Tuntuu inhottavalta, ennen muuta. Totta pitää puhua.
Peräänkuulutan nyt aitoa ja oikeaa reformia siihen, miten puhutaan toisista ja toiselle tässä kirkossa. Ei tämä toisten repiminen riekaleiksi voi jatkua.
Arkkipiispan hyvesignaloinnista (ADF ja Räsänen, genderkriittisyys, vihkimyksen yllätyksellisyys) on puhuttu jo paljon. Vitsaa on annettu kirkollisille konservatiiveille lehdistön haastatteluissa aika surutta.
Ja sitten tämä herätysliikkeiden edustajien puhe, mukaanlukien edit Juha Saaren teksti jossa piispakunnan väitetään luopuneen uskontunnustuksista. Tai kun herätysliikejohtajat flirttailevat oman kirkon perustamisella. Tarvaisen Titanic-linjapuhe tulee mieleen: toisaalta sanotaan että ei me olla mihinkään lähdössä kirkkolaivasta, mutta sitten myöhemmin rohkaistaan pukemaan kuitenkin pelastusliivit ylle.
Avioliittoneuvojat ymmärtääkseni painottavat, ettei eroa pitäisi koskaan käyttää arjen keskellä uhkauksena, ei mieluummin mainita edes leikillään. Jo se on omiaan herättämään epäluottamusta ja epäilyksiä siitä, onko toinen aikeissa jäädä vai tekeekö lähtöä.
Toivoisin, että kaikki kirkollisissa vastuuasemissa olevat henkilöt puhuisivat siten, että Kristus olisi heidän huulillaan, että rakkaus ja yhteyden etsiminen ohjaisivat huulille nousevia sanoja. Tätä voidaan ja tulee peräänkuuluttaa piispoilta mutta myös herätysliikejohtajilta.
Itse tahtoisin sanoa tässä hetkessä lähetysjärjestöjen ja herätysliikkeiden väelle: hylätkää kaikki uhkaukset lähteä kirkosta jos kävi sitä tai tätä. Sanokaa, että sitoudutte toimimaan täällä ja kamppailette hyvän kamppailun. Ei Jumala teitä jätä, vaan siunaa sitoutumisen. Ottakaa jalka pois ovenraosta, pysykää tässä kodissa ja rakentakaa sitä. Meillä on miljoonia ihmisiä tavoitettavissa ja kaitsettavissa evl.fi puitteissa. Tarvitsemme toisiamme, emme bunkkereita.
Oli vähän sappy puheenvuoro, mutta tarkoitan mitä sanon. Enkä sano sitä kevyesti vaan sillä taustalla että itse olen viimeisen vuoden aikana ollut kirkollisesti toiveikkaampi ja levollisempi kuin sitä edeltävien 13 vuoden aikana.