Katolisen kirkon suojissa – Miksi lasten hyväksikäyttöä yhä peitellään?

Päinvastoin, syrjäseudulla jokainen tietää jokaisen asiat. Kaupungissa asuessani minä en edes tiedä, kuka seinän takana asuu vai onko heitä useampia.

4 tykkäystä

Hmmm. No, on kaupunkilaisia ja kaupunkilaisia.

Meillä (Hki) talossa tiedetään naapurit ja levotompi aines on yleisen seurannan kohteena.

Meidän talossa pienemmässä kaupungissa ei ole näkynyt levottomampaa ainesta. Itse asiassa naapureista ei huomaa mitään, paitsi jos joku joskus tulee portaissa vastaan.

1 tykkäys

Aamen! Isä Teemu Sippo on kaitsenut hyvin Kristuksen Kirkon lunastuslaumaansa, jonka hintana on Hänen verensä Ylipaimenemme Kristuksen käskynhaltijan maan päällä Hänen pyhyytensä paavi Franciscuksen alamaisena. :slight_smile:

Niin, vaikken ole tästä aiheesta paljonkaan lukenut - vastenmielinen ilmiö - pitäisi myös tärkeänä että selibaattia ja pedofiliaa ei kytketä väärällä tavalla yhteen.
Noin maalaisjärjellä ajatellen kun pedofilia on aika paha häiriö ihmisen psyykkisessä kehityksessä. Tai seuraus häiriöstä, jostain varhaisesta traumasta tms.

Sen sijaan on ihan relevanttia pohtia sitä, että selibaatin vaatimus taitaa olla kohtuuton kovin monelle. Vapaaehtoisesti sen tietenkin hurjan moni valitsee ja onnistuneekin sitten elämäntehtävän ollessa pappeus tai naimattomana muussa hengellisessä roolissa palveleminen. Mutta liian monelle lankeemus aiheuttaa sitten tuskaa, jos lupausta ei pidetä. Luonto ajaa tikanpojan puuhun…
Ei ole sattumaa tuo miten paljon niitä pappien aviottomia lapsia tai - ehkä vielä pahempaa - pappien aikaansaamia abortteja tutkimusten mukaan on.

Katolisen kirkon ehdottomasti suurimpia haasteita ovat nämä kaksi. Hyväksikäyttöjen peittely taitaa olla onneksi jatkossa yhä vaikeampaa. Ja sitten toisena, osittain erillisenä asiana on pappien naimattomuuden pakko ja siitä johtuvat ongelmat.

Itse asian ydin ei ole mitään uutta. Ainahan seksuaalisuus on ollut suuri teema ja puheenaihe. Nykyajalle on kuitenkin ehkä tyypillistä sellainen ajatus että kaikkien on voitava toteuttaa halujaan. Aikamme on julkisesti yliseksualisoitunutta. Se on ristiriidassa sen ihan hyvän ajatuksen kanssa, että ihminen voi käyttää elämänsä toisten palveluun ilman perhettä ja selibaatissakin.

En ole siis vakuuttunut pappien pakollisesta selibaatista Jumalan tahtona. Sen ajattelun ainoa vaihtoehto ei kuitenkaan ole se mikä nykyisin herkästi valitaan.

1 tykkäys

Aika itsestään selvää, että mikään rikos ei ratkea keskustelemalla niistä nauttivien trollien kanssa.

3 tykkäystä

Kukin tuo keskusteluun oman itsensä, sellaisena kuin on. Jos joku trollaa, antaa hänen trollata. Trollillekin voi vastata, silloin kun vastaaminen edesauttaa asian laajempaa ymmärtämistä.

Joku herkempi ihminen saattaa jopa tekeytyä trolliksi, käsitelläkseen tätä, vitsailun kautta hänelle merkityksellistä asiaa. Toiset kätkeytyvät erilaisten verhojen ja trollinkin pukujen taa, toiset taas viisveisaavat salaisuuksista, ovat oppineet, että asiat eivät hoidu, ellei nouse seisomaan ja tartu härkää suoraan sarvista ja katso sitä tiukasti silmiin ja ala puolustaa itse itseään.

Itse kirjoituksillani ihan tosissani yritän tasoittaa toisten kärsivien tietä, vetää kädestä pitäen ylös ja opettaa: “Älä pelkää.” Kukaan ei koskaan itseni kohdalla tehnyt näin.

Jos ei jonkun kirjoituksista pidä, senkun loikkaa yli.

Totta tiestysti tuokin. Tästä aiheesta on tehty vakavaa tutkimusta, joka on linkitetty tällekin palstalle. Ketään ei kiinnosta lukea sitä tutkimusta, mutta kaikkia näyttää kiinnostavan tuoda omaa tunteellisuuttaan esille.

1 tykkäys

Eli tarkoitat katolisen kirkon omia tutkimuksia? Oliko tuo tänne linkitetty Ylen ohjelma mielestäsi asiasisällöltään väärä?

Niin. Fakta on, että pedofiliaa on kaikissa isommissa porukoissa.
Tätä faktaa toitottamalla katoliset haluavat keskittää huomion pois todellisesta ongelmasta.

Siitä, että pedoja on suojeltu ja kierrätetty taas uusille metsästysmaille. Ja että nämä korkeissa viroissa olevat piilottelijat saavat jatkaa töissään…
Uhreja vastaan käydään oikeustaistelua ja tekijöitä hyysätään.

Aivan.

Mutta tämäkin on aihe joka herkästi herättää tunnekuohuja. Joissain myös yhtäkkisiä muistoja. Jotka taas herättävät, usein (mahd. joidenkin muiden mielestä) ristiriitaisiltakin vaikuttavat tunnekuohut.

Ja tällaisen tunteen vallassa esitetyt viestit eivät aina ole perin kohteliaat.

Mutta niiden sinällään kyllä pitäisi todistaa asiasta, noin yleensä.

Ymmärrän katolilaisen närkästyksen, enkä tahdo ärsyttää. Ilmeisesti olen jo itse asiani kaikenkattavasti ilmaissutkin.

Toivotan hyvää yötä. :dove:

Minä toitotan mieluusti aina faktoja, jos se ei jollekin kelpaa niin ei voi mitään. Pedofiliasta totean faktana senkin, että Katolinen kirkko on pahasti ryssinyt koko ongelman, mutta se on ihan toinen juttu kuin selibaatti eikä näitä pidä ruveta sotkemaan keskenään. Ja jos tämäkään ei kelpaa, niin ei sillekään voi sitten mitään.

4 tykkäystä

En vaan yliopistollista tutkimusta. En linkistä sitä koska et kuitenkaan lukisi sitä.

En ole katsonut ohjelmaa, joten siitä en osaa sanoa mitään.

Uutiset Today | Raportti ehdotti satoja keinoja kitkeä pedofiilit - Australian katolinen kirkko on kuitenkin haluton muutoksiin.

1 tykkäys

Aamen, alkuperäisessä apostolisessa Kristuksen Kirkossa ei saisi pappien kuoropoikia eikä nunnia raiskata, kuten sisar yllä olevassa viestissään kirjoitti.

1 tykkäys

Höpöhöpö.

Voisit, tosikko, joskus ihan omana itsenäsi ottaa kantaa asioihin, et aina trollaten trollia. :slightly_smiling_face:

Onhan sinulla itselläsikin mielipiteet?

Anna palaa!

Henkilökohtaisen kantani ketjun teemassa olen maininnut muun muassa viesteissäni 6 ja 12.

1 tykkäys

Juuri näin, vaikka paavi Franciscus on luvannut puhdistaa katolista kirkkoa. Kirkon ja mafian liitto on kuitenkin vahva ja kiellosta huolimatta osa papeista on yhä suopeita mafiapomoille.

Katson nyt tätä dokumenttia.
Jo alkupuolella dokumenttia tutustutaan lausuntoon jota en voi katolilaisena käsittää enkä hyväksyä kirkkoni tavaksi käsitellä näitä asioita.
Monsignore Sigalini, Palestrinan piispa, antaa dokumentissa ymmärtää että tapaukset joissa hänelle oli tullut vastaan 15-vuotiaiden poikien hyväksikäyttö, eivät missään tapauksessa olleet pedofiliaa vaan ovelien poikien temppuja pappeja vastaan ja että hän ei voi piispana ilmoittaa tapauksista Italian oikeuslaitokselle koska hän ei ole mikään tuomari.

En tule tämän takia todellakaan kirkosta eroamaan, sillä kirkolla on oltava jäseniä jotka pitävät uskoa ja kirkon rukousta yllä vaikka piispat ja itse paavi eläisivät synnissä.

Toivon, että tässä dokumentissa on edes vähän kärjistämistä ja liioittelua, mutta luulenpa pahasti että ei ole.

Kirkon arvo ja hengellinen merkitys eivät tästä alene, mutta todella ikävää että tällaista tapahtuu kirkon piirissä ja kirkon maallinen arvonanto ja uskottavuus tästä kyllä alenee. Ikävää, olen todella harmissani.

Ihmettelen myös sitä miten katolisen kirkon jäsenet jaksavat vuodesta toiseen selitellä näitä dokumentteja parhain päin. Meidän olisi aika vaatia paimeniltamme rehellisyyttä ja suoraselkäistä toimintaa.

3 tykkäystä

15-vuotiaita jonkin verran tuntevana olen kyllä sitä mieltä, että kyllä tätäkin tapahtuu. Tietysti asiat pitää selvittää ja tutkia, mutta on ihan tunnettu asia, että tuon ikäiset osaavat käyttää noita syytöksiä myös kiusaamiseen. Ja myös aikuinen voi olla nuorten kiusaamisen kohde. Siksi näihin syytöksiin reagoidessa pitäisi oikeasti olla hieman varovainen. Mutta tottakai nämä pitää selvittää.

1 tykkäys