Demonologia

Tästä kohdasta lähtien kerrotaan, kuinka sairaalahenkilökunta olisi todennut possessioon viittaavia ilmiöitä. Eli eivät pelkästään papit ole joutuneet asian kanssa tekemisiin.

Googlasin hieman tämän väitetyn tapahtuman taustoja:

Tuossa on jotain skeptisempiä ajatuksia siitä, mitä on tapahtunut, mutta en ole itse tuota kokonaan lukenut.

Update: No, nyt olen lukenut tuota skeptistä kirjoitusta n puoleenväliin ja näköjään tarinalle löytyy toinenkin puolensa. Lapsia tutkineet psykologit eivät olleet erityisen vakuuttuneita ‘demoneista’, mutta kylläkin niistä olosuhteista, missä lapset olivat kasvaneet. Lasten äidillä oli jo ennakolta vahva uskomus yliluonnolliseen ja lapset olivat kasvaneet noiden uskomusten parissa.
Sikäli mielenkiintoista, että skeptiset näkemykset ovat asiassa osallisena olleen katolisen kirkon papiston kanssa varsin ristiriitaisia ja papit kertovat tapauksen olleen pahimpien kohtaamiensa ilmiöiden joukossa.

Ja satuin huomaamaan, että sairaala, jossa väitetään yliluonnollisia ilmiöitä tapahtuneen, oli “Methodist hospitals” otsikon alla.

On siis varsin selvästi oletettavissa, että paikan henkilökunta on kristillisistä henkilöistä koostuva. Tuntematta paikallisten suhtautumista yliluonnolliseen, on vaikea mennä sanomaan, kuka puhuu totta ja kuka on valmis hieman laajentamaan asioiden taustoja narraatioon sopivaksi.

Näyttää kuitenkin siltä, että perheen äiti on tehnyt yksinoikeudella tvshowta jonkun kanavan kanssa ja jos perheen talous on ollut heikolla pohjalla, katoaa henkilön luotettavuus viimeistään siinä vaiheessa, kun dollarit kilahtavat pankkitilille.

EDIT:

Taustaa: Ammons on perheen äiti. Hänen lastensa sanottiin olevan riivattuja. Lapset otettiin äidiltä huostaan. Itse äitiin tehtiin 4 manausta, vaikka lasten sanottiin olleen riivattuja - ei äidin. Ja juuri tuo kyseinen pappi Maginot oli näiden manausten suorittaja.

“As a consequence of their evaluations, the DCS removed the children from Ammons. The agency stated that she needed to employ “alternate forms of discipline
not directly related to religion and demon possession” (DCS Case Plan 2012). Ammons was permitted supervised visitation and, after about six months, the
children were returned to her in November 2012. Meanwhile—outrageously—no fewer than four exorcisms were performed on her by a priest named Michael L.
Maginot, one with his bishop’s official permission—though not on the children who were allegedly possessed!”

Tässä on siis kyseessä perhe, jossa jo ennakolta oli vahva taipumus uskoa henkimaailman ilmiöihin. Seuraava talon vuokrannut yksityishenkilö ei huomannut missään vaiheessa mitään henkimaailman toimintaan viittaavaa ilmiötä. Häntä lähinnä häiritsivät talon liepeillä notkuneet uteliaat ulkopuoliset.

“It remains to discuss the phenomena that so astonished other superstitions folk involved in the case—including the priest, his bishop, and one Captain
Charles Austin of the Gary police.”

Tällainen on varsin hämmentävää. Toiset kertovat outoja asioita ja ilmiöitä tapahtuneen, mutta kun tarkemmin tutkitaan ilman ennakko-oletuksia, saavat sellaiset tutkimukset varsin maltillisia tuloksia siinä, missä toiset ovat olleet yliluonnollisen ytimessä. Jopa niin paljon, että uskovat tapahtumia täydeksi todeksi. Kyseinen pappi Maginot kuitenkin puhuu asioista niin vakuuttuneeseen sävyyn ja vieläpä omalla nimellään ja kasvoillaan, että tuntematta täysin asian taustoilla vaikuttavia psykologisia ilmiöitä, on ehkäpä aiheetonta mennä sanomaan, että jotain on varmasti todistettu silminnäkijöiden toimesta.

Jos joku on ennakolta skeptinen, eikä ole yliluonnollisille asioille vihkiytynyt ihminen, olisi tällaisen ihmisen vahvistava kertomus ehkäpä hieman tarinan uskottavuutta lisäävä.

Katolinen kirkko ei siis kuvaa manaamisen aikana tapahtuvia asioita, koska heidän mukaansa tällöin suojellaan asianosaisten yksityisyyttä. Ja onhan toki niin, että skeptikoille ei riittäisi kirkollisen tahon tekemä dokumentointi.

Ehkäpä kuitenkin olisi tärkeää, että asiaa tutkittaisiin muutenkin, kuin vain uskonnollisten tahojen toimesta. Tämä siitä syystä, että tärkeintä on se, että mahdollisessa riivaustapauksessa avun saaminen olisi helpompaa. Voisin ajatella useita eri järjestelyjä, joilla voitaisiin saavuttaa suurempi yhteisymmärrys tieteellisen ja uskonnollisen toiminnan välille: manaukseen voisi osallistua paikanpäällisinä tarkkailijoina psykologeja ja psykiatreja ja nykytekniikalla tapahtumia voisi tarkkailla etäyhteydenkin päästä. Näin voitaisiin sulkea pois epäilyjä esim video- ja audiotallenteiden käsittelystä.

[hakasulut minun lisäämäni]
Hmmm… tämä vaatisi tarkennusta. Tähän mennessä, vaikka olen lähestynyt aihetta miltä kulmalta tahansa, en ole löytänyt Jumalaa tavalla, jolla varmasti moni on hänet löytänyt. Ja pahinta on, että tällainen analyyttinen henkilö kuin minä, ei tunne oloaan mukavaksi minkään ilmiön parissa, josta ei tarkalleen tiedä, mikä on totta ja mikä huuhaata. Kiinnostuin ufo- ilmiöstä uudelleen usa:n ilmavoimien ja laivaston lentäjien ja tutkaoperaattorien havaintojen takia. Olin jo hylännyt koko ilmiön olemassaolon. Yhä aiheessa pyörii niin paljon täyttä huuhaakuraa, että ihan hirvittää. Kuunatsit ja kaikki muu tuollainen. Ja sujuvat valehtelijat, kuten esimerkiksi amerikkalaismies, joka väittää työskennelleensä sotavoimien hallitsemassa salaisessa paikassa lentävien lautasten parissa. Ko tyyppi puhuu asioista varsin uskottavasti, mutta hänen tarinastaan on löydetty niin paljon aukkoja, jotta koko juttu on pelkkää puutaheinää. Muuta mahdollisuutta ei oikeastaan ole. Mutta ko henkilön täytyy olla melko älykäs tai hyvämuistinen, jotta pystyy moiseen performanssiin.

Sen sijaan nämä usa:n sotilaslentäjien silminnäkijähavainnot ovat sitä luokkaa, että uap ilmiön täytyy olla todellinen ja selittämättömiä lentoliikkeitä tekevät objektit ovat oikeasti olemassa, eikä niiden taustalla olevaa tahoa tunneta.

Mikä mielenkiintoisinta, usa:n hallinnon korkeissa asemissa olevat henkilöt pitävät uap- ilmiötä demonien aikaansaannoksena.

EDIT: On muuten sikäli kummallista, että Roomalaiskatolinen kirkko (tai lähinnä paikallisesti piispa ja eksorkisti) rajaa ulos manausrituaalin, jos henkilöllä on mielenterveysongelmia.

Tämähän tarkoittaa sitä, että jos mielenterveysongelmainen ihminen joutuu demonien riivaamaksi, hänellä ei ole todettujen mielenterveysongelmien takia mahdollisuutta saada manausta. Ainoa tie ulos ongelmasta on se, että Jumala ei salli mielenterveysongelmaisen joutua riivatuksi.

Voisi kuvitella, että mielenterveysongelmaiset voisivat kuitenkin kiinnostua juuri ongelmastaan johtuen okkultismista ja tämä taas olisi korostetusti altistamassa heitä demonien valtaan. Aika hankalahko vyyhti sanoisin. Menneisyydessä, kun mielenterveysongelmista on tiedetty vähemmän, on varmasti tehty näitä manauksia mielenterveysongelmaisille, vaikka he eivät ole olleet riivattuja. Tämän vuoksi on hyvinkin todennäköistä, että heidän ongelmansa ovat pahentuneet.

Jos itse vastaisin jonkinlaisena kirkollisena johtajana tällaisesta sektorista, ts manausrituaalien suorittamisesta riivatuille ihmisille, järjestäisin ehkäpä vuosien mittaisen säännöllisen seurannan, jotta voitaisiin varmistua tilanteen pysyneen henkilön kannalta hyvänä. Tuntuisi vastuuttomalta, jos rituaalin jälkeen ongelman todettaisiin poistuneen ja sen jälkeen ihminen jäisi oman onnensa nojaan. Toivottavasti tällainen seurantajärjestelmä on oikeasti olemassa.

Pohdittavaksi jää, kuinka mielenterveysongelmat ja riivaustila on erotettu kaukaisina menneinä aikoina. Todennäköistä on, että eroa ei ole osattu nähdä. Asiasta voi tietenkin olla kirjoihin tallennettua materiaalia, joka varmastikaan ei ole tänä päivänä yleisön saatavilla. On hyvinkin todennäköistä, että huolellisesti johdettu organisaatio on tehnyt dokumentaatiota hyvinkin pitkältä ajalta.

Sanoisin, että kovin huolissaan ihmiset eivät ole menneisyydessäkään olleet siitä, että joutuisivat demonien valtaan. Tämän voi päätellä siitä, että raskaitakin syntejä on tehty historiassa. Jos joukkomurhat ynnä muut tällaiset rikokset johtaisivat demonien tuloon ihmisiin, olisivat historialliset tapahtumat paljon kesympiä kuin mitä tiedämme niiden olevan. Riivauksen siis täytyy olla melko harvinainen tila ja kaikki tiettyä samaa syntiä tekevät eivät joudu riivatuksi. Siinä missä demonit valtaavat toisen, voi toinen olla varsin vapaa niistä raskaista synneistä huolimatta.

Hetkinen Raamatun lukemiseen -kirjasesta löysin mielenkiintoisen termin, johon en muista aikaisemmin törmänneeni. Tekstiin Ilm. 13:1-18 on Keijo Rainerma kirjoitanut selityksen. Hän nostaa esiin termin “paha kolminaisuus”, johon kuuluvat Saatana, antikristus ja väärä profeetta.

1 tykkäys

Ensin mainittu tiedetään, mutta nuo kaksi muuta ovat vaikeasti tunnistettavissa.

Miten esimerkiksi voidaan tietää kumpi on kumpi? Nuo hahmot ovat jollain lailla sidotuuja tulevaan aikaan ja ilman mitään kummempaa tietoa on mahdollista, että vasta jälkeenpäin voidaan katsoa, että tuohan on antikristus ja tuo toinen väärä profeetta. Mutta onko mitään keinoa todeta, että ‘nyt tilanne on alkamassa’ ja ‘nyt tilanne on päällä’?

En tiedä tarkemmin, mutta kuulostaa tosiaan pahalta kolminaisuudelta.

1 tykkäys

Eksorkismilla on huono maine, koska sillä herkutellaan kauhuelokuvilla ja karismaattiset puoskarit käyttävät sitä väärin. Raamattu ja kirkon historia kuitenkin tuntee eksorkismin eli manauksen. Se ei ole sama asia kuin mielisairaus. Lutherin kastekaavassa se esiintyy ja siitä on kirjoitettu asiallisia kirjoja, mm. José Antonio Fortea: Kysymyksiä eksorkistille ja Juha Sankamo: Henkivallat. Voisiko joku ortodoksi mainita kirjan tai linkin heidän näkökulmastaan tästä aihepiiristä?

Lutherin vanhassa kastekaavassa (Vähä katekismus liitteet - Luterilaiset tunnustuskirjat | Suomen ev.lut. kirkko) esiintyy eksorkismi (pahojen henkien poismanaus), jossa mm. sanotaan seuraavasti:

Kastaja lausuu:

“Lähde ulos, sinä saastainen henki, ja anna tilaa Pyhälle Hengelle.” Sitten hän tekee ristinmerkin kastettavan otsaan ja rintaan ja lausuu: "Ota pyhän ristin merkki otsaasi ja rintaasi.

Sen jälkeen pappi antaa lapsen kummiensa suulla sanoutua irti Perkeleestä näin:
“(Nimi), luovutko Perkeleestä?”
“Luovun.”
“Luovutko kaikista hänen teoistaan?”
“Luovun.”
“Luovutko kaikesta hänen petoksestaan?”
“Luovun.”

Tätä aihepiiriä on käsitelty mm. täällä: Abrenuntiatio diaboli

Katolisesta kirjakaupassa on mielenkiintoinen eksokismia käsittelevä kirja: José Antonio Fortea: Kysymyksiä eksorkistille, Paholaisesta, demonisesta riivauksesta ja tiestä vapautukseen.
http://www.katolinenkirjakauppa.net/kysymyksia-eksorkistille-jos-antonio-fortea-p-911.html
Kirjan takakannessa sanotaan:

”Usko henkivaltoihin ja niiden todelliseen vaikutukseen sopii huonosti oman aikamme materialistiseen maailmankuvaan, jossa korostetaan ihmisjärjen ja tieteellisen tutkimuksen kaikkivaltiutta.
Kysymys Jumalasta tuntuu vielä mahtuvan sopivien keskusteluaiheiden joukkoon, mutta monien kristittyjen piirissä Paholaista ja hänen demoneitaan ympäröi vaikenemisen muuri. Voiko sellaisia asioita edes mainita tulematta leimatuksi menneen esitieteellisen ja taikauskoisen kulttuurin muinaisjäänteeksi!
Espanjalainen pappi, isä José Antonio Fortea tarttuu näihin kysymyksiin klassisen raamatullisen kristinuskon todellisuuskuvasta käsin. Hän ei lähesty aihetta pelkästään objektiivisena kirjanoppineena teologina: hänen teksteissään puhuu silminnäkijä, katolinen pappi, joka on toteuttanut kutsumustaan vapauttamalla Kristuksen voimalla lukemattomia ihmisiä pahojen henkivaltojen otteesta.”

Concordia-piirissä 2018 pastori Petri Hiltunen alusti eksorkismista (Saatanan ja demonien vallasta vapauttamisesta).Youtube-video esityksestä on tässä: https://www.youtube.com/watch?v=_QsG-Rn1nXE
Tietysti tähän aihepiiriin ei kannata tuhlata liikaa aikaa. Tärkeintä on pitää pääasiat pääasioina. Tästä aihepiiristä kun löytyy niin monenmoista selitystä…

2 tykkäystä

Yleensä kirkko painottaa eksorkismipäätöksiä tehdessään, että ensin tutkitaan henkilön mielenterveys ja jotta eksorkismi voitaisiin tehdä, täytyy siis henkilön olla mieleltään terve.

Mutta tässä kohtaa nousee kysymys: voivatko vain mieleltään terveet joutua riivauksen kohteeksi? Entäpä, jos henkilö, joka on aiemmin sairastunut psykoosiin, tuleekin demonien riivaamaksi?

Hänen tilanteensahan lienee toivoton, jos kirkko totetaa, että mielenterveys on aiemmin järkkynyt ja jättää eksorkismin sikseen. Jotenkin tuo logiikka jää uupumaan tästä kuviosta.

Jos siis riivaajat haluavat tehdä ‘tulosta’, niin niidenhän kannattaa keskittää toimintansa mielenterveytensä kanssa kamppaileviin ihmisiin, jolloin kukaan ei auta.

Kasteen yhteydessä sanoudutaan irti Saatanasta.

Ortodoksi.netistä: Eksorkismi on sanan mukaisesti pahan (pahojen henkien) pois karkottamista.

Eksorkismi suoritetaan kaikille kasteeseen valmistautuville tarkoituksena erottaa kastettava pahan hengen moraalisesta vaikutuksesta.

Eksorkismi voidaan suorittaa myös henkisesti sairastuneille tunnetun ja havaitun sairauden karkottamiseksi. Tämä on kuitenkin erittäin harvinainen toimitus Suomen ortodoksisessa kirkossa.

Eksorkismirukoukset luetaan kasteen yhteydessä. Rukouksiin kuuluvat mm. puhaltaminen (joskus myös sylkeminen kohti kuviteltua paholaista), kastettavan ristinmerkeillä siunaaminen ja kysymykset, onko kastettava luopunut kiusaajasta ja uskooko hän Kristukseen. Näihin kysymyksiin vastaa lapsen kasteessa kummi, aikuiskasteessa kastettava itse.

Täällä on jotakin tietoa ortodoksisesta näkökulmasta:

Exorcism in the Orthodox Church

1 tykkäys

Ongelmanahan on erotteludiagnoosin tekeminen riivaustilan ja psyykkisen sairauden välillä. Pastorit ja demonologit eivät voi sitä tehdä, koska vain lääkäri saa tehdä diagnoosin. Muiden tekemänä diagnosointi on puoskarointia.

Toisaalta riivaustila ei ole psykiatrinen diagnoosi, joten miten lääkärikään voi diagnosoida jonkun riivatuksi. Korkeintaan läääri voi todeta, että potilas on ihan sekaisin, mutta psyykkisesti terve. Mutta miten lääkäri voi sekaisin olevan diagnosoida terveeksi ?

Toinen ongelma on potilasturva. Käsittääkseni noilla karkoittajilla ei ole potilasvakuutusta. Jos siis epäpätevä karkoittaja hoiteleekin psyykkisesti sairasta, joka ei olekaan riivattu ja aiheutta potilaan tilan huononemisen, nin kuka on vastuussa. Ei kukaan. Potilas saa kärsiä.

Aloitettakoon siitä, että en ole lääkäri enkä psykologi enkä mikään sellainen, joten tässä voi olla virheitä. Mutta mielestäni olet väärässä siitä, että ihminen joka kokee riivaustilaan liitettyjä asioita, olisi sillä perusteella automaattisesti lääkärin mielestä sekaisin. Kyllä ihminen voi olla psyykkisesti terve, vaikka kokisi ja uskoisi erikoisia asioita, koska erikoisten asioiden uskominen ei yksinään ole minkään sairauden diagnostinen kriteeri. (Korjatkaa jos olen väärässä.) Psyykkisillä häiriöillä on laajemmat kriteerit ja niitä monesti tutkitaan tietyillä testeillä, joissa tietty pistemäärä oikeuttaa diagnoosiin. Jos näissä testeissä ei pistemäärät täyty, voi lääkäri tai psykologi tehdä sellaisen paperin, että ei ole viitteitä psyykkisistä häiriöistä. Ja jos mietitään sitä varsinaista “sekaisin olemista” eli psykoosia, niin siinä se häiriintyneisyys on kyllä laajempaa kuin yksittäinen erikoinen uskomus. Ainakin jos tapaus on riittävän räikeä, niin ihan tavan maallikkokin huomaa tällaisen ihmisen kanssa keskustellessa aika äkkiä, että kyseessä on jotain ihan muuta kuin valtavirrasta poikkeava ajattelu.

Katolisissa maissa on tuskin ongelmaa löytää psykiatria, joka on kristitty ja saattaa uskoa nämäkin kirkkojen opetukset. Periaatteessa kirkolla itsellään riittää resursseja siihen, että sen papitkin voivat kouluttautua myös psykiatreiksi.

On tietenkin totta, että psykiatria ei tunne pahojen henkien riivausta. Tällöinhän ongelmaksi muodostuu se, että riivaustilan toteamiseksi ei riitä vain se, että henkilö käyttäytyy omituisesti tai vaikkapa pilkkaa Jumalaa erityisen silmiinpistävästi. Täytyisi olla merkkejä yliluonnollisesta toiminnasta, joita psykiatria ei tunne eikä edes ennusta.

Mutta jos nuo molemmat ehdot täyttyvät, eli ihmisellä on aiempaa historiaa mielenterveysongelmista, mutta myös vaikuttaa siltä, että riivauksenkin merkit täyttyisivät, niin silloinhan ihminen jää vaille apua, jos tuo ensin mainittu aiheuttaa sen, että jälkimmäiseen ei edes yritetä puuttua.

Sitä voisi helposti ajatella, että aito riivaustila on jotain sellaista, joka sisältää näitä yliluonnollisia komponentteja, kuten esimerkiksi levitaatiota, vieraiden kielten puhumista tai salattujen asioiden tietämistä. Pelkkä Jumalan pilkkaaminen tms ei varmaankaan riitä riivausdiagnoosin tekoon.
Olen tässä kuunnellut @Luteri :n linkkaamaa Youtube videota ja siitä tulee jotenkin sellainen kuva, että luterilainen eksorkismi on tehokkaampaa kuin katolinen.

Näinkö demoninen possessio ihmisessä näkyy? Kokee ja uskoo erikoisia asioita. Ei muuta.

Kun kokee ja uskoo, että vieraan vallan agentit vaikuttaa säteillä mieleen ja lähettää käskyjä siitä ahdistuu ja toimii oudosti muiden mielestä.

Ja kun kokee ja uskoo ja toimii samoin, mutta, että nyt kyseessä onkin demonit.

Toinen on sairaus toinen ei. Näinkö lääkärin tulisi diagnosoida.

Vai pitäisikö ensimmäisessä tapauksessa kutsua supo karkoittamaan agentteja

Paljonkohan näitä levitoimisia on diagnosoitu Suomessa viime aikoina…

Tuossa mainitsemassani Youtube- videossa kerrottiin perheestä, jonka kotona esineet, ovet jne liikkuivat itsekseen. Samoin monet ihmiset havaitsivat asunnossa tummia hahmoja.

En tiedä minkäläinen asunto oli kyseessä. Jos kyseessä olisi ollut kerros- tai rivitaloasunto, niin olisivatko ilmiöt rajoittuneet vain tiettyyn asuntoon? Luulisi näiden varjo-olentojen seikkailevan samantien monessa muussakin asunnossa, jos ne ovat yhteen asuntoon pesiytyneet.

Kokemus tai uskomus, että jokin yliluonnollinen tms. toimija lähettää päähän ajatuksia ja vaikuttaa mieleen, ei ole itsessään patologinen. Suurin osa maailman uskonnoista pitää sisällään tällaisen ajatuksen, joten luultavasti enemmistö maailman ihmisistä uskoo näin! Jos tällainen ihminen kertoo kokemuksistaan loogisesti ja koherentisti, kykenee normaalilla tavalla suoriutumaan aivotoimintaa vaativista tehtävistä, ja vaikuttaa muutenkin lähtökohtaisesti ihan normaalilta ihmiseltä, niin on hyvin epätodennäköistä että kyseessä olisi psykoosi. Ja jos muuten normaalin oloinen ihminen ajattelee olevansa vieraan vallan agenttien vaikuttamisyritysten kohteena, niin Supo ei olisi yhtään huono taho ottaa yhteyttä.

Jos supolle kertoo, vieraan vallan agenttien vaikuttavan säteillä mieleen, niin tuskinpa tulevat karkoittamaan niitä.

Mutta niinhän se on, että sairaudeksi määritellään vain sellaiset tilat joista on haittaa itselle tai muille.

Jos tuo uskomus agenteista aiheuttaa ihmiselle haittaa, kuten eräs tuntemani ihminen matkusteli ympäri maailmaa ja hassasi siihen koko omaisuutensa agenttiharhoissaan, on se sairasta.

Jos siis uskomus demonien vaikutuksen alla olemisesta ei aiheuta haittaa, niin se ei ole sairasta.

Miten muuten tehdä diagnoosi siitä, onko ihmisellä vain uskomus demonisessa possessiossa olemisesta, vai onko hän todella demonien vallassa?

Mites tämä sopii asiaan?

Luuk 11:20-26: “Mutta jos minä Jumalan sormella ajan ulos riivaajia, niin onhan Jumalan valtakunta tullut teidän tykönne. Kun väkevä aseellisena vartioitsee kartanoaan, on hänen omaisuutensa turvassa. Mutta kun häntä väkevämpi karkaa hänen päällensä ja voittaa hänet, ottaa hän häneltä kaikki aseet, joihin hän luotti, ja jakaa häneltä riistämänsä saaliin. Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan, ja joka ei minun kanssani kokoa, se hajottaa.” henki lähtee ihmisestä, kuljeksii se autioita paikkoja ja etsii lepoa; ja kun ei löydä, sanoo se: ‘Minä palaan huoneeseeni, josta lähdin’. Ja kun se tulee, tapaa se sen lakaistuna ja kaunistettuna. Silloin se menee ja ottaa mukaansa seitsemän muuta henkeä, pahempaa kuin se itse, ja ne tulevat sisään ja asuvat siellä. Ja sen ihmisen viimeiset tulevat pahemmiksi kuin ensimmäiset.“”

Minusta tässä on kuvattuna kaikkein pahin riivaustila, joka ihmistä voi ikinä kohdata, eikä tässä auta mikäänlainen demonologia enää. Mutta tuon Raamatun kohdan alussa on myös kuvattuna miten oikea demonologia toimii. Se toimii vain kun riivaajia ajetaan ulos “Jumalan sormella.”

Muistelen isä Amorthin kirjoittaneen, että eksorsismi on usein ja etenkin aluksi lähinnä diagnostista. Demoni ilmaisee itsensä eksorsismissa, jos ihminen on riivattu. Hän kertoo itse toimittaneensa olikohan se nyt jopa kymmeniä tuhansia eksorsismeja, ja näistä vain pari sataa (tai jotain sinne päin) olivat oikeasti riivaustilassa. Hän kertoo myös joskus lausuneensa epäselvissä tilanteissa pienen eksorsismirukouksen ikään kuin salaa ilmeisesti jotta ihmisen omat reaktiot eivät peittäisi demonisia ilmiöitä.

On hupsuutta ajatella, että pitäisi ilmetä jotain yliluonnollisia ilmiöitä kuten levitaatiota tmv., jotta voisi olla kyse demonien toiminnasta. Nythän on niin, että me olemme kaikki demonien hyökkäysten kohteena päivittäin taistellessamme kiusauksia ja passioita vastaan. Kun ihminen on ahne, itsekäs, iloton, toivoton, epärehellinen, himoitsee jotain tai jotakuta, siinä on aina kyse jostain saatanallisesta.

5 tykkäystä

Samoin ajattelen.Lisäksi kristityt ovat jatkuvasti myös häviämässä taisteluja. Henkilökohtaisella tasolla se on helppoa ymmärtää, mutta suuri osa tappioista tapahtuu esimerkiksi yhteisöjen ja yhteiskuntien tasoilla.

1 tykkäys