Helluntailaisuuden arviointia Suomessa ja maailmalla

Tämäpä juuri.

Paavali tuossa samassa luvussa esittää käypänä osana kokouksen kulkua sen, että 2-3 henkilöä puhuu kielillä (kunhan tulkataan). Samoin 2-3 henkilöä saa profetoida, kuitenkin niin, että jonkun mahdollisesti saadessa uuden profetian (tai käännöksen mukaan “ilmestyksen”), edellisen tulee vaieta. Voisin kuvitella tällaista pidettävän melkoisen hurmahenkisenä joissain piireissä.

“Järjestyksessä” tapahtuminen voi tarkoittaa eri ihmisille eri asioita, vähän kuten “pitkät hiukset miehellä” ei sekään ole täysin yksiselitteinen eri aikoina ja kulttuureissa. En ole käynyt kaatoformaatin rukouspalvelussa varmaan 2007 tai ainakaan 2008 jälkeen, mutta ensimmäisen kerran sitä touhua nähdessäni muistan ajatelleeni, että tämä kaataminenhan (kaatajana muuan Koivisto…) tapahtuu yllättävän hyvässä järjestyksessä. Ja oma taustani on täysin luterilainen, en ennen tuota tilaisuutta ollut koskaan käynyt missään karismaattisen suunnan tapahtumassa.

1 tykkäys

Tuo on varmaankin aivan totta! Ja kielilläpuhumistakaan ei siis tarvitse pitää piilossa, jos paikalla on selittäjä. Ja puhe ei siis välttämättä ole luonnollisesti ymmärrettävissä, koska kielilläpuhujaa “ei kukaan ymmärrä” ja hän puhuu “salaisuuksia hengessä”. Varmaankin nykyään kyseinen lahjan yliluonnollisuus selitetäänkin helposti tyhjäksi tulkitsemalla niin, että selittäminen tarkoittaa inhimillistä tulkkaajaa kielestä toiselle. :slight_smile:

Olkoot hiljaa seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle ne, joilla kyseinen lahja on.

Ehkä tässä yhteydessä voin kertoa lyhyesti oman kokemukseni noin 45 vuoden takaa. Olen aiemmin kertonut, että saman viikon aikana sain kyvyn puhua kahdellakin eri kielellä (kyse ei ole “hurmoskielistä”, koska asiaan ei liity hurmosta). Toisen sain autoa ajaessani ja toisen kitaraa yksi kotona soitellessani. Olin silloin ihan tavallinen luterilainen, mutta olin käynyt silloin melko äskettäin yhden kerran Niilo Yli-Vainion kokouksessa, jonka ilmapiirin koin erittäin hienona.

Havahduin siihen, että eräs kaverini kuullessaan puhumaani slaavilaistyyppistä kieltä, löysi siitä ainakin viisi sanaa, joista nyt muistan sanat taivas, vaikea ja Jumala, vaikka se ei kuulemma ollutkaan juuri hänen opiskelemaansa kieltä eli venäjää. Vuosikymmeniä myöhemmin latasin pätkän eräälle venäjäntaitoiselle, ja hänkään ei aivan saanut siitä selvää, mutta kertoi, että olin sanonut jotakin siihen tapaan, että “pitäisi tehdä jotakin”… Mutta en sitten viitsinyt sen enempää hänelle kykyäni esitellä, kun pidän lahjaani jollakin tavalla pyhänä enkä muille esiteltävänä kykynä. Totean, että oma kielilläpuhumiseni ei ole mitään kovasävyistä kalatusta (kummallakaan kielellä) vaan ihan oikean kuuloista kieltä kaikkine sujuvine intonaatioineen.

Kielilläpuhuminen on armolahja, jota kaikilla ei tietenkään ole, eikä se ole mikään palkkio eikä todiste esimerkiksi pyhityksen tasosta. Eikä se ole merkki Pyhän Hengen kasteestakaan, vaikka niin on opettanut myös suuresti arvostamani Mauri Vikstén, vaan se on yksinkertaisesti lahja.

Olen satavarma, että uskova voi täyttyä Hengellä ilman mitään kielilläpuhumisia. Ja olen yhtä satavarma siitä, että kuka tahansa ihminen voi saada spontaanisti kielilläpuhumisen lahjan pelkästään kuultuaan evankeliumia ja sen uskottuaan. Ja minulle se siis tapahtui ilman mitään temppuja ja pumppaamisia - sellaisesta seuraa luultavasti vain epäaitoa ja sielullista kalatusta, joka kriitikoiden on helppo tyrmätä. Eräskin saarnaaja toisteli vain yhtä ainoaa lyhyttä lausetta.

Edelleenkin minulla on nuo molemmat kielet henkilökohtaisina rukouskielinäni. Päivittäin käytän niitä ja rakennan itseäni vaikkapa vain ihan lyhyestikin. En ole mikään rukoilijatyyppi, enkä suorita uskonelämää oikeastaan millään tavalla. Mutta myönnän, että kyseinen lahja on ollut minulle suurena rohkaisuna ja uskon vahvistuksena erityisesti silloin, kun olen joutunut vaeltamaan pimeyden laaksoissa.

2 tykkäystä

On kysymys henkien erottamis-lahjasta. Ei ole kysymys juhlallisesti vääräksi julistamisesta eikä väärän metsästyksestä.

Henkien erottaminen vaikuttaa aina epämukavuutta Hengessä, joskus jopa hengessä. Tällainen signaali usein luokitus-tuomitaan oikean vastustamiseksi, siksipä ei näistä viesteistä aina kannata edes muille kertoilla. Väärä ja oikea tulee ilmeiseksi eikä siis sitä ennen kannata liian voimallisesti kantaansa ajaa. Kuitenkin uskovien yhteydessä on asia tuotava yhdessä Herran eteen,oltava hiljaa ja istuttava neuvotteluun Jumalan kanssa. Tämä malttamattomuus on ollut jo VT:n puolella ongelma, Jes.30:

15 Sillä näin sanoo Herra, Herra, Israelin Pyhä: Kääntymällä ja pysymällä hiljaa te pelastutte, rauhallisuus ja luottamus on teidän väkevyytenne; mutta te ette tahtoneet,
16 vaan sanoitte: “Ei! Hevosilla me tahdomme kiitää” -niinpä saatte kiitää pakoon. “Nopean selässä me tahdomme ratsastaa” -niinpä ovat vainoojanne nopeat.

1 tykkäys

Totta!

“Te saatte Voiman, kun Pyhä Henki tulee päällenne/kr epi”.

Kyllä Pyhän Hengen kastetta on aina pyydetty, odotettu, koska se on Raamatun lupaus. Ikäänkuin “muinamiehinä” Henkikasteen kokemisen suosittelu ei perustu mihinkään.

Kun keskitytään puhtaan evankeliumin julistamiseen, seurauksena on Hengellä täyttymistä. Mauri Vikstén opetti tästä asiasta erittäin terveesti. Henkeä ei erityisesti tarvitse edes odottaa, sillä Pyhä Henki on jo tullut ja täyttää jatkuvasti Häneen uskovia, onhan uskova Pyhän Hengen temppeli.

Helluntailaisuudessa on toki perinteisesti odotettu Pyhän Hengen läsnäoloa ja täyteyttä, mutta se on ymmärretty jonkinlaiseksi tunnekokemukseksi, ja siinä on yksi syy jatkuvaan hengelliseen kuivuuteen. Seurakunta ja kuka tahansa yksilökristitty voi täyttyä Hengellä vaikkapa laulamalla hengellisiä lauluja kunhan kyseessä ei ole vakava ylistysmetodiikan harhautuma. Pyhän Hengen täyteys ei ole seurausta silmät kiinni seisoen tuntikausien laulamisesta - se on pelkkä transsitila.

Tokihan tuntuu hyvältä, kun sisimmästä juoksee elävän veden virrat, mutta se, että Jumala asuu kristityssä, on ennen kaikkea ilmapiiriasia. Ja Hengen täyteydestä seuraa tietenkin Hengen hedelmää eli rakkautta, iloa, rauhaa, pitkämielisyyttä, ystävällisyyttä, hyvyyttä, uskollisuutta, sävyisyyttä ja itsensähillitsemistä. Hengen täyteys ei ole sekopäisyyttä ja lattialla kiemurtelua tai mitään muutakaan showmeininkiä.

Kiteytetysti voisin sanoa, että Hengen täyteys seuraa puhtaan evankeliumin julistusta ja armon sanoman vahvaa sisäistämistä henkilökohtaisella tasolla. Tästä opetti erittäin kirkkaasti Mauri Vikstén esimerkiksi Hattulan “Uusi elämä voittaa” -päivillä 9.8.1986. Puheen lyhennelmä löytyy gradustani.

Katselin ensimmäisen ja viimeisen noista videoista. Kahteen muuhun minulla ei riittänyt mielenkiinto. Mielestäni hänen kokemuksensa (Pyhällä Hengellä täyttyminen ja kielilläpuhuminen) oli ihan yhtä aito kuin kaikilla muillakin.

Mäkipellon lapsena pelkäämä salainen ylöstempaus, jossa uskovat katoavat maailmasta (ja voisivat tehdä sen millä hetkellä hyvänsä), ei perustu Raamattuun vaan jonkun skotlantilaisen tytön parisataa vuotta sitten näkemään uneen.

Mäkipeltoa ei helluntailaisen perheen vesana kastettu pienenä lapsena. Miksihän häntä voitiin opettaa mutta ei kastaa? Apostolien Teoista ei löydy tapausta, että pientä lasta olisi opetettu. Loogisesti helluntailaiset eivät saisi opettaa sen enempää kuin kastaakaan lapsia, kun he nojaavat noihin tapahtumiin, joissa ei puhuta pienten lasten kastamisesta eikä opettamisesta.

2 tykkäystä

Anteeksi ketjun tilapäinen lukitus. Mokia sattuu muuallakin kuin valtioneuvostossa.

D

3 tykkäystä

Tartuin tuohon ja tilasin kirjan itselleni, ja nyt se on luettu. Minusta on käsittämätöntä, että tyyppi joka on kirjoittanut loistavan pelastusopillisen manifestin “Lain alta vapauteen” asemoi hengellisen elämänsä painopistettä nk torontolaisuuden ja myöskin nk ylistysmetodiikan alueelle. Oli erittäin vastenmielistä lukea jokseenkin kritiikitöntä hehkutusta hengellisille liikkeille, joiden spiritualiteetti on täyttä puppua ja eksytystä.

Eri tavoin noihin asioihin suhtautuminen ilmentää perustavanlaatuista eroa yleensäkin Jumalan Hengen mieltämisessä. Veikko Pekki on selvästikin ollut Mauri Viksténin linjoilla pelastusopissa, mutta pneumatologiassa aivan eri planeetalla. Olen syvästi havahtunut nk karismaattisen liikkeen alttiuteen ajautua monenmoisiin villihenkisyyksiin - jos sellainen ilmaus sallitaan. Olen oikeasti sitä mieltä, että siellä ollaan vuosikymmenestä toiseen aivan kuutamolla.

Itse olen nähnyt läheltä, kuinka ylistysmetodiikan kiila halkaisi aikoinaan oman seurakuntani, ja jatkossa tilanne ajautui aina vain pahemmaksi ja sairaammaksi torontolaisuuden myötä. Vieläkin puistattaa! :tired_face:

Kun puhutaan kristillisestä jumalasuhteesta, spiritualiteetti on aivan keskiössä ja uskovan hengellisen elämän syvimmässä ytimessä, sillä Jumala on Henki (Joh 4:24). Väärä spiritualiteetti johtaa vinoutuneisiin käsityksiin Jumalasta ja sellaiseen tilaan, jossa Jumalan Hengeksi tulkitaan aivan jotakin muuta kuin tulisi.

2 tykkäystä

Aluksi olen mahdollisesti löytämässä hengellistä kotia helluntalaisista. Kiitos mm. sen, että Youtubessa mielestäni parhaat saarnaajat tulevat sieltä.

Yhtälailla on mielestäni varsin selvää, että luterilaisen kirkon suhde valtioon on erittäin helposti ja usein epäterve. Ei siis etteikö kansainvälisesti monessakin kirkkokunnassa noin olisi asian laita, mutta Suomessa luterilaiset ovat eniten pihalla siinä.

Jolloin siis mennään siihen, että kritiikin kautta päästään lähinnä siihen, jos halutaan, että kaikki on ihan hukassa kaiken aikaa.

Omaan hengelliseen elämääni ylivoimaisesti eniten vaikuttanut hahmo on ollut Hengen ja älyn jättiläinen Mauri Vikstén, joka oli helluntailainen lähetyssaarnaaja.

1 tykkäys

Nyt vilkaisin tuonne. Huhhuh! Mielestäni on hyvinkin vaarallista, jos elävä kristillinen seurakuntaelämä mielletään tuollaiseksi ja kaikki muut tavat kuolleiksi.

1 tykkäys

Otsikon mukaan Eutykus ehdotti ehdotti helluntalaisuuden arviointia. Vaikken ollutkaan nokialaisuuden toiminnan aikana Suomessa, niin siitä olen käsityksen saanut. Se ei alkanut eikä toiminut eikä päätynyt helluntaiherätykseen. Hämmästeltävää riittää ulkopuolella helluntailiikkeenkin, kieltämättä. Eli huhhutit hyvä lokeroida paremmin.

Olin yhteydessä sinuun Sveitsistä käsin kun valmistelit eduskuntaan pääsyäsi. Tässä yhteydessä ja kaikkeen em. liittyen, ilmeisesti, otit esille Vikstenin tavalla, josta kiinnoistuin. Otin sinuun yhteyden julkisella keskustelualustalla. Kysyin henkilökohtaista yhteyttä Viksteniin ja mahdollisia keskusteluja ja vastaavaa hänen kanssaan. Mainitsit, ettet ole hänen kanssaan keskustellut, mutta yhden kirjeen kirjoitit hänelle ja siihen vastauksen saannut. Kummatkin olivat mitäänsanomattomia. Tämä edelläkertomani silti sopi minulle.

Nyt kuitenkin gradusi myötä kuvailet niinkuin olisit ollut oikein tuttu hänen kanssaan, asuitahan samalla seudulla kuin Viksten suurimmaksi osaksi, mutta ei täsmää siihen mitä viime vuosikymmenen puolivälissä minulle ja yleisesti kerroit

Viksten on Suomen helluntailiikkeessä tunnettu ja arvostettu, mutta hänelle ei olisi ollut mieluista nousta hengellisesti eikä älyllisesti kanssaveljiään korkeammalle, ikäänkuin luomaan varjon muiden päälle.
Olen todella perehtynyt tähän nimenomaiseen asiaan sekä yleensä nk. helluntalaisuuteen. Sen olen muutamassa kommentissani tässä ketjussa tuonut yksityiskohtaisesti esille. Olenkin ollut ainoa helluntalainen tässä ketjussa ja siitä syystä aktiivisuuteni on suurempi kuin yleensä.

Tämän edellisen tuon julki siitä syystä, että lausumasi ovat löysiä niin asiallisesti, akateemisesti, mutta ennenkaikkea hengellisesti, mitä helluntalaisuuteen tulee, koskien sen kehumista tai moittimista.

Kielilläpuhumisesta on vanha ketju, mutta en nyt ryhtynyt sitä lämmittelemään vaan laitan lyhyen ajatukseni tänne, koska aihe liittyy lähinnä helluntailaisuuteen ja ketjukin sen arvioimiseen. Uskon tämän jo aiemmin ilmaisemani ja mielestäni tärkeän seikan sopivan myös tähän yhteyteen:

Itselleni merkityksellistä kielilläpuhumisen lahjassa on ollut se, että olen saanut yhtäkkiä yllättäen ja täysin täysin arvaamatta ja harjoittelematta kyvyn, jota ei missään tapauksessa ollut aiemmin. En siis aiemmin olisi kyennyt matkimaan kyseisiä kieliä mitenkään uskottavasti. Sujuvaa ja luontevaa kieltä kaikkine intonaatioineen pulppuaa vaikka kuinka loputtomiin ihan milloin vain itse tahdon, ilman mitään erityisiä tunnetiloja tai hurmoksia. Kyseessä on kaksi eri kieltä, ja olen omasta kokemuksestani kertonut taannoin tarkemmin. Ja en siis pystyisi synnyttämään jotakin uutta kolmatta kieltä samalla tavoin, ellei semmoinen lahja ja kyky vain yllättäen minuun tulisi - ja tuskin tulee. Mutta missään tapauksessa puhumisen lahjan saaminen ei ole tahdonvastaista, eli ihminen ei mene tilaan, jossa hän jotenkin pakonomaisesti ryhtyisi puhumaan. Se on hiukan sama kuin päättää alkaa laulaa jotakin laulua ihan omalla kielellä.

Onkohan muilla sama kokemus kuin minulla kyseisen armolahjan saamisesta ja käytöstä?

(Tämän voi toki siirtää siihen vanhaan ketjuun, jos niin on parempi.)

Olet jälleen väärässä, sillä olen todellakin keskustellut ja aterioinut ja eräässä tilaisuudessa jopa rukoillut julkisesti yhdessä Mauri Viksténin kanssa hänen pyynnöstään. Ja kirjeenvaihtoni hänen kanssaan ei todellakaan ollut “mitäänsanomatonta”, kuten yhteydenpitoamme luonnehdit ja mitätöit. Ja kieltämättä minua loukkaavat myös asiattomat väitteet intentiostani.

Pyydän huomaamaan myös sen, että monien muiden muassa Mauri Viksténin pitkäaikainen työtoveri Matti Villikka on antanut suorastaan ylistävän kiitoksensa gradustani. Hän jos kuka tunsi sekä henkilön että hänen opetuksensa.

Jokseenkin tympeä reaktiosi mielestäni vain vahvistaa sitä helluntailiikkeen opetuksen epähomogeenisuutta, jota Petri Björkbacka on käsitellyt omassa pro gradu -työssään Iso Kirjan opiston kautta suorittamaansa maisterintutkintoon. Lisäksi reaktiosi on tyypillinen perinteisen hauraalle helluntaikulttuurille, joka ei siedä juuri minkäänlaista kriittistä arviointia. Mutta mielestäni kaikkien kannattaisi kuunnella erittäin tarkalla korvalla mitä minä sanon - ja erityisesti mitä Mauri Vikstén on sanonut.

Vaikka graduni on tutkimus yhden helluntailaisen lähetyssaarnaajan pelastusopillisista näkemyksistä, se pyrkii kalibroimaan koko kristikunnan pelastusopin kohdalleen, eli sen tulokset ja suositukset eivät koske ainoastaan helluntailaisuutta. Suosittelen lämpimästi kaikkia lukemaan sen ajalla ja ajatuksella sekä tietenkin kuuntelemaan Hengen ja älyn jättiläisen, opinpuhdistajan ja armon opettajan (doctor gratiae) Mauri Viksténin ajattomia, kristallinkirkkaita ja hengentäyteisiä puheita.

3 tykkäystä

4 viestiä yhdistettiin ketjuun: Uudestisyntyä ja/vai tulla uskoon

Erottavatko helluntailaiset todellakin ihmisiä opillisten näkökohtien takia? Onko heillä jokin oikeaoppisuutta valvova elin vrt. jehovan todistajat?

Kiitos avoimuudestasi! Minuakin tuolloin 80-luvun puolessavälissä helluntailaiset piirittivät ankarasti, mutta suoraan luterilaisessa kirkossa/seurakunnassa, eikä kukaan tullut puolelleni. Oli hirveää aikaa; piiritystä joka puolelta ja itsellä selvittämättömät ja itse näkemättömät traumat ja mahdollinen luonnehäiriö. (Traumat paljastuivat; en kerro läheisteni takia ja narsismia ei ole eikä muutakaan mistä syytettiin näkyjen/unien pohjalta.)
No lopputuloksena sain kuitenkin uudistua luterilaiseen (jo ennen hyökkäyksiä), ainoaan, oikeaan oppiin n. v. 1983. (Olen jo 76,5 vuotias, naispuolinen)