Johanna Korhosen kysymykset Teemu Laajasalolle

Mistä tällaiseen päätelmään päästiin? Siitä Jorin huomiosta, että firmat eivät välttämättä kittaa viinojaan heti kättelyssä ykkösellä alas?

Pahoittelut huonosta huumorista. Minun oli tarkoitus leikin varjolla irtautua keskustelusta, johon tulin työntäneeksi nokkani hätiköidysti. Tajusin, että alan kuulostaa joltain raittiusseuran tyypiltä. Ei ole kiinnostusta ottaa mitään raittiusliikkeen viittaa harteilleni.

Lähinnä tuo ajatus alkoholin pyhästä asemasta tuli mieleeni siitä innokkuudesta jolla sitä viinan litkimistä puolustellaan. Jos jossakin on ilmaista viinaa tarjolla, niin kyllä se kitataan viimeiseen pisaraan asti. Siksi tuo kuulostaa minusta lähinnä selittelyltä. Vähän vaikea uskoa, että jostain Lapista tai ylipäätään mistään reissulta rahdattaisiin yli jääneitä viinoja mukana. Ennemminkin niin, että ostetaan sen verran mitä juodaan.

Yksityisen sektorin yritykselle alkoholin käyttö PR-tarkoituksissa saattaa olla hyvinkin kannattavaa ja luoda hyvää mainetta. Kirkko ei kuitenkaan ole mikään firma. Jo pelkästään kahvipöytäpuheita kuuntelemalla voidaan päätellä ettei tämä ainakaan positiivista mielikuvaa kirkosta anna. Aikamoista irvailua ja vitsin vääntöä on tullut kuultua.

Kysymys ei liity aiheeseen mitenkään. Tässä kun puhutaan kosteista lounaista. Eli on vedetty molempia kuin simo hilloa. Jos kyse oikeasti olisi jostain parista oluesta, niin ei siihen kukaan olisi edes kiinnittänyt huomiota.

Ei ainakaan meidän firmassa, vaikka työntekijöille sitä on ajoittain tarjolla joko ilmaiseksi tai lähinnä muodollisesta maksusta. Erilaisten tilaisuuksien jälkeen ylimääräiset viinat jäävät pyörimään kaappeihin ja niitä tarjoillaan sitten seuraavissa bileissä, jos ovat säilyvää sorttia. Enkä usko, että tämä firma on mitenkään erityisen raitis.

Liiallinen alkoholin käyttö on tietysti ikävää, mutta ei mikään normi. Jos jokin firma ostaa isolla rahalla wiunaa, niin en näe syytä olettaa, että firman rahat ovat kaatuneet välittömästi kurkusta alas.

3 tykkäystä

Mutta tarkkaan ottaen uutisessa kerrottiin viinipulloista, jotka ostettiin ihan Helsingissä.

En tiedä miten tämän paremmin selittäisin. Minua siis häiritsee se valtava epäsuhta, jolla viinaan suhtaudutaan. IP-lehdille olisi todellinen lottovoitto, jos Laajasalon jäljiltä olisi löydetty pikkuinenkin epäilyttävä alkoholilasku.

1 tykkäys

Kyllä se Lapin reissukin jossain mainittiin. Tai siis reissut, ei se yhteen jäänyt.

Minua taas häiritsee se, että sääntöjä sovelletaan pärstäkertoimen mukaan. Jos kerta luottokorttia saa vinguttaa Alkossa niin paljon kuin sielu sietää, niin silloin pitää myös saada ostaa cokista. Ei voi olla niin, että yhden touhuja katsellaan läpi sormien ja toisen kohdalla kaivetaan niin kauan että saadaan jotain huomauttamista. Toki on varmasti myös niin, ettei Laajasalo mikään pyhäkoulupoika ole ja osa näistä kysymyksistä on ihan aiheellisiakin. Tuskin yhden cokiksen takia kukaan noin mittavaa selvitystyötä alkaa tekemään.

Saattaahan tuossa olla sekin, että minkä tason juhlista puhutaan. Johtoportaalla tuskin on varaa perseillä tuhannen tuubassa, ihan jo imagosyistä.

1 tykkäys

Niin, meillä muillahan, joiden imago on jokseenkin samantekevä, ei ole mitään syytä pidättäytyä juomingeista.

3 tykkäystä

Ihan normaalin henkilöstön juhlista minä ainakin puhuin. Johtajat, sihteerit ja lähiesimiehet iloisesti sekaisin.

1 tykkäys

Mielestäni molemmista on kohistu. Ja mielestäni kummassakaan kohussa ei ole ollut paljon aihetta.

(Kokonaisuuden suurin virhe on minusta Hgin srk-yhtymän taloushallinnossa se, joka joko ei ole huomannut silloisen kirkkoherra Laajasalon hukanneen isomman osan kuiteistaan, tai ei ole siitä huomauttanut.)

Heh,

Muistan yhdenkin firman edustustilaisuuden, missä olin isäntien puolella, ja tehtävänäni oli availla shampanjapulloja samalla kun sihteeri kaatoi laseihin ja tarjoili shampanjabaarimme asiakkaille.

Tehtäväkenttä laajeni kun piti hienovaraisesti kantaa, pokena toimineen kollegani kanssa, eräs kaupunginjohtaja taksiin, ja jatkaa sitten asiakkaitten kanssa seurustelua.

3 tykkäystä

Siinä on ollut kaupunginjohtajalla kuumottava töihin paluu :rofl:

Riippuu ajankohdasta. Ei kai tuota joskus 80-luvulla niin pahana olisi pidetty?

1 tykkäys

Haluaisin vielä korostaa tätä alkusyytä. Jos joku olisi ajoissa sanonut “Teemu perkele, säilytät kuitit tai maksat jatkossa omast pussista”, niin koko kohua ei olisi tullut. Tästä olisi ollut hyötyä sekä tulevalle piispalle itelleen, seurakunnalle, kuin uskoakseni yhteiskunnalle yleisemminkin.

5 tykkäystä

Olet oikeassa. Sillä perusteella, mitä olen tuon ajan työelämästä juttuja kuullut niin aika railakasta meno on ollut. Yövuorossa nukuttiin vuorotellen, paperimiehet saattoivat töissä ottaa kuppia… Olen itse ollut lapsi 80-luvulla, joten en osaa arvioida kuinka paljon tuossa on liioittelua mukana vai onko kaikki todellakin totta. Mutta jos puoletkaan on totta niin yksi itsensä pöydän alle juonut kaupunginjohtaja tuskin suurempaa polemiikkia on aiheuttanut.

Palatakseni itse aiheeseen, tässä taas Laajasalosta.

Ihan hyvää pohdintaa. Toisaalta olen kyllä sitäkin mieltä, että tuo hänen firmansa keissi ei sinällään liity kirkkoon. Eihän siinä kirkon varoja ymmärtääkseni ole käytetty, vaan sotkut ovat ihan oma lukunsa ja maallinen tuomioistuin hoitaa sen selvittelyn.

Tässä on osaltaan ongelmana se, minkä totesit tuossa aikaisemmin. Media repii otsikoita ja paisuttelee asioita. Lopputuloksena kukaan ei enää pysy kärryillä siitä mitä on oikeasti tapahtunut ja mikä liittyy mihinkin.

Juuri näin. Samaa mieltä.

Tämä ei liity Laajasaloon, Korhoseen kylläkin.

6 tykkäystä

Liittyyhän se siten, että siinä käy toteen sananlasku: pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin.

4 tykkäystä

Tästähän tulee vääjämättä mieleen Jeesuksen sanat, Luuk.6: 41
Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?
Kumpaakaan puolustamatta.

4 tykkäystä

Vuonna 2018 julkaistiin julkinen kysymyslista eräälle piispalle, jossa yhtenä kysymyksenä oli: “Miten on mahdollista, että tilinpäätös on muuttunut ja vieläpä sen jälkeen, kun se on vahvistettu ja tilintarkastus tehty?” Sen jälkeen seurasi kysymys “Kumpi versioista on oikea?

Julkinen kysymyslista tuli mieleeni katsellessani romanoksen linkittämässä uutisessa mainitun yrityksen kaupparekisteritietoja. Kirjakustantamon tilinpäätöksissä näyttäisi tapahtuneen vuonna 2019 sama asia, jonka mahdollisuutta vuonna 2018 julkaistussa toista yritystä koskeneessa kysymyslistassa kummasteltiin. Ensin on toimitettu vahvistettu (ja kaiketi myös tilintarkastettu) tilinpäätös, joka on rekisteröity saapuneeksi 14.5.2019 ja sitten on rekisteröity tilinpäätöksen saapuneen 26.9.2019. Voi toki olla niinkin, että rekisterissä on joku virhe.

Lisää tästä: https://eioototta.fi/johanna-korhonen-ja-suuri-piispajahti/

5 tykkäystä

Tässä on ehkä tuon kirjoituksen ydin:

Johanna Korhonen, jätä jo se piispa rauhaan, jooko? Tiedän että sua harmittaa se, kun omasta suosikista ei tullut piispaa, mutta tää on jo noloa meidän kaikkien mielestä. Sä olet käyttänyt kaksi vuotta tähän myyräntyöhön, joten olisiko nyt aika hankkia uutta sisältöä elämään?

5 tykkäystä

Tuossa hiukan tasapainoa: https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/johanna-korhonen-vastaa-se-etta-kustannusalalla-on-vaikeuksia-ei-ole-rikollista/