaista, myös tuon demonisen tyylistä, mutta korkeammilla sävelillä.

1 tykkäys

Ehkä todellakin vaikutus oli plaseboa ennemmin kuin jonkun binaural beatsin tai muun vaikutusta. Minun mieleni ei ilmeisesti ole vapaa kristillisestä viitekehyksestä (eli en ole läpikotaisin vakuuttunut tieteellisen maailmankuvan oikeellisuudesta) ja se reagoi sen vuoksi.

Mutta aavemainen se vaikutus oli.

Plasebovaikutus voi korostua, kun viitekehys on selvillä ja sitä tehostetaan kuvilla. Tässä tapauksessa voisi puhua jo nosebosta, vaikka kokemus yrittikin olla miellyttävä. Ehkä säikähdin turhasta ja mieli olisi asettunut muutaman minuutin päästä normaaleille uomilleen.

1 tykkäys

No niin. Kokeilin uudestaan ja tulos on samankaltainen kuin noilla muillakin binaural beats ‘meditaatioilla’. Eli varmastikin oli plaseboa, joka sattui alkaa mielessä vaikuttamaan. Eli ei mitään vaikutusta nyt.

Vaikka ole aivan varmasti itse ollut muutaman kerran hypnoosissa tai huomannut joidenkin suggestioiden vaikuttavan, on 99% kaikesta kokeilemastani hypnoosista ollut täysin vailla mitään huomattavia vaikutuksia, joten näiden meditaatioiden ynnä muiden kanssa kyllä lähinnä vain hukkaa aikaansa.

Ei kai mikään akustisen -tai elektronisen soittimen tuottama ääni ole ‘luciferilaista’ vain sen vuoksi, että joku pistää siihen viisisakaraisen tähden tms ja kirjoittaa descriptioniin ‘satanic’.

Nyt tämä ei edes tuntunut niin creepyltäkään. Oli vissiin kyseessä ensikertalaisen sortuminen virhepäätelmään plasebon vuoksi.

2 tykkäystä

Vieläkö @atte on hengissä meditaation jäljiltä?

Kuuntelin itse sitten vielä jos jonkinmoista incantation & sigil kamaa, mutta eivät ne jaksaneet hirveästi hätkäyttää.

Jos nyt jokin asia tällä hetkellä askarruttaa mieltä, niin seuraavat termit kuvaavat sitä hyvin: uap, flir1, gimbal & gofast.

Tällainen tuli netissä vastaan:

Mielenkiintoinen juttu monella tavalla. Siinä oli haastateltu mahdollisesti demonisia ilmiöitä kokenutta ihmistä ja mukana oli myös mielenterveyden ammattilaisten kommentteja. Suurin osa tapauksista paljastuu psyykkisen sairauden aiheuttamiksi ja vaikka pyyntöjä eksorkismista tulee runsaasti, tarvitaan täysimittaisen rituaalin suorittamista todella harvoin.

1 tykkäys

En lukenut kaikkia postauksia läpi voi olla että joku on jo esittänyt tämän: Eivätkö psyykkiset sairaudet voi olla suurelta osin demonisia? Tämä vaikka ne osattaisiinkin ihmisten toimesta jopa parantaa.

Elokuvissa vihkivesi ja risti ovat ainakin objekteja, joihin demoni reagoi. En tiedä miten ne vaikuttavat todellisessa tilanteessa, missä tällaista manausta harkitaan.

Olisi mielenkiintoista tietää, mikä olisi vaikutus riivattuun, jos esim risti tai vastaava kristinuskon symboli tuotaisiin ihan tämän viereen, mutta siten, että koehenkilön näköaisti ei huomaisi sitä tai tietäisi juovansa vihkivettä vaikkapa vesilasista.

Jos ristin läheisyys tehoaa ainoastaan näköaistimuksen välityksellä, ei testi tietenkään kerro juurikaan mitään, mutta jos koehenkilö reagoi lähelle salaa tuotavaan ristiin, niin silloin olisi kyllä hyvä syy miettiä, että mistä moinen johtuu.

1 tykkäys

Mä olen joskus vähän ihmetellyt, miksi jonkunlaiseksi teologiseksi perusteeksi tuntuisi käyvän “koska virressä se ja se lausutaan niin ja niin”.
Virren sanoittajalla voisi ajatella olevan ainakin jotain hengellistä opastusta matkassaan, mutta Hollywoodilla en kyl ihan äkkiä osaa kuvitella sellaisia, melkein päinvastoin tekis mieli irvistellä, päätellen puidensa hedelmistä.

Kaikenlaista varmasti silti on, Pyhä Henki puhaltaa missä tahtoo.

Käsittääkseni ei ole mitään estettä sille etteikö näin voisi olla. Mitä olen ymmärtänyt, niin ilmeisesti riivauksen tunnistaa ainakin siitä että riivatulla on pakottava tarve pilkata Jeesusta. Tästä voisi näin maallikon logiikan mukaan päätellä, että jos riivatun kuullen sanotaan “Jeesus” niin jonkinlainen negatiivinen reaktio pitäisi tulla. Tosin nykyisin Jeesus tuntuu olevan aika monelle punainen vaate, joten en tiedä kuinka tämä sitten käytännössä toimisi.

Tätä en oikein ymmärrä. Miten se näkeminen siihen vaikuttaa? Jos tyypissä ei ole mitään vikaa, niin hän vain toteaa että kappas, ristihän se siinä. Jos risti taas aiheuttaa jonkin valtavan raivokohtauksen, niin silloin joka tapauksessa on jotakin vikaa. Eihän normaali ihminen ristin näkemisestä hermostu vaikkei uskova olisikaan.

Mutta en ole psykiatrian enkä eksorkismin asiantuntija (enkä edes ole nähnyt Manaaja-elokuvaa), joten saatan hyvinkin olla myös väärässä.