En usko tuollaista synkkää historiaa olevan olemassa. Mutta allekirjoitan sen, että nykyisyys ei näytä hyvältä. Mutta joku pederastiaskandaali ei siis ole siitä kuin joku pintatason kerrannaisilmiö. Jota tosin sen aiheuttajat käyttävät omien päämääriensä eduksi.
En ole lukenut JYV:tä. Ja luultavasti en tule koskaan lukemaankaan. Koska yksinkertaisesti en usko siihen, mitä se sanoo. Jos se menee sitä vastaan, mitä kirkko on opettanut ennen vuotta 1900, niin sille voi kirkon omien opettajien mukaan reippaasti vain hymähtää.
Kukaan maallikko, pappi tai sääntökuntalainen ei ole minun kuulteni, ei johdantokurssilla eikä missään muualla, esittänyt katolista oppia vanhurskauttamisesta sillä tavalla, että kaste yksinään olisi pelastuksen tae tai viimeistelisi pelastuksen. Joten jos JYV:stä jää sellainen kuva, niin vika on silloin tekstin lukijassa tai tekstissä.
Jos joku omasta mielestään tietää minua paremmin, niin sitten tietäköön. Katolisessa uskossa on sellainen käsite kuin “armon tila”. Ihminen on siinä kasteen jälkeen. Ja putoaa siitä pois jos tekee sellaisen synnin, joka luetaan kuolemansynniksi. Siitä taas pääsee takaisin armon tilaan ripittäytymällä kyseisestä synnistä.
On sellainen yleinen sääntö, että ihminen ei pysy pyhityksessä paikallaan, vaan joko pyhittyy tai paatuu. Tästä on myös kohta Raamatussa, joka sanoo näin.
Ilm. 22:11 Vääryyden tekijä tehköön edelleen vääryyttä, ja joka on saastainen, saastukoon edelleen, ja joka on vanhurskas, tehköön edelleen vanhurskautta, ja joka on pyhä, pyhittyköön edelleen.
Se tarkoittaa sitä, että jos haluaa pelastua katolilaisena, niin silloin ei ole tarkoitus etsiä mitään optimaalista pistettä, missä saa tehdä mahdollisimman paljon sellaista syntiä, mikä ei ole kuolemaksi. Jokainen vähäisempi synti vie lähemmäksi syntiä, joka on kuolemaksi.
1Joh. 5:16 Jos joku näkee veljensä tekevän syntiä, joka ei ole kuolemaksi, niin rukoilkoon, ja hän on antava hänelle elämän, niille nimittäin, jotka eivät tee syntiä kuolemaksi. On syntiä, joka on kuolemaksi; siitä minä en sano, että olisi rukoiltava.
Siksi kannattaa pyrkiä välttämään myös pienempiä syntejä.
2Piet. 1:10 Pyrkikää sentähden, veljet, sitä enemmän tekemään kutsumisenne ja valitsemisenne lujaksi; sillä jos sen teette, ette koskaan lankea; 11 sillä näin teille runsain määrin tarjotaan pääsy meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen iankaikkiseen valtakuntaan.
Tästä voi hauskasti päätellä, että se pääsy tarjotaan niille, jotka tekevät lujaksi kutsumisensa ja valitsemisensa. Ja kääntäen taas, että sitä ei tarjota niille, jotka eivät tee, koska he lankeavat.