Katekismus (1999) ei puhu siunauksesta ja siunaamisesta avioliittoon vihkimisen yhteydessä, mutta muuten sen siunausopetus on selvä ja avara.
Tähän huomioksi että Iso Katekismuksessa asiaa käsitellään:
Siksi Jumala onkin siunannut avioliittoa mitä runsaimmin, enemmän kuin mitään muuta säätyä. Lisäksi hän on lahjoittanut aviosäädyn menestykseksi kaiken, mitä maailmassa on, jotta se saisi todella hyvän ja runsaan huolenpidon. Avioelämä ei siis ole mitään intohimon leikkiä, vaan se on suuri ja jumalallisen vakava asia. Siinä on nimittäin ennen kaikkea kysymys sellaisten ihmisten kasvattamisesta, jotka palvelevat maailmaa ja auttavat sitä Jumalan tuntemiseen, autuuttavaan elämään ja kaikkiin hyveisiin, taistelemaan pahuutta ja Perkelettä vastaan.
Lisäksi Luther toteaa:
Olen sen vuoksi aina opettanut, ettei aviosäätyä saa halveksia eikä väheksyä, niin kuin sokea maailmaa ja väärät hengenmiehemme tekevät, vaan että meidän on pidettävä sitä Jumalan sanan mukaisessa arvossa. Silloin se osoittautuu ihanaksi ja pyhäksi, niin ettei sitä pidetä vain muiden säätyjen veroisena, vaan kaikki ne ylittävänä, olipa sitten kysymys keisarista, ruhtinaasta, piispasta tai mistä muusta säädystä tahansa. Sillä säätyjen, sekä hengellisten että maallisten, on nöyrryttävä ja suostuttava aviosäätyyn, niin kuin kohta kuulemme. Sen vuoksi avioliitto ei ole mikään erityinen elämänmuoto, vaan mitä yleisin ja jaloin, ja se sulkee piiriinsä kaikki kristityt, jopa koko maailman.
Toiseksi sinun on tiedettävä, ettei avioliitto ole pelkästään kunniallinen, vaan myös välttämätön elämänmuoto. Jumala on vakavasti käskenyt, että miesten ja naisten on yleensä säädystä riippumatta suostuttava menemään naimisiin.
Jännää, miten luterilaisessa nykykeskustelussa ei virallisen kirkon taholta yleensä edes mainita perinteistä kristillistä näkemystä homoseksin synnillisyydestä. Tuskin kukaan haluaa nimittäin rajata avioliittoa tai siunausta erisukupuolisille pareille ihan vain syrjiäkseen, vaan siksi, ettei koe voitavan siunata syntiä.
Tämä on vahva argumentti, mutta alisteinen sille kysymykselle miksi Jumala torjuu homoseksuaaliset suhteet taikka miksi Jumala torjuu ne kaikissa olosuhteissa.
Raamatun mukaan Jumalan alkuperäinen tarkoitus luodesaan ihmisen oli, että mies ja nainen pariutuu keskenään.
Homosekuaalisuuteen liittyvä kielteisyys liityy siihen, että se on vastoin alkuperäistä luomisjärjestystä. Jumala ei luonut kahta miestä pariutumaan keskenään.
Aloitteen allekirjoitti 22 edustajaa, eli valmisteluun osallistuneiden 15 edustajan lisäksi aloitteen taakse tuli 7 muuta edustajaa.
Allekirjoyyaneista 5 on samoja, jotka allekirjoittivat marraskuussa 2016 tiedotteen: Kirkolliskokousedustajat tukevat samaa sukupuolta olevien parien kirkollista vihkimistä
Tiedotteen allekirjoittajia oli kaikkiaan 25. Näiden kahden kannanoton allekirjoittajien yhteismäärä on siis 42 edustajaa. Mikäli aloite ei saa kirkolliskokouksessa kannatusta muilta edustajilta, voidaanse hylätä heti ensimmäisesä käsittelyssä.
Kirkolliskokouksessa on yhteensä 64 maallikkoedustajaa, 32 pappisedustajaa, hiippakuntien piispat ja kenttäpiispa sekä valtiovallan ja saamelaiskäräjien edustajat, eli yhteensä 109 edustajaa.
Edustaja-aloitteen hylkäämiseen heti ensimmäisessä käsittelyssä riittäisi 55 edustajaa, mikäli kaikki äänestäisivät.
MTV.fi:n tämänpäiväisen artikkelin ohessa oli linkki juttuun parin kuukauden takaa. Jotenkin muistelisin nähneeni tällä palstalla siitä jotain kommentointia, mutta en löytänyt niitä ainakaan tästä ketjusta enää. Pistetään nyt tähän:
Ruotsi-Suomen kuningas Kustaa Vaasa oivalsi uskonpuhdistuksen eli Lutherin kirkkoon siirtymisen myötä, että papit voi valjastaa valtion palvelukseen. Luku- ja kirjoitustaitoisia pappeja oli hyvä käyttää veronkantajina - ja vihkijöinä. Luther oli puhdistanut avioliitonkin kirkkonsa sakramenttien eli pyhien toimitusten listalta, näin vihkimisestä tuli valtion juridinen toimenpide.
Kirkko on hoitanut vihkitehtäväänsä halulla, koska kirkoissa on solmittu kristillisiä avioliittoja, Jumalan kasvojen edessä. Avioliitto on kuitenkin oikeudellisesti uskonnoton toimitus, jossa kaksi yksilöä lyövät hynttyyt yhteen ja ottavat maallisen lain edessä yhteisen vastuun perheestä.
[–]
Malmin seurakunnan kirkkoherra Heikki Arikka sallii homoseksuaalien vihkimisen jo nyt. Hän katsoo, että papeilla on vihkimisasiassa edelleen – Kustaa Vaasan perintönä – valtion virkamiehen tehtävä ja siksi Suomen laki ajaa kirkon lain yli. Arikan mukaan kirkon sanktiot eivät päde valtion lain rinnalla.
Valtio laittaa tässä asiassa kirkon ojennukseen ja asettaa näin kirkon autonomisen päätöksenteon kyseenalaiseksi, arvelee Arikka.
Niin että hyvää uskonpuhdistuksen juhlavuotta vain, evl.fi.
Uskonpuhdistukseen asia tuskin liittyy muuten kuin siten, että kyseisellä papilla on jo olemassa mielipide vihkimisistä, ja hän tarvitsi jonkinlaisen muka asiallisen, minkä tahansa, perustelun kirkon ohjeistuksen uhmaamiseen.
Ihan loogista. Kun valtio on ‘oikeassa’, totellaan valtiota, kun Raamattu on ‘oikeassa’, totellaan Raamattua. Näin voidaan aina toimia oikein, ja perustelukin löytyy aina.
Raudaskylän Kristillisen opiston rehtori ja pastori Jukka Hautala kannattaa avioliittokäsityksen laajentamista huomenna alkavassa kirkolliskokouksessa. Miksi? No, kato kun maailmaa muuttuu, eskoseni, maailma muuttuu:
– On outoa, että meillä muuttui tilanne toimintaympäristössämme, eikä kirkko päivitä tai pysty tekemään siihen liittyvää pohdintaa asian oikealla nimellä, Hautala toteaa viitaten maaliskuun alussa muuttuneeseen avioliittolakiin.
Harvoin näkee sanottavan yhtä suoraan ja selvästi, että kirkon on “päivitettävä” opetustaan pääasiassa siksi, että pysyttäisiin yhteiskunnallisten muutosten kelkassa.
Grahn-Laasonen osallistuu kirkolliskokoukseen tiistaina. Hän kertoo aikovansa pidättäytyä puuttumasta kirkon opillisiin asioihin, kuten valtioneuvoston edustajan on ollut tapana.
Äkkiäpäs se tuntuu unohtuvan, että tätä lakia muutettaessa kilvan sanottiin, ettei sillä ole vaikutuksia kirkkoon. Että eduskunta päättää vain siviilivihkimisestä ja uskonnolliset yhteisöt ja kirkon saavat ihan vapaasti toimia.
Yhdenvertaisuusvaltuutettu on tietysti tässä asiassa aivan tehtäviensä ulkopuolella. Tuollainen tiedotusten lähettely ei kuulu ollenkaan tehtäviin.
Koskeeko tämä myös ortodokseja (onko muslimeilla vihkimisoikeuksia?) ja kuvitteleeko joku, että muut kuin luterilaiset lotkauttaisivat korviaan koko asialle? Yhdenvertaisuusasiamieheltä voisi kysäistä lausuntoa uskontojen yhdenvertaisesta kohtelusta.
Huomasit varmaan ettei kyse ollut vain vihkioikeudesdta:
”Yhdenvertaisuuslaki ei ulotu uskonnonharjoitukseen. Vihkimisen jälkeistä hääjuhlaa ei kuitenkaan voi pitää uskonnonharjoituksena”, Pimiä huomauttaa tiedotteessaan.