Ja hän (Herodes) lähetti heidät Beetlehemiin sanoen: “Menkää ja tiedustelkaa tarkasti lasta; ja kun sen löydätte, niin ilmoittakaa minulle, että minäkin tulisin häntä kumartamaan”.
Olet maininnut joo, mutta sille ei vaan ole mitään todisteita. Kyseessä on perätön väite. Valehtelua siis.
Tulkitset Sammeliakin väärin. YJV:ssa ei ole mitään sellaista lausetta mitä olet täällä toitottanut. Valehtelet tässäkin ja tarjoat vain omaa tulkintaasi jonkun muun tulkinnasta.
Sinäpä noista Apostolisista isistä toitotit ja viittasit ihan teokseenkin, jossa ei Justinoksen tuotantoa ole. Ei oikein vakuuta tuollainen.
Justinus Marttyyrin mukaan kasteessa tapahtuu uudestisyntyminen. Lukemieni ja kuuntelemieni helluntailaisten mukaan kasteessa ei tapahdu uudestisyntymistä. Jos haluaisi Uudella testamentilla kumota uudestisyntymisen kasteessa, pitäisi selittää kohta Joh. 3:5 niin, että vesi ei tarkoita vettä.
Minä näen kohtuuttomana että esität väitteitä Justinoksen teologiasta perustelematta niitä mitenkään. Olemme @Eutykus kanssa kysyneet monesti samaa. Ja sinä et vastaa. Olkoot.
Torontolainen nauruherätys uhkasi tulla Suomessa helluntailiikkeeseenkin, mutta käsitykseni mukaan se suurelta osin torjuttiin epäraittiina. Itse pidän tällaista täysin sekopäisenä meininkinä:
Minusta tuollainen toiminta ei edistä evankeliumia vaan häpäisee sitä. Aivan karmeaa.
Tuo video ei ole kovin vanha. Näyttäisi olevan Helsingin City-seurakunnassa ja kuvissa näkyvät sen apostoliset johtajat Seppo Pehkonen ja Jasmin Saari. Enemmän olisin huolissani noiden ‘apostolien’ virasta ja nimestä kuin hurmoksellisesta hihittelystä, joka on sielullista. Kuviin on leikattu joku hihityskohtaus, josta sitten halutaan tehdä pääasia.
Kyllä Seppo Pehkonenkin ihan järkevä uskova, tohtorismies ja fyysikko on, entinen Helsingin Saalemin pastori, joka seurakunnan hajaantuessa kokemukselliseen ryhmään perusti City-seurakunnan. Jasmin taas on se ‘Jeesus ja panssarivaunu’ - videolla lapsille söpöttävä tyttö yli kymmenen vuoden takaa, joka kertoi Jeesuksen sieltä tykittävän vihollisia. Tästäkin olisin vähän huolissani.
Eräs pastori määritteli hurmahenkisen ihmisen näin:
“Kävelee kadulla, nippu traktaatteja kädessä, surisee, sillä on silmät päässä, mutta mistään ei käy ilmi, että talossa on asukas sisällä, ei edes verhot heilu.”
Ilmeisesti torontolaisuuteen kuuluva nytkiminen saattaa jäädä päälle. Muistan IEC:stä yhden rouvan, joka istui kirkossa hiljaa niin kuin kaikki muutkin, mutta aina välillä nytkähti ja sitten taas istui ihan normaalisti. Tämä oli siis tarttunut joskus jostain ja kuka tietää kuinka kauan se jatkuu.
Kuka on vain kristitty ja kuka “aidosti” uskova? Onko aidosti uskova vain se joka hosuu ja huseeraa ja hurmostelee ja tuomitsee ja rukoilee “oikealla” tavalla, kantaa isoa Raamattua ja esiintyy näyttävästi, maksaa kymmenykset ja ylikorostaa tekoja? Eikö muka riitä että uskoo ja karttaa pahaa? Joidenkin mukaan aitoja uskovia ovat vain ne, jotka ovat “antaneet elämänsä Jeesukselle” ja jotka tekevät uskonelämässään “täyttä totta”. Vähän niin kuin lapsi potalla. Siis tietenkin sen lisäksi, että heillä on olevinaan “oikea” oppi, vaikka se onkin täynnä näitä mihinkään kirjoittamattomia lakeja.
Yllä näkyvällä videolla julistava sanoo: “Sinun pitää lähteä pois ylpeydestä, jotta voit ottaa vastaan pyhän naurun. Sinun pitää vapautua siitä, että olisit niin arvokas koko ajan.”
“Pyhästä” nauramisesta tehdään tuon yhteisön silmissä merkki statuksesta.
Minua ahdisti joskus vapaiden suuntien tilaisuuksissa yhteen aikaan niissä käydessäni. Jos en toiminut niin kuin he toimivat, olin outolintu. Muualla normaali oli niissä epänormaalia ja muualla epänormaali puolestaan normaalia.
En tosin viihtynyt sellaisissakaan tilaisuuksissa, joissa rituaalit suoritettiin kuin armeijassa. Monet ilmekään värähtämättä tai nyreästi kuuntelivat pastoria, lauloivat kirjasta, suorittivat rituaalit täsmällisesti yhtä aikaa penkistä nousten ja penkkiin takaisin juuri oikealla hetkellä istuen. Pastorit joskus puhuivat näkökulmastani paljon asiaa ja sain älyllisesti niistä puheista joskus pohdittavaa, mutta inhimillistä karismaa ei monesti ollut, jolloin jos joku uskovainen ei ollut ennen kaikkea “kuivasta” asiasta kiinnostunut ihminen, hän ei “saanut” välttämättä mitään ritualistisista “kuivista” menoista.
Näitä on käsitelty täällä 15 vuotta. Eipä jaksa kiinnostaa. Ihan sama mitä hihittelevät. Kauhistelin itsekin noita aikani, kunnes huomasin ettei kannata välittää. Joka junaan lähtijöitä riittää. Opetus on tärkeintä ja jos se on väärää, se on paha juttu. Hihiteltkööt rauhassa, mutta jos opettavat väärää evankeliumia, se on paha. En kyllä yhtään ihmettele, jos oppikin olisi vinossa.