Kirkon avioliittokäsityksen laajentaminen - evl.fi:n kirkolliskokousaloite 2017

Itse rekisteröityyn parisuhteeseen kuuluvana olen tyytyväinen siihen, että tasa-arvo maallisen vallan edessä nykyään toteutuu ja siihen, että kansankirkossa voi elää avoimesti tällaisessa parisuhteessa ja vieläpä kuulla papilta, että olette tervetulleita seurakuntaan juuri sellaisina kuin olette.

En kannata sitä, että kirkkokansan kurkusta yritetään väkisin tunkea alas ajatusta että homoliitto olisi “aivan sama asia” kuin kristillinen avioliitto. Olkoonkin että kristillistäkään avioliittoa ei Raamatussa aseteta, vaan se kuuluu enemmän maalliseen regimenttiin.

Minä olen avoin kompromisseille, sillä on paitsi epärealistista, myös rakkaudetonta yrittää ottaa täyttä selkävoittoa ja kiistää toisen osapuolen näkemyksen oikeutus kokonaan. On totta, että kansankirkko on kansankirkko (eikä oikeaoppisten nyökkimiskerho) ja se totta vieköön on arvo. Minä arvostan nyt ennen kaikkea konfliktista ulospääsyn keinojen luotaamista, en sitä kuinka hienoilla sanoilla omaa poteroa kaivetaan syvemmäksi.

Omasta mielestäni siunaus ja rukoushetki riittää ja se että kirkkokansa vaikkapa mutisten hyväksyy hengellisten johtajiensa esimerkistä että tällaisia parisuhteita on olemassa ja ovat ihmisiä siinä missä muutkin - mutta kirkon ei tarvitse kutsua homoliittoa kristilliseksi avioliitoksi.

1 tykkäys