Itsekkyys, kohtuus ja toisten auttaminen

Edellä olevasta saa käsityksen siitä, että pidät kiellettynä sitä, että tiede pyrkisi selittämään uskonnollisten tapojen, normien jne syitä ja mahdollisia maallisia ja tieteellisiä selityksiä.

Tarkoitan sitä, että kristillisessä kontekstissa käsitteellä “lähimmäisenrakkaus” on oma sisältönsä ja merkityksensä. Ja tämä pitäisi huomioida sitä tarkasteltaessa. Eikä esittää kuin itsestäänselvyytenä, että siinä on kyse tieteellisesti katsottuna tästä, tästä ja tästä.
Eli. Jos ja kun lähimmäisenrakkaus kristinuskossa perustuu ihmisen luovuttamattomalle, ansaitsemattomalle arvolle yksilönä, tätä ei pitäisi sivuuttaa, ja selittää asia, siis käsite siten, että tämä merkitys vesittyy.

En siis puhu siitä, että tiede ei saisi sanoa uskonnosta ja uskovien tekemisistä yhtään mitään. Se ei vain saisi selittää uskonnollisia käsitteitä uusiksi. Tässä on ero.

Uskonnon pitäisi siis olla koskematonta ja jossakin tornissa yläpuolella olevaa arvostelematonta pyhää julistusta.

Ihan oikeasti. Yritä edes ymmärtää. Selitin juuri edellä. Enkä tarkoita tuota.

Minä en kannata sitä, koska silloin emme voi arvioida ihmisten kulttuureja ja psykologisia syitä, historiallisia vaikutteita, emme ylipäätään oikein mitään koska uskonnoilla on ollut ja on edelleen niin suuri vaikutus kaikkeen ja niiden maailmankuva on monen asian pohjana riippumatta siitä mistä ne ovat itse uskontoon tulleet. Jos tätä ei saa tutkia tai rinnastaa tieteellisiin havaintoihin niin joudumme elämään pussissa. En kannata mitään kieltoja joissa joku asia asetetaan yläpuolelle arvioinnin. Sellaisten kulttuurien aika on onneksi ohi.

Ei tarvitse kannattaa kun ei sitä kukaan muukaan kannata. Uskonnollisilla käsitteillä on sisältö, ja oikeus käsitteisiin, jotka ovat siitä peräisin. Siis alkuperäinen, uskonnolliseen viitekehykseen kuuluva merkitys on huomioitava. Siis se miten uskovat sen käsittävät ja missä merkityksessä sanaa käytetään. Onko liikaa pyydetty?

Nyt siis jo ihmisarvokin on uskonnollinen termi ja sitäkään ei siis kaiketi saa arvioida koska se on Jumalalta? Tätäkö tarkoitat? Kyllä maallinen maailma käyttää ihmisarvoa jatkuvasti terminä jolla säädellään yhteisiä pelisääntöjä. Näin vaikkapa YK:n ihmisoikeuksien julistus toteaan kaikkien ihmisten olevan arvoltaan samanlaisia.

En. Vaan ihmisarvo tarkoittaa kristillisessä viitekehyksessä sananmukaisesti ihmisen arvoa. Sillä on perusta, Luoja ja luotuisuus, ja se on myös mitattavissa. Kaikista on maksettu sama hinta.
Tieteelliseltä ja ateistiselta kannalta se tarvitsee omat perusteensa.
Jos ihmisarvolle ei ole perustaa eikä perustelua, ei tarvita paljonkaan sen kyseenalaistamiseen ja hienojen periaatteiden unohtamiseen. Kaikki voimme joutua tilanteisiin, joissa on oikeasti muistutettava itseään miksi toinen ihminen on arvokas.
Itsestäänselvänä pitäminen ei ole kestävä perusta, ei oikeastaan perusta ollenkaan.

Olen kyllä myöntänyt lukuisia kertoja että meillä ei ole mahdollista kaivaa mistään kassakaapista mittaa joka osoittaa mikä on ihmisarvo. Se on sopimusasia. Absoluuttinen siitä voi tulla vain Jumalan kautta joka jostain yläpuolelta sen asettaisi. Mutta kuten sanoin jo edellä niin emme voi puhua jostakin ihmisarvosta jonka Jumala on asettanut jos emme ensin tiedä mikä se Jumala on ja mitä se on konkreettisesti ihmisarvosta sanonut. Maailma on täynnä Jumalia jotka ovat sanoneet hyvin monenlaisia asioita tästäkin teemasta.

Aivan. Mutta olisi myös tiedettävä millä perusteella ja miksi on sovittu, että jokaisella on yhtä suuri arvo. Tämäkin periaate voi joutua koetukselle, ääritilanteissa. Mieti vaikka katastrofielokuvia, äärimmäisiä selviytymishaasteita ym. Nykyisessä hyvinvointivaltiossa harvoin joudumme tällaisiin tilanteisiin, mutta aihetta käsitellään jatkuvasti esim. elokuvissa ja kirjoissa.
Itse asiassa monissa elokuvissa, rikossarjoissa, trillereissä ym. välittyy sanoma, että kaikki eivät ole yhtä arvokkaita. Joidenkin auttaminen on tärkeämpää kuin toisten. Tämä on kannanotto. Huomioitko näitä? Sanooko oma arvomaailmasi mitään vastaan vai hyväksytkö tämän?

Kuten olen sanonut, on tärkeää että asioita kyseenalaistetaan. Koska vain siten niiden todellinen perusta voidaan löytää, ja nähdään onko sitä. Jos emme joudu konkreettisesti näihin tilanteisiin, joudumme kuvittelemaan.

Viimeisesssä kappaleessa toteamasi asia on täysin kiinni siitä miten Raamattua valikoi. Sinä valikoit yksiä kohtia ja minä toisia. Mutta on aika yleisesti hyväksyttyä vaikkapa ne kohdat jotka toteavat Jumalalle meidän olevan eriarvoisia astioita erilaista käyttöä varten. Emme siis ole Jumalankaan silmissä saman arvoisia. Hän kohtelee meitä eri tavoin vaikkapa uskonsa antamisen suhteen. Sen voi saada hirmuryöväri-murhamies mutta sen voi jäädä saamatta joku rakastettava Pihtiputaan mummeli. Miksi, jos Jumala pitäisi meitä yhtä arvokkaina?

Kun viittaat Raamatuun, voisitko laittaa tarkan sitaatin? Niin siitä voisi jotain sanoakin… Oikeasti, sinä et tiedä muiden ihmisten kulkemasta tiestä ja syvällä sisimmässä tehtävistä valinnoista yhtään mitään. Puhut vain siltä pohjalta miltä asiat sinusta näyttävät.

Verity:
Ei, vaan motiivi nimenomaan ei voi olla sama. Lähimmäisenrakkaudessa tärkein asia, pääasia, on se yksi ihminen. Ei mikään “laajemmassa mittakaavassa tuleva yleinen hyöty”, vaan se yksi ainoa ihminen, oli hän millainen hyvänsä, tehnyt mitä hyvänsä, ja oli hän yhteisölle hyödyksi tai haitaksi.
Tieteellisesti tällaista ei voi mitenkään perustella.

Tämähän juuri on asia joka voi valottua aina vain paremmin jos sallitaan tieteen tutkia ihmismielen mekanismeja ja verrata niitä ihmisen käyttäytymiseen vaikkapa juuri tässä lähimmäisenrakkauden asiassa. Jos se nostetaan jonnekin koskemattomaksi ja sanotaan että tätä ei saa tutkia koska tämä on Jumalan asettama pyhä lähimmäisenrakkaus, niin eihän sen mahdolliset todelliset syyt koskaan voi valjeta. Onneksi tiede kuitenkaan ei enää ole kirkkojen ja uskontojen alistuksen alla ja voivat tutkia asioita vapaasti ja saada siten selityksiä niille. Ja onneksi niitä julkaistaan vaikka kaltaistasi vastustusta tuntuukin olevan.

Totta kai ihmisen käyttäytymistä voidaan tutkia ja pyrkiä selittämään. Mutta se ei ole samaa kuin sen perusteleminen, että jokainen on yksilönä arvokas. Tutkimalla ei voida todeta jokaista arvokkaaksi. Ainoastaan ihmisen käyttäytymistä voidaan tutkia, ja se EI ole kiellettyä! Kukaan ei ole kieltänyt sitä. Koko pitkä viestisi oli rimpsu väärinkäsityksiä.
Sanoin, että tieteellisesti ei voida perustella sitä, että auttamisessa olisi kyse yhden ihmisen saamasta hyödystä, täysin riippumatta siitä hyödyttääkö auttamiseksi katsottu toiminta ihmislajia tai yhteisöä “laajemmassa mittakaavassa” tai ylipäätään.

Minusta se, että kaikilla on sama ihmisarvo ja sitten kuitenkin toiset saavat ikuisen tuskan ja toiset ikuisen ilon ei oikein sovi yhteen. Eihän samanarvoisista toista heitetä tuleen ja toista pelasteta.

Ja kun katsoo sitten joidenkin kristinuskon hedelmiä, niin niissäkin näkyy miten kristittyjen oppeihin soveltumattomia pidetään saastaisina, eikä suinkaan samanarvoisina.

1 tykkäys

Ei Duutsonit kyllä kuolisi talvellakaan…

Eihän ateistilla ole mitään hätää. Jos Jumalaa ei ole olemassa, ei ole olemassa kadotustakaan, jossa ihminen joutuisi ikuisesti, miljardeja ja taas miljardeja vuosia kärsimään henkistä ja ruumiillista tuskaa. Kuoleman jälkeen ei ole enää mitään.

2 tykkäystä

Ei niin olekaan. Mutta käsittääkseni olemme keskustelemassa kristinuskon käsityksestä tässä asiassa.

On muuten sellaisiakin ateisteja joiden mielestä maailmankaikkeudessa ilman jumalaa on kyllä mahdollista olla jonkinlaista elämän jatkumista kuoleman jälkeen. Ystäväpiiriinikin kuuluu sellaisia ja itsellänikin on päiviä jolloin olen lähinnä ateistinen kristitty, jos se on mahdollista. Lähinnä niinä päivinä stereotyyppinen teismi vaan ei tunnu sopivan kristinuskon kontekstiin ollenkaan.
Kvanttifysiikka on tehnyt useista tieteeseen suuntautuneista ihmisistä hyvinkin mystikkojen kaltaisia.

Tarkkaan taas kerran mietittyäni, en kyllä kristittynä usko siihen että jotkut yksilöt, nimenomaan persoonallisella yksilötasolla, joutuisivat missään oloissa kärsimään ikuisesti henkistä ja ruumiillista tuskaa. Helvetiksi nimetty tila voi olla jotain muuta, mutta en vaan usko että se olisi tuota. En ole koskaan pitänyt sitä todennäköisenä, enkä edelleenkään kaikkien näiden uskonnollisten vuosien jälkeen siihen usko. Tämä on tietysti vaan minun käsitys. Katsotaan sitten kun kuolema alkaa lähestyä, alkaako polttelemaan.

Kristittykään ei usko miljardiin vuosiin. Vuodet kuuluvat tähän maailmanaikaan. Ikuisuutta ei mitata vuosissa, sillä aurinkoa ei enää ole ja aurinko on luotu osoittamaan aikoja.

Tässä on minun mielestä se viisaus takana että vaikka teko ei olisi sinänsä absoluutin ikuisuudessa oikein, ajallisessa maallisessa elämässä on vaiheita joiden aikana tehdään rakenteellista väärää. Asia on otettu jollain tavalla huomioon Jumalan pelastussuunnitelmassa. Mutta joo, olen itsekin kiinnittänyt huomiota siihen että raamatun maailma on vielä sellaisella tavalla seksistinen ja patriarkaalinen että väkisinkin kristittyjen on oltava tarkkana ajan merkkien lukemisessa. Itsenikin on vaikea niellä sitä ristiriitaa joka vallitsee armeijoiden suorittaman tappamisen hyväksymisen ja äärimmäisen tiukan avioliitto- ja seksuaalimoraalin välillä. Väkivaltainen kuolema näyttäisi siis olevan pienempi paha kuin luonnollisen seksuaalisuuden toteuttaminen, mysteeri…
Tässä on se ongelma että voidaan sitten alkaa selittää että ei ole väliä jos tehdään väärää kun se on kuitenkin rakenteellista väärää joka vaan kuuluu tähän aikaan…sen kanssa pitää olla tarkkana.

1 tykkäys

Mitä aikayksikköä käytetään, jos mitään on tuskin oleellista tässä. Vaan jatkuva ikuinen kärsimys kostona siitä, että ei omaa uskoa. Kun ei kaiken lisäksi voi sitä uskoaan itse hankkia…

atte, onhan sulle varmasti jo monia kertoja kirjoitettu että on todella paljon kristittyjä jotka eivät usko siihen että helvettituomio tulee uskon vakuutuksen puuttumisen vuoksi. On ihan valtavirtainen käsitys joidenkin kristittyjen keskuudessa että ihmisten elämät punnitaan oikeamielisyydessä ja rakkaudessa, ei annettujen tunnustusten ja vakuutusten muotokielessä.
Itse en missään nimessä usko että helvetin ovi narahtaa niille jotka eivät ole uskontunnustukseen yhtyneet tai käyneet kirkossa tai eivät ole tehneet henkilökohtaista uskonratkaisua. Jotkut ovat toista mieltä mutta antaapa heidän olla.

On yksi katolinen runo, hymni joka jaksaa aina koskettaa. Sitä lukiessa tulee olo että helvetillä ja taivaalla jossain tulevaisuudessa on hyvin vähän merkitystä kun tässä hetkessä tuntee olevansa täydesti omalla paikallaan, omaa osuuttaan maailmankaikkeudesta toteuttamassa. Olemassaolon ihmeen käsitän siksi rakkaudeksi jolla Jumala minua rakastaa.

En käännä, en tiedä onko tästä käännöstä ja mille kielille, ne ymmärtävät jotka ymmärtävät. <3

No me mueve, mi Dios, para quererte
el cielo que me tienes prometido,
ni me mueve el infierno tan temido
para dejar por eso de ofenderte.

Tú me mueves, Señor, muéveme el verte
clavado en una cruz y escarnecido,
muéveme ver tu cuerpo tan herido,
muévenme tus afrentas y tu muerte.

Muéveme, en fin, tu amor, y en tal manera,
que aunque no hubiera cielo, yo te amara,
y aunque no hubiera infierno, te temiera.

No me tienes que dar porque te quiera,
pues aunque lo que espero no esperara,
lo mismo que te quiero te quisiera.

Lisäys:
pari käännösehdotusta englanniksi
http://users.ipfw.edu/jehle/POESIA/ACRISTEN.HTM

Kuulostaa kovasti P. Franciscus Xavierin rukoukselta, jos espanjasta jotain ymmärrän. On kyllä kaikille kielille käännetty.

Juuri se, lisäsin linkin jossa käännöksiä englanniksi.

Mikä ihmeen kosto? ??

Mun mielestä on ihan selvää että helvetti tuntuu kostolta ja taivas palkinnolta. Niistä puhutaan hyvin pitkälle sellaisin sanakääntein kristillisyydessä.
Itse olen aina ajatellut asian niin että ihminen luo oman helvettinsä ja taivaansa. Jos hän elää helvetillistä elämää, se energia minkä hän on ajassa ympärilleen luonut, jatkuu ikuisuudessa ja toisinpäin.

Voi kai sitä noinkin sanoa. Mutta ei kristillisyydessä pelata koston ja palkinnon mukaan. Helvetti on tehty perkeleelle ja hänen enkeleilleen, mutta niille ihmisille, jotka sinne päätyvät, olisi taivast helvetti ja helvetti se olisi niillekin, jotka sinne menisivät. Ei ihminen voi olla taivaassa, jos hänen sydämensä on helvetissä. Jumala ei tee mitään väärin. Viimeiseksi kaikki on hyvin taas.

1 tykkäys

Tuo on hyvällä tavalla kuvaava luonnehdinta että niille jotka päätyvät helvetin tilassa olemaan taivaallinen tila tuntuisi helvetiltä. Helvettiin menijät eivät luultavasti edes tajua menevänsä johonkin h-e-l-v-e-t-t-i-i-n.
Eivätkä siis taivaaseen menijätkään luultavasti tajua menevänsä minnekään erityiseen taivaaseen.

Luulen kyllä, että tajuavat. Ei taivasta voi olla tajuamatta taivaaksi. Kun kerran Karitsan ja Jumalan kirkkaus hohtaa ja kerubit ja serafit veisaavat Pyhää.

1 tykkäys

Ateistin sydän on sitten varmaankin mielestäsi helvetissä. Osannet selittää miten tämä on mahdollista ja mitä se suomeksi oikein tarkoittaa.

Vai onko tämä taas noita ilmaisuja jotka kuulostavat hienoilta, mutta ei tarkoita oikeasti mitään.