Kaste, usko ja lapset

Joo, Jumalan silmissä hyvää, ei itsessään eli ulkopuolella Jumalan näkökulman. Jumala katsoi kaikkea, mitä hän tehnyt oli, ja katso, se oli sangen hyvää.” (1 Moos. 1:31)

Siihen, että hyvän kristillisessä mielessä määrittää Jumalan näkökulma, ei (aina) ihmisen, varmaan liittyy Loyolan seuraava ajatus: “Osuaksemme kaikessa oikeaan meidän on aina pidettävä kiinni tästä: mikä minun silmissäni on valkoista, sen uskon mustaksi, jos hierarkkinen kirkko niin määrää.” (Ignatius de Loyola: Hengellisiä harjoituksia. 1981, 119)

Koska ihmisellä on mitä ilmeisimmin Paavalin mukaan uudestisyntyneenä vapaa tahto, hän voi Paavalin mukaan päättää ja olla kokonaan vastuussa siitä, kumman johtoon antautuu: Jumalan Hengen vai vanhan aadamin johtoon.

“Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi?” (Room. 6:16)

1 tykkäys

Tähän on helppo yhtyä. Ainakin pyrkimykseen elää toisin.

Tässä Paavali puhuu uskon kuuliaisuudesta, siitä, että uskotaan Jeesukseen, siis uskotaan häneen jonka Jumala on lähettänyt, se on Jumalan teko (Joh.6)
Ei ole siis kysymyksessä kauhun motivoima käskyjen alamaisuus, eikä Mooseksen laki.
Laitan tähän vielä jatkoksi Norvannon loistavan selityksen.

Jos ihmisestä on tullut Paavalin tarkoittamassa mielessä Jumalan orja eli Herraan Jeesukseen uskova, hänen elämänsä johtaa siihen, että hän pystyy vastustamaan syntiä. Tähän yhteyteen liittyy myös ky­symys hengellisestä taistelusta. Uskoisin, että ihmiskunnassa juuri kristityt ovat oppineet kaikkein parhaiten tuntemaan synnin voiman. Se voima on selvinnyt taistelussa sitä vastaan. Siitä syystä rehellinen kristitty on aina myös tyytymätön itseensä. Hän tulee yhä selvemmin tietoiseksi tappioistaan tässä mittelössä. Harhaluulot karisevat. Sen taistelun tiimellyksessä ja tappioiden keskellä tulee mieleen myös ky­symys: palvelenko todella Jumalaa?

Nyt Raamattu antaa tähän huokaukseen lohdullisen näkökulman. Kysymys onkin siitä, ketä olemme antautuneet palvelemaan, eikä siis siitä, kuinka hyvin siinä palveluksessa menestymme. Jos jäät tappiol­le taistellessasi syntiä vastaan, niin se kertoo vain inhimillisestä heik­koudestasi. Ja sitä paitsi, jos ihminen taistelee syntiä vastaan, niin sil­loinhan hän ei myöskään palvele sitä eikä elä siinä.

Jukka Norvanto, Yksin uskosta, Room. 1-7, s. 129-130.

1 tykkäys

Jos tai kun pitää kristillisessä mielessä paikkansa, että myös uudestisyntyneessä ihmisessä on paha “sydän”, josta ei lähde mitään hyvää, niin taistelua tai kilvoitusta ei käydä itsestä käsin, niin kuin mitä ilmeisimmin annat ymmärtää (varmaan kristillisestä näkökulmasta ihan oikein).

Uudestisyntymisessä paha vanha “sydän” ei poistu. Jos siitä käsin, sen ohjauksessa ja motivoimana kilvoittelee, ei hyvää seuraa. Jos uudestisyntymisessä paha vanha “sydän” poistuisi, esim. seuraavat kohdat eivät koskisi kristittyjä.

“Minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää.” (Room. 7:18a, KR 1938)

“Tiedänhän, ettei minussa, nimittäin minun turmeltuneessa luonnossani, ole mitään hyvää.” (Room. 7:18a, KR 1992)

“Petollinen on ihmissydän, paha ja parantumaton vailla vertaa! Kuka sen tuntee?” (Jer. 17:9, KR 1992)

“Petollinen on sydän ylitse kaiken ja pahanilkinen; kuka taitaa sen tuntea?” (Jer. 17:9, KR 1938)

“The heart is deceitful above all things , and desperately wicked: who can know it?” (Jer. 17:9, King James)

“Herra näki, että ihmisten pahuus oli suuri maan päällä ja että kaikki heidän sydämensä aivoitukset ja ajatukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat.” (1 Moos. 6:5, KR 1938)

“And GOD saw that the wickedness of man was great in the earth, and that every imagination of the thoughts of his heart was only evil continually.” (1 Moos. 6:5, King James)

1 tykkäys

Minun on muuten hyvin vaikea uskoa, ettet olisi uskova? Tuntuu mahdottomalta nähdä, että tuollaiseen dogmaattisesti hyvin jäsenneltyyn viestittelyyn kykenisi ei-uskova! Miksi edes ei-uskova pohdiskelisi uskon asioita näin syvällisesti? Tällainen vaikutelma minulla on!:thinking:

Jos periturmelusta on pidettävä aksidenssina, sitä on vaikea nähdä sellaiseksi seuraavien kohtien valossa.

“Petollinen on ihmissydän, paha ja parantumaton vailla vertaa! Kuka sen tuntee?” (Jer. 17:9)

1 Moos. 6:5 ei anna ymmärtää, että turmeltuneisuus on vähemmän perinpohjaista.

“Herra näki, että ihmisten pahuus oli suuri maan päällä ja että kaikki heidän sydämensä aivoitukset ja ajatukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat.”

Molemmissa yllä näkyvissä raamatunkohdissa sydän-sana on sama hepreaksi: leb.

Lainaus Rafael Gyllenbergin Uuden testamentin kreikkalais-suomalaisesta sanakirjasta liittyen sanaan kardia (sydän), jota käytetään Uudessa testamentissa:

“Sielullisen elämän keskuksena, sekä tunteen ja tahdon että ajatuksen elimenä Vanhan testamentin kielenkäytön ja ajatustavan mukaan, joka ei erittele sielunelämän tieto-, tahto- ja tunneilmiöitä niin kuin me, hepr. leb.”

Jos periturmelus olisi ihmisen substanssi, silloin ei voitaisi puhua lainkaan ihmisen pelastamisesta, koska ei olisi mitään pelastettavaa. Ihmisen luonto on turmeltunut mutta se on silti Jumalan luoma.

Pointtihan on siinä, että ihmisen sydämen ajatukset ovat Jumalan luomalla luonnolla kaiken aikaa pahat, koska Jumalan luoma luonto on turmeltunut.

Tiedän nuo teologiset jutut. Mietin, kuinka uskottava ajatus on tiettyjen raamatunkohtien valossa. Ajatus siitä, että “sydän” on “parantumaton” (Jer. 17:9, KR 1992 -käännös), ei tue ajatusta, että ihminen olisi pelastettavissa. Jos “sydän” on parannettavissa, ajatus pelastamisesta on uskottava; jos se on parantumaton, ihminen ei ole pelastettavissa. Mooseksen kirjan ajatus kokonaan pahasta “sydämestä” (1 Moos. 6:5) ei tuo myöskään ainakaan ensimmäiseksi ja uskottavalla mieleen ajatusta, että ihminen olisi parannettavissa tai pelastettavissa.

No jos joku on kiivaasti sitä mieltä, että ihminen ei ole parannettavissa/pelastettavissa niin silloin kalvinismi jää hänelle ainoaksi vaihtoehdoksi. Kalvinismissahan ihminen ei ole mukana pelastuksessaan edes passiivisena osapuolena, kun heillä on tuo Total Depravity oppi.

Samaa mieltä: Lutherin opetus pikkulasten uskosta onkin seuraavanlainen: “Uudestikastajia arvioidessaan, Luther ei hyväksy sitä, että pikkulapset eivät osaisi uskoa, puuttuvan kielitaidon tai ymmärryksen vuoksi. Ymmärryksestä ja järjestä tulisi uskon ehto. “Jokaisen täytyy itse uskoa, eikä vieras usko voi siinä auttaa. Sen vuoksi pikku lapsilla on oma usko”. Kun puhutaan uskosta ja Jumalan teosta, niin siihen ei voi ottaa huomioon järkeä ja tekoja. Tämän vaikuttaa Jumala yksin, järki taas on kuollut, sokea ja Jumalan tekoon verrattuna, järjetön pölkky. Ei ole mitään muuta kastetta, kuin se, joka tekee autuaaksi, koska kaste lahjoittaa Jumalan vanhurskauden. Kasteen todellinen vaikutus perustuu siihen, että Kristus on itse kasteessa. Kun lapset saavat kasteessa Jumalan Valtakunnan, merkitsee se, myös oman uskon saamista. Luther opettaa myös, että lapsikaste on kaikkein varmin kaste. Aikuiset saattavat tulla kasteelle petollisin mielin, koska heidä järkensä on kehittynyt. Lapsikaste onkin varmin kaste, sen Kristuksen sanan tähden, jolla hän käskee tuoda lapset luokseen.” On syvällistä opetusta muuten uskosta, josta väärässä hengellisyydessä, luotetaan ihmisen ymmärrykseen ja järkeen. Rippikoulu eli opettaminen kuuluu kastekäskyyn:

Matt.28:19 ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." Rippikoulussa opetetaan myös ehtoollisesta, koska kasteen jälkeen kuuluu ehtoollinen, eli ehtoollinen kuuluu pyhityselämään:

[2. Kor. 13:5 ] Koetelkaa itseänne,oletteko uskossa; tutkikaa itseänne.Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta.

Periturmellusta helposti ihminen ei näe luonnollisen ihmisen näkökulmasta, kun hän katsoo kaikkea hyvää mitä joku ihminen vaikka ahkeroitsee. Sanotaan, että kyllä siinä on hyvä ihminen, mutta jos Jumalasta puhutaan, niin kuinka kiivas voi olla ihmisen vastustus.

1 tykkäys

Palaan tähän viime aikoina vähemmän keskusteltuun aiheeseen vaikka samaa vääntöähän tämä on kuin jo vuosien ajan.

Minut kastettiin jotta pääsisin lasteni isän kanssa kirkossa vihille. Minulla oli myös hengellisiä syitä tähän, mutta motiivina tuolloin toimi avioliitto.

Kasteessa tai ennen sitä ei siis mitään varsinaista uskoontuloa tapahtunut.
Olin jonkinasteisesti alkanut uskoa 13-vuotiana mutta siitä ei seurannut Raamatun aukeamista eikä elämäntapamuutoksia. Se antoi kuitenkin turvaa muuten turvattomassa lapsuudessani.

Tulin sitten hyvin dramaattisesti uskoon aikuisena katolisen kirkon piirissä ulkomailla. Raamattu puhui suoraan sydämeen ja omaan elämääni, Jumalan läsnäolo tuntui ja elämäntavat muuttuivat.
Mutta, huomasin että siitä ei sovi puhua kun kaikilla ei ole vastaavaa kokemusta enkä missään tapauksessa olisikaan halunnut painostaa kanssauskovia kokemaan mitään. En minä ole koskaan arvioinut muiden uskoa, mutta on ollut hienoa kuulla miten muillakin on vastaavia uskoontuloja kuin itsellä, sillä mietin myös sitä voiko uskoontulokokemukseni olla jotain muuta kuin kristillistä uskoa kun silloisissa kirkollisissa piireissäni ei uskoontuloista paljon puhuttu.

Tiedän että ihminen voi olla syvällinen ja vilpitön kristitty ilman uskoontulokokemusta, mutta en pidä oikeana että uskoontuloista pitäisi olla hiljaa.

Lapsikasteen kulttuuristuminen on harmillista sillä luulisin että nykyisinä postkristillisinä aikoina olisi tarvetta ottaa taas käyttöön se malli että ihmisellä on jo tietoinen halu kasvaa kristittynä kun hänet kastetaan. Liian moni lapsena kastettu ei koskaan anna mitään merkityksiä kasteelleen. Helmiä ei tulisi heittää sioille, niin sanotusti.

Tiedän että tälläkin foorumilla vastustetaan ajattelutapaani. Olen kuitenkin tajunnut että olen kaikki nämä vuodet kuuluessani ‘lapsikastekirkkoihin’ ajatellut ja tuntenut asiasta toisin. Se mitä kristinuskoa harjoittamattoman perheen vauvana kastettu lapsi kasteesta saa on ehkä Jumalan armoa, mutta se ei useinkaan ilmene henkilön elämässä mitenkään. Tämä ei ole sen mukaista mitä Uudessa Testamentissa puhutaan kasteella käyneiden elämästä.

Uskoon tulleiden ihmisten todistukset elämästään ovat todella tärkeitä koska niistä ilmenee miten on lähdetty tietoisesti elämään uskossa. Tämä on mielestäni nähtävissä Uudessa Testamentissa esimerkkinä kristityn elämästä. Ei siellä kerrota kristityistä jotka elävät kuin kastamattomat.

En siis kuitenkaan ole missään nimessä väittämässä että tiedän lähimmäiseni uskon syvyyden. Iloitsen kuitenkin siitä että on ihmisiä jotka voivat kertoa uskoontulostaan, joiden kanssa voin jakaa muistoja siitä ihmeellisestä prosessista. Että se on todellista, tapahtuu nykyajassa, arjessa eikä vain jossain pyhimyskertomuksissa.

Teologinen ja liturginen vääntäminen on väsyttänyt minua monet vuodet. Yllättäen kuitenkin, siellä missä kaksi uskoon tullutta kohtaa heillä on vahva yhteinen side, eikä teologinen samanmielisyys ole silloin yhtä merkityksellistä kuin kokemuksen jakaminen. Tulee vaan mieleen että tässä toteutuu se että Herra on yksi ja yhdessä Herrassa usko ja kaste on yksi. Kunpa siinä ymmärryksen ylittävässä yhteydessä toisten uskoontulleiden kanssa jaksaisi pysyä, eikä sortuisi älylliseen väittelyyn.

Lisäys: Koska ollaan klassisen kristinuskon foorumilla haluan tarkentaa että en pidä lapsikastetta vääränä, eikä minulla muutenkaan ole mitään intressiä propagoida aiheesta, mutta näkisin että lapsikasteen käyttötapaa pitäisi tarkentaa. Lähinnä niin että se ei olisi automaatio kristillisessä ja vielä vähemmän tapakristillisessä tai sekulaarissa perheessä.

2 tykkäystä

Onko joku sanonut, että siitä pitäisi olla hiljaa?

2 tykkäystä

On joku jossain. Tämä liittyy ns. kokemuskristillisyyden alasajoon.
Eihän siitä tietenkään pitäisi välittää. On silti mukavaa et välillä voi jakaa asiaa sellaisessa seurassa jotka ovat kokeneet uskoontulon. Se vahvistaa.

1 tykkäys

No kyllä minäkin voin sanoa, että olen kokemuksellisesti alkanut uskoa vasta kakskymmppisenä, mutta olen myöhemmin ymmärtänyt uskoni nojaavan kasteeseeni. Myöhemmin sitten vielä kastetta voimakkaammin on ehtoollisen sakramentti vahvistanut minua uskossani kokemuksellisella tasolla, mikä johtunee siitä, että minulle ehtoollinen on ollut konkreettisempi kuin kaste.

1 tykkäys

Kumpikin on huono juttu.

Sekä se, että uskoontuloa vähätellään että se, että kasteesta ei opeteta oikein.

Kaste ja usko kuuluvat yhteen. Kasteopetus on seurakunnan ja vanhempien ja kummien tehtävä.

Ei ongelma ole aikuisen kaste eikä aikuisen uskoontulo. Ongelma on se että vaaditaan kokemuksia ja uskonratkaisuja. Niiden vaatimusten vastapainona on evankeliumi Jumalasta joka ennen ihmisen omaa aktiivisuutta nappaa hänet syliinsä, rakastaa ja kantaa taivaan kotiin asti.

2 tykkäystä

Voiko joku sanoa uskovansa/olevansa uskossa/elävänsä kristittynä (tai mitä ilmaisua nyt haluaakaan käyttää) jos hänellä ei ole mitään kokemusta siitä että kristinuskon sisältö on omakohtaista todellisuutta (kokemus) ja että on alkanut elää kristittynä, omista lähtökohdistaan käsin (uskonratkaisu).

Omalta kohdaltani voin sanoa että minä en ollut Kristukseen uskova enkä kristitty ennen kokemusta siitä että kristinuskon sisällöllä on omakohtaista merkitystä eikä ennen kuin olen päättänyt katsoa mihin tie johtaa kun otan vakavissani kristittynä elämisen.

Tiedän kyllä että nämä kaksi, kokemukset ja uskonratkaisu, voivat johtaa lahkotyyliseen vääristyneeseen yhteisöllisyyteen, mutta kyllä ne minusta ovat ihan kulmakiviä sillä tiellä millä tullaan kristityksi.
Peruskallio on tietysti Jumalan rakkaus ja että hän on tahtonut itse tehdä sen että ihmiset voivat elää hänen yhteydessään.
Mutta jos minussa ei mikään värähdä enkä koe kristinuskon sanomassa mitään elämääni järisyttävää niin olenko silloin kristitty?

Tunnistan tuossa itseni. Kasteelle tulee mielestäni antaa se arvo, mikä kasteelle kuuluu. Ainakin se identifioi ihmisen kristityksi. Omalla kohdallani kasteessa kylvetty siemen alkoi kasvaa jo varhaislapsuudessa. En rajoittaisi kastamista, mutta myös minä peräänkuuluttaisin ja painottaisin uskomista, koska ilman sitä ei ole mitään kristinuskoa eikä pelastusta eikä ikuista elämää.

Kiitos yllättävästä vuodatuksestasi, minusta se oli rakentavaa lukea.

Tässäkin tunnen vahvaa yhteenkuuluvuutta.

1 tykkäys