Toki myös kirkkolaki vaatii jumalanpalveluksen järjestämisen jokaisessa seurakunnassa sunnuntaisin ja pyhäpäivinä.
Just näin. Päätökset on tehty perustuslain ja uskonnonvapauslain perusteella.
Voisiko joku linkittää tähän kirkkojak. -lehdestä mielipidekirjoituksen, kun Vantaalla halutaan sorsia lähetysjärjestöjä, jotka eivät kannata naispappeutta. En ole nyt läppärin ääressä.
Tässäpä tämä:
Mihin kirkko on hävinnyt televisiosta? Telkkarista tulee vanhoja nauhoituksia jumalanpalveluksista. Edes kirkkovuotta ei seurata, vaan kuvassa lehdet liehuvat puissa ikkunan takana.
Ohjelmapäällikkö vastaa:
Koronapandemian alussa Yle ja Kirkon viestintä päättivät lisätä jumalanpalveluslähetysten määrää. Kun aikaisemmin lähetyksiä oli 34–37 vuodessa, viime vuonna niitä oli 61. Nyt tv-jumalanpalvelus tulee kaikkina kristillisinä juhlapäivinä sekä joka sunnuntai. Lisäksi jumalanpalvelus uusitaan maanantaisin kello 11.05.
En juurikaan seuraa jumalanpalveluksia televisiosta, mutta ohjelmatiedoista huomaan, että onhan siellä niitä nojatuolikirkkoja. Yhden nojatuolikirkon katsoin enkä oikein innostunut siitä. Uusinnat kyllä tympäisevät, jos eivät ole edes kyseisen sunnuntain aiheesta. Eikö jumalanpalvelus ole kuitenkin kuin uutislähetys.
Mun mielestä on kyllä parempi hyödyntää uusintoja kuin olla näyttämättä mitään. Toki hyvä, jos kirkkovuoden aihe saadaan huomioitua. Luulisi jokaiselle sunnuntaille löytyvän aiheen mukainen arkistotallenne jostain. Jos ei löydy, voisi näyttää vapaiden suuntien tilaisuuksia, joita muutenkin aina silloin tällöin näytetään, ja joilla ei ole kirkkovuotta seurattavaksi.
”Naisilla on leveä takapuoli, jotta he istuisivat hiljaa.”
Naisen heikkoudesta mieheen verrattuna kertoi Lutherin mielestä se, että Eeva sortui paholaisen houkutuksiin. Ja Lutherin arvion mukaan naiset hänenkin aikanaan kuvittelivat Eevan lailla itsestään liikoja. He pyrkivät tekemään itsenäisiä päätöksiä, siis nousemaan miehen paikalle tai jopa tämän yläpuolelle. ”Nykynaiset ovat koppavia, ylpeitä, riitaisia, herjaavia, kapinallisia ja mielipiteidensä viisaudella pöyhkeileviä. Sen tähden he toivovat itseään pidettävän vallanpitäjinä, ei vaimoina”, arvioi Luther.
Se, että Luther niin voimakkaasti torjui pappien selibaatin, johtui Mikkolan mukaan siitä, mitä Luther oli nähnyt ympärillään ja mitä hän rippi-isänä ja luostariyhteisössä eläessään oli kokenut ja kuullut. Tuolloin oli yleistä ja julkisesti tunnustettua, että sekulaaripapit elivät konkubinaatissa eli eräänlaisessa avoliitossa. Lutherin mielestä konkubinaattikäytäntö osoitti, että selibaatissa elämiseen pystyivät vain harvat.
Mitä sanotte te, jotka olette enemmän tutkineet Lutheria? Minä olen lukenut Ison Katekismuksen useampaan kertaan, mutta enpä juuri muuta. Aika reippaita sanankäänteitähän hänellä on ollut. Varmaan moni voisi vetää niistä herneen nenäänsä.
Tulipa taas Facebookista vastaan Kari Kuulan ajatuksia. Kuulaltahan on tullut viime aikoina aika järkeviäkin kirjoituksia. Valitettavasti tämä osoittautui taas siksi hänen aikaisemmaksi tyylikseen.
Liikkeelle lähdetään nykypäivän kokemuksesta. Homoudesta ei löydy mitään pahaa. Se on joillekin ominaista, tuottaa iloa eikä vahingoita ketään.
Niinpä Moosesta ja Paavalia ei voi ottaa sellaisenaan. Heidän homotuomionsa kuuluvat Raamatun inhimilliseen puoleen, joka ei sido kaikkia aikoja.
Joo-o. Kaikki Raamatun jakeet ovat kyllä inhimillisellä puolella ja myös aikasidonnaisia. Perusmunauksia tulee näköjään experteiltäkin.
Konservatiivisuuden ja liberaalisuuden perusmoka tai vaara raamattuteologiassa on samanlainen: tulkinnan ennakkoehdot määrävät tekstin sen intention vastaiseen tulkintaan.
Kuulalta ja kumppaneilta olisi mukava saada tietää, mitkä Raamatun kohdat eivät päde enää ja millä perusteella.
Onpa mielenkiintoinen kirjoitus
Teologian tohtori, Jeesus-tutkija Matti Kankaanniemen mukaan keskustelu historiallisen Jeesuksen olemassaolosta ja teoriat, joissa se kiistetään, ovat putkahtaneet pintaan säännöllisin väliajoin 1800-luvulta asti.
Pitivätkö Jeesuksen ajan juutalaiset miehet tukkansa ja partansa noin ajettuina?
Onko minulla väärä käsitys kun olen olettanut juutalaisten miesten pitäneen sekä pidempää partaa (…sinun ei pidä partasi latvaa leikkaaman…) että hiuksia, nasiireista puhumattakaan.
Oikaiskaa lähdeviittauksin jos olen väärässä.
Nyt Kari Kuula kertoo itse, kuinka hänen suhtautumisensa kristinuskoon on muuttunut.
Ei siis yllätys, että kirjoitin ja puhuin paljon sellaista, mikä ärsytti perinteisemmin ajattelevia kristittyjä.
Sitten jotakin muuttui. En oikein ymmärrä, mitä tapahtui. Asenteeni vain nytkähti toiseen moodiin, negatiivisesta positiiviseksi. Tulkinnastahan kaikessa on kyse eli siitä, miten asioita päätetään katsoa. Aloin nähdä viisautta perinteisessä uskossa. Ei ole sattumaa, että sitä on sanoitettu juuri niin.
Onpa positiivista lukea tämmöisestäkin.
Kirkko ja kaupungin juttu viidesläisyydestä. Alkuosan Silja Vuorikurun kauhistelun jälkeen löytyy kyllä asiaakin Eero Junkkaalalta. Se mitä Vuorikuru kauhistelee, on minulle tuttua muista herätysliikkeistä ja osa niiden voimavaraa.
Mielestäni tuo kuvattu vaikutti olevan ok. Minulla on hyvä käsitys tuollaisestakin. Vieläkin joissain liikkeissä, esim. Vapaakirkon nuorisotyössä tällaista järjestetään.
Yhteenveto
Vapaakirkon Tulisielukoulu kävi perjantaina Helsingin Kuninkaanillassa Vuosaaressa kertomassa toiminnastaan. Hyvältä vaikutti. Myös Kansanlähetyksen nuorisotyö on edelleen voimissaan Ryttylässä erilaisine kursseineen. Onneksi.
8 viestiä yhdistettiin ketjuun: Rippikoulu ennen ja nyt
Rippikoulujutut jatkossa niille perustettuun ketjuun.
Rippikoulu ennen ja nyt - Kirkko - Usko ja rukous
Naseva puheenvuoro Kirkko ja kaupunki-lehdessä.
Sen sijaan, että Venäjän kirkon johto julistaisi Jeesusta, se keskittyy tukemaan ja ylistämään Putinia. Ukrainalaisten siviilien kärsimys ei sitä kiinnosta, eikä edes tuhansien venäläisten sotilaiden turha kuolema diktaattorin valloitushaaveiden vuoksi.
Moskovan patriarkka Kirillin puheet tukevat venäläistä etnonationalismia, rasistista ideologiaa, jossa pyhäksi julistettu Venäjä on kaikkien muiden yläpuolella.
Patriarkka Kirillin sovintopäivänä pitämä saarna on karmaisevaa luettavaa. Siinä sotaa perustellaan kamppailulla läntistä rappiota, homoseksuaalien hyväksymistä ja Pride-kulkueita vastaan. Sekä tietenkin oikeauskoisten ortodoksien suojelulla. Oikeauskoisilla tarkoitetaan niitä, jotka tukevat patriarkaattia ja sotaa, ei esimerkiksi Konstantinopolin ekumeeniseen patriarkaattiin kuuluvia ortodokseja.
Päätoimittaja ajattelee ääneen.
Tässäpä on minulle ihan uutta asiaa. Meni kyllä yli hilseen, en ymmärtänyt pointtia.
Kiitos linkkauksesta, minulle oli taas hyvin tuttua tavaraa, jota kutsun liberaaliteologiaksi, kansankirkollisuudeksi ja miksi ei myös ihan perus Raamattusetiksi. Selkeästi puhuttu, plussat paastoajatuksista, vähän kömpelöjä efektejä.
Tarkentaisin, että Uudessa testamentissa on kovin paljon puhetta ikuisesta kadotuksesta. Vähän väärille urillehan tuo menee kyllä jo ensi sekunneissa. Taas tulee mieleen se, että maailmankuvamme ja teologiamme on hyvin pitkälti reaktiota johonkin. Tällaiset videot sopii vastalääkkeeksi heille, joita on peloteltu helvetillä - tai ilmeisesti tausta-ajatus on ainakin tällainen. Mutta ketä nykyään kirkossa enää pelotellaan helvetillä? Entä kaikki he, jotka eivät ole helvettisaarnoja päälleen kuunnelleet? No, oli miten oli, Heinimäki ottaa selkeän pesäeron tulikivenkatkuisesta kristillisyydestä.
Minä en ota.
Heinimäki taisi kutsua ajatusta helvetistä fantasiaksi. Toisaalta hän ei kiellä helvettiä vaan päinvastoin näyttäisi pitäytyvän kristillisessä perinteessä.
Mielipidepalstalla Haagan seurakuntaneuvoston jäsen harmittelee jumalanpalveluksen kohtia:
Mietin, miltä kuulostaa yksitoikk.oinen vuorolaulu ”Herra armahda” harvoin kirkossa käyvien mielestä. Syyllisyydeltä, jollei syyllistämiseltä?
Eihän ihmistä saa syyllistää. Siitähän voi tulla paha mieli.
Miten särähtääkään vuonna 2022 naisihmisen korvaan ”Isä, Poika ja Pyhä Henki” kaiken keskiössä.
No enpä ole huomannutkaan, mutta pitäisikö se korvata muotoon Äiti, tytär ja P*** henki. Siihenkin voisi olla sanomista muunsukupuolisilla, kun heitä ei huomioida mitenkään.
Voi hyvänen aika, on meillä ongelmat.