Johanna Korhosen kysymykset Teemu Laajasalolle

Teemu Laajasaloa ei vain kiinnosta. Ehkä.

1 tykkäys

Missä vaiheessa tuollainen yhteen henkilöön kohdistuva vuodesta toiseen jatkuva kyttääminen ja moite ja urputus julkisuudessa voidaan katsoa vainoamiseksi?

Missä vaiheessa liian innokkaalle ihailijalle (!?!) tulee/voi hakea lähestymiskieltoa?

Vai onko julkisessa virassa toimiva ihminen täysin suojaton?

1 tykkäys

Tässä 40 eurossa on juuri se pointti, samoin lakimiesasessori Ritva Saarion selitys on tyypillistä selitystä jossa on vaivaantumisen maku ( jos siteeraus on oikein) piispan toilailuista. Pieni petos? Iso petos? kysymys on virkamiesvelvollisuuden leväperäisyyden ilmentymästä. Piispa toilailuillaan heikentää kokonaisjärjestelmää, siinä ei ole nähtävä mitään puolustettavaa. Kutenolen sanonut tämä koituu piispan vahingoksi, ja kapituli joutuu selittelemään yhä uudestaan näitä juttuja.

Minun nähdäkseni on. Jos joku haluaa tietää olenko ollut (virallisesti) mukana tekemässä hankintapäätöksiä, ja yliopisto voi sellaisen helposti selvittää, tieto on kerrottava. Samoin käsittääkseni matkalaskut, esim. it-päivien majoitus jne. En keksi mikä pykälä estäisi tiedon levittämistäkään, vaikka olisi epäilemättä pidemmän päälle ärsyttävää lukea tarkalleen missä vaunussa matkustin, monennessako kerroksessa oli hotellihuone jne.

Ei ole suojaton, miksi olisi? Jos noudattaa sääntöjä ei ole mitään huolta. Se ei myöskään ärsytä jos joku kaivaa junalipun hinnan, se on normaalia settiä, joka kuuluu virkaan.

Ei yksittäinen junalipun hinta sinänsä. Se, että joku kyttäisi joka ainoaa junalippua olisi omiaan antimotivoimaan.

“Jota aina epäillään, se kerran kiinni jää.” Sitaatti on muinaiselta kyttaajat.net -sivulta. Siinäkin on totuuden siemen – kun tarpeeksi tonkii, varmasti jotain epäilyttävää tai pöhköä löytyy.

2 tykkäystä

Laajasalo voisi mielestäni itse hieman kommentoida näitä. Minulla ei sinänsä ole kiinnostusta puolustella Laajasaloa, mutta ihan arvauksena veikkaisin asian menneen niin, että miehellä on reissun jäljiltä kasa kuitteja ja sitten hän yrittää muistella mitä tuli tehtyä ja maksettua ja mikä kuitti liittyy mihinkin. Loput voitte arvata. Nuo työkavereille ja tukijoille firman piikkiin tarjotut lounaat ja juhlat ovat kyllä arveluttavampi juttu. Sen sijaan en yhtään tajua Korhosen nurinaa siitä, että Laajasalo käyttää työtehtävissä omaa autoaan ja saa siitä km-korvauksia.

3 tykkäystä

Toisaalta oman auton käyttö on paljon epämääräisempi. Siinä voisi realistisesti huijata mielekkään määrän, tuskin kukaan oikeasti kiertää autolla samat reitit varmistaakseen kulukorvauksen oikeellisuuden.

Kun en tiedä piispan töitä, en osaa sanoa onko 6000 km vuodessa paljon. Jos on kentällä sata päivää, se tekee 60 km / päivä. Matka hiippakunnan äärilaidalle lie 60 km suuntaansa, mutta varmaan enemmän tulee suhaamista monta pientä matkaa päivässä.

Ymmärrän hyvin kuitin kanssa erehtymisen, mutta en tosiaan sitä ettei toimi tarkasti kun tietää että kytätään.

Kuittijutuissa tuli minullekin mieleen jokin tuollainen.

Itse olen joskus kaukomatkan lukuisia sarjakuvaostoksia ym. laskuttaessani myös ihan tahallani helpottanut elämääni (ja säästänyt työaikaa) käyttämällä kuitteja luovasti. Siis siten, että veloitan työnantajalta oikean summan, mutta en välttämättä juuri oikeilla kuiteilla. Jos joku olisi loppuun saakka selvittänyt, oliko tuo 3500 jenin kuitti juuri näihin työsarjiksiin liittyvä, niin hän olisi saattanut saada selville, että ei olekaan! Vaan olisi kuulunut olla 700 jenin, 1800 jenin ja 1000 jenin kuitit (joista yksi on kateissa)! Huijari!!

5 tykkäystä

Ei minullakaan ole mitään tietoa piispan liikkumistarpeista, mutta oikeasti mikä olisi nykykäytännön vaihtoehto? Pitää joka kerta kysyä lupa jos aikoo liikkua tai kulkea bussilla? Itse ajan mielestäni melko vähän, mutta silti kilometrejä tulee pelkästään pääkaupunkiseudulla reilusti yli 10tkm vuodessa.

3 tykkäystä

En tiedä, olenko itse sitten jotenkin huipputarkka, mutta ei minulla kyllä taksi- ja kampaamokuitit mene sekaisin.

Minulla voisi hyvinkin mennä, jos minulla on ulkomainen kuitti, jossa on lähinnä pelkkä erisnimi ja summa joka on suunnilleen se, mitä muistelen taksimatkan maksaneen.

2 tykkäystä

Ainiin se piti vielä sanoa, että Korhonen käyttää omista tutkimuksistaan toistuvasti termiä ‘satunnaisotanta’ mutta olen melko varma että kyseessä ei ole pätevästi tehty satunnaisotanta.

2 tykkäystä

Jos käy noin, niin silloin pitää mukisematta purra hammasta ja maksaa lasku omasta pussista. Aivan sama kuinka paljon ajaa taksilla tmv., kyllä piispojen palkoilla on vara ne itse maksaa. On kauheaa, jos johtavissa asemissa oleviin ihmisiin tarttuu nuukuuden vitsaus. Päinvastaisiakin tapauksia on: eräs eläkkeelle jäävä lehtori tarjosi juuri minulle ja viidelle muulle opiskelijalle liput pesäpallomatsiin. Ei hänen ollut mikään pakko tehdä niin eikä hän saanut siitä mitään vastinetta. Toiset vain ovat sellaisia, että mieluummin antavat kuin ottavat.

On lähinnä pikkusieluista saituruutta, jos joku unohtaa esim. taksikuitin ja sitten yrittää kuitenkin saada sitä matkaa työnantajan rahoista jonkin toisen epämääräisen kuitin avulla. Olisiko se aivan mahdoton asia maksaa omat menonsa itse? Olisihan hän voinut kävelläkin, jos olisi lähtenyt aiemmin liikkeelle. Työmatkoilla ajetaan taksilla yleensä vain muutaman kilometrin matkoja asemalta hotellille tmv. Jos ei ole viitsinyt pitää kuittejaan järjestyksessä, niin miksi yrittää kusettaa? Olen joutunut toimittamaan kuitteja ja tiliotteita Kelalle moneen otteeseen. Jos köyhältä vaaditaan pedanttisuutta, niin paljon ennemmin sitä tulee edellyttää esimiesasemassa olevilta viranhaltijoilta. Ei se ole niin vaikea asia laittaa kuitit talteen ja kirjoittaa niihin, mistä niissä on kyse. Joko Laajasalo kykenee tekemään tämän tai sitten maksakoon menonsa itse. Tämä on aivan yksinkertainen asia.

Ja kyllä, Korhosen toiminnassa on kyse pikkusieluisesta, pakkomielteisestä ja kaunaisesta ajojahdista. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että Laajasalo on ollut sekä ev.-lut. työntekijänä että yrittäjänä talousasioissa tyhmä, laiska ja huolimaton.

10 tykkäystä

Tässä ei nyt haeta mitään kommunismista kolhoosi toimintaa, vaan Laajasalolle jotakin tolkkua. Korhonen ei ole mikään maailman parantaja hän toimii vain Laajasalon asianhoitajana, eräänlaisena sihteerinä joka yrittää saada jotakin tolkkua piispan toilailuihin.

Minusta hän yrittää saada piispan eroamaan. Siltä se ainakin vaikuttaa. Jos kyse olisikin vain tuosta, ei Korhosen toiminnassa olisi mitään ihmeellistä eikä epäilyttävää.

3 tykkäystä

Kerrankin (?) olen kanssasi samaa mieltä.
Jos on taipumusta hukata kuitteja ja unohtaa asioita, voi vaikka laittaa vihkoon muistiin, mitä on työasioissa maksanut, minne, mihin hintaan ja tarvittaessa kenen kanssa. Ja kuiteille vaikka tasku sinne vihkoon. Varsinkin, kun tietää, että omia toimia seurataan.
“Joka vähimmässä on uskollinen, on paljossakin uskollinen, ja joka vähimmässä on väärä, on paljossakin väärä.”
Ja tämä ihan riippumatta Korhosen pyrkimyksistä.

2 tykkäystä

Hyvin kirjoitettu. Tässä on oikeastaan taas tyypillinen esimerkki julkisesta kohusta, jossa yleisöllä on hirmuinen tarve lyöttäytyä jommankumman henkilön puolelle, ja puhdistaa sitä toista kaikin mahdollisin keinoin.

Minusta on ainakin ihan selvää, että huolellisuutta edellytetään kaikilta. Rötösjahtaaja arvelee varmasti tekevänsä suuren palveluksen, koska hän pitää kirkossa keskeisenä kaikkea rahaan, valtaan ja asemaan liittyvää. Lopulta kuitenkin kumpikin näyttää mielestäni ihmiseltä, jota en haluaisi työtoverikseni tai esimiehekseni. Eri syistä, mutta silti. Toki tämä käsitys voisi muuttua, jos tuntisi henkilökohtaisesti, mutta julkisia esiintymisiä ja tekoja tässä nyt arvioidaankin.

2 tykkäystä

Jos tietää hukanneensa taksikuitin, niin silloin sitä ei pidä veloittaa työnantajalta. Mutta tässä tapauksessahan emme tiedä, oliko asia noin vai niin, että Laajasalo taksikuitin sijaan pisti vahingossa toisen kuitin. Ihmisellä, joka tekee muutaman työmatkan vuodessa, on aikaa suhtautua näihin suuremmalla huolellisuudella kuin sillä, joka matkustaa ja edustaa jatkuvasti.

5 tykkäystä

Nimenomaan. Olisihan Antti Valkaman yllä kuvaama toimintakin melkoisen pöljää, jos hän tietäisi samassa firmassa naapurihuoneessa jonkun kyttäävän kuittejaan.