Katolisen kirkon suojissa – Miksi lasten hyväksikäyttöä yhä peitellään?

Tuossa käsitellyn rabbuunin uhrit olivat aikuisia naisia. Mutta juutalaisissa yhteisöissä myös lasten seksuaalinen hyväksikäyttö on hyvin yleistä. Tämä ei tietenkään kirkon hyväksikäyttöjä yhtään sen vähemmän vakaviksi tee, mutta on jälleen yksi osoitus siitä, että selibaatilla on vähänlaisesti tekemistä näiden tapausten kanssa; juutalaiset rabbit ovat lähes poikkeuksetta naimisissa olevia miehiä.

En sinänsä epäile tätä, mutta mistä aiheesta voi lukea lisää?

Google haulla “rabbi sexual abuse” löytyy sanomalehtijutuista wikiartiartikkeliin. Muilla haulla ehkä vielä enemmän.

Viime aikoina paljon täälläkin esillä olleen jenkki-piispa Barronin puheenvuoro Why remain Catholic?" Alun Abe Lincoln -rinnastus on vähän kömpelö, mutta muuten piispan taisteluasenne on kohdallaan. Omasta puolestani toteaisin, että vastaukseksi otsikon kysymykseen riittää: “Minne minä sitten menisin? Ei minulla ole muuta hengellistä kotia.”

Video on siis Facebookissa, mutta se on avoin kaikille.

Kyllä, juuri tähän voin yhtyä, että olen katolilainen Jeesuksen vuoksi, Hänen mystisen ruumiinsa vuoksi, sakramenttien vuoksi, pyhän liturgian vuoksi ja pyhien vuoksi. Siksi että koen olevani Jeesuksessa sidottu todellisuuteen ja taivaaseen. En ole katolilainen siksi että ajattelen jotenkin tai mielipiteeni ovat jotakin; että minulla on jokin agenda tai haluan saada vahvistusta ajatuksilleni tai että saan kokea hyväksyntää ja onnistumista katolilaisilta ja heidän keskuudessaan tai että voin ylpeillä kirkosta ja katolilaisuudesta.
En ole katolilainen siksi että olen ollut niin hyvä että ajatukseni ja tapani sopivat yhteen kirkon kanssa vaan siksi että Kristus on minussa ja Kristuksessa olen tunnistanut sen todellisen itseni ja todellisuuden joka on pysyvä. Kirkkoon kuuluminen on kaikille kävely tulen läpi, vain Jumala tietää mitä itse kustakin saapuu toiselle puolelle.

“Joka ylpeilee, ylpeilköön Herrasta.”
Tuon kirjoittaessaan Paavali tunnustaa että vaikka kirkko on Kristuksen ruumis, siinä on esiintyy asioita joista ei tule ylpeillä, vain Herrasta tulee ylpeillä.

Ei siis haittaa jos huomaan omat ajatukseni tai tekoni tai toisten ajatukset tai teot lopulta todellisuuden vastaisiksi, kirkko pysyy minussa silti sillä kirkkous ei perustu kenenkään ajatuksiin ja mieöipiteisiin.
Täytyy olla tarkkana mikä kirkossa on se joku josta voin ylpeillä. Se ei minulle ainakaan ole se miten hyvin osaamme opettaa toisiamme vaan se että se on Jeesus Kristus joka tulee luokseni kirkossa ja sakramenteissa, riippumatta siitä mitä kirkko ajattelee, opettaa tai elää.

1 tykkäys

Pyhä Pius V oli kirkon tridentiinisen ryhtiliikkeen suuria paaveja. Korkeasti oppineena dominikaanina ja kokeneena inkvisiittorina hän olikin mitä suurimmassa määrin omiaan toimimaan kirkon moraalisen reformin johdossa. Pius V:n bulla Horrendum illud scelus (30.8.1568) käsitteli homosuhteita ja muita niihin verrattavia luonnottomia paheita harrastavien pappien kurinpalautusta. Bullan julkaisusta tuli pari päivää sitten kuluneeksi tasan 450 vuotta; ja ajankohtainenhan se on muutoinkin…

Kuulkaamme siis mekin pyhää paavia:

Mitä mieltä tällä foorumilla ollaan siitä että paavin kirje kehotti kaikkia paastoamaan ja rukoilemaan jotta Jumalan anteeksiantoa, tervehtymistä ja pyhitystä saadaan leviämään maailmassa. Ajatteleeko joku että ei niiden jotka eivät ole tähän syyllistyneet tarvitse paastota ja rukoilla?
Jos näin voi kristitty ajatella, niin mitkä perusteet sille ovat?

Ehdottomasti kristitty voi ja hyvin monien pitääkin noin ajatella. Tämä koska maailmassa on miljoona sekä yksi ongelmaa, joista missään tapauksessa tämä hyväksikäyttöjupakka ei pääse top tuhanteen. Erityisesti jos tosiaan kyse on henkilöstä, joka ei itse vastaavaan ole syyllistynyt ja jonka välitön lähipiiri ei myöskään kohtaa suurena ongelmana asiaa.

Yleinen haluan kaikkea hyvää kaikille kaikessa ei tarkoita mitään, vaan on vain tyhjää sanahelinää.

1 tykkäys

Itse olen miettinyt tätä aina ja varsinkin nyt paljon.
Etsin nuoresta lähtien vastausta siihen mikä on tehokkainta hyväntekemistä. Kristinusko oli ensimmäinen “ideologia” joka kertoi että Jumalalla on kaikkia koskeva pelastussuunnitelma johon voi ihminen myös osallistua, tulemalla osaksi Kristuksen ruumista kirkossa ja osallistumalla Kristuksen pelastavaan elämään ja rukoukseen liturgiassa.
Tämän löydettyäni tuntui että olen löytänyt etsimäni, tahon joka haluaa kaikkien pelastuvan ja jolla on keinot siihen.
Se joka siihen osallistuu saa “kaupan päälle” tulla mukaan pelastumiseen ja pyhittymiseen sillä Kristuksen rukouksesta ei voi osallistua sen vaikuttamatta itseenkin, on vaikea sanoa kumpi on muna ja kumpi kana, henkilön oma sitoutuminen pyhittymiseen vai mahdollisuus rukoilla mukana Jumalan pelastussuunnitelmassa. Todellinen alkulähde on tietysti Jumalassa.

Kristinusko puhuttelee minua ja on vastaus etsintääni siinä että se tarjoaa välineet olla osallinen kaikkeuden pelastamisesta, itsen ja muiden pelastuminen on yhteen sidottu sillä kaikki on sidottu yhteen Kristuksen antaessa itsensä kaiken synnin edestä.

Mitä muuta varten voisin olla kristitty kuin paastotakseni ja rukoillakseni kaiken puolesta, se dynaaminen, universaali vuorovaikutus on pelastus ja ollakseni sitä, rukoilen ja paastoan.

(Paaston ja rukoilun merkitys on selvästikin monitahoinen ja syvällinen.)

Matt. 17:19-21

1 tykkäys

Kirkko ja kaupunki -lehden juttu:

70 vuotta Saksan asukasluku nyt 80 miljoonaa ja 3600 uhria. 50 uhria vuodessa eli karkeasti siis yksi miljoonasta on joutunut vuosittain katolisen papin hyväksikäyttämäksi (toki tulee muistaa etteivät kaikki tapaukset tule ilmi, joka nostaa lukua) . Lisäksi tulee muistaa, että merkittävä osa tapauksista yleisesti, jotka ovat vanhoja ja joista ei ole muita todisteita kuin asianomaisten kertomukset ovat valemuistoja.

Ovatko tuossa kaikki tapaukset, vai tapaukset joissa nimenomaan ei ole aloitettu oikeustoimia?

Yksi viesti siirrettiin toiseen ketjuun: Offtopic-aarrearkku

Nyt kun Viganólta on tullut toinen julkinen kirje, pohdiskelen täällä ovatko paavi ja lukuisa joukko piispoja ja pappeja syyllistyneet maallisen oikeuden edessä rikoksen peittelyyn ja rikoksen jatkumisen mahdollistamiseen.

Hengellisessä mielessä minun ei ole ollenkaan vaikeaa anteeksiantaen rukoilla näiden hyväksikäyttäjien, heidän tekojensa peittelijöiden, uhrien, koko kirkon ja itseni puolesta, mutta toivoisin tästä peittelystä nyt nostettavan myös maallisia oikeusjuttuja, niin kuin hyväksikäyttäjiäkin vastaan niitä nostetaan.

Miten keskimäärin lait eri maissa menevät näissä aiheissa?

1 tykkäys

Horisontissa kerrottiin, että kirkon ihanne ja pappien seksuaalisuuden toteutus käytännössä eivät kohtaa. Papit eivät siis pitäydy selibaatissa.

Voisi saman tien purkaa tuon luonnottomuuden, kun kerran hyväksikäyttöäkin puretaan.

1 tykkäys

Eli jos joku ei noudata sääntöjä tai se on luonnoton, niin sääntö pitää purkaa. Samalla logiikalla valehtelu ja varastaminen on ihan ok, koska ihmiset varastavat ja valehtelevat ihan luonnostaan.

Horisontilta vähän noloa, että tekivät jakson ilmeisesti ilman yhtäkään katolilaista osallistujaa. Kai Suomesta nyt joku katolilainen olisi ihan mielellään tullut mukaan ohjelmaan.

Kyllä tuossa oli onneksi katolinen osallistuja, väitöskirjatutkija Anna-Riina Hakala.

1 tykkäys

Kas, olin näköjään ylikriittinen. Parempi näin päin.

http://www.catholicnews.com/services/englishnews/2018/prominent-catholics-see-larger-role-for-laity-in-churchs-abuse-response.cfm

Maallikkoiden suhtautuminen papistoon on kasvettava aikuisen kristillisyyden tasolle. Itse kannattaisin myös kiintiötä maallikkokardinaaleille. Klerikalismi on kaksiteräinen miekka.

Mittava pedofiiliskandaali jälleen Yhdysvaltojen katolisessa kirkossa. Nyt lasten hyväksikäytöstä epäillään 700:aa papiston jäsentä. Syyttäjän mukaan katolinen kirkko on epäonnistunut sen moraalisessa velvollisuudessa.

Ketju suljettiin automaattisesti 90 päivän kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.