Anteeksi nyt tällainen sivusta huutelu, mutta minusta puhe mielensä pahoittamisesta tuntuu näiden sanojesi vuoksi oudolta:
Naispappeuden vastustamiselle ei ole kunnon perusteita, pelkkä perinne kulttuurista ja luonnollisesta naisen tehtävästä lasten synnyttäjänä, kasvattajana pääasiassa. Nyt taas ehtii pitkän elämänsä aikana hyödyntää muitakin ‘leivisköitään’. Olen edelleen aika varma, että vastustajat ovat väärällä asialla uskomuksineen ja pelkoineen, Jeesus ei estettä laittaisi uskovalle ja osaavalle naiselle, vaan nykyisinkin näyttä kutsuvan sisäisesti yhtä lailla kumpaakin sukupuolta.
Paavali on jonkun verran vaikea tulkita ko. asiassa, mutta kallistuu kuitenkin selvästi muualla tasa-arvoon tehtävissäkin.
Aika vahvoja sanoja, varsinkin kun muistan itsekin kommentoineeni täällä tästä aiheesta ilman noita mainitsemiasi perusteluja. Aika vahvasti sanottu, että me perinteistä, 2000-vuotista virkakäsitystä edustavat olemme väärällä asialla, ja hyvin asiattomana pidän tuota ilmaisua ‘pelkoineen’. Minähän tulen tapakristillisestä perhetaustasta, ja naispappeus oli minulle pitkään itsestäänselvyys, onhan se ollut olemassa koko elinikäni (itse asiassa ensimmäiset vihittiin sinä vuonna kuin synnyin). Raamatun ja teologian lukemisen äärellä olen sitten muuttanut kantaani. Omalta osaltani voin sanoa, ettei kyse ollut siis mistään muutoksen pelosta.
Mitä Paavaliin tulee, niin minusta juuri se, että hän monessa puhuu miesten ja naisten tasavertaisuudesta ja kelvollisuudesta eri tehtäviin , mutta torjuu sen paimenviran osalta on argumentti sen puolesta, että juuri tässä virassa on ero suhteessa kaikkiin muihin tehtäviin eikä kyse ole siitä, että nainen olisi miestä huonompi.
Olen valitettavasti huomannut, että monella tämän Raamatun ilmoituksen hylkääminen tai muuksi vääntäminen näyttää pikku hiljaa johtavan Raamatun ilmoituksen soveltamiseen myös muilla osa-alueilla, kuten tässä avioliittokysymyksessä. Tämä toki riippunee esim. siitä, millä perusteluilla on esim. naispappeuden hyväksynyt.
Moni näyttää myös ajattelevan, että nämä molemmat kuuluvat niihin kehällisiin asioihin, joista voi ajatella miten tahtoo (tosin käytännössä näyttää sitten olevan, että perinteinen ei sitten olekaan enää ok), kunhan ydin, jonka määrittely vaihtelee, säilyy. Tässä voi käydä valitettavasti kuin sipulia kuoriessa: kun koko ajan ottaa aina yhden kerroksen pois voikin käydä niin, ettei koko sipulista ole jäljellä enää mitään.