Kaikkialla oli huonosti ja Venäjällä on ollut aina ja nykyisinkin varsinkin orpolapsilla.
Kuten sanottua: ennen oli brutaalimmin.
Everstiluutnantti Jarmo Nieminen kertoili tuossa taannoin Santahaminan naispunavangeista. Ihmettelin vankien nuorta ikää ja melkoista raskaana olevien määrää.
Selitys oli karu. Isännät olivat ilmiantaneet raskaaksi laittamiaan piikoja muka “punaisina” ja näin saaneet haureuden jäljet peitettyä.
Sellainen tuli mieleeni noista häpeäpenkeistä ja muista, että jonkinlaisen kirkkokurin olemassaolo on kyllä sinänsä ihan raamatullinen konsepti, mutta siinä on kyllä jotain vinksahtanutta, että sen käytännön sovellukset ainakin monissa kirkkokunnissa tuntuvat kutakuinkin poikkeuksetta jollain tavalla liittyvän seksiin. Avoliitot, erot ja uudet avioliitot, aviottomat lapset, homot, abortit… kaikella on jonkinlainen kytkös niihin makuuhuoneasioihin. Jos näihin puututaan, mutta muihin synteihin ei, tulee herkästi sellainen vaikutelma, että makuuhuoneasioilla on syntien joukossa ja kristillisessä etiikassa jonkinlainen erityisasema. Näin ei kuitenkaan ole, vaan seksuaalisiin synteihin tulisi suhtautua samalla tavalla kuin muihinkin synteihin.
Noista samaa sukupuolta olevien makuuhuoneeseen tirkistelyistä myös yksi pointti. Annoin @Diakoni viestille tykkäyksen, koska se oli hyvin kirjoitettu, mutta yksi mahdollinen näkökulma siitä puuttui. Eli on olemassa sellainen asia kuin aseksuaaliset homo/lesboparit. Varmaan kohtuuharvinainen ilmiö, mutta etenkään naispareilla ei ihan tavaton. Ollaan selvästi pariskunta, ehkä asutaan yhdessä, halitaan ja pussataan, mutta ei harrasteta seksiä eikä olla siitä kiinnostuneita. Tämän ryhmän olemassaolon takia ei pidä seurakunnassa liian herkästi hypätä siihen johtopäätökseen, että toisiaan kädestä kiinni pitelevät naiset varmasti myös harrastavat seksiä keskenään. Mutta tietysti ei pidä olla myöskään liian naiivi ja ajatella että ihan viatonta on varmasti kaikki aina.
Nykyisin saa taas paljon lukea raiskauksista ja seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Juurihan oikeudessa oli ns Malmin juttu, jossa kolme miestä oli raiskannut alaikäisen (17-vuotiaan) tytön.
Idioottien Suomessa jo pari- tai ehkä kolmekymmmentä vuotta sitten korotettiin tyttöjen avioitumisikäraja 18 vuoteen, mutta alennettin suojaikäraja 16 vuoteen. Tällaisessa lainsäädännössä ei ole mitään logiikkaa.
Malmin jutussa käräjäoikeus päätti,ettei ollut riittävästi näyttöä raiskausesta vaikka miehet olivat lyöneet, repineet hiuksista ja painaneet maahan sairaalan päivystyksen odotushuoneesta pois kuljettamansa alkoholimyrkytyksestä kärsineen tytön ja raiskanneet vuoron perään joka läpeen.
Suojaikäraja pitäisi korottaa 18 vuoteen.Olen 17-vuotiaan tytön isoäiti.,sentähden tiedän,että tämänikäiset teinitytöt ovat vielä lapsia. Miksi muuten täysi-ikäisyysikärajaa piti laskea? Itse olen tullut 20-vuotiaana täysi-ikäiseksi ja se oli ihan hyvä ikä saada aikuisen oikeudet ja velvollisuudet…
Ortodoksinen traditio tuntee veljesliitot. Minkä verran niissä harrastettiin seksiä on luonnollisesti tuntematon asia
Samoin on ollut aviopareja ( ja on edelleen), joissa yhteisestä sopimuksesta eletään askeesin periaatteiden pohjalta selibaatissa.
Minulle on jäänyt mieleen, että täysi-ikäisyyden ikäraja oli 21 vuotta ja se muuttui 18 vuoteen silloin, kun olin vielä alle 18.
Näinhän se on. Jostain syystä nämä seksisynnit nostetaan aina tikun nokkaan - vaikka eivät ne nyt taida olla edes niistä synneistä suurimpia…
adelphopoiesis
Aiheesta on ainakin kaksi kirjaa, hyvä ja huono. Toinen on Claudia Rappin Brother-Making in Late Antiquity and Byzantium: Monks, Laymen, and Christian Ritual. Toinen on John Boswellin Same-Sex Unions in Pre-Modern Europe. Suosittelen Rappin kirjaa, joka pyrkii jonkinlaiseen ei-anakronistiseen tendenssiyteen.
Adelphopoiesis viittaa veljeksi tekemiseen, ei puolisoiksi. Tämän rituaalin tulkitseminen seksuaalisisältöiseksi on saanut ortodoksimaailmassa melko yksiselitteisen tuomion. Siihen viittaaminen ei välttämättä ole kunniaksi riitille itselleen.
Rappin kirja löytyy hyllystä, Boswellin jätin onneksi ostamatta vuonna 1995, kun huomasin sen kirjakaupassa.
Tämä on samanlainen pohdinta kuin pohtia sitä, miten paljon luostareissa harrastettiin samaa sukupuolta olevien välistä seksiä. Kyseinen rituaali kun liittyi lähinnä luostareihin.
Saattaapi olla että harrastettiin, mutta ehkä sille ei virallista siunausta ja lupaa Jumalalta ollut.
D
Minusta tässä ei ole mitään kummallista. Jos lukee vanhaa testamenttia, niin Jumalan ja luvatun kansan välistä suhdetta verrataan useimmin uskottomuuteen. Huorat, uskottomuus ja todella rivo kielenkäyttö poistaa läsnäolollaan näissä. UT:ssakin Kristuksen ja seurakunnan suhde on kuin avioliitto.
Ei mitään kummasteltavaa. Jumalan tahdon rikkominen, Hänen tahtonsa täyttämättä jättäminen on uskottomuuteen rinnastettava asia.
Hesekiel 23:
[1] Minulle tuli tämä Herran sana:
[2] »Ihminen, oli kaksi naista, saman äidin tyttäriä, [3] ja he harjoittivat haureutta Egyptissä. Jo nuorina he siellä harjoittivat haureutta: miehet likistelivät heidän tytönrintojaan, hivelivät heidän nännejään. [4] Heistä vanhempi oli nimeltään Ohola, ja hänen sisarensa oli Oholiba. He tulivat minun omikseni ja synnyttivät poikia ja tyttäriä. Tätä tarkoittavat heidän nimensä: Ohola on Samaria, Oholiba on Jerusalem.
[5] »Mutta Ohola, vaikka oli minun, harjoitti yhä haureutta. Hänen verensä veti assyrialaisiin, heidät hän otti rakastajikseen, nuo soturit, [6] joilla oli purppuraviitat, nuo käskijät ja päälliköt, nuo komeat nuorukaiset, jotka ajoivat sotavaunuilla. [7] Heille hän lahjoitti irstaan lempensä, kaikille noille Assyrian valiomiehille. Hän makasi jokaisen kanssa, johon tunsi halua, ja saastutti itsensä heidän epäjumalillaan. [8] Hän jatkoi rietasta elämäänsä, jonka nuorena oli Egyptissä aloittanut – jo silloin miehet makasivat hänen kanssaan, hivelivät hänen tytönrintojaan ja purkivat himonsa häneen. [9] Sen tähden minä jätin hänet rakastajiensa armoille, annoin hänet assyrialaisille, joihin hänen himonsa paloi. [10] He riisuivat hänet alasti, veivät pois hänen poikansa ja tyttärensä ja surmasivat hänet miekalla lyöden. Näin he panivat hänen rangaistuksensa täytäntöön, ja hänestä tuli varoittava esimerkki kaikille naisille.
[11] »Oholiba, hänen sisarensa, näki kaiken tämän. Mutta siitä hänen himonsa vain yltyi, ja hän ryvetti itsensä irstailuissa vielä pahemmin kuin hänen sisarensa. [12] Hän himoitsi assyrialaisia, noita käskijöitä ja päälliköitä, noita upeasti pukeutuneita taistelijoita ja sotavaunujen ajajia, kaikkia noita komeita nuorukaisia. [13] Minä näin, miten hänkin ryvetti itsensä – samaa tietä he kulkivat molemmat. [14] Mutta hän meni haureudessaan vieläkin pitemmälle. Hän näki seinillä miehenkuvia, punavärillä piirrettyjä Kaldean miehiä. [15] Niillä oli vyötäisillään lannevaate ja päässä muhkea päähine, ja niillä oli soturin ylväs näkö. Ne olivat Babylonian poikia, Kaldean maan kasvatteja, [16] ja ensi näkemältä hänen himonsa syttyi. Hän lähetti sananviejiä heidän maahansa Kaldeaan, [17] ja niin babylonialaiset tulivat, tulivat hänen vuoteeseensa ja makasivat hänen kanssaan. He saastuttivat hänet irstaudellaan, ja kun hän ryvettyi heistä, hänen himonsa sammui. [18] Mutta hän oli tuonut haureutensa kaikille julki ja paljastanut kaikille häpynsä, ja niin hän kävi minulle vastenmieliseksi, niin kuin oli käynyt hänen sisarensa. [19] Silti hän jatkoi entistä menoaan. Hän muisteli nuoruutensa päiviä, irstasta elämäänsä Egyptissä, [20] ja hänen mielensä paloi Egyptin himokkaisiin miehiin, joilla oli elin kuin aasilla ja jotka sinkosivat siementään kuin orhi.
Huh huh…
D
Kirkkorangaistuksen voi vanhaluterilaisena aikana saada muustakin syystä kuin haureuden synneistä.Myös esim Siperiaan karkotettavat ryövärit ja murhaajat alistettiin kirkkorangaistukseen.Heidän piti tunnustaa syntinsä seurakunnan edessä.Yritin tähän linkittää kuvan “Kirkkorangaistus Koiviston kirkossa”.Koivisto sijaitsee Karjalan Kannaksella..
Ei näy onnistuneen. Siperiaan ei matkattu siihen aikaan lentokoneella.
Joo, en ottanut kaikkia vaihtoehtoja huomioon. Isotätini asui vuosikausia naisen kanssa. Tiedän että he olivat rakkaita toiselleen, mutta mitään seksuaalista heidän välillään ei ollut.
Ihmiset tekevät mitä haluavat, minun tehtäväni pappina on sanoa mitä kirkko opettaa siitä mikä on Jumalan tahto. Jos sitä kysytään. En tuputa sitä vakkarina.
D
Aivan! Nuo Hesekielin kirjan rajut kuvauksethan ovat kuvauksa Israelin kansan veljeilystä pakanakansojen kanssa ja toimivat tyyppioppeina meille kristityille mihin veljeily maailman kanssa johtaa. Etenkin nykyaikana näemme maailman toimivan samoin seurakuntaa kohtaan kuin nuo pakanakansat toimivat Samariaa ja Jerusalemia kohtaan, maailma houkuttaa kaikin tavoin meitä tekemään huorin sen kanssa, luopumaan Kristuksesta.
Joo, tuo mainos lienee järkevää poistaa.
On niin isokin tuo banneri.
Kyllä Raamattu kehottaa nuhtelemaan synnistä myös yksityistä ihmistä. Sillä julkisynnistä on seurakunnalla oikeus nuhdella ankarastikin ja myös kohdella siten.
1Kor 5:1-5: “Yleensä kuuluu, että teidän keskuudessanne harjoitetaan haureutta, jopa semmoista haureutta, jota ei ole pakanainkaan keskuudessa, että eräskin pitää isänsä vaimoa. Ja te olette paisuneet pöyhkeiksi! Eikö teidän pikemminkin olisi pitänyt tulla murheellisiksi, että se, joka on tuommoisen teon tehnyt, poistettaisiin teidän keskuudestanne? Sillä minä, joka tosin ruumiillisesti olen poissa, mutta hengessä kuitenkin läsnä, olen jo, niinkuin läsnäollen, puolestani päättänyt, että se, joka tuommoisen teon on tehnyt, on -sittenkuin olemme, te ja minun henkeni ynnä meidän Herramme Jeesuksen voima, tulleet yhteen- Herran Jeesuksen nimessä hyljättävä saatanan haltuun lihan turmioksi, että hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä.”
Olen ymmärtänyt että ortodoksien tapa lukea Raamattua eroaa hieman luterilaisesta tavasta. Oikeastaan mitään kanonisoitua tapaa lukea Raamattua ei taida olla. Se selviää jo varhaisista ortodoksisen uskon esityksistä. Tosin monet kirkkoisät sanovat että jos jokin asia on selkeästi vastoin Raamattua, niin niin ei pitäisi tehdä., Lisäksi olen ymmärtänyt että monet ortodoksiset isät saattoivat sanoa monia asioita synniksi.
Pointti on varmaan se, että meillä kaikilla on kilvoiteltavaa seksuaalisuuden ja sen tuomitsemisen alalla. Ihmistä ei pidä tuomita vaikka sanoisi jonkin asian synniksi.
D
Rippi-isäni sanoi kerran,että kaikki synnit mainitaan Raamatussa. Niitä ei tarvitse itse keksiä lisää. Näitä itsekeksittyjä syntejä on varsinkin ns pietistisissä syntiluetteloissa.Sellaisia taitaa olla vieläkin käytössä ainakin vanhoillislestadiolaisilla.
Lestadiolaisuus oli aikoinaan laajalle levinnyt uskonnollinen liike. Se levisi myös Venäjän puolelle Vienaan,jossa ihmiset sitä ennen olivat olleet vanhauskoisia,ei siis valtiokirkon ortodokseja..Vanhauskoisilla ortodokseilla oli myös omat pitkät syntiluettelonsa. Kiellettyä oli mm syödä samoista astioista vääräuskoisten kanssa, pitää paitaa housujen sisällä, polttaa tupakkaa, juoda kahvia tai teetä ja lukea vääräuskoisten kirjoja. Käsittääkseni tyttöihin ja naisiin kohdistuvia kieltoja oli kuitenkin vähemmän kuin luterilaisilla pietisteillä.Ei kielletty kaunistautumasta tai käyttämästä värikkäitä vaatteita. Korvakorut olivat sallittuja. ..
Tuskin se on ala,jolla kannattaa kilpailla.En minä vaan tiedä.Mitä mieltä olet noista itse keksityistä synneistä?
Vaikka eivät ole välttämättä suurimpia, niin kyllä niillä on erittäin kauaskantoiset vaikutukset koko yhteiskuntaan. Lapset niistä kärsivät kaikkein eniten. Vanhempien parisuhde on lapsen koti, sanoi lääkäri taannoin koulun vanhempainillassa. Haureuden harjoittaminen on varmaankin suurin syy siihen, että perheet hajoavat ja lapset maksavat siitä kovimman hinnan. Toisaalta haureuden harjoittaminen voi aiheuttaa sukupuolitauteja, jotka pahimmillaan aiheuttavat lapsettomuutta. Nyt jo Suomessa syntyy liian vähän lapsia, joten sekin koituu kohtalokkaaksi koko yhteiskunnalle.
Minua jurppii sama asia. Olen joskus vetänyt ns. hatusta kyökkipsykologisen selityksen, että ulostuloilla halutaan torjua olkiukkoa tiukkapipoisista uskovaisista. Vähän samaan tapaan kuin jo muinainen Helsingin evl.fin kamppis “Ole uskis omalla tyylilläsi”. Kun Suomessa ei käytännössä ole oikeasti klassista kristinuskoa, konservatiivinen uskonnollisuus assosioituu uskonnollisten ihmisten mielessäkin lestadiolaisiin ja vastaaviin ja tätä olkiukkoa vastaan sitten tehdään pöljiä kampanjoita ja lausuntoja.
Samaan ilmiokenttään sivumennen sanoen kuuluu myös suomalainen ekumenia. Ei siten, että ekumeniassa itsessään olisi vikaa, mutta motivaatio siihenkin noussee usein halusta olla muuta kuin tiukkapipoisia uskiksia.