Helluntailaisuuden arviointia Suomessa ja maailmalla

Totta kai.
Olen nyt valaistunut siihen pisteeseen että suon ihan kaikille ilon mainostaa omaa seurakuntaansa aitona ja alkuperäisenä. Kun kaikki sitä kuitenkin tekevät ja aito ja alkuperäinen kristinusko käsitteenä on kärsinyt inflaation. Tällä hetkellä en usko että sellaista aitoutta enää on olemassakaan, missään muualla kuin ihmisten sydämissä.
Katolisuuden aitoutta olen joskus puolustanut naurettavuuksiin asti. Olen ollut naiivi. (Vaikka sydämeni säilyy espanjalaisen katolisena aina.)

Mutta kyllä varmaan melkein kaikilla kristityillä on jossain vaiheessa ollut sellainen nostalginen innostus että voi kun löytyisi se piilossa hiljaa vuosisatojen läpi hengissä säilynyt oikea kristillinen viisaus. Sehän on melkein yhtä jännittävä ajatus kuin majaleikit lähimetsässä.

Tämä alkuperäisyyden ja vähän salaisenkin viisauden metsästyshän on se syy miksi katolisuus on minulle rakasta. Aina löytyy joku luostari jonka kirjastosta voi löytyä joku ennennäkemätön aarre. Seuraava luonnollinen askel on mennä pieniin porukoihin missä hengen palo vielä hehkuu ihan elävissä ihmisissä eikä kirjan sivuilla.

Ilmeisesti olet lukenut jo muutaman kerran kirjoittamani koskien Jerusalemin herätyskokousta temppelin pylväskäytävässä. Saarnaa seurasi uskoontulleitten (jotka ilolla ottivat vastaan Pietarin julistuksen) kaste.
Tämä tapahtui vuonna 30.

Kartan Diakonin jankutuksen ruokkimista kahdesta syystä:

• Olemme olleet jo aikaisemmin, vuoden sisällä samassa tilanteessa. Sinäkin Plautilla kannoit korttasi kekoon.

• Jos näihin kohtiin vastaisin niinkuin aikaisemmin niin se tuottaisi eston kirjoittaa tänne. Haluan sitä välttää, koska minulla olisi vielä sanottavaa.

Pidät mahdollisena …?

Sen voi todeta alottamalla lukea Apt. 2 lukua, ja sitten edetä vainoihin, jotka saivat aikaan koko Vähä-Aasian evankelioimisen.

Alkaen kirkkoisistä kertomuksista ja kirkolliskokous-raporteista, niin ne vahvistavat miltä taholta vainot ovat kulkeneet aivan meidän päiviimme asti.

1 tykkäys

Niin, eikös tämä ole periaatteessa ihan positiivista että pidän sitä mahdollisena, enkä ole ihan menetetty tapaus. En mä mikään täydellinen kristitty kuitenkaan ole. Kyllä mä koen että mulla on ihan hyvällä mallilla mahdollisuudet kasvaa uskossa.

1 tykkäys

Onko tässä tahaton vai tahallinen viittaus movementtiin joka on cast to hell? :laughing:

Olen kysynyt keitä nämä hell kast liikkeen vainoajat ovat. Simppeli kysymys johon vastaaminen ei tuota bannia.

Luterilaiset vainosivat katolisia Suomessa 1600-luvulla. Näetkö? Näin simppeliä tämä on.

Nyt tulee kuva jonka lukaan hell kast on liike joka on alkuperäisen Pyhän Hengen vuodatuksen perillinen ja joka 1900 vuotta lymysi jossakin ja jota vainottiin jatkuvasti. Missä tämä liike on nyt?

D

D

Laiskuus näppäillä puhelimella.

D

Itselleni vastaten: Rätyä ei kuulemma oikein ole viime kuukausina näkynyt saarnavuorossa.

Tähän on korjaus paikallaan.

Vatikaani 2 kutsuttiin David Duplessis edustamaan helluntailaisuutta, sen jälkeen kun hän oli eronnut helluntaiseurakunnasta. Samanlainen asema oli Taize’-liikkeen perustajalla, veli Roger’lla. Duplessis sai Vatikaani toiselta nimityksen “herra helluntai” ja 60-luvulla ja 70-luvun alussa RKK:n kielillä puhuvia kutsuttiin katolisiksi helluntalaisiksi, joka muuttui “Katoliset karismaattiset”.

Duplessis ei koskaan ollut yhteydessä Italian helluntalaisiin ja hänen vaikutuksensa oli suurinta USA:ssa ja parilla TV-kanavalla, kuten TBN. Helluntaiseurakunnissa hänen vaikutuksensa oli sekaannuttava. Olen kummankin todennut paikanpäällä USAssa ja Italiassa.

Italiassa ja Ticinossa tuli rukouskokouksiimme katolisia karismaattisia puhumaan kielillä, jonka lahjan he ilmoittivat saanneensa lapsikasteessa ja aktivoineet rukoilemalla Madonaa. Toistuva painotus oli jo heti Vatikaani toisen aikana, että kasteessa on kaikki karismaattiset lahjat jokaisella kirkkoon kastetulla.

Tämä ei ole mitään erikoistietoa vaan yleistä opetusta.

Ennen 60- ja 70-lukujen katolisia karismaattisia historian kirjoihin on merkitty paljon katolilaisia joita on siunattu armolahjoilla. Tiettyinä ajanjaksoina karismaattisuus on ollut katolisen kirkon piirissä enemmän valtavirtaa toisina ajanjaksoina taas vähemmän valtavirtaa.
Katolisen kirkon piirissä tapahtuneiden herätysten yhteydessä on ollut paljon armolahjojen esiintymistä. Näin on ollut myös yksittäisten katolilaisten kohdalla joita nykyään usein kutsutaan pyhiksi.

En tiedä voiko tätä katolisuuden karismaattista puolta oikein sivuuttaakaan, kun sama ilmiö, hyvin samankaltaisena on ollut näkyvissä myös idän kirkon puolella.
Raamatussa on myös aika selkeä opetus siitä että kaikki eivät saa samoja armolahjoja ja että samankin henkilön elämänkaaren aikana armolahja voi muuttua tai kokonaan loppua.

Ainoa mistä katolilaisia voisi vähän moittia on se että armolahjoja eivät kovin monet tavoittele. Tai että he eivät opeta jäsenilleen miten armolahjoja oikein tavoitellaan.

3 tykkäystä

Euroopassa lähes kaikki nk. helluntalaiset/evankeliset ovat katolisuudesta ulos tulleita. Samoin Etelä-Amerikan helluntalaiset. Heillä ei ole mitään katolisen kirkon kanssa tekemistä, paitsi ei-hengellisissä asioissa. Myös katolinen katekismus “sulkee” vain helluntalaisilta kiirastuli-taivaan, koska kaste ei yhdistä.

Mitä armolahjoihin tulee, niin kielilläpuhuminen on se lahja, joka heistä ensin helluntailaisia ( vt. duplantis) teki. Muusta ei ole kysymys, paitsi kahden paavin, heidän kuolemanjälkeiset ihmeet?

Sanoin jo, että olemme saanut minunkin seurakunnassani kuulla kylmäävää kielilläpuhumista. Sekä USA:sta Kenneth Copelandin kokouksissa paavin lähettämä pappi puhui kilpaa televisiossa kielillä. Näin tätmän suorana lähetyksenä. Paavi tervehti netin kautta heitä. Evankeliset missään päin maailmaa eivät puuttuneet esitykseen, saatikka olisivat viitanneet niiden raamatullisuuteen. Helluntalais-evankeliset korkeintaa viittasivat, 1. Kor… 5:

12 Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella?
13 Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. “Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha.”

Ensimmäisiä Katolisen Helluntalaisuuden johtavia pappeja heti Vatikaanin jälkeen oli Richard Bennet. Kun hän tuli uskoon, hän käsitteli oman prosessinsa katolisesta karismaattisuudesta RKK:ssa, jota hän itse oli johtamassa osittain. Hän myös käy läpi mitä kielilläpuhuminen silloin oli. Kaikki tämä on netissä.

Olen joutunut nämä kohtaamaan Italiassa, Sveitsissä, Filippiineillä ja Brasiliassa. Niillä ei ole ollut mitään tekemistä Pyhän Hengen vaikutuksen kanssa. Olen tästä kirjoittanut usein eri alustoilla, kuten täällä UR:ssakin. En kirjoita muitten kertomuksista, vaan omasta kokemisestani.

Pyhän Hengen osallisuuteen, yhteyteen ei ole muuta tietä kuin uskoontulo. Se sama, minkä n. 3000 henkilöä ilolla vastaanotti, niinkuin Pietari Jerusalemissa saarnasi v. 30. Tämä ei ole helluntalaisoppi, vaan jatkumo vuodelta 30 Jerusalemista. Mitään eikä mikään ole muuttunut sitten Jerusalemin Hengenvuodatuksen. Ihmisen, uskoontulleitten, vajavaisuuskaan ei ole vähentynyt eikä lisääntynyt. Eli oikean toteutuksessa on puutteita.

Voidaan kirjoittaa asiasta vaikka kunka monta opasta, kirjaa, mutta ne eivät voi opillisesti poiketa Jeesuksen asettamasta, ei perustuksen eikä järjestyksen suhteen.

2 tykkäystä

Kyllä katolinen kirkko pitää helluntailaisten kastetta pätevänä, eli ei kasta uudestaan sellaista, joka on aiemmin kastettu helluntaiseurakunnassa.

Luulisin että useinkaan eivät pidä pätevänä. Joskus paikasta riippuen kyllä, mutta useinkaan ei. Suomesta en osaa sanoa mikä tilanne. Englanniksi olevissa katolisissa ohjeissa monesti Assemblies of God on ok mutta ‘pentecostal’ taas vaatii tarkempaa tutkimusta eikä ole varma. Mistä päin sinun tieto on?
Itse minun pitäisi katua uskovien kastettani kuin syntiä jotta pääsisin taas katolilaisten ehtoolliselle.

Mietinkin, että mahtaakohan mennä pieleen kun olen liikaa tietävinäni. Mun käsittääkseni katolinen kirkko yleisesti hyväksyisi protestanttien kasteet. Toki kun on näitä vain Jeesuksen nimeen kastavia helluntailaisia, niin sellainen ei varmaan kelpaisi. Mutta jos on kastettu Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, niin miksi kaste olisi mitenkään huonompi kuin vaikka luterilainen?

Juu, tämä on eri asia. Tarkoitin tilannetta, jossa on kastettu vain kertaalleen, ja se on tapahtunut helluntaiseurakunnassa. Olisi kieltämättä aika erikoinen tilanne, jos kahdesti kastettu henkilö liittyisi takaisin lapsia kastavaan kirkkoon, samalla pitäen uutta kastetta omalla kohdallaan välttämättömänä ja oikeana.

4 tykkäystä

Ajattelin monta kertaa, että mikä siinä on, ettei Jumala tee näitä ihmeitä, jotka helluntaiseurakunnissa ja muissa karismaattisissa yhteisöissä väitettiin tapahtuvan? En n. 50 vuoden tietoisen uskossaoloaikani kuluessa ole nähnyt yhdenkään sairaan parantuvan näissä tilaisuuksissa, enkä muutakaan ihmettä tapahtuvaksi kunnes muutama vuosi sitten hoksasin syyn. Jeesuksen sanojen mukaisesti Martti Luther sanoittaa sen näin.

Joh. 6: 26. Totisesti, totisesti minä sanon teille: ette te minua sen tähden etsi, että olette nähneet tunnustekoja, vaan sen tähden, että saitte syödä niitä leipiä ja tulitte ravituiksi.

Tässä tekstissä kuulemme Jeesuksen kertovan juutalaisille, miksi he seuraavat Häntä nimittäin, ei Hänen ihmeidensä ja opetuksensa vuoksi, vaan heidän kurjan vatsansa vuoksi, jota he pitivät niin rakkaana. Sillä he päättelivät: “Hän on oikea Opettaja meille. Hän antaa meille fyysisen vapauden, jossa jokainen on kylläinen ja tyytyväinen ja kykenee tyydyttämään” jokaisen toiveensa." Herra haluaa osoittaa, millaisia opetuslapsia evankeliumin opetus houkuttelee. Vielä nykyäänkin evankeliumi löytää opetuslapsia, jotka kuvittelevat, että sen opetus ei tarjoa muuta kuin vatsan tyydytystä, että se tuo kaikenlaisia maallisia nautintoja ja että se palvelee yksinomaan tämän ajallisen elämän tarpeita.

Ihmiset tulevat kuulemaan evankeliumin julistusta ikään kuin he olisivat sen vilpittömiä opetuslapsia. Mutta he teeskentelevät ja tavoittelevat vain vatsansa täyttämistä ja itsekkyytensä tyydyttämistä.

Martti Luther, LW 23, s. 5.

Ihmiset siis juoksevat näiden väitettyjen ihmeiden perässä tyydyttääkseen omia itsekkäitä halujaan, eivätkä ole kiinnostuneita Jeesuksesta ja hänessä olevasta syntien anteeksiantamuksesta so. evankeliumista. Tästä syystä johtuen Jumala ei myöskään halua tehdä ihmeitä.

2 tykkäystä

Netissä joskus keskustelin naispuolisen kanssa. Hänellä oli parantaminen tärkeää. Jopa puolison halusi samanlaisen. Koko elämä pyöri tämän yhden asian ympärillä. Kyllä se tuli selväksi, ettei armo kelpaa.

2 tykkäystä

Naureskelet kuvittteluillesi. – Kuitenkin kommenttisi kärki on vesikaste ja jonka merkityksen ja kattavuuden Pietari puheessaan Korneliuksen talossa tiivisti ja näin heti alkumetreillä hän sijoitti eri tapahtumat oikeaan järjestykseen. Puheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi Hän sanoo: ”… sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kasteen jälkeen, jota Johannes saarnasi, sen te tiedätte;”.

Näin hän johtaa herätyksen takaisin apostoleista Jeesuksen kautta Johannes Kastajaan.

Tuossa näkyy tuo helluntailainen sekavuus kastekysymyksessä. Johannes Kastajan väliaikaiseksi tarkoitettu vain juutalaisia koskenut kaste on heille sama kuin Jeesuksen ylösnousemuksensa jälkeen asettama kaste.

Apollos tunsi ainoastaan Johanneksen kasteen. ( Ap.T 18:25). Paavali tapasi Efesossa opetuslapsia, jotka oli kastettu Johanneksen kasteella. Nämä ottivat tarkempaa opetusta saatuaan kasteen Jeesuksen nimeen.

7 tykkäystä

Tässä kyllä lausut väärän todistuksen lähimmäisistäsi. Vaikka Okan viesti aiheesta oli hieman vaikeasti avautuva, se ei kerro sitä miten helluntailaiset yleensä ymmärtävät Johanneksen kasteen ja kasteen Jeesuksen nimeen.

1 tykkäys

He sanovat, että meidän pitäisi mennä aikuisina kristilliselle kasteelle, koska Jeesus meni aikuisena Johanneksen kasteelle. Pitää tehdä niin kuin Jeesus teki. Sillähän monet jo pienenä kastetut on narrattu ottamaan uskovien kaste.

4 tykkäystä

Täytyypä kysellä. En ole tällaista selitystä vielä kuullut.

1 tykkäys