Kiina kieltää Raamattujen verkkokaupan

1 tykkäys

Kristinusko on etenemässä Kiinassa suurin harppauksin, tämä on varmaan vastausta siihen…

Englanninkielinen artikkeli aiheesta

Toi artikkeli on 4 vuotta vanha. Mikäköhän on tilanne nyt?

  1. Tim. 3:12, Ja kaikki, jotka tahtovat elää jumalisesti Kristuksessa Jeesuksessa, joutuvat vainottaviksi.

Tämä on toteutunut mm. Kiinassa, Venäjällä ja Nl:ssa ja Iranissa. Nämä ovat minulle hyvinkin tuttuja maita ja puhun vain omakohtaisista kokemuksista, joihin liittyy sen veljesyhteyden kokemus, jonka yhteydessä olen ollut. RKK on kaikissa näissä maissa löytänyt sovun sen tahon kanssa, jotka vielä tänäänkin vainoaa Jeesuksen seuraajia, opissa ja elämässä.

Ainakin Wishistä näyttää löytyvän monia erilaisia. Edullisesti :slight_smile:

Keiden kanssa? Presbyteerien, baptistien vai muiden?

Kiinassa on kysymyksessä maanalainen seurakunta.
Venäjällä on kysymyksessä myös maanalainen seurakunta.
Iranissa on kysymyksessä maanalainen seurakunta.

Kiinassa on varmaan kristityille hankalaa se, että heidät sekoitetaan kaikenlaisiin hörhölahkoihin. Minulle tuli jokin aika sitten Suomessa Facebookissa kaveripyyntöjä joiltakin kiinalaisilta, joilla on profiileissaan sellaisia kiiltokuvia Jeesuksesta ja joukossa jotain postauksia kiinalaisten kristittyjen vainoamisesta. Kun heidän linkkejään tutki vähän tarkemmin, niin sieltä löytyi tieto, että eivät oikeastaan ole kristittyjä (omastakaan mielestään), vaan jotain pidemmälle kehittynyttä porukkaa. Samasta lahkosta kertova Wikipedian artikkeli kertoi mm lahkon tekemistä puukkoiskuista.

Ulkomainen tuki seurakunnille voi olla jopa haitaksi Kiinassa ja Venäjällä. Seurakunta saatetaan nähdä ulkomaalaisten keinona vaikuttaa maahan samoin kuin jotkin muutkin ulkomaalaisten tukemat järjestöt. Tämäkin varmaan vaihtelee alueittain. Esim. Pietarissa asuessani kävin muutaman kerran Calvary Chappel -seurakunnassa ja he kokoontuivat ihan avoimesti erään hotellin kokoustiloissa. Shanghaissakin näyttäisi olevan Calvary Chappel -seurakunta: https://www.shanghaifellowship.org/ Tuo nettisivu aukesi ainakin omassa kiinaliittymässäni ihan ilman ongelmia. (Olen tällä hetkellä Shanghaissa.) Calvary Chappelin otin tähän nyt esimerkiksi, kun en oikein tiedä muita vapaiden suuntien kansainvälisiä seurakuntia.

1 tykkäys

Iranin armenialaiskristityistä minulle tuli Teheranissa vaikutelma, että osa heistä on ihan yhtä lailla maalistuneita kuin länsimaiset kristitytkin: eivät tunne tai noudata oman kirkkonsa sääntöjä ja käytöstapoja. Vierailin kirkossa ja siellä sattui samaan aikaan alkamaan avioliittoon vihkiminen, jota sain jäädä seuraamaan. Osa naisvieraista oli pukeutunut aika seksikkäästi siihen nähden, että oltiin kirkossa.

Armenialaisilla naisilla on lupa olla omissa ravintoloissaan ilman huivia ja tuota lupaa osa vieraista ilmeisesti ulotti kirkkoonkin asti. Asenne oli kai, että ei meidän tarvi peittää päätämme, koska olemme kristittyjä eikä muslimeja. Saivat kuitenkin jatkuvasti sormen heristelyä apupapilta tms.

Islamilaisissa maissa kristityn naisen huivittomuus on viesti siitä että hän on kristitty eikä muslimi.

Kiinassa katolisella kirkolla on suuria vaikeuksia siksi, että meillä paavi nimittää piispat eikä Kiina voi hyväksyä tuollaista ”puuttumista Kiinan sisäisiin asioihin”. Valtiovalta on perustanut isänmaallisten katolilaisten yhdistyksen, joka on sallittu mutta ei täydessä yhteydessä katoliseen kirkkoon.

Käypä joskus Espanjassa Pyhän viikon aikaan kun väki pukeutuu parhaimpiinsa :sweat_smile:

En itse tykkää käyttää mitenkään hirveän paljastavia vaatteita, mutta jokin siinä kyllä tökkii, kun ihmisen uskovaisuusastetta arvioidaan pukeutumisen mukaan. Vaikka varmasti Lähi-Idän ja Aasian kristityissä vähemmistöissä on maallistunuttakin porukkaa.

3 tykkäystä

“Korkeinta hallinnollista valtaa Tanskassa käyttää kirkollisasiain ministeri (kirkeminister).” Näin kovassa valtion valvonnassa ev.lut. yhteisö on Tanskassa. Siellä siis ateistinen kirkkoministeri voi suvereenisti päättää ev.lut. yhteisön (“kirkon”) asioista.

Kiina taisi kopioida mallin Pohjoismaista, täällähän ev.lut. yhteisö on pitkään ollut valtion kontrollissa. Pietari Suuri kopioi mallin Venäjälle 1700-luvun alussa ja murhautti sitä vastustaneet piispat ja papit.

(https://www.edilex.fi/he/20170026)

Katolisuuden historia Kiinassa uudella ajalla alkaa jesuiittojen saapumisesta maahan 1500-luvulla. Alussa heillä oli vähälukuisuudestaan huolimatta suuri vaikutus Keskustan Valtakunnassa, ja jesuiitat edistivät merkittävästi kiinalaisten tietoja muusta maailmasta ja myös kohensivat heidän tietojaan luonnontieteistä ihan yleisestikin. Heillä oli maassa hyvä maine, ja sen mukaisesti heidän mittava lähetystyönsäkin sallittiin. Tältä osin tilanne muuttui dramaattisesti siinä vaiheessa, kun Taivaan Pojalle (Kiinan keisarille siis) selvisi, että katolilaisilla on maan rajojen ulkopuolella häntä itseään korkeampi auktoriteetti. Kommunistien valtaannousu ei ainakaan parantunut tilannetta. Nyt ollaan kai aika jännässä tilanteessa, kun Pyhä Istuin etsii keinoja yhdistää toisiinsa Kiinan virallinen paikalliskirkko, jonka piispoja Vatikaani ei tähän saakka ole hyväksynyt, ja 50-luvulta lähtien maan alla toiminut kirkko, jota tähän saakka on Vatikaanissa pidetty ainoana todella pätevänä kirkkona Kiinassa. En ole kyllä tätä viime aikaista kehitystä kovin tarkkaan seurannut. Ehkä pitäisi. Kiina on tärkeä maa.

Tämä on harhakuva. Jos maanalainen seurakunta uskoo helluntailaisesti, maanalainen seurakunta on helluntaiseurakunta. Jos maanalainen seurakunta uskoo presbyteerisesti, maanalainen seurakunta on presbyteerikirkko. Jne.

7 viestiä siirrettiin uuteen ketjuun: Kirkollinen hierarkia ja Raamattu

Ymmärtäisin, ettet ole ollut missään tekemisissä maanalaisen seurakunnan kanssa, missään maassa, tai maissa mistä on nyt puhe.
Maallistuneita kristittyjä on näissäkin maissa ja he ‘selviytyvät’ niin virallisesta kuin epävirallisesta vainosta, eli heitä ei vainota.

Kuulemma katolilaisten maine heikkeni Kiinassa, kun paavi otti kielteisen kannan Kiinassa harjoitettuun esi-isien kunnioittamiseen. Jesuiitat toivoivat paavilta kompromissia, mutta kielteinen kanta voitti.

Juuri siinä tilanteessa kiinalaisille lopullisesti selvisi, että Kiinan keisari ei olekaan Kiinan katolilaisten korkein auktoriteetti.