Kasteen pätevyyden kriteerit

Ei mielellään tällaista retoriikkaa. Tämä on ekumeenisesti avoin foorumi.

Muistelen, että Carling mainitsee vain kasteen juhlallisten muotojen täydentämisen. Miten se suhtautuu/suhtautui tähän ehdolliseen kastamiseen? Tehdäänkö nykyäänkin tuota juhlallisten muotojen täydentämistä?

Tehdään kyllä. Esimerkiksi meidän poikamme hätäkastettiin, ja muodot täydennettiin kirkossa myöhemmin.

Entä muissa kirkoissa kastetuille? Ev.-lut. kirkossakin on olemassa hätäkasteen vahvistaminen tms. käytössä.

Ei tietääkseni käytetä muissa kirkoissa kastettujen kohdalla. Luterilaisille annetaan vahvistus, ortodokseille suoraan kommuunio parannuksen sakramentin jälkeen.

Yksi viesti siirrettiin toiseen ketjuun: Moderointikeskustelu

Entä sitten helluntailaisten kohdalla? Olen ollut helluntailaisessa kastetilaisuudessa ja siellä kastetaan kanssa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Helluntailainen kaste tietääkseni hyväksytään myös.

Olisi perin kliffaa jos ort. kirkko toisi tämän näkökannan julki ihan virallisestikin. Se - toivottavasti - antaisi vähän ajatuksen aihetta nimiluterilaisen kansakirkonkin piirissä.

Ole hyvä. Esim.:

1 tykkäys

Meni hieman ohi taulusta. Tuossa EI sanota että Ort.kirkko katsoisi ev.lut. kasteen (ja muutkin sakramentit) pätemättömäksi koska homoliitot ja naispappeus.

1 tykkäys

Kaste on aina lapsen kohdalla autuuttavaa, pelastuksen lahjoittava. Helluntailaisuudessa ei. Siitä ei tosin tarvitse välittää koska se on uusi tulokas kristikunnassa joka tulkitsee Raamattua kuten parhaaksi näkee. Jos julistus toteaa, että kasteessa saadaan pelastus, toteamus on oikea ja vastaa kaikkien vanhojen kirkkojen oppia.Sinänsä tuossa ei ole mitään uutta kasteen kohdalla, täysin alkuperäistä, hyväksymme sen mielellämme. Sitä me julistamme ja teemme kuten Jeesus käskee, kastamaan kaikki lapset.

1 tykkäys

Mitä tulee tuohon poistettuun kommenttiini sinulle, niin perustin kantani siihen kun Jeesus kehotti lapsia tulemaan tykönsä, vt. Matt. 19:
13 Silloin tuotiin hänen tykönsä lapsia, että hän panisi kätensä heidän päälleen ja rukoilisi; mutta opetuslapset nuhtelivat tuojia.
14 Niin Jeesus sanoi: “Antakaa lasten olla, älkääkä estäkö heitä tulemasta minun tyköni, sillä senkaltaisten on taivasten valtakunta”.
15 Ja hän pani kätensä heidän päälleen ja lähti sieltä pois.

Ymmärrykseni mukaan noita lapsia ei tuossa yhteydessä kastettu, eikä sanota, että heidät olisi kastetu aikaisemminkaan. En halua propagoida minkään puolesta, mikä on Kirjoitusten vastaista tai sieltä löytymättömissä.

1 tykkäys

Siis hetkinen: Pitäisikö lapsena kastetut kastaa vanhempina uudestaan jos he kokevat tulleensa uskoon?

D

Jeesus ei kastanut luokseen tulleita aikuisiakaan. Olkaa raamatullisia ja jättäkää kaikki kastamatta. :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Käsittääkseni uskoontulo on kaiken alku. En todellakaan usko, että kastaa voisi etukäteen, mitä Jeesuksen asettamaan kasteeseen tulee-

Joh. 3: 22 Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi.

Mielestäni tällainen vinoilu pitäisi poistaa.

Asia selvä. Anteeksi että ryhdyin vääntämään aiheesta kanssasi. Se on turhaa.

D

1 tykkäys

En kirjoittanut sinulle mitààn, vaan Eutykukselle. Onko tàmà niin vaikeaa, lukee vaan. Tarkoitan tuota vinoilua. Muustahan en ole valittanutkaan. Älä sinäkkään.

Miksi olisi kastettu. Kristillinen kaste asetettiin vasta myöhemmin. Kristillisessä kasteessa lapset juuri tuodaan Jeesuksen luokse ja Jeesus tulee heidän luokse.

4 tykkäystä