Se on hyvä, ja se myös näkyy opetuksen tasapainoisuudessa. (Tosin Luoto ei tietääkseni ollut maisteri, mutta joka tapauksessa erittäin terveillä linjoilla, ja hän oli vahvasti armon opissa eikä mm ryhtynyt hihhuloimaan “ylistäjien” kanssa.) Monilla työntekijöillä on toki kursseja ja tutkintojakin helluntailiikkeen oman raamattuopiston kautta, mutta siellä keskitytään enemmänkin raamattuteologiaan, ja siihen verrattuna Helsingin yliopiston akateeminen teologian opetus on paitsi erittäin korkealaatuista niin myös tieteellisen rehellistä.
Mielestäni epäterveistä ilmiöistä on syytä rakentavasti keskustella, ja varsinkin tällaisella avoimella foorumilla. Helluntaiseurakuntien sisällähän kaikki kritiikki on ollut perinteisesti kiellettyä, ja se on leimattu “vikoilemiseksi” ja “Hengen sammuttamiseksi” ja “Jumalan silmäterään koskemiseksi” yms.
Tavallisesti helluntailainen opetus on lain ja armon sekoitusta, mikä ilmenee myös eräästä aihetta tutkineesta gradusta, mutta olen kohdannut helluntailiikkeessä myös joitakin erinomaisia armon saarnaajia. Valitettavasti sekaan mahtuu myös melkoisia puliveivareita ja helppoheikkejä ja pellehermanneja ja itse oppineita maallikkoja, jotka pyörittävät (tiedon puutteesta johtuen) vuodesta toiseen samaa levyä. Kunnollinen korkeakoulutus auttaisi siihen vaivaan.
Tunnusomaista helluntailaisuudelle ei kuitenkaan ole oppi vaan spiritualiteetti ja elämyksellisyys. Helluntailaiset nimensä mukaisesti janoavat Pyhän Hengen voimaa ja ilmiöitä, mikä helposti ilmenee hurmoksellisuutena ja sielullisena hihhulointina, kun ei osata erottaa aitoa epäaidosta.
Suurimmalla osalla tuntemistani helluntaisaarnaajista ja seurakunnan johtajista on ollut ehdottomasti vilpitön ja aito halu palvella Jumalaa ja ravita seurakuntaa - toki ei aina niin kovinkaan taitavasti. Mutta olen tavannut myös pimeyden lähettiläitä; olen katsonut saatanaa silmästä silmään.
“Itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi. Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi.” (2.Kor 11:14-15)
Kannattaa olla hereillä ja pitää silmät auki. Ei varoituksia ole turhaan kirjoitettu.