Kirkon avioliittokäsityksen laajentaminen - evl.fi:n kirkolliskokousaloite 2017

Yritän olla itseni suhteen kärsivällinen sen suhteen mitä ymmärrän ja mitä en.

Kirkkojen näkemys kuuluu mielestäni yhtenä lenkkinä tähän pitkään historialliseen kehitykseen.

Kysyin: “Eli mitä avioliitto on ja miksi ja mikä siinä on tärkeää?”

vastauksena esittämääsi väitteeseen/oletukseen:

Anteeksi jos en osaa antaa sellaista vastausta mitä toivot.
Avioliitto on mielestäni sakramentti. Sakramenttien luonteeseen liittyy että ne ovat mysteereitä, uskon mysteereitä. Niitä on vaikeaa selittää.

Olen pitänyt tärkeimpänä lähtökohtana tämän teeman ajattelemiseen tuota Paavalin lausetta mihin aiemmin viittasin.
Avioliiton ensisijainen tärkeys mielestäni on siinä että se on yksi tapa millä Jumala vuodattaa armovoimiaan luomakuntaa, eli se on sakramentti. Avioliiton sakramentin toisilleen jakavat antavat toisilleen voimakkaan tuen ja avun pyhityksen tiellä.

Eli tarkoitit tuolla ylläolevassa lainauksessa vain sitä miksi kirkko on pitänyt avioliittoa tärkeänä? Ei yhteiskunta?

En minä näe asiaa noin dualistisesti.
Minusta kaikki avioliiton yhteiskunnallinen kehitys on pitänyt sisällään tuon ajatuksen avioliitosta mysteerinä.

Ööö… Minun on vaikea ajatella, että yhteiskunta olisi ylläpitänyt ja vaalinut ja pitänyt avioliittoa tärkeänä vain koska siinä on jokin mysteeri

No niin minä nyt kuitenkin ajattelen.

1 tykkäys

Ketju avattiin ajastetusti 6 päivän kuluttua.

Olen poistanut ketjusta 4 viestiä, jotka eivät liittyneet aiheeseen.

Kirkolliskokous jätti aloitteen raukeamaan, mutta keskustelu jatkuu.

Mää osaan sanoa kun mut yritettiin aivopestä aikoinaan körttien joukkoon. Hautala on kannattanut samaa sukupuolta olevien aviolittoja jo ties kuinka kauan ennen sitä hetkeä kun minua painostettiin taipumaan herättäjäyhdistyksen yleiseen kantaan tähän asiaan. Kyseessä ole nimenomaan valtakunnallisestikin päättävässä asemassa oleva henkilö. Hän puhui ja puhui, vaati minua ymmärtämään kun kerran Hautalakin on tätä mieltä. Sanoin, että en tunne koko Hautalaa, enkä aio liittyä Herättäjäyhdistykseen nyt ensinkään kun tälläinenkin yksityiskohta tuli esiin. Aikoinaan olin myös fb:n körttien ryhmässä. Sivustaseuraajana. Kävi selväksi sen tuutin kautta mikä oli meno jo vuosia sitten.

3 tykkäystä

Amen! …

Korkeasti pyhitetyn arkkipiispa Leon mukaan luterilainen kirkko on kulkemassa avioliittoasiassa suuntaan, jota emme voi millään tavalla edustaa tai tukea:

Arkkipiispa Leo

Tämä artikkeli avautuu kenelle tahansa, mutta pitempi artikkeli vain Karjalaisen lukijoille.

8 tykkäystä

Onko artikkelissa viitattu kirkolliskokoukseemme? Siellähän ei otettu oikeastaan askelta mihinkään suuntaan. Perinteisen kannan edustajien mielestä voitto, uudistajille tappio.

Toki on perusteltua sanoa että kehitys näyttää pahalta. Kiinnostaa vaan ottiko Leo tuota uusinta asian käsittelyä esille.

Karjalaisen artikkeli on painetussa lehdessä koko sivun haastattelu arkkipiispa Leon 70. syntymäpäivän tiimoilta. Luterilaisesta kirkosta ei sanota muuta kuin tuo lyhyt kohta, joka on linkin takana kaikille avoinna ja muodostaa ehkä 10 % koko jutusta. Muuten haastattelussa puhutaan ap. Leosta henkilönä ja arkkipiispan istuimen siirrosta Helsinkiin, joka tapahtui vuoden alussa.

2 tykkäystä

Ottaen huomioon arkkipiispan suorapuheisuuden voi olla, että tätä hämmentää, ettei asiaan otettu selkeää kielteistä kantaa.

Riippuu, miten kannan ottamisen ajattelee. Oli aika selvä päätös siihen, että aloite uudistuksen puolesta torpattiin. Nythän ei äänestetty jostain yleisestä periaatteesta, vaan siitä vaikuttaako uusi laki kirkon avioliittokäytäntöön. Ei vaikuta.

Itse asiassa aloite hylättiin, mutta sen asia lähetettiin piispainkokoukselle käsiteltäväksi. Eli asia pysyy vireillä, vaikka tämä aloite sainin torjunnan.

Eikö mennyt niin, että piispoille lähti jonkinlainen toimeksianto ponnistella yhteyden puolesta tjsp? Sitähän piispojen kuuluisi tehdäkin. Ongelma on ollut se, että jotkut ovat sooloilleet, heistä nyt Mäkinen ja Askola eläkkeellä.
Ainakaan piispoilla ei ole valtaa päättää tästä mitään kirkolliskokouksen vastaisesti.

Mielestäni ylin kirkon päätöselin torjui aloitteen, ja vaikka sen voi uskoa olevan vain erävoitto, voitto se on sekin.