Kaikkia kristittyjä yhdistävä(t) tekijä(t)

Mutta kun se on toisille pelastusoppia mitä suurimmassa määrin. Joillekin taas kaste on lähinnä vain tunnustautumista, ulkoinen merkki joka otetaan ikäänkuin juhlistamaan omaa kristillisyyttä, kun varsinaiseksi kristityksi tulemiseksi he katsovat uskon ratkaisun, Jeesuksen vastaanottamisen, suullisesti Jeesuksen Herraksi tunnustamisen tms.

Kysymys ei oleellisesti ole siitä, että kastetaan lapsia, tai että tulee “kannattaa lapsikastetta”, kuten sanot. Tottakai aikuinen kastetaan yleensä sen jälkeen kun hän on jo saanut kristillistä opetusta. Silloin ei tietenkään kaste ole samalla tavoin kristityksi tulemista ainakaan tietoisen uskon kannalta kuin vauvaa kastettaessa. On turhaa myös spekuloida silloin täsmällistä aikaa Pyhän Hengen toiminnalle.

Oleellinen asia on, että kristityt ovat erimielisiä kasteen ja pelastuksen yhteydestä. Kirkko alusta alkaen liitti ne yhteen. Uudemmat virtaukset ovat usein eri mieltä, ei pelkästään sinänsä vanhan uudestikastamisen harhaopin levittäjät. Kun UT ehdottomasti liittää uskon ja kasteen yhteen, ja ne molemmat pelastumiseen ei niiden irrottaminen ja jopa vastakkain asettaminen voi luoda edellytyksiä ykseydelle eli ekumenialle.

Edelleen, ehtoollinen ei Raamatun sanan mukaan ole pelkkää vahvistamista ja muistelua.

300-luvulla muotoiltiin apostolien ja Jeesuksen opetusten pohjalta syntyneen kristinuskon tunnustus. Se on oikeasti yhdistävä tekijä, ehkä sitä yhtä kuprua lukuunottamatta.
Tässä sen järkälemäisen luja lopetus:

Uskomme yhden, pyhän, yhteisen ja apostolisen kirkon.
Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi,
odotamme kuolleiden ylösnousemusta
ja tulevan maailman elämää.

Kuten varmaankin huomasitte, muotoiluni viittaavat siihen, mitä Raamatussa opetetaan. Sen tähden pitänee nyt kirjoittaa tähän itsestäänselvyys:

Eri kirkkojen muista kirkoista poikkeavat perinteet ja käsitykset ja tulkinnat
eivät tietenkään ole kaikille kirkoille yhteisiä.

Ne erilaiset näkemykset ovat vakavia vain, jos ne ovat pelastusopillisesti muut pois sulkevia.

Mutta tässä ketjussa siis etsitään otsikon mukaisesti kaikkia kristittyjä yhdistäviä tekijöitä.

Listauksestahan puuttui kokonaan esimerkiksi kolminaisuus. Tuollaisenaan sen voisi allekirjoittaa varmaan Jehovan todistajakin.

En oikein usko muutenkaan pienin yhteinen nimittäjä-henkisiin listauksiin. Se mitä jätetään pois on jo itsessään kannanotto.

2 tykkäystä

Kirjoitat niin paljon ohi siitä, mitä itse olen sanonut, että en taida jaksaa ryhtyä oikaisemaan jokaista virkettä. Minua oikeasti hämmästyttää, jos esittämiini muotoiluhin ei kuka tahansa kristitty kykenisi yhtymään.

Pyhä toimitus kaste identifioi ihmisen kristityksi

<=> Ainakin sen se satavarmasti tekee. Se toki voi tehdä muutakin, kukin käsittäköön asian oman kirkkonsa opetuksen mukaan.

*Pyhä toimitus ehtoollinen muiden pyhien toimitusten ohessa vahvistaa uskoa ja muistuttaa uskovaa hänen osallisuudestaan Kristukseen

<=> Ainakin sen se satavarmasti tekee. Se toki voi tehdä muutakin, kukin käsittäköön asian oman kirkkonsa opetuksen mukaan.

Ja sitten muut kohdat:

1. Jumala on persoonallinen universumin Luoja, taivaallinen Isä
-Onko näin vai ei?

2. Raamattu on Jumalan henkeämää ilmoitusta ihmiskunnalle
-Onko näin vai ei?

3. Jeesus Kristus on Jumalan Sana, välimies ihmisten ja Jumalan välillä, ristiinnaulittu ja kuolleista ylösnoussut syntisten sovittaja ja maailman Vapahtaja
-Onko näin vai ei?

4. Jokainen, joka uskoo ja turvautuu Jeesukseen, saa hänen nimensä kautta synnit anteeksi ja lahjaksi ikuisen elämän
-Onko näin vai ei?

– tämä on evankeliumi, ilosanoma, ja sen synnyttämä usko on varsinainen armon välikappale ja siten sielujen pelastuksen tärkein elementti
-Tästä painotuksesta on joku ehkä eri mieltä, eli että usko ei ole kristinuskon ja pelastusarmon tärkein elementti

Jumalan armoon nojautuen uskovat tunnustautuvat lähimmäisenrakkauteen
-Eivätkö kristityt nojaudu armoon (eikä tekoihin), ja eikö rakkauden käskyä ole kristityille annettu? Onko vai eikö ole?

5. Pyhä Henki vaikuttaa kristikunnassa, Jumalan Henki uskovien sisimmässä ja heidän keskellään, ja motivoi heitä rukoukseen ja hengelliseen elämään ja työhön sekä jakaa heille armolahjoja
-Onko näin vai ei?

6. Nykyinen maailma on pahan vallassa, ja se tulee tuhoutumaan maailmanaikojen loppuvaiheissa
-Onko näin vai ei?

*Kristus tulee uudelleen maan päälle, Kuninkaana
-Onko näin vai ei?

*Kuolleet herätetään viimeiselle tuomiolle
-Onko näin vai ei?

*Paha poistetaan universumista lopullisesti
-Onko näin vai ei?

7. Jumala luo uudet taivaat ja uuden maan, joissa vanhurskaus asuu
-Onko näin vai ei?

Hiukan minua hymyilyttää täällä ilmaistu vastahenki, koska kukaan ei pystisi saarnaamaan evankeliumia, jos kaikki (eli kaikki nämäkin) ilmaisut evankeliumin sisällöstä olisi vääriä.

Ei puutu, vaan se on siellä implisiittisesti kuten UT:ssakin.

Voit itse kokeilla, voitko yhtyä edellisen viestini uskonkohtiin, jotka on erikseen eritelty. Tässä on tarkoitus etsiä niitä seikkoja, jotka ovat kaikille kristityille yhteisiä. Jos on todellakin niin, että pidät jokaista kohtaa vääränä, on pakko asettaa kristillisyytesi kyseenalaiseksi. Kristityt eri kirkkokunnissa uskovat juuri näihin asioihin.

Näissä keskuteluissa tulisi muistaa, että kysymys on teologiasta, ei ensisijaisesti siitä kuka pelastuu minkäkinlaisen ajatusrakennelman varassa, joka näyttäisi mukailevan kristinuskoa. Oikeaa teologiaa kun tukee Raamattu kauttaaltaan, eikä se alistu sellaiselle oikeaoppisuudelle, joka on filosofian pelagiolaisuutta.

Mikäs siinä. Kyllähän maailmaan mielipiteitä mahtuu.

2 tykkäystä

Minua puolestaan ihmetyttää mihin tarvitaan uusia uskontunnustuksia, joita olet muotoilemassa. Miksi nikealais-konstantinopolilainen ei käy? Miksi pyörää pitää yrittää keksiä uudestaan? Vastahenki ainakin minulle nousee siitä, että uusien uskontunnustusten keksiminen ei kuulosta klassiselta kristinuskolta vaan harhaopilta.

2 tykkäystä

Pahoitteluni, @SanGennaro.

Nykyinen maailma ei täysin voi olla pahan vallassa koska Jumala syntyi Jeesuksessa osaksi luomakuntaa ja polki käärmeen pään.
En usko siihen että nykymaailma tuhoutuu täysin.

En loukkaantunut. Saat anteeksi. :slightly_smiling_face:

3 tykkäystä

@Semajah on selkeästi ilmaissut että hän pitää virallisia uskontunnustuksia täysin pätevinä, mutta ymmärrystä lisätäkseen ja keskustelua herättääkseen hän asettelee asioita omilla sanoillaan. Minusta oikein mukavaa kristillistä ajanvietettä. Itse rukoilen uskontunnusta päivittäin ja mietiskelen erilaisia sanamuotoja (P. Athanasius, armenialainen versio, omat versioni) aika paljonkin.
Itse tein tätä uskontunnustuksen uudelleensanoittamista kerran ortodoksi.netin vanhalla keskustelufoorumilla eikä sielläkään oikein ymmärretty miksi niin tein. Että siinä mielessä ymmärrän @Semajah tarkoitusta oikein hyvin.

1 tykkäys

Tämä onkin jännä kohta. Kasteen merkityksestähän näyttäisi myös viimeaikaisten foorumikeskustelujen valossa olevan ihmisillä monenlaisia näkökulmia.
Uskon että perusmerkityksestä kristityt ovat varsin yksimielisiä mutta nyansseja on sitten aika paljon.
Omaan korvaan tämä identifioituminen särähtää mutta ei se huono ole.

1 tykkäys

Tarkasti ottaen se uskontunnustuskohta on vain tämä:

“Me uskomme, mitä Raamattu opettaa Jumalasta ja Hänen valtakunnastaan”

Luulisin jokaisen meistä kristityistä sen uskovan. Ja loppu (kohdat 1-7) on vain pyrkimystä muotoilla ja sanoittaa tuoreella tavalla kristinuskon keskeisimpiä asioita niin, että kaikki kristityt kaikissa kirkkokunnissa ja uskonsuunnissa voisivat kyseisiin muotoiluihin yhtyä. Niitä ei ole tarkoitus “keksiä” eikä niiden ei ole tarkoitus “syrjäyttää” mitään. Nämä eivät ole pelkkiä omia mielipiteitäni vaan teologian alan ydinosaamistani; minä tiedän tarkasti mistä minä puhun.

Ja intentioni on vahvasti ekumeeninen, kuten ketjun otsikosta ja aloituksestani ja kaikista muistakin kirjoituksistani voi helposti todeta.

Silti jokseenkin vihamielistä suhtautumista uusille ajatuksille täällä havaitsen, vaikka työskentelen teidänkin kaikkien parhaaksi, tunnustaen kaikki klassisen kristinuskon suuntien kristityt Jeesuksen Kristuksen ruumiin jäseniksi, omiksi veljikseni ja sisarikseni.

“Suumme on auennut puhumaan teille, korinttolaiset, sydämemme on avartunut. Ei ole teillä ahdasta meidän sydämessämme, mutta ahdas on teidän oma sydämenne.” (2.Kor 6:11-12)

1 tykkäys

Se on se ero ihmisten välillä kun toiset eivät näe miksi kerran kuultu tarina pitäisi ulkomuistista omin sanoin esittää kun sen voisi kirjastakin lukea. Itse olen vahva suullisen, mietiskelevän perinteen kannattaja.

1 tykkäys

Puurot ja vellit?

On eri asia pohtia dogmeja, sanoittaa niitä koskevia uskon asioita uudelleen, omakohtaisesti…

…kuin…

… väittää että jotkut kaikkia kristittyjä yhdistävät tekijät voidaan nimetä listaan.

Jälkimmäistä siis kritisoimme. Tai sitä listaa, jossa kaikki ei ole kovinkaan validia tavaraa.

Ensimmäinen taas on ihan tervetullutta ja yleistäkin sanailua.

2 tykkäystä

Saahan tätä yrittää, aika vaikea tehtävä tosin kun Nikealaistakaan ei kaikkialla tällaiseksi hyväksytä.

1 tykkäys

Tätä voisit @Semajah vähän avata. Oletko siis kalvinistityyppinen kristitty?

:smile:
Kumpi valitaan?

Pahoittelen jos vaikutin vihamieliseltä.
Ehkä tässä jonkinlainen viestintäongelma on.

Klassinen kristinusko taitaa ihan sanakirjamääritelmällisesti olla vihamielinen uusille ajatuksille. Tällä rahalla saa tällaista. :man_shrugging:

3 tykkäystä