Johanna Korhosen kysymykset Teemu Laajasalolle

Askolalla oli esim erittäin alkoholipitoinen lounas ainoana selityksenä ’Leenan’ kanssa. Ei minusta ole asiallista piispan käyttää kirkon rahoja juodakseen itsensä keskellä päivää umpihumalaan, eikä tuo ’Leena’ riitä selitykseksi missään asiallisessa kirjanpidossa. Tämä oli kuitenkin Korhosen mielestä ihan ok eikö sitä haluttu tutkia.

3 tykkäystä

Mitäs muuta Askolalla oli? Henkilö joka työskenteli kuitenkin rapiat seitsemän vuotta piispana.

On myös eri asia se, että jollain jää joskus jotain selvittämättä tai että puutteellinen selvittäminen on tapa, kuten tässä tapauksessa, mikäli Korhosen selvitys pitää paikkansa.

Toistan kysymykseni: Mikä teidän puolenne? Mihin joukkoon niputat minut ja millä perusteella? Mitä olen muka ollut pitämässä maton alla? Voisitko myös näyttää konkreettisen kohdan, jossa olen lätkinyt Laajasaloa?
Oikeasti, tuo sinun edeltävä kappaleesi on loukkaavaa, asiatonta syyttelyä.

En puhu sinusta kirjoittajana. Hyvin harvoin sellaiseen pyrin jo siitäkin syystä, että harvoin muistan mikä nimimerkki on sanonut mitäkin.

Näen asian niin, että on puoli joka ajaa Laajasaloa vastaan juttua. Todellisuuden ollessa tosiaan se, että paljon on tässä maailmassa ja maassa pielessä ja tuo ei pääse miljoonan ensimmäisen asian listalle todellisena ongelmana. Jolloin siis kyseessä on ajojahti, johon osallistuu ihmisiä toiset tietäen ja toiset tiedostamattaan.

Eri asia olisi, jos olisi mitään merkkejä todellisista väärinkäytöksistä. Tällöin Laajasalo siis olisi vaikkapa yhden kerran hairahtunut ja käyttänyt luottokorttiaan selkeästi väärin niin, että sille ei olisi mitään selitystä. Tällöin hän olisi kohun keskellä ansaitusti ja itseaiheutetusti.

Relanderin kirjoitus yllä Timo_k : linkkaamana kertoo asian mielestäni selkeästi niinkuin se on.

1 tykkäys

Omalla FB-seinälläni kommentoin asiaa näin: Asioitten selvittäminen on aina tärkeää. Ensinnäkin siksi, että mahdolliset väärinkäytökset paljastuvat. Mutta ihan tärkeää myös siksi, että myös mahdollinen mustamaalaus paljastuu.

2 tykkäystä

Relanderin tekstistä:

Korhonen olisi voinut myös selvittää, että miksi kirkkoherran luottokortilla on ostettu kokista. Tätä on moni valtakunnan päämedia kysynyt. Sitä olisi voinut kysyä vaikka minulta. Olen juonut Kallion kirkossa Laajasalon tarjoamaa kokista. Tarjoilun syy oli se, että kun Laajasalo ei itse juo kahvia, hän ajatteli että on kohteliasta tarjota vieraille samaa mitä isäntäkin juo. Omat juomansa Laajasalo on kustantanut itse. Mutta voihan olla, että juuri tämä tarjoilu vie leivän kirkon diakoniatyön pöydästä. Tarjoilun tasoa on ehkä hyvä tarkistaa.

Tätä arvelin jo aivan ketjun alkupäässä. Ja vaikka Laajasalo olisi itsekin juonut samalla, en olisi sitä paheksumassa.

(Relander:) Korhonen olisi voinut myös selvittää, että miksi kirkkoherran luottokortilla on ostettu kokista.

Tämä on kyllä kummallisimpia korruptio/väärinkäytös/mitälie -vääntöjä, mitä olen vähään aikaan kirkollisista uutisoinneista lukenut. En tarkoita syytösten kokonaisuutta, vaan näitä herkullisia pikkuanekdootteja. Laajasalosta kokis kädessä tulee mieleen tv-sarjan The Young Pope Pius XIII, joka vaati ruokapöytäänsä Cherry Coke Zeroa.

Mutta J.Korhosta ei ole pahemmin kiinnostanut pöyhiä Laajasalon edeltäjän virkatoimia ja nostaa tämän tekemiä omavaltaisuuksia tikunnokkaan… - “yllättäen”

2 tykkäystä

Kannattaa lukea viitattu artikkeli, siitä lainaus:

"Jos työnantajalla herää epäilyksiä jonkun toiminnasta ja hänellä on kiusallisia kysymyksiä, ne esitetään epäillylle eikä julkisuuteen. Työnantajat kun kunnioittavat viimeiseen asti yksityisyydensuojaa ja pitävät mahdollisena, että ovat itse erehtyneet.

Jos kyseessä on liero, tällöin harkitaan viranomaistoimintaa. Jos siihen mennään, lehti-ilmoitus ei kuulu kuten kirkossa vaan: poliisi tutkii asiaa ja tiedottaa toiminnastaan itse.

Kirkon kuva on muuttunut. Sukupuoliasioiden asiantuntijapalvelulaitoksesta on kasvamassa höveli taloustietotoimisto. Minä en pidä tästä. Olen varmaankin erittäin tekohurskas, mutta Jukka Paarmakin onnistui paremmin: kirkon tehtävä on hengellinen."

Johanna Korhonen on aikaansaapa nainen, hänen tästä
asiasta nostattamansa mediakohun aikana on kirkosta eronnut 3000 ihmistä. Onkohan tyytyväinen mediamahtiinsa, ja onnellinen tuloksesta?

Tapasin eile iltahartauden jälkeen äijiä hyväntekeväisyyskerhostani, olivat kovin pahoillaan juuri siitä, että ainoat asiat mitä kirkostamme tavis mediasta lukee ovat hirmuinen sisäinen riitely homoliitoista ja nyt sitten sakinhivutusta muistuttava Helsingin piispan mustamaalaus.

3 tykkäystä

Kyseisen bloggauksen eli mielipidekirjoituksen sisällöstä käsiteltävän asian kannalta en ole suuresti eri mieltä.

1 tykkäys

Mistäs lähtien työnantajalla on alkanut olla laillinen oikeus lainailla työntekijöidensä rahoja? Tai milloin työntekijälle on tullut velvollisuus omata omilla tileillään rahaa sitä varten, että hänen työtehtävänsä hoitaminen sitä edellyttää.

Tuollainen toiminta kuulostaa suorastaan laittomalta omiin korviini.

Asiasta oli keskusteltu neuvostossa sekä ennen että jälkeen matkan. Jos tarkoitus oli mennä (yllätys)tarkastamaan, minkälaista toimintaa siellä tehdään, niin etukäteen ilmoittaminen ei olisi tullut kuuloon.

Satun tästä tietämään sen verran, että Savonlinnan seurakunnalla ja Kallion seurakunalla oli yhteinen projekti, Kirkko täyteen. Sen tiimoilta mm. Sammeli Juntunen (kirkkoherra siellä) kävi Kalliossa - satuin olemaan hänen vierailumessussaan. Ymmärtääkseni tuonne siis mentiin myös ihan linja-autoilla Kalliosta - en tästä ole aivan varma. Vastavuoroisia käyntejä tuossa kuitenkin on ollut. Sitä en tiedä, miten seurakunnat ovat sopineet asiasta etukäteen. Ehkä on sovittu, että kumpikin seurakunta maksaa omien kulut.

Tässä uutinen:

Kiitos @Sakarja tuosta Järveläisen blogista. Se oli hyvä yhteenveto viimeisimmistä tapahtumista.

5 tykkäystä

Ihan selkeästi sinulta on jäänyt kristillisyyden pääpointti tajuamatta. Se on Kristuksen täytetty työ meidän edestämme joka otetaan vastaan, pukeudutaan lainavanhurskauteen ja sitä kautta uskalletaan myös kohdata oma syntisyys.

1 tykkäys

Heistä 2000 olisi eronnut muutenkin.

Eli siis Korhosen nettovaikutus on ollut 1000 henkilöä?

1 tykkäys

No jos nyt karkeasti pitäisi arvioida, niin ehkä. Ks. Eroakirkostafi niin voit arvella ihan silmämääräisesti.

1 tykkäys

En tiedä oletteko ihan vakavissanne, mutta vakavasti ottaen minä ainakaan en usko, että mikään tällainen yksittäinen kohujuttu olisi juuri kenellekään oikeasti merkittävin syy erota kirkosta, vaan kyllä siinä täytyy olla oltu jo valmiiksi lähtökuopissa, ja sitten joku tällainen juttu vain saa reagoimaan ja toimimaan myös käytännössä. Kyse on siis uskoakseni vain ajoituksesta: eroavatko kaikki nuo 1000 juuri nyt vai tasaisesti seuraavan parin vuoden aikana.

1 tykkäys

Onko täällä sinun lisäksesi joku muu käyttänyt termiä mätisäkki?

Toki, asioille on yleensä monen tason syitä. Voi kuitenkin kysyä kuinka moni ei olisi eronnut ainakaan kuukauteen ilman Korhosta.

Auto liikkuu jos jarru on ylhäällä ja kaasu alhaalla. Usko kristinuskon Jumalaan olisi kirkosta eroamisen jarru, kirkollisvero on kaasu. Korhonen ym. ovat sellaisia Ritari Ässän turbo boost -nappeja, joilla ei nykyään ole kokonaistulokseen olennaista merkitystä.