Eri kirkkokuntien liturgiat

Osaatteko vinkata, mistä löytyisi eri kirkkokuntien viralliset liturgiat netistä? Siis samaan tapaan, kuin esim. luterilaisen kirkon jumalanpalvelusten ja toimitusten kaavat ja tekstit löytyvät kirkkokäsikirjasta, joka on kokonaisuudessaan ladattavissa Sakasti-sivulta.

Olisiko tästä mitään apua: http://www.latinliturgy.com/id18.htm

http://jaetutevaat.fi/materiaalia/hyvaksi-havaittua/

Tuolta, sinänsä hivenen yllättävästä lähteestä, löytyy Missale Romanum suomeksi.

Ortodoksisen kirkon erilaisten jumalanpalvelusten tekstejä:

Liturgiset tekstit

Tavallisimman liturgian (ehtoollisjumalanpalveluksen) tekstit:

Pyhän Johannes Krysostomoksen jumalallinen liturgia

Vigilia (toimitetaan lauantai-iltana ja juhlien aattona):

Vigilia

Kiitoksia kaikille. Näistä on hyötyä. Onko jollain vielä tietoa anglikaanien liturgioista? Googlella löytyy toki helposti matskua, mutta olisi kiva tutustua siihen viralliseen kaavaan.

Book of common prayer taitaa olla lähde. Lisäksi Michnon käsikirja, niin pääsee pitkälle.

Englannin kirkon sivuilta:

https://www.churchofengland.org/prayer-worship/worship/book-of-common-prayer.aspx

https://www.churchofengland.org/prayer-worship/worship/texts.aspx

Ensimmäinen siis vanha ja virallinen Book fo Common Prayer, toinen taas uusi Common Worship.

Suuri osa siitä, mitä kuoro laulaa, riippuu paitsi päivämäärästä myös viikonpäivästä ja siitä, kenen muistopäivä se on ja onko menossa jokin juhlakausi tai paastokausi. Mineassa on kullekin päivälle sinä päivänä muisteltaviin pyhiin liittyviä tekstejä. Kuoro joutuu käyttämään useita eri kirjoja saadakseen kootuksi kaiken, mitä täytyy laulaa.

Elvytänpä tämän vanhan ketjun.

Olen taas kerran siinä hankalassa raossa että itäiset liturgiat antavat paljon, mutta oma asuinpaikka sanelee sen että pitäisi mennä katoliseen kirkkoon messuun sunnuntaisin. Kreikkalaiskatolista vaihtoehtoa ei ole ja ortodoksien liturgia menee oman messun kanssa päällekkäin ja se sunnuntaivelvollisuus pitäisi hoitaa.

Olen aina kuunnellut tarkkaavaisesti liturgioiden kulkua, se on minusta parasta kristillistä opetusta. Säännöllisin väliajoin olen aina kaivannut muuta kun nykyistä katolista liturgiaa. Ihan vaan sen takia että liturgisen ilmaisun monimuotoisuus on iso voimavara ja kristillisen kasvun väline minulle henkilökohtaisesti.

Hmm…jään miettimään miten ratkaista asia. Sunnuntaisen ortodoksisen liturgian jälkeen luultavasti ehtisin katoliseen kirkkoon englanninkieliseen messuun. Sen jälkeen ei meillä päin ole katolisessa kirkossa enää muita vaihtoehtoja sunnuntaimessun vietolle.

Jos kreikkalaiskatoliseen palvelukseen mielit, pitäisi Stadiin asti reissata😁 P.Henrikin katedraalissahan pyhä liturgia kaiketi kerran kuussa toimitetaan…
Mutta vähän pitkä kirkkomatka, sano.

Radioliturgian, liturgian striimauksen tai televisioinnin kuuntelu ja katselu eivät korvaa jumalanpalveluksessa käyntiä, mutta jos sinun täytyy mennä sunnuntaina messuun, niin nykyisin on aika usein ortodoksinen liturgia jossakin muodossa kuultavana tai nähtävänä vielä myöhemminkin:

Radio- ja televisiolähetykset sekä striimaukset

Ensi sunnuntaina kirkon sivuille striimataan metropoliitta Arsenin intronisaatio, siis liturgia Kuopion katedraalista. Virkaan asettaminen tapahtuu heti liturgian alussa, mukana myös arkkipiispa Leo ja metropoliitta Elia.

Kun jokin juhla osuu jollekin muulle päivälle kuin sunnuntaille, sinun on helpompi päästä ortodoksisen kirkon liturgiaan. Kun suuri paasto alkaa maaliskuun alussa, keskiviikkoisin ja perjantaisin toimitetaan monissa paikoissa ennenpyhitettyjen lahjain liturgia (EPL), joka on hyvin erilainen kuin tavallisesti toimitetut liturgiat.

Jyväskylän ortodoksinen seurakunta

Niinhän ne antavat! Minulla on aina ollut ortodoksisen liturgian nälkä. Aikoinani kiersin Helsingin keskustan ortodoksiset kirkot vigilian ja liturgian perässä. Kävin vigiliassa jopa P. Nikolaoksen kirkossakin MP. Sitten vakiintui käytäntö: lauantaina vigiliaan Uspenskiin, sunnuntaina messuun😀

Toivoisin että eri liturgioita käytettäisiin enemmän samalla paikkakunnalla. Ymmärrän että kullakin liturgialla on enemmän tai vähemmän paikkasidonnainen historiansa, ja että ehkä olisi turhaa brassailua toimittaa yhdessä paikassa kaikkia eri liturgioita esim. vuosikierron mukaan, samaan tapaan kuin nytkin eri liturgiat vaihtelevat ortodokseilla. Silti haaveilen että niin voisi olla.
Maantieteellinen vaihtelu liturgisissa sanamuodoissa on todella sympaattinen piirre kristillisessä kirkossa.
Taisi olla edellisellä foorumilla, missä haaveilin että minulla olisi niin paljon rahaa että voisin jatkuvasti matkustaa paikkoihin missä näkisin viikottain erilaisia liturgioita.

Itäinen liturgia voi auttaa torjumaan jopa koti-ikävää!
Aikoinaan Lontoossa asuessani kävin silloin tällöin metropoliitta Anthonyn katedraalissa (MP) vigiliassa. Tutut sävelet , slaavinkieli ja ison kirkon hämyisä tunnelma vei ajatukset Helsingin Uspenskiin.
Mieleenkään ei tullut mennä suomalaisen Merimieskirkon jumalanpalvelukseen - vaikka tuossakin paikassa toki kävin; lehtiä lukemassa, kahvia juomassa ja äidinkieltä puhumassa…

Puuttuukohan minulta tabletista jokin sovellus kun tuo striimaus ei ilmestynyt minun näytölleni? Vai vaatiiko se jotain kirjautumista?

Olin jäänyt pois sunnuntain liturgiasta, koska halusin nähdä Kuopion katedraalin liturgian ja metropoliitta Arsenin virkaanasettamisen, mutta sitä ei striimattukaan. Olin hyvin pettynyt. Kirkon sivuilla on arkkipiispa Leon puhe sekä metropoliitta Arsenin puhe ja haastattelu.

Intronisaatiopuheet

Kyllä liturgian kokeminen aina sen katsomisen voittaa.:sunglasses: