Helsingin evl. hiippakunnan piispanvaali 2017

Olihan tuossa ihan selkeä pointti, että Laajasalo antaa herätysliikkeille toimintavapauden omiin messuihinsa, ja mainitsee nimenomaan tämän virkakysymyksen yhteydessä.

Se on ihan selvä kaikille, että Laajasalo Tulkaa kaikki -liikkeessä olevana puhuu sukupuolivähemmistöjen puolesta, mitä se nyt sitten tarkoittaakaan. Jossain mielessähän jokaisen kristityn pitää ehdottomasti puhua heidän puolestaan, joten tuo ei sinänsä mitään tarkoita. Eikä missään mielessä kenenkään pitäisi olla sukupuolivähemmustöjä vastaan. Mutta tässä tietysti tarkoitetaan vähän muuta, kuten vihkimiseen liittyviä asioita, esimerkiksi.

Mutta on selvää, että ihmisellä, jonka kanssa on jostakin asiasta eri mieltä, voi olla myös mielipiteitä, joista olla samaa mieltä. Minulle Helsingin valinnat eivät kuulu, mutta helsinkiläisten herätyskristillisten piirien arkeen nämä valinnat vaikuttavat. Minusta ei ole väärin miettiä järjellä asioita, vaikka ‘omaa’ ehdokasta ei olisikaan.

1 tykkäys

Kuinka pitkälle onkaan vajottu? Nyt ollaan siinä tilanteessa, että piispanehdokas, joka sanoo, että silloin tällöin voidaan :cop: järjestää herätysliikkeiden juhlapyhä, niin huudetaan suurin piirtein: ”Hienoa, kirkon pelastus on koittanut!” Eikö juuri Kirkossa pitäisi olla tilaa kristityille ja Jumalan sanalle? Missä sitten jos ei Kirkossa?

Kotimaa24: ”Seurakuntien ei pidä kenenkään mielestä osallistua sellaisen messutoiminnan järjestämiseen, jossa naispuoliset papit eivät palvele. Laajasalo kuitenkin totesi, että seurakunnat voivat halutessaan :cop: antaa tiloja herätysliikkeiden kirkkopyhille."
Kuinka moni seurakunta haluaa??? Riittää kun yksi Johanna Korhonen tai SR_ Lagerspetz ei halua! Kaikki muut toimijat pelkäävät näitä ja mahdollista mediakohua asiasta.

Kotimaa24 uutisen keskustelupalstoilla monet mm. SR- Lagerspetz kyseenalaistavat jo Laajasalon lausunnon ja vetoavat oikeusistuimiin. Käytännön esimerkki tästä oli, että kirkkokansa joutui väistymään Finlandiatalolle. Laajasalo sai tästä ”myötätunnosta” konservatiivien pisteet.

Eli ei tarvita enää vapautta tilaisuuksien järjestämiseen Kirkossa, vaan riittää, että tuleva piispa osoittaa hieman myötätuntoa. Käytännön vaikutuksia sillä ei tarvitse olla, kunhan edes suhtauduttaisiin tunteenomaisen ymmärtävästi. Näinkö Kirkossa jonka pitäisi olla Kristukseen ruumis, tulee suhtautua kristittyihin?

Toiseksi. Voidaanko kristityiksi veljiksi tai sisaruksiksi kutsua ihmisiä, jotka hyväksyvät homoseksuaalisuuden harjoittamisen Kirkossa? Koko keskustelua käydään ikään kuin tämä olisi vain joku Raamatuntulkinta tai mielipideasia? Onko se todellakin sitä Raamatun sanojen valossa?

4 tykkäystä

Vastaan vain lyhyesti ja omasta puolestani: EI VOIDA. Tai ei ainakaan pitäisi.

1 tykkäys

Vastaan omasta puolestani päinvastoin kuin @Nolonso : KYLLÄ VOIDAAN. He ovat kristittyjä veljiä ja sisaria, jotka ovat tässä asiassa erehtyneet. Jos ylipäätään voidaan pitää kristittyinä sellaisia ihmisiä, joiden ajattelee olevan jonkin asian suhteen väärässä, niin kyllä sitten tässäkin asiassa. Ei kysymys homosuhteista ole sen kummallisempi kuin muutkaan syntikysymykset. (Toki käytännössä on niin, että suhteellisen merkittävä osa homosuhteet hyväksyvistä on muidenkin dogmien kohdalla aika kaukana perinteisestä kristinuskosta, siinä määrin että heidän kristittyytensä voi hyvällä syyllä kyseenalaistaa. Tämä kyseenalaistaminen johtuu silloin kuitenkin niistä muista dogmeista, kuten siitä, mikä on Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen merkitys.)

4 tykkäystä

Kuka on huutanut edes suurinpiirtein noin? Ja kirkon tiloissa toimiminen ei ole ikinä ollut itsestäänselvyys, ei herätysliikkeiden syntyaikoina, ei esim 90-luvun alussa, jolloin oman kotikaupungin opiskelijatyö joutui siirtymään kaupungin tiloihin, eikä nykyään.

1 tykkäys

28 viestiä siirrettiin uuteen ketjuun: Mikä on kirkko ja kirkon toimintaa?

Voitko hieman avata lainatussa sanomaasi, ja perustella. Miksi tulisi kristityn ehdottomasti puolustaa Raamatussa tuomittua parisuhde/ ja seksuaalisuuden muotoja.

Minusta on itsestään selvää, että sellaisia sukupuolisia suhteita ei voida puolustaa, jotka ovat vastoin Jumalan asetusta. Sen sijaan kristittyjen tulee ymmärtää se, että ihmisillä voi olla erilaisia kiusauksia syntiin ja kilvoitteluun on jokainen kutsuttu. Voimme kantaa rukouksin ihmisiä, joilla on ongelmia erilaisilla elämänalueilla, heitä ei pidä pilkata tai vihata.

1 tykkäys

Kuten varmasti luit viestistäni, minusta mitään sellaisia parisuhteen muotoja ei pidä puolustaa, mitä ei Raamatussa hyväksytä.

Sen sijaan seksuaalivähemmistöjä pitää ehdottomasti puolustaa. Eli niitä ihmisiä. Heitä on vainottu, tapettu ja vielä jopa viime vuosina eri tavoin kiusattu ja häiritty. On ihan selvä, että jokaisen kristityn pitää ehdottomasti vastustaa kaikkea tätä, ja puolustaa kaikkien ihmisten yhtäläistä ihmisarvoa. Parisuhteiden muotojen kannattaminen on täysin eri asia.

3 tykkäystä

Jos @Stgeorg:n lausuma irrotetaan asiayhteydestään, siihen voi kyllä suhtautua kuten @Anskutin. Mutta kyseessä oli piispaehdokkaita koskeva arvio. Kyllä piispalta voidaan vaatia aivan erityisen tarkkaa pitäytymistä oikeaan opetukseen ja siinä ohessa oikeaan seksuaalietiikkaan. Jos nimittäin piispa opettaa väärin, hän viettelee muista syntiin, ja syntiin vietteleminen on erityisen paha synti; ja jos piispa viettelee syntiin, se on jo tosi vakavaa.

3 tykkäystä

Sivuhuomiona:

Helsingin hiippakunnan papeille erityisesti aika osuvaa varmaankin…
No, osataan sitä toki muuallakin maassa repeteerata uskoa uusiksi. Mutta hienoa että löytyy tällaisia julkisuudesta tuttuja ihmisiä, joilla on rohkeutta puhua. Hieno myös tuo sitaatti lopussa.

Itse aiheseen liittyen …

Kampanjakoneet käyvät …

Täältä löytyy linkki paneelien tallenteisiin.
http://www.helsinginhiippakunta.evl.fi/piispan_vaali/

Miten Anskutin tulkitset sitten alla olevat jakeet, kun kyse on nimenomaan piipsaehdokkaista, joiden tulee johdattaa meidät Kristuksen luo?

Matt. 18:6 “Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.”

1.Kor. 6:9 Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset, eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.

Ilm. 22:18 Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan; ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.

Uuden testamentin suomentajat (Heikki Koskenniemi ja Jukka Thurén) selostavat jakeen 1 Kor. 6:9. viitaavan kasteopetukseen. Jumalan valtakunta on kristityn perintöosa. Kuten suurin osa Egyptistä lähteneestä Israelin kansasta ei koskaan saapunut luvattuun maahan, voi synninharjoittaminen riistää myös kristityltä hänen perintöosansa. perään liitetty syntiluettelo ei ole tyhjentävä, vaan esimerkin omainen.
Tässä asiassa olemme kuitenkin kaikki samassa asemassa. Olemme kaikki tehneet syntiä ja vailla Jumalan kirkkautta. (Room. 3:22-23)

Kristus on verellään lunastanut meidät vapaiksi ja perintöosanamme on lahjavanhurskaus Jesuksessa Kristuksessa. Siellä missä synti on tullut suureksi, siellä armo on tullut ylenpalttiseksi. Luopumus on kuitenkin matkaseuralaisemme, eikä meidän asiamme ole tietää, ketkä lopulta pääsevät perille. Taivallamme sitä kuitenkin yhdessä, veljinä ja sisarina Kristuksessa.

(Menee jo sivuun otsikon aiheesta ja modet/johtajat jakakoon ketjun parhaaksi katsomallaan tavalla)

Hah ha lol bro wtf omg!

6 tykkäystä

Minäkin ajattelin ensimmäiseksi, että se on jonkinlainen kannanotto.

3 tykkäystä

Tahaton kirjoitusvirhe …

2 tykkäystä

Kirkko ja kaupunki lehti

Facebook-sivujen tykkäyksissä selvä ykkönen on Teemu Laajasalo, jonka kampanjasivulla oli tänä aamuna 1 111 tykkääjää. Jaana Hallamaalla tykkääjiä oli 424 ja Kaisamari Hintikalla 429. Yhteensä tykkääjiä on siis enemmän kuin äänioikeutettuja ja heissä on runsaasti muitakin kuin äänioikeutettuja. Sama koskee ehdokkaiden kannattajalistoille nimensä antaneita, heissäkin on ihmisiä, joilla ei ole vaalissa äänioikeutta.

Nimilistat ja tykkääjien määrät eivät kerro vaalin tulosta, mutta ne kertovat ehdokkaiden taustaryhmien aktiivisuudesta. Laajasalon kampanja on ollut näkyvin ja verkostoitunut laajimmin.

Ennakkoäänestys Helsinkin ev.lut hiippakunnan piispanvaalissa on jo käytännössä alkanut.