Kansanuutisten ikävä kirjoitus uskosta Jumalaan

Vasemmistoliiton lehden kirjoitus.

En viitsi edes lukea, kun on niin itsestään selvää, että vasemmistolaisuuteen kuuluu sisäänrakennettu kristinuskon vastaisuus. Siellä missä vasemmistoaate on päässyt hegemoniaan, on aina heitetty pappeja vankilaan, takavarikoitu kirkkoja valtiolle, hävitetty luostareita jne. Lievemmissä tapauksissa on keskitytty esim. koulujen uskonnonopetuksen vastustamiseen ymv. toimintaan.

6 tykkäystä

Todella järkkyä tekstiä. Uskonnollisuus - erityisesti kristisnusko (“risti” “Raamatulla päähän”) - rinnastetaan rikollisuuteen, natsismiin, prostituutioon, huumeisiin, väkivaltaan, mielisairauteen yms.

Tuollainen teksti täyttää todennäköisesti jo vihapuheen merkit, mutta vihapuheeksihan ei nykyään taideta laskea muuta kuin perinteisen kristillisen moraalin puolustaminen, joka muuten perustuu rakkauteen.

Miksiköhän SETA:n promovoimaa kolulujen uskontokasvatuksen muuttamista lasten seksuaalisen hämmenyksen suuntaan kyseenalaistamalla kaksi biologista sukupuolta ei ole käsitelty lapsiin haitallisesti vaikuttamisena? Olisiko kriminaalipsykologilla jotain tähän sanottavaa? Ei näytä ainakaan tässä artikkelissa olevan viitettäkään siihen suuntaan. Tarkoitushan näyttää olevan kristinuskon rinnastaminen rikollisuuteen, mielisairauteen ja moraalittomuuteen.

Kyllähän joissain kristilisissä piireissä joskus tulee esiin erilaista väärinkäytöstäkin ja mielisairaillakin voi olla kummallisia uskonnollisia käsityksiä, mutta ei se ole mitenkään kristillisen uskon mukaista. Pitäisi osata erottaa nämä asiat toisitaan.

Tuon tyyppistä kirjoittelua voisi odottaa löytyvän joistain huonon modereoinnin omaavilta keskustelupalstoilta, muttei omalla nimellään tunnetun päivälehden sivuilta kriminaalipsykologin kynästä. Toki asia taitaa selitttyä vasemmistolaisen lehden uskontovastaisuudella.

Aika provo kirjoitus, josta voisi jo miettiä pitäsikö siitä tehdä vihapuhetutkinta poliisille.

6 tykkäystä

Joo, vähän tuon suuntaista minäkin meinasin, kun pistin kyseisen KU:n jutun toiseen ketjuun tällä palstalla jo about viikko sitten:

3 tykkäystä

Näytettään sitten olevan samaa mieltä. Aika vaikea tosin olla eri mieltä. Sen verran ilmeistä vihapuhetta tuo kirjoitus on.

2 tykkäystä

Joo todella yksipuolinen juttu. En ole kyllä tuollaista kristittyä kotia nähnyt.

Mutta kyllä totalitarismiin näyttää kuuluvan vastustajien eliminointi, oli totalitarismi sitten oikealta tai vasemmalta. Tai vaikka uskonnollinen. Ateistien asemassa ei kyllä ole hurraamista uskonnollisisssa totalitarismeissa. Hyvä jos vankila riittää… Vastustakaamme siis totalitarismia.

Valtiolle ei kyllä mielestäni kyllä kuulu uskomusten opetus. Kukin uskonto vastatkoon omasta opetuksestaan.

P.S. En ole vasemmistolainen.

Erään FB-kaverini seinällä kävimmekin tästä jo keskustelua. Panenpa tähänkin sen, mitä siellä kirjoitin:

Kriminaalipsykologi varmaan tosiaan kohtaa ihmisiä, joille on lapsena “puhuttu synnistä ja Jumalan kostosta”. Tämä ei kuitenkaan ole kristinuskon fokus. Jos arvon psykologi ei työssään kohtaa positiivisessa kristillisyydessä kasvaneita lapsia, kyse ei suinkaan ole siitä, etteikö sellaista olisi olemassa, vaan siitä, että he ilmeisesti enimmäkseen eivät tee rikoksia tai joudu psykiatrisille osastoille…

6 tykkäystä

Sama tilastovääristymä on hyvin tunnettu ongelma myös historiallisten lähteiden tulkinnassa. Tavallisen ihmisen mahdollisuudet päätyä osaksi “historiaa” ovat kaikkina aikakausina olleet hyvin rajalliset. Lähes ainoa tapa siihen onkin ollut joutuminen tekemisiin oikeuslaitoksen kanssa; oikeudenkäyntipöytäkirjojen tai poliisiraporttien välittämä kuva minkään aikakauden ihmisistä tuskin on kovin edustava.

11 tykkäystä

Päivi Räsänen tuskin puoltaa pelkkää rukoilua, vaan toivoo ihmisten hakeutuvan ihan lääketieteellisen hoidonkin piiriin. Melko oleellinen ero siihen, että turvauduttaisiin lääkärin sijasta pelkkään uskomushoitoon taikka rukoukseenkaan. Ja toisin kuin jotkut uskomushoidot, ei ylimääräinen rukous muun hoidon rinnalla ole millään tavalla vaarallista - päinvastoin, uskovan tapauksessa voi tuoda aitoa lohtua, mikä ei ole toipumisen suhteen ollenkaan triviaalia. Joten tätä osaa viestistäsi en ymmärrä.

Myöskään helvettidoktriinin olemassaoloa itsessään en näkisi väkivaltaisena, sen sijaan sen soveltamisessa voidaan tyriä pahasti. Tärkeintä on hahmottaa, ettei 1) moraalin tule perustua ensinnäkään helvetinpelkoon, ja 2) jotkut kristinuskon opit kuuluvat vasta kypsempään ikään tulleille. Lapsille (siis jo vähän isommille sellaisille - taaperolle ei nyt tästä ole syytä lainkaan tarinoida tietenkään) helvetistä voidaan mielestäni tarvittaessa kertoa, että se on paha paikka, mutta sellainen minne ei Jumala toivo ketään ja jonka vaikutuksilta meitä suojataan. Lapsella itsellään ei ole helvetin suhteen yhtään mitään hätää, sen pitää olla totta kai selvää.

13 tykkäystä

Rukous ei ole hoitomuoto. Siis keino hoitaa sairauksia. Eikä sen “vaikuttavuudesta” tällöin voi olla paranemisen suhteen mitään “tieteellistä näyttöä”. Kristitylle rukoilu on vuorovaikutusta, yhteyttä Jumalaan, jolta voi pyytää parantamista, kuten muitakin asioita.

Rukous hoitaa ihmisen henkeä ja sielua, millä toki voi olla vaikutusta myös fyysiseen terveyteen. Mutta sitä ei oikein voi nimittää “uskomushoidoksi” tai edes verrata sellaisiin…

8 tykkäystä

Ja vähän yleisemmin: Se, että irvaillaan rukoilemiselle tyyliin “tarttuisivat mieluummin toimeen”, osoittaa lähinnä tietämättömyyttä. Jos vähänkin perehtyy siihen, millaiset ihmiset ovat "tarttuneet toimeen "ja esim. vaikuttaneet positiivisesti työväestön ja köyhien oloihin, olleet poistamassa orjuutta, edistäneet mustien kansalaisoikeuksia USA:ssa ja niin edelleen (tässä vain muutama ala), niin sieltä löytyy laumoittain juuri niitä innokkaita rukoilijoita.

5 tykkäystä

Kyllähän tuota helvettiä ja ikuista tulijärveä, josas madot kalvaa opetetaan joissain uskovaispiireissä ihan pikku lapsille. Turha yrittääkään sitä kieltää. Ja sinänsä opetus, että on oikein kiduttaa joitain ihmisiä, ihan vaan sen tähden, että he eivät usko, on minusta kyllä moraalisesti arveluttavaa…

Oma lapseni joutui kerhossa hengellisen väkivallan uhriksi. Itkien tuli kotiin ja kertoillen mitä olivat kivat tädit kertoneet helvetistä…

Ikävä kyllä tätä siis tapahtuu, vaikka onneksi sitä ei kaikki kristityt harrastakaan.

Ja vastaavasti noita samoja asioita toiseen suuntaan rukoilleita löytyy laumoittain. Mutta nehän voidaan unohtaa, ne ei ole Oikeita Kristittyjä. Ja lisäksi löytyy laumoittain ei kristittyjä, jotka ovat toimineet noiden hyvien asioiden puoleta. Vaikkakin myös sellaisia, jotka ovat toimineet niitä vastaan.

Lisäksi Afriikan nuorissa elinvoimaisissa kirkoissa tapahtuva toiminta on sitten oma lukunsa.

Onkohan totuus tässäkin asiassa liikaa joillekin…

Minusta kirjoitus oli asiallinen ja toi hyvin esille kaikki kotikasvatuksen ja ryhmässä toisiin vaikuttamisen ongelmakohdat.
Minusta uskonnon mainitseminen ei noussut mitenkään yli muiden aiheiden. Ja tottahan se on että uskonnoissa on tuokin puoli.

Olisi ollut hyvä, jos olisi nimenomaisesti puhunut epäterveestä uskonnollisuudesta. Nyt kirjoitus niputti kaiken ja kaikenlaisen uskonnon harjoittamisen samaan kategoriaan ja leimasi kaiken.

4 tykkäystä

Aivan. Olen samaa mieltä. Mitenkähän paljon kristityt puuttuvat tuollaiseen epäterveeseen kristillisyyteen ja siitä varoittelevat. Vai ollaanko ehkä vain hiljaa, että ei kristinuskon maine tahriintuisi.

Itse tiedän tuntemissani lestadiolaisperheissä kyllä jo ihan pikkulapsille opetettavan helvetin tulessa kitumista. Mutta saattavathan ne perheet olla jotain harvinaisia ääriryhmiin kuuluvia…

1 tykkäys

No jaa. Pakko kai uskoa, että teksti ei sitten mennytkään näin, vaan luin vain väärin.

2 tykkäystä

Vaihtelee aika paljon, missä määrin puhutaan ja puututaan. Yleisin syy olla puhumatta ja puuttumatta lienee se, että ajatellaan, että epäterve ja ahdistava kristillisyys on ihan jossain muualla kuin omassa yhteisössä. Näin ei välttämättä kuitenkaan ole, joten asiasta olisi hyvä puhua enemmänkin. Jos ajatellaan spesifisti lasten kristillistä kasvatusta, niin siitä kyllä puhutaan jonkin verran ja materiaalia löytyy. Helvetillä pelotteluun ei varmasti ketään kehoteta, mutta hirveän yksityiskohtaisia ohjeita on vaikea antaa, joten loppupeleissä jokainen vanhempi joutuu itse miettimään, millainen asioiden esitystapa on omien lasten kehitystasolle sopiva. Itse en alle kouluikäisenä ollut helvetin olemassaolosta lainkaan tietoinen (enkä kyllä ei-kristittyjenkään olemassaolosta…).

Lestadiolaisilla sitten tuntuu olevan enemmänkin erityispiirteenä tätä, että lapsillekin puhutaan helvetistä. Tai ainakin lapset kuulevat siitä, koska heillä ei liene tapana laittaa lapsia pyhäkouluun tilaisuuksissa, vaan he kuulevat samat opetukset kuin aikuisetkin. Niistä sitten lapsen käsityskyky poimii mitä poimii ja soveltaa miten soveltaa, joskus hyvin ikävilläkin tavoilla. Lestadiolaisilla piirretään jyrkkää rajaa meidän ja muiden välille eri tavalla kuin monessa muussa suuntauksessa ja se on oleellinen piirre uskossa. Sanoisin siis että ei ole lestadiolaisuuden sisällä mikään fundamentalistinen ääriryhmä, mutta muihin herätysliikkeisiin verrattuna selvästi erilaista.

1 tykkäys

Lestadiolaisuus on kuitenkin ihan oleellinen osa luterilaista kirkkoa. Mutta jotenkin kirkon ulkopuolella ja saavat tehdä mitä lystäävät, eikä kukaan puhu mitään epäterveydestä. Tuokin jännä piirre kirkossa. Varmaankin liian isot rahat pelissä, jos riitauduttaisiin…

Lestadiolaisuus on siinä mielessä oleellinen osa luterilaista kirkkoa, että heitä on suht paljon. Heidän oppinsa ei kuitenkaan edusta mitään luterilaisuuden ydintä, joten luterilaisuutta sinänsä voi tarkastella ilman lestadiolaisuuden huomioimistakin. Epäterveydestä kyllä puhutaan ja niin lestadiolaisuuden rajamailla olevat henkilöt kuin ulkopuolisetkin kirkon edustajat ovat viime vuosina kritisoineet vanhoillislestadiolaisten käytäntöjä, arkkipiispaa myöten. Siinä olet varmaan oikeassa, että rahalla on todennäköisesti jotain tekemistä sen kanssa, että isompia konflikteja on haluttu välttää. Sekin vaikuttanee asiaan, että Suomen evlut kirkon jäsenyydestä ei nykysääntöjen mukaan voi erottaa ketään. Eli vaikka kritisoitaisiin ja irtisanouduttaisiin, niin jos lestadiolaiset kuitenkin haluavat pysyä kirkon jäseninä ja esiintyä luterilaisina, niin minkäs teet.

3 tykkäystä