Näyttää siltä, ettet ole lukenut tuota Pietarin puhetta, missä hän liittää kasteen ja sen merkityksen uskoontuloon, kääntymykseen (metanoia).
On kysymys Helluntaipäivän Kastajaliike- käsitteen alla kokoontuneen Seurakunnan ensimmäisestä herätyskokouksesta. Sen tuloksena alkoi tapahtua, kun Herra lisäsi Seurakunnan yhteyteen niitä, jotka saivat pelastuksen, vt. Apt.2:47.
Tiedät, että, edeltäjuoksija, Johannes Kastaja saarnasi parannusta ja kastoi ne, jotka tekivät parannuksen. Johannes kastoi Jeesuksenkin, vt. Jeesuksen sanat, Matt. 3:15, ”Salli nyt, sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus.”
Vaikka Jeesus itse oli synnitön, Hän oli tullut maan päälle lunastaakseen ihmisten syntivelan ja siksi Hän tarvitsi tätä kastetta. Hän samaisti itsensä ihmisiin, tuli heidän kaltaisekseen, jotta Hän voisi ”vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa” (Jes. 53:11)
Tämä Jeesuksen esimerkki on jokaiselle uskoontulleelle tarkoitettu noudatettavaksi.
Jo heti alussa uskovia harhaantui kasteasiassa ja niistä teki parannuksen mm. Apollos ja ne kaksitoista Efesossa.
Vielä tänäänkin on Israelissa ryhmä, joka noudattaa vain Johanneksen kasteessa kastamista.
Kastajaliikkeen oikea perusta on Jeesuksen esimerkki. Pietarista lähtien, Apt. 2:38, on Seurakuntaan liitetty kastetut uskoontulleet. Kirkkolaitokset ovat toisenlaisen ”kastajaliikkeen” tulos.
Google löysi mielenkiintoisen gradun, jonka kirjoittaja on tutkinut helluntailaisen Toivo Haapalan kastekäsitystä. urn_nbn_fi_uef-20201043.pdf
logiikka kuuliaisuuden askeleen ajatuksessa on yksinkertainen. Jeesus on asettanut
kasteen ja tarkoittanut sen kaikille uskonratkaisun tehneille. Kristityn tulee ottaa
kaste, vaikkei ymmärtäisikään sen sisältöä tai merkitystä. Se on Jeesuksen oman
esimerkin seuraamista, sillä ottihan Jeesuskin kasteen Jordanissa. Haapalan mukaan
Kristus ei tarvinnut kastetta, mutta hän halusi jättää tuleville kristityille esimerkin
kasteella käymisestä
Haapala lainaa Pietarin helluntaipäivän saarnaa apostolien teoista. Pietari sanoo:
Kääntykää ja ottakaa kaste, jotta saisitte syntinne anteeksi.
184 Haapalan mukaan
tässä on selvästi näkyvissä, kuinka alkuseurakunnassa uskottiin syntien
anteeksiantamuksen tapahtuvan ennen kastetta.185 Haapala tulkitsee Pietarin
tarkoittaneen, että kääntymisessä ihminen saa syntinsä anteeksi. Haapalan mukaan
näin kaste toimii merkkinä siitä, että ihminen on saanut syntinsä anteeksi. Haapalan
argumentointi on tässä kohdin erikoista. Hän projisoi omaa käsitystään
raamatunkohtaan, joka ei näytä tukevan hänen käsitystään. Näyttää siltä, että Haapala
tulkitsee Pietarin lauseen seuraavasti: Kääntykää, jotta saisitte syntinne anteeksi.
Ottakaa tästä merkkinä kaste.
Kasteen muoto ja ajankohta? Ei siitä pidä tehdä sellaista numeroa kuin maallikkopohjainen “kastajaliike” niin kovin herkästi tekee.
Suomen helluntailaistenkin olisi jo vihdoin syytä siirtyä suurimman opettajansa Mauri Vikstenin linjoille. Hän toki piti uskovien kasteen järjestystä raamatullisena, mutta hän älysi olla tekemättä siitä numeroa.
Hän hyväksyi Jumalan lapsiksi kirkolliset uskovat, jotka ovat vain lapsikasteen saaneet. Miksi hyväksyi? Hyväksyi koska hänellä oli erittäin kirkas uskonvanhurskausoppi.
Mielestäni kasteesta ym opin alkeista vääntäminen on pelkkää riidanhalua ja skismaisuutta ja/tai opillista lapsellisuutta, teologisen ymmärryksen puutetta ja tietämättömyyttä sekä myös heikkoa raamattukäsitystä. Intentiona on oman poppoon paremmuuden korostaminen.
Tunnen imiön hyvin, ja sen taustalla on pitkällisen yhden tulkinnan opettamisen lisäksi kognitiivi dissonanssi, kun johonkin uskonliikkeeseen taipuneet yksilöt pyrkivät saamaan vahvistusta omalle valinnalleen. Itsekin ajattelin aikoinaan tyhmästi, että helluntailaisilla on muka olevinaan “paras valo”.
Se on siis psykologinen ilmiö ja siinä mielessä ymmärrettävä. Mutta sellaisestakin mielensiteestä on mahdollista vapautua terveen opin eli väärentämättömän evankeliumin kautta ja avulla.
Lapsen kasteen merkitys on signaloida sitä, että ihmisen antropologiset, omalähtöiset edellytykset saavuttaa pelastus ovat olemattomat. Siksi helluntailaisten kaste on väärin, koska siinä on paino ihmisen teolla.
Uskovien kaste, niinkuin Jeesus esimerkin antoi on jo Jumalan/Jeesuksen suorittaman vanhurskautuksen/ teon ilmoitus maailmalle. Vaikka vanhurskautus on lahjana, niin siitä voi kieltäytyä ja siitä voi luopuakin, milloin vain haluaa.
P.S. Itse en ole halunut luopua, vaikka vuodesta 1956 lähtien minulla on ollut kaksi luopumiseen johtavaa tilaa. Eli olin kylmällä paikalla, hyvien syiden vaikutuksesta.
Johannes Kastaja kertoo ihan itse Johanneksen Evankeliumin 1. luvussa, miksi hän kastoi.
29 Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: “Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!
30 Tämä on se, josta minä sanoin: ‘Minun jälkeeni tulee mies, joka on ollut minun edelläni, sillä hän on ollut ennen kuin minä’.
31 Ja minä en tuntenut häntä; mutta sitä varten, että hän tulisi julki Israelille, minä olen tullut vedellä kastamaan.”
32 Ja Johannes todisti sanoen: “Minä näin Hengen laskeutuvan taivaasta alas niinkuin kyyhkysen, ja se jäi hänen päällensä.
33 Ja minä en tuntenut häntä; mutta hän, joka lähetti minut vedellä kastamaan, sanoi minulle: ‘Se, jonka päälle sinä näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, hän on se, joka kastaa Pyhällä Hengellä’.
34 Ja minä olen sen nähnyt ja olen todistanut, että tämä on Jumalan Poika.”
Ei tule äkkiseltään mieleen ketään hellaria, joka vaatisi kastetta pelastuksen ehtona. Pawson taisi aikoinaan olla lähimpänä, mutta tämäkin on baptisti eikä hellari.
Älä väärennä Raamattua, Jeesus nimenomaan lähetyskäskyssä käski kastamaan kaikki ihmiset Jumalan lapsiksi, Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamaan heitä pitämään kaiken sen, mitä oli opetuslapsilleen opettanut. Matt. 28: 18- 20.
Tuossa käskyssä ei puhuta väittämästäsi uskoontulleista mitään, joten siihen on väärin liimata sellaista, mitä siinä ei sanota.
Helluntailaisuus ei ole kirkkokunta, vaikka Suomessa SHK, Suomen Helluntaikirkko onkin rekisteröity ja siihen kuuluu paikallisissa seurakunnissa yleensä alle puolet. Oppi ei ole toinen, pientä pönötystä lukuunottamatta. Tällä viittaan esimerkiksi Tampereelta lähetettyy jumalanpalvelukseen, jossa Usko Katolla, oli sokeripalakaulus, sekä hän rukoili “kirkkosi puolesta”. Niin papin tunnukset kuin kirkko-ilmaisut ovat puuttuneet sitten vuoden 1906. Mitä pahaa tai hyvää siinä on ollut, ei ole jutun aihe, mutta tähän mennessä ollut luonteva reaktio yleensä, maailmanlaajuisestikin.
Helluntalaisiksi kutsuvat itseään kaikkialla maailmassa muutkin kuin esim Assembly of God veljesyhteyteen kuuluvat, ja näitä “hellareita” on vaikka minkälaisia. Helluntailaisuus ei ole rekisteröity nimi ja siksi ollaan “niinkutsuttuja”.
Siksi niinkutsuttu, eli nk. pitäisi osoittaa, ettei olla ikäänkuin mitään, vaikka helluntaipäivänä v. 30 ensimmäinen Seurakunta perustautui.
Miksi kukaan hellari tekee näin. Koko liike on aina, ohjelmallisesti ja kovaan ääneen ollut kaikenlaista kirkollistumista vastaan, niin tämä on luokkaa naamiaiset.
Pietarin puhe Korneliuksen kodissa, kertoo koko Totuuden.
Eli Johanneksen kaste on samanperusteista kuin Jeesuksen sen jälkeen asettama kaste.
Kirjoitat tällaista minulle, koska sinua ei kiinnosta lukea mitä olen nimenomaan tähän asiaan sanonut, kirjoittanut. Pyytäisin, että luet tämän ketjun kommenttinini nro 1081.
Markuksen evankeliumi, vanhin evankeliumeista sanoo, että joka uskoo ja kastetaan, pelastuu. En väitä, että järjestyksen pitäisi olla välttämättä juuri tämä, mutta tämä on raamatullinen järjestys. Ja tähän, sekä apostolien tekojen malliin helluntailaiset perustavat käsityksensä, joten ei se voi olla myöskään väärin.
Markus 16:15-16 FinRK
[15] Hän sanoi heille: ”Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumia kaikille luoduille. [16] Joka uskoo ja saa kasteen, pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Uskoo ja kastetaan ovat tässä alkukielessä aoristin partisiippeja ja viittaavat siten vain siihen että ne edeltävät pääverbiä, “pelastua”. Nuo verbimuodot eivät kerro uskomisen ja kastamisen keskinäisestä järjestyksestä enempää kuin jos sanoisin syöväni ja juovani ennen poistumistani.
Raamatussa on ainoastaan uskoontulon jälkeistä kastamista. Jeesuksenkin kaste kuului tähän järjestykseen.
Tässä ollaan otettu esille vain sitä mikä ei ole kiellettyä. Myös Luther sanoi, että eihän Raamattu kielläkkään kastamasta lapsia.
Tämä piti olla vastaväitteet pysäyttävä, muttei ollutkaan.
Eli Jumalan tekemän ihmeen, uudestisynnyttämisen jälkeen ihmisessä herää oitis mieli seurata Jeesusta, tehdä niinkuin Hän on käskenyt ja niinkuin Hän, jopa, antoi esimerkin.
Siksi, ehkä, on Apt. 41 jätetty pois “asmenos”-sana, mikä kertoo ilolla vastaanottamisesta ja mikä on yhtäkuin vapaaehtoisuutta.