Väitteidesi totuuden arviomiseksi voit siteerata minun kirjoituksiani vapaasti.
Jos niissä on jotain epäselvää, voin täsmentää.
Väitteidesi totuuden arviomiseksi voit siteerata minun kirjoituksiani vapaasti.
Jos niissä on jotain epäselvää, voin täsmentää.
Suoraan sanottuna en jaksa, koska tämä on aivan älytöntä jo. Kirjoita mitä haluat.
(Ihan hymyssä suin edelleen kirjoitan )
Asia selvä ja niinhän se meni kuten oletinkin.
En tiedä, trollaatko vai oletko millä asenteella liikkeellä. Uskon kyllä jos kerrot olevasi ihan vakavissasi.
Mutta nyt siis välittyy viesteistäsi halu provosoida meitä konservatiivisempia luterilaisia. Linkität ja tuot myönteisesti esiin juuri niitä puheita ja tekstejä joissa halutaan panna luterilaiset konsut kuriin. Muissa ketjuissa myötäilet myös liberaaleja yhteiskunnallisia virtauksia, monen modernin luterilaisen tapaan.
Sitten vetäydyt tuon “ei koske meitä ortodokseja” -suojan taakse.
Sananvapaus meillä kaikilla on. Mutta jos haluat edistää tämän paikan ekumeenista henkeä, voisit toimia toisin. Lopeta provosointi ja keskustele reilusti aiheesta. Älä levitä panettelevia tekstejä tai ylistä liberaaleja luterilaisia. Tuollaisia kiistoja varten on monia muita foorumeja. Täällä sen sijaan pitäisi löytyä yhteistä pintaa esimerkiksi ortodoksien ja perinteisten luterilaisten välillä, kaikessa rauhassa, ja eroavuudetkin rehellisesti myöntäen.
Itse asiassa nimimerkki Krisin harjoittamat yritykset saattaa muita epäilyksenalaisiksi ovat koko lailla sellaista hajottavaa toimintaa, jota Venäjän salaiselta kätyriltä voisi odottaakin. Tietääkö kukaan, onko hän itse julkisesti tuominnut Venäjän hyökkäystä? Onko siitä todisteita? (Tarkoitan tietenkin minulle riittäviä todisteita.)
Minun linjani suhteessa Suomen luterilaiseen kirkkoon ei poikkea Suomen ortodoksisen kirkon linjasta.
Onko se täällä säännöissä kiellettyä?
Jos on, se ei ekumeniaa kyllä ole.
Minun linjani suhteessa venäjään ja sen kanssa tehtävään yhteistyöhön ei poikkea Suomen valtion virallisesta linjasta eikä toimista.
Jos sekin on säännöissä kiellettyä niin johan on kumma.
Epämääräiset liberaaliheitot ( solvaukset?) jätän omaan arvoonsa.
Minua tässä ketjussa murehduttaa eniten se, että osa keskustelijoista näkee Inkerin kirkon vihkimät papit jotenkin huonoina ihmisinä, Suomen luterilaisen kirkon ja isänmaan pettureina. Samalla leimataan heidän itsensä lisäksi heidän perheensä ja heidän edustamansa järjestöt. Katson asiaa tietysti ulkopuolisen silmin enkä sitä täysin ymmärrä. Varmasti tämä herättää hämmennystä myös konservatiivisten luterilaisten kesken. En tietenkään itsekään osaa aina kirjoittaa tai keskustella asiallisesti (anteeksi varmuuden vuoksi), mutta tämäntyylinen keskustelu henkilöistä jotka oletettavasti eivät osallistu tähän keskusteluun ei tunnu hyvältä. Ehkä olen vain naivi ja höpsö…?
Sääntöjen noudattamisen tulkinnasta huolehtivat modet.
Kirkkojen ja valtion viralliset linjat eivät tässä olleet pointtina.
Kirjoitin siitä, miltä asenteesi konservatiiveja luterilaisia kohtaan vaikuttaa viestiesi perusteella. Mielestäni haluat provosoida ja olet siinä myös onnistunut, varsinkin tässä ketjussa.
Jos joku ( piti itseään " konservatiivina" tai minä hyvänsä) provosoituu siitä, että kannatan Suomen virallista linjaa suhteessa venäjän kanssa tehtävään yhteistyöhön niin no can do.
Tästähän tässä on kysymys ja varmaan viidennen kerran totean, ettei minulla ole itse vihkimyksiin mitään kantaa. Ei saakaan olla tästä uskosta käsin.
ettei minulla ole itse vihkimyksiin mitään kantaa. Ei saakaan olla tästä uskosta käsin.
Tuota, ööö… Kyllähän yksittäinen ortodoksi saa ajatella ja omata henkilökohtaisia mielipiteitä aivan mistä tahansa asiasta. Niitä saa myös esittää. Kirkon virallinen kanta on toki eri asia, mutta ei Kirkko myöskään ota jokaiseen asiaan kantaa. Ortodoksi saa esimerkiksi aivan vapaasti pitää omenoista tai olla pitämättä, ja sanoa sen.
Omenat ja toisen kirkon omat,uskonopilliset, asiat ovat mielestäni eri kategorioissa.
Siinä olet oikeassa, että voi niistä mielipide olla.
Rippi-isän kanssa voi keskustella siitä paljonko niillä kannattaa päätänsä vaivata ja julkisesti huudella.
Rippi-isän kanssa voi keskustella siitä paljonko niillä kannattaa päätänsä vaivata ja julkisesti huudella.
Voi ei, minä hämmennyn koko ajan enemmän… Pitäisikö tämä nyt ymmärtää niin, että rippi-isäsi kehotti sinua linkittämään tänne konservatiivisia luterilaisia ja heidän toimiaan paheksuvia tekstejä?
naispappeuteen tai täällä asiaan asiattomasti kytkettyyn saman sukupuolisten avioliittoihin tulee
Kytkös ei ole asiaton, vaan aivan olennainen. Molemmista on oikeuden päätökset. Nyt näistä päätöksistä annetaan painoa vain toiselle.
Venäjä tunnetusti käyttää hyväkseen propagandassaan jokaista länsimaista yhteistyökumppania. Oli kyseessä yritys tai yhteisö.
En myöskään ole väittänyt heidän tekevän venäjän propagandaa.
Eihän siinä sitten mitään.
D
Oletin, etta Inkerin vihkimyksiä koskeva keskustelu kiinnostaa tätä ketjua lukevia.
Itselläni ei ole kantaa itse vihkimyksiin. Venäjä kytkös koskee puolestaan Suomea ja sen turvallisuutta. Siihen minulla on mielipide.
Oletin, etta Inkerin vihkimyksiä koskeva keskustelu kiinnostaa tätä ketjua lukevia.
Kyllä, varmasti kiinnostaa. Minuakin kiinnostaa vaikka olen ulkopuolinen.
En tiedä miten muut ovat kokeneet, mutta minä olen tässä ketjussa kokenut sävysi aika agressiiviseksi. Voi olla, että olen ymmärtänyt väärin. Tietenkin sinulla on täysi oikeus mielipiteisiisi ja oikeus niitä esittää. Minulla ei tietenkään myöskään ole mitään sinua vastaan henkilökohtaisesti vaikka mielipiteemme välillä eroavat. Jos satumme samaan liturgiaan, niin toivon että voimme hyvillä mielin kristottaa ja vaikka juoda samassa pöydässä teetä kirkkokahveilla
Kiitos samoin.
Olisikohan - pyydän tätä uudelleen- aika kääntää keskustelu kuitenkin itse topiciin pois minusta?
Ei se, että jokin asia on ollut oikeudessa ole kovin kummonen yhdysside. Oikeudessa taitaa olla kymmeniä tuhansia tapauksia vuosittain.
Venäjän tekemällä propagandalla ja sillä, että itse tekee propagandaa venäjän intressien mukaan on vissi ero. Vrt. miten pres. Niinistön puheet YK:ssa venäjällä uutisoitiin.
Ei se, että jokin asia on ollut oikeudessa ole kovin kummonen yhdysside
Oletko ihan tosissasi. EI tässä puhuta liikennerikomuksesta ja murhasta.
Naispappien väistäminen ja työvuorojen siirtely todettiin oikeudessa laittomaksi. Varoituksen antaminen samaa sukupuolta olevan parin vihkimisestä todettiin oikeudessa lailliseksi. Kumpikin asia on siis sellainen jota kirkossa ei saisi oikeuslaitoksenkaan mukaan tehdä. Tämä on aika vahva yhdysside. Nyt vain toinen nostetaan tapetille. Arkkipiispan tulisi kiittää polvillaan kumartaen Inkerin kirkkoa siitä, että sen papit eivät ainakaan toimi vastoin kirkkomme opetusta avioliittoasiassa. Itse asiassa missään asiassa, sillä vanha virkakanta ei ole harhaoppi kirkossamme.
Ei pitäisi ruokkia trollia.
D
En ollut tietoinen näiden asioiden oikeuskäsittelyistä.
Eikös kumpikin asia " ole tapetilla" ainakin kirkkonne sisäisissä keskusteluissa?
Tämän päivän Kalevassa
Venäjältä haetut pappisvihkimykset altistavat koko evankelis-luterilaisen kirkon sotaa käyvän maan informaatiovaikuttamiselle. Supon mukaan vaarana on tuki Venäjän kertomukselle itsestään "perinteisten arvojen puolustajana". Pappisvihkimysten takana...
Kirkko alttiina Venäjän vaikuttamiselle
Yliopistotutkija Heta Hurskainen kertoo, että vähemmistökirkkona Inkerin kirkon on pakko myötäillä niin Venäjän kuin Venäjän ortodoksikirkon kantoja tai muutoin kirkon asema vaikeutuisi diktatorisessa maassa entisestään.
Inkerin kirkko on tukenut Venäjän ortodoksista kirkkoa mm. allekirjoittamalla yhteisen lausunnon, jossa on tuettu Päivi Räsästä ja Juhana Pohjolaa. Lut. vähemmistökirkko ja Venäjän ort. kirkko jakavat siis samat arvot, jotka liittyvät seksuaalietiikkaan, naispappeuteen ja perinteisiin perhearvoihin.
Supon mielestä länsimaisten ihmisten vierailuiden avulla Venäjä voi vahvistaa kertomustaan perinteisten arvojen puolustajana.
Kirkkohallituksen ukoasiain osaston asiantutija Riikka Porkolan mielestä pappisvihkimysten hakijoiden toiminta voi aiheuttaa ongelmia Suomessa, vaikka he eivät hyväksyisikään sotaa.
Kylläpä näitä pappisvihkimyksen hakijoita ammutaan kovilla. Oikein puolentoista sivun juttu on Kalevassa maksumuurin takana. Suurelle yleisölle tämä tietysti menee ihan täydestä, kun juttuun on otettu Suomen haukutuin kansanedustaja Päivi Räsänen.