Keskusteluapua uskosta ja synnistä

Eli… ymmärsinkö nyt oikein sun mielestä ihmisten (minun) ei kannata mennä eri kirkkoihin, koska olen saanut helluntalaisen kasvatuksen, niin ensisijaisesti vain sinne?

Vastaan vaikka en ole Mirkku.

Olen varma että Mirkku ei tarkoittanut sitä että sinun ei kannata mennä tutustumaan eri kirkkoihin.

Mirkku mitä luultavimmin tarkoittaa sitä että jatkuva eri kirkoissa käyminen ei ehkä ole paras pitkän aikavälin ratkaisu.

Eli sanoisin itse että voit ihan rauhassa vaikka vuoden, parin ajan käydä tutustumassa eri paikkoihin, myös muihin kuin missä olet lapsena ja nuorena ollut, ja sitten kun omat mieltymykset alkavat selvitä, kohdennat käyntejäsi niihin paikkoihin missä toiminta tuntuu omalta. Älä kiirehdi päätöksiä, mutta älä myöskään jää jumiin loppuelämäksi kiertämään kaikkia eri seurakuntia.

Todellakin kannattaa käydä muissakin kun sellaisissa seurakunnissa missä on nuorena kasvanut. Varsinkin kun on ollut aikuisiällä pitkään käymättä missään. Muutenhan sitä ei tiedä mikä paikka olisi oma paikka. Sitten kun on aikuisena päättänyt mikä suuntaus sopii itselle, sen jälkeen kannattaa keskittyä tutkimaan sitä omaa suuntausta edustavaa tarjontaa.

2 tykkäystä

:laughing: Oikein selitit ja paremmin kuin itse olisin osannut. On vain muutamia karismaattisia, kehällisiä asioita helluntaissa, joita en halua lisää enkä voimistuvan kansankirkossa. Hyvä olisi kaikkien käydä välillä tutustumassa muihin suuntiin, mutta se ei ole aina ollenkaan niin helppoa eikä avosylin oteta vastaan “vakoojaa”.
@marinella83 on nyt hyvä syy käydä muualla, mutta olla rehellinen helluntailaisuudestaan, josta ei ole joutunut eroamaan hengellisesti (onneksi).

Tähän tarkentaisin että Marinella itse tietää miten haluaa esitellä itsensä. Hän voi vaikka esitellä itsensä niin että ei tällä hetkellä edusta mitään suuntausta vaan etsii paikkaansa koska Jumala tuntuu juuri nyt kutsuvan.

Eikä tässä asiassa tarvitse kertoa itsestään kaikkea kaikille. Henkilökohtaiset asiat, kuten sen mikä itse kokee olevansa, voi kertoa pastorille yksityisessä keskustelussa. Kaikille se ei kuulu vielä tässä etsintävaiheessa.
Jossain vaiheessahan saatat, Marinella, sitten haluta liittyä johonkin seurakuntaan, sitten asia on julkinen.

3 tykkäystä

Kiitos!

Ja kyllä, nyt oli hyvä olla :slight_smile:

Eilisen messun jälkeen laitoin viesti yhelle kristitylle tutulle, ja hältä sain erään aivan ihanan ja avuliaan papin yhteystiedot, hänen kanssaan pääsen keskustelemaan kasvotusten :slight_smile:

6 tykkäystä

No tätä mä kyllä myös vähän ajattelin! Siis että sitä Mirkku tarkoitti. Ja tarkoituksena ei olekaan koluta joka paikkaa. Haluan sellaisen paikan, missä on hyvä olla, ja minne mun on helppo mennä.

2 tykkäystä

Jankkaan kuitenkin vielä, vaikka ei ketään voi yleensä kieltää ehtoollisesta, että näkee ja kokee vinoutumista ja paatumista rutiinissa ja velvollisuudessa, johon itsekin olen sortunut, vaikka on vakavasti opetettu miettimään asioita ennen ehtoollista. Taas katoliset ovat tässä oivaltaneet asian, mutta ihmisluonto menee taas toiseen äärimmäisyyteen helposti. :smiley:

No näin. @marinella83 ei ole syypää, että minä olen varovainen hell. taustaisiin ja sinä toisinpäin. Minuakaan ei voi muuttaa.

Eräs asia mikä minua häiritsee helluntailaisuudessa on armolahjojen , erityisesti kielillä puhumisen armolahjan, “tuputtaminen” ja jankkaaminen. Koen sen hirvittämän epämiellyttäväksi. Jos pyydän puolesta rukoilemista, alkaa tuon armolahjan tyrkyttäminen ja se vetää mut täysin lukkoon! Lopetan rukoilemisen saman tien ja ahdistun. Niin kävi lokakuussakin, ja niin on käynyt aina. Koen olevani hirvittävän epänormaali ja epätäydellinen, kun en ole sitä armolahjaa saanut.

3 tykkäystä

Et ole ainoa joka kokee tämän epämiellyttäväksi. Myös helluntailaisten joukossa on niitä jotka eivät pidä tästä.

Tällaista tunnetta ei missään nimessä pidä tulla. Jos ihmiset seurakunnassa eivät osaa olla aiheuttamatta tätä muille jatkuvasti, kannattaa luultavasti karistaa paikan tomut jaloistaan. Toisaalta, kun itse tietää kuka on ja mikä on, tällaiset tuputtamiset voi myös kuitata “heikomman veljen” hommina ja osoittaa armollisuutta tuputtajalle.
Paavali nimenomaan korostaa että eri ihmiset saavat erilaisia armolahjoja ja jokaisella on seurakunnassa oma paikkansa.

4 tykkäystä

Ei se haittaa, en ole muuttamassa sinua. Huonot kokemukset usein seuraa itse kullakin. Toivon vain, ettei minua lytätä oman taustani takia, varsinkaan kun en itse ole voinut millään tapaa vaikuttamaan kasvatukseeni tai vanhempieni seurakuntavalintaan.

3 tykkäystä

Tätä minäkin toivon kaikille.
Itse tulin Jumalan armosta uskoon katolisessa maassa ja liityin katoliseen kirkkoon, joten nyt Suomessa kun olen ollut rehellinen itse valitsemastani taustasta, olen kokenut melko paljon ennakkoluuloja ja jopa syrjintää. Itse olen yllättynyt siitä miten se kaikki on päässyt minullakin ihon alle, ja olen tuntenut ajoittain syvää joukkoonkuulumattomuutta.

4 tykkäystä

Samma här! Kaikki eivät puhu kielillä eikä se Raamatun mukaan kuulu seurakuntaan, jos ei ole selittäjää. Armolahjat yms. eivät saisi hallita, vaan opetus, rukous ja HPE yms.
Kumma kun vuosien jälkeenkään hell. eivät luovu käytännöstään tässä ja ylipäätään ihmelahjojen käyttöä ei saisi olla, jos ei ole ainakin paria luotettavaa arvioijaa. Hengen hedelmä olisi paljon ihanampi seurakunnissa, mutta…

Se on luterilaisittain se perisynti, että karsastetaan toisinajattelijaa ja itse ollaan ainoat oikeassa olijat. Vaikea asia minullekin.

Minuakin aikoinaan “hiostettiin” kielilläpuhumattomuudesta helluntaissa. Jotkut siellä ajattelevat, että kaikki puhuvat kielillä, vaikka Raamattu nimenomaan toteaa, “eiväthän kaikki puhu kielillä” (1. Kor. 12: 30). Oppi nousee enemmän helluntailiikkeen historiasta, kuin Raamatusta. Kaikki eivät ole samanlaisia, vaan me täydennämme seurakunnassa toisiamme, kuten Paavali asiasta samaisessa Korinttilaiskirjeessä kirjoittaa. Niin ikään Paavalin mukaan kielillä ei saisi puhua julkisesti ilman tulkintaa. Tämä on toinen epäkohta asiassa.

4 tykkäystä

Omalla kohdalla se on enimmäkseen huonoa kasvatusta ja sivistymättömyyttä. Perisynnin osuutta tietenkään unohtamatta.

1 tykkäys

Joo, heh! Itse näytin tuota raamatunkohtaa muistutukseksi yhdelle yli-innokkaalle vanhimmistonjäsenelle. Rauhoittui siitä hieman. Kyllä ne sen kohdan tietävät, mutta innostuksissaan unohtavat. Tästä tulikin mieleen muutama ajatus… Oman kirkkokunnan valitseminen - #1357 käyttäjältä Plautilla

Mutta siis, @marinella83 varmaan tietää nämä kaikki jutut. Kiinnostava elämänvaihe sinulla Marinella, nyt kun tutustut seurakuntiin missä on paljon sinulle uutta.

2 tykkäystä

Juuri tämä, useat ajattelevat, että kaikkien tulee puhua kielillä! Varsinkin jos on vanhemmat henkilöstä kyse, niin hän olettaa että jokaisen tulee saada se armolahja ja sitä rukoillaan vaikka koko yö, että niin tapahtuu. Tätä yritettiin minullekkin ja vieläkin muistan sen tunteen kuinka lukkoon minä siinä menin heti! Olin niin valmista tunnustaan kaikki syntini ja rukoilemaan vaikka kuinka kauan ja kuinka paljon, mutta kun pastori sanoi “puhu kielillä”, niin välittömästi ajattelin että “ei kai nyt taas tätä” ja rukous loppui kuin seinään.

1 tykkäys

Nyt olet tuota kokemusta viisaampi eikä kannata tuohon suostua enää ikinä, ellei sinusta itsestä lähde se ajatus että haluat pyytää tuollaista rukousta puolestasi. Silloin se on ihan eri asia.

2 tykkäystä

Paljon on asioita mitä en tiedä :slight_smile: mutta nyt kun elämää on jo elettynä yli 40v niin on tullut avarakatseisemmaksi ja haluaa saada enemmän sitä minkä itse kokee hyväksi :slight_smile: tässä iässä ei enää jaksa elää sen mukaan mitä toiset haluaa.

Ei mun vanhemmat kyllä huonoa tykänny ollenkaan kun isoveli ilmoitti eroavansa helluntailaisista ja liittyvänsä kansanlähetykseen. Vanhempienikin lakisääteisyys alkoi pikkuhiljaa murenemaan, kun me lapset kasvettiin ja elämää elettiin.

2 tykkäystä