Kirkko ja kaupunki-lehden pääkirjoitukset

media
kirkkojakaupunki

Ei paha veto piispalta, joka toki on tässä omallakin asiallaan - ainakin vastustajien mielestä.

Mutta itse olen miettinyt meidänkin srkn lehteä samalla tavalla, ja tiedän monen olevan samaa mieltä. Että miksi tehdä juttuja kaiken maailman asioista, kun olisi se oleellinenkin viesti olemassa. Verorahoilla, ja kirkon statuksella.

KK on päätoimittajan vaihdoksen myötä muuttunut melko tylsäksi lehdykäksi, jossa ei ole paljon mitään kiinnostavaa. Entisen päätoimittajan provosoiva ja riitaahaastava tyyli on poissa, mikä varmasti on hyvä asia, mutta sen seurauksena lehti on - tylsä. Ja tapahtumailmoitukset ovat epätarkkoja ja entinen hyvä Musiikkia kirkoissa -lista, jossa oli kirkoissa pidettävät konsertit ja musiikkitilaisuudet listattuina puuttuu myös. (Kun sitten seurakunnan nettisivuillakin oleva tapahtumakalenteri on huono ja epätarkka, niin ei oikein tervetulotoivotuksilta aina tunnu.)

Hyvä pointti tuo että “Itse itsestä tehty journalismi on jääviä.”

Facebookissa tuli vastaan juttu Kirkko ja kaupunki -lehdestä

Minä ymmärsin, että he eivät olisi tehneet julistustyötä, mutta jutussa mainitaan mm. “Ari teki jonkin verran myös papin töitä ja arvelee, että tämä puoli olisi lisääntynyt, jos työ olisi jatkunut.” Alun pitäen minulle jäi käsitys, ettei vastaanottava seurakunta huolinut heitä, mutta olisiko heidän työkohteensa sitten muutettu eri paikkaan, en muista. Joka tapauksessa hyvin kuvaavaa, että tämmöinen juttu on nimenomaan Kirkko ja kaupunki -lehdessä, jonka sisällöstä olen saanut vähän kyseenalaisen kuvan.

Kirkko ja Kaupunki (tuttavallisemmin Kurkku & Kuponki) on sisällöltään ja toimituksen agendaltaan jokseenkin kyseenalainen media. Eikä päätoimittelijan vaihdos asiaa millään muotoa korjannut.
Ja vaikka se virallisesti onkin vain Helsingin srk-yhtymän äänitorvi niin IMO se kyllä heijastelee aika vahvasti kirkon kokonaisnäkemystä.

Mukava kuulla uutisia Kotisaarten pariskunnasta, että on saatu tehtyä hyvää työtä, vaikka heidän missionsa alkoi niin dramaattisissa merkeissä.

Päätoimittajalla oli myös tervetullut ehdotus jokin aika sitten: että Lapinlahden sairaalan vanhalle alueelle perustettaisiin jonkinlainen cityluostari. Eri asia sitten, kuinka realistinen tuollainen ehdotus olisi. Luostarista en tiedä (mihin seurakuntaan/sääntökuntaan/tunnustukseen se ensinnäkin kiinnittyisi? Luterilaisilla ei ole Suomessa kunnollisia luostareita), mutta sinänsä olisi mukavaa, jos pääkaupungissa olisi jonkinlainen puoliresidentiaalinen ekumeeninen kristillinen keskus.

Moskeija & Kaupunki tai Pyllynpyyhin voisi myös olla osuva nimitys