Ei kai kukaan oikeasti ajattele, että tämän pitäisi olla paikallisesti päätettävä asia? Oli siis mitä mieltä tahansa siitä, mikä linjauksen pitäisi olla.
Tässä oma ihmettelyn aiheeni oli se röyhkeys, jolla piispojen ohjeen ajatellaan päättäneen tämän asian niin, että asia olisi jotenkin selvä.
Kirkolliskokouksen tekemien voimassa olevien päätösten mukaan tilojen käyttökysymykset ovat paikallisesti seurakunnissa ratkaistavia asioita ja oppi on kokonaiskirkollinen asia. Tilannetta on kuitenkin tuossa asiassa käännetty niin päin, että opista on yritetty tehdä paikallinen asia ja tila-asioista puolestaan paikallista päätösvaltaa on seurakuntatasolta koitettu piispojen toimesta poistaa.
Tässä on naseva teksti suoraan Raamatusta näille “Kuninkaille” ja “maan mahtaville”, näille piispoille.
Ps. 2:1-12: “Miksi kansat kapinoivat, kansakunnat juonia punovat? Miksi kuninkaat nousevat kapinaan, hallitsijat liittoutuvat keskenään Herraa ja hänen voideltuaan vastaan? »Me heitämme pois ikeemme, katkomme orjuuden kahleet!»Hän, joka hallitsee taivaassa, nauraa, Herra pilkkaa heitä. Hän puhuu heille vihassaan ja kauhistuttaa heidät kiivaudellaan: »Minä itse olen asettanut kuninkaani Siioniin, pyhälle vuorelleni!»Nyt kerron, mitä Herra on säätänyt. Hän sanoi minulle: »Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin. Pyydä minulta, niin saat kansat perinnöksesi, ja maan ääriin ulottuu sinun valtasi. Sinä alistat kansat rautaisella valtikalla, murrat ne kuin saviastiat.»Tulkaa siis järkiinne, kuninkaat! Ottakaa opiksenne, maan mahtavat! Pelätkää Herraa, palvelkaa häntä, vaviskaa, kohottakaa hänelle riemuhuuto. Tervehtikää poikaa, hänen voideltuaan, suudelkaa häntä, muuten Herra vihastuu teihin ja te suistutte tieltänne tuhoon, sillä hetkessä syttyy hänen vihansa. Hyvä on sen osa, joka turvaa häneen!”
Avioliiton olemukseen kuuluu, että se on solmittu kahden kesken, jotka ovat eri sukupuolta. Eli samaa sukupuolta olevat eivät voi olla naimisissa, vaikka joltakin taholta ihmisten keskuudessa niin väitettäisiin. Naamiaisia voi toki aina järjestää.
Jeesus viittaa avioliittoinstituution asetussanoihin Matt 19:4-5:
Hän vastasi: ”Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa loi heidät mieheksi ja naiseksi [1. Moos. 1:27,5:2] ja sanoi: ’Sen tähden mies luopukoon isästään ja äidistään ja liittyköön vaimoonsa, ja niistä kahdesta tulee yksi liha’? [1 Moos 2:24]”
Niinpä. Onhan se asia ollut selvä jo muutamia tuhansia vuosia koko ihmiskunnan ajan. Nykyaikana vasta tuokin asia on ruvennut ”hämärtämään” uuden ”tiedon” valossa.
Kirjoituksessa mm. kyseenalaistetaan piispojen tapaa käyttää termiä “oikeustilan muutos”.
Tuollainen oikeustilan muutos on mahdoton hengellisessä kontekstissa jollainen kirkko on.
Joitain käänteitä on ehkä jäänyt minulta huomiotta, mutta tässä joitain poimintoja tältä rintamalta:
Oulun hiippakunnassa Haukiputaan ja Oulujoen seurakuntien seurakuntaneuvostot tekivät päätöksen, etteivät kirkkotilat ole auki samaa sukupuolta olevien parien vihkimiseen, vaikka näiden seurakuntien kirkkoherrat olivat ehtineet jo ilmoittaa päinvastaista. Nyt nämä kirkkoherrat ovat vieneet asian tuomiokapituliin vakaana aikeenaan saada tilat auki: Haukiputaan ja Oulujoen kirkkoherrat haastavat seurakuntaneuvoston päätöksen – Salla Autere: “Vihimme kaikki parit” | Kaleva
Lapuan hiippakunnassa Jämsän seurakunnan kirkkoherra yritti saada neuvostossa läpi päätöksen, etteivät seurakunnan tilat ole käytettävissä näihin vihkimisiin. Taustalla oli Lapuan tuomiokapitulin tulkinta, että tilat ovat lähtökohtaisesti auki, ellei erikseen muuta päätetä. Kirkkoherra jäi asiassa vähemmistöön ja niinpä Jämsän tilat avattiin vihkimisille. Asiasta kai voisi valittaa tuomiokapituliin, mutta Jyväskylän tapaus on jo esimerkki siitä, miten kirkkoherran jäätyä vähemmistöön vastustamaan tilat avattiin kapitulin päätöksellä: Sateenkaariparit saavat mennä naimisiin Jämsän seurakunnan tiloissa, vaikka kirkkoherra olisi halunnut toisin | Keski-Suomi | Yle
Suomen teologisen instituutin pääsihteeri Soili Haverinen on puolestaan tehnyt Tikkurilan seurakuntaneuvostossa joukon muita kanssa aloitteen, jossa haastetaan Tikkurilan kirkkoherran näkemys siitä, että piispainkokouksen ohjeen perusteella tilat ovat nyt auki. Haverisen ja kumppaneiden aloitteessa todetaan, että tämä vaatisi kirkolliskokouksen päätöstä, jollaista ei siis ole olemassa: Soili Haverinen - Jätin eilen (8.10.2025) kuuden muun Tikkurilan… | Facebook
On ihan käsittämätöntä, miten jotkut (useat) kristityt tahtovat ja uskaltavat muuttaa Jumalan laiksi ja säädökseksi todistettavasti annettua muka lähimmäisen tasa-arvoisuuden nimissä. Minulle tämä merkitsisi luopumista, vaikka elämmekin armosta emmekä laista.
Uudistajat ovat oikeassa siinä että eihän Jumalan lakia ja säädöksiä muutenkaan kristilliset kirkot noudata kaikki ja kaikessa samalla tavalla, ja että moni asia on historiassa myös muuttunut. Naisen asema, orjuuteen suhtautuminen, lasten kasvatus, kuolemantuomioon suhtautuminen ym ym.
Eli kysymys ei ole mielestäni ihan noin simppeli.
Tämä ei tarkoita että olisin spn-avioliiton ja varsinkaan sen siunaamisen kannalla. Perustelu on se, että tässä kohdassa särjetään jotain hyvin olennaista. Luomisusko vaikuttaa vahvasti siihen että on mies ja nainen jne.
Huomautan vaan, että naisen asema sortoineen yms. ei ole koskaan ollut Jumalan tahto ja laki mieheen nähden, siinä asiassa on lupa kasvaa, vaikka on Raamatussa juuri tämän takia paikkoja, joita on vaikea tulkita ja ymmärtää. Mooseksen laki on kova ja epäoikeudenmukainen osin eikä ole kuulunut kristityille enää kokonaisuudessaan: vain se mikä on hyvää ja oikein esim. 10 käskyä ja luonnon, normaalina pidettävät lait.
Laista tulee synnintunto ja armo kuulu tunnustaville homoillekin, vaikka ovat langenneet. Vaikea tietenkin sanoa ja opettaa, kun en itse ole onneksi yhtään kiusattu asialla.
On toki. Mutta onko Jumalan tahtokin sellainen “asia”, joka muuttuu historian kulun myötä?
Jumala ei halua yhdenkään ihmisen joutuvan kadotukseen, vaan hän tahtoo, ”että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden” (1. Tim. 2:4) . Siksi evankeliumia on käsketty julistaa ”kaikille luoduille” ja ”joka sen uskoo (turvautuu siihen) ja saa kasteen, on pelastuva. (piste)
Jae 3 ja 4: ”Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa, että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.” (Room. 7 ja 8)
Ei Jumala ole muuttunut, mutta emme tiedä Jumalan tahtoa emmekä pysty, siksi…
Kyllä naisten halveksiminen ja sortaminen on suurempi synti inhimillisesti kuin vanhentunut käsitys naisen paikasta vain synnyttäjänä yms. alempiarvoisena ihmisenä. Jumalan sallimuksesta maailma on muuttunut ja kristityiltä edellytetään omaatuntoa ja pyrkimystä oikeudenmukaisuuteen, hyvään ja rakkauteen, vaikka ei täydellisesti pystykään koskaan.
Jumalan edessä mies ja nainen ovat tasa-arvoiset ihmisinä ja voivat toimia missä tahansa kykyjensä ja lahjojensa mukaan vapaasti alistamatta ja sortamatta muita. Jumala on myös järjestyksen Jumala ja miespuolinen saa olla periaatteessa pää, jos kykenee, mutta ei tyranni jne. Monet Paavalin lausumat ovat vaikeasti tulkittavia, joten kompromisseja joutuu tekemään.
Riidat ja taistelut ovat pahasta eikä myöskään Jumalan tahto. Jumala kyllä tietää mihin pystymme ja mihin emme. Emme saa olla lain alla myöskään, vaikka meidän tahtomme näyttää olevan meille laki. Minulle asia on selvä Jumalan edessä, vaikka en vanhuksena pysty hienoihin esityksiin asiassa.
Homovihkimiset taas ovat selvästi väärin ja luonnotonta, vaikka Jumala ei siihenkään näytä puuttuvan. Armo kuuluu syntinsä tunnustaville homoille yhtälailla kuin meille muillekin jne.
Tilanne on Suomen kirkossa erittäin paha. Vaikka en toivo, niin en pysty uskomaan sopuun, vaan pirstoutumiseen ja en tiedä miten lähetystyön käy, jos ei jotain uutta keksitä. Rahavirta tulee vähenemään maailman tilanteen takia todennäköisesti entisestään.
Vastaan myös Jumalalle ihan itse mielipiteistäni. Kestän edelleen, että naiset eivät ole pappeja, jos heillä on muita arvostettuja palvelutehtäviä kirkossa.
Kas, Oulun tuomiokapituli toimi ripeästi, ja päätti valitettavan ennalta-arvattavasti: Haukiputaan ja Oulujoen seurakuntien tilat avataan samaa sukupuolta olevien parien vihkimisille siitä huolimatta, että seurakuntaneuvostojen jäsenten enemmistö vastusti tätä, mutta kirkkoherrat kannattivat: Tuomiokapituli: Oulun Haukiputaan ja Oulujoen seurakuntien tiloissa voidaan vihkiä myös samaa sukupuolta olevia pareja | Kotimaa | Yle Tosin maallikkojäsen jätti päätöksestä eriävän mielipiteen.
Olen vähän huonosti saanut seurattua ruotsinkielistä kenttää, mutta nyt Yle ojensi kätensä ja teki aiheesta artikkelin, jota olen nyt koettanut toisella kotimaisella tavata. Vaasan ruotsinkielisen seurakunnan kanta onkin ollut jo pitkään myönteinen. Mustasaaren ruotsalaisessa seurakunnassa tuli juuri kielteinen päätös, mutta sen kirkkoherra suhtautuu asiaan myötämielisesti, mikäli kirkolliskokous asian aikanaan hyväksyy. Hänen mielestään piispojen antaman ohjeen oikeudellinen asema on epäselvä.
Kokkolan ruotsalaisen seurakunnan kirkkoherran mukaan heidän kirkoissaan voitaisiin vihkiä, mutta kukaan ei ole vielä pyytänyt. Vöyrin kirkkoherra arvelee seurakuntansa seuraavan kirkolliskokouksen päätöksentekoa ja muistuttaa, että seurakunnissa on noudatettava kirkkokäsikirjaa, jossa ei ole vihkikaavaa samaa sukupuolta oleville. Pietarsaaren ruotsalaisen seurakunnan kirkkoherran mukaan asiaa ei ole käsitelty neuvostossa eikä ole tarpeenkaan, koska piispainkokouksen ohjeen perusteella tilat ovat nyt auki. Eli kirjavasti tulkitaan tilannetta ruotsinkielisellä Pohjanmaalla, mutta siis ainakin Vaasan, Pietarsaaren ja Kokkolan (joka toki on Keski-Pohjanmaata) ruotsinkieliset seurakunnat ovat siis siirtyneet uuteen avioliittokäsitykseen.
Tässä aihetta käsittelevä Ylen ruotsinkielinen artikkeli: Samkönade vigslar splittrar församlingarna i Österbotten | Österbotten | Svenska Yle
Ei muuta kuin Google Translatella tai jollain tekoälybotilla sitä kääntämään. Ei sitä kannata itse vääntää suomeksi jos ruotsinluvusta on aikaa.
Tunnustan, että sitä käytinkin apuna, mutta sen verran huonolaatuista tuottaa edelleen, että onneksi kielitaitoakin löytyy sentään vähän. Google kääntäjälle olivat turhan vaikeita esim sanat “kyrkoherde” ja “kyrkomötet”.
Pieni tarkennus: Kokkolan kirkkoherra sanoo että seurakunnan kirkoissa voitaisiin vihkiä, mutta hänen ymmärtääkseen seurakunnan papit eivät vihkisi. Kukaan ei ole vielä vihkimistä pyytänyt, joten tätä ei ole vielä käytännössä todettu.
Vöyrin ja Pietarsaaren kirkkoherrat ovat sijaisia, mihin Vöyrin vt. kirkkoherra myös vetoaa eikä halua määritellä seurakunnan linjaa.
Mia Joen video youtubessa, Miksi erosin kirkosta. Törmäsin tähän vaimon jakamana. Onhan tuossa syynsä, itse en aio lähteä mihinkään ainakaan toistaiseksi, vaikka mikä olisi. Luottamustehtävässä tilanne on kyllä vaikea.
Upea juttu! Jumala ei siunaa sanansa vastaista toimintaa.