Kirkosta eroaminen

Rukoilee vaan Pyhän Hengen vaikutusta siihen, että eroaako oman osoitteen mukaisesta paikallisseurakunnasta vai ei ja luottaa Pyhän Hengen antamaan vaikutukseen. Asian ratkaisee Pyhän Hengen vaikutus. Eikö hän muka osaa sanoa kantaansa?

Sitten, kun on vaihtanut seurakuntaa kymmenen kertaa viimeisen kymmenen vuoden aikana, voi myös alkaa miettiä, onkohan se vaikutus tuohon kaikkeen sittenkään tullut Pyhältä Hengeltä.

8 tykkäystä

Ihmisillä on taipumus “jumalallistaa” omat omituisuutensa.

4 tykkäystä

4000:n ev.-lut. kirkosta eronneen syyt eroamiselle on selvitetty tässä artikkelissa. Keskeiset syyt:

Noin puolet eroajista mainitsee syyksi taloudelliset syyt (kirkollisvero). Seuraavaksi yleisin syy liittyy uskomuksiin ja oppeihin (noin neljäsosa mainitsee tämän). Todennäköisin eroaja on alle 35-vuotias mies. Talous ja hyötynäkökulmat on yleisin eron syy 35 - 44-vuotiailla. Uskomukset ja opit on tärkein syy erota 18 - 24-vuotiailla. Miehet eroavat naisia useammin, mutta 18 - 34-vuotiaiden keskuudessa naiset eroavat useammin uskomuksiin, oppeihin ja arvoihin liittyvien syiden vuoksi. Kokonaiskuvassa taloudelliset syyt ovat tärkeämpiä syitä kuin esim. Räsäs-keissin kaltaisiin kohuihin liittyvät syyt.

Twitterissä tutkija Tuomas Äystö tiivistää: “Uskonnon typistyminen monien kohdalla järkiperäiseksi budjetointikysymykseksi on jo itsessään osoitus ‘välineellisen rationaalisuuden’ voitosta ja ‘lumouksen’ haihtumisesta.” Tuo “lumouksen haihtuminen” on uskontotieteessä vakiintunut ilmaus, jolla tarkoitetaan kehitystä, jossa elämästä ylipäänsä katoaa usko yliluonnollisiin selityksiin; ei ole henkiä tai jumaluuksia, joita pitäisi palvoa tai lepyttää tai jotka tarjoaisivat selityksen asioille.

2 tykkäystä

Ilmeinen kysymys on se, paljonko on esimerkiksi prosentti tuloista eri ihmisillä.

Nollatuloilla se on nolla euroa. Miljoonatuloilla sen ei luulisi kirpaisevan, joskaan en tiedä miten rikkaat ajattelevat. Jollain tulotasolla tässä välissä se lienee suurimmillaan. Ja toisaalta ehkä iän myötä vähän sama juttu: karrikoiden nuori sitten vain on harvemmin baarissa, vanhalla puolestaan omaisuus vain lisääntyy hitaammin, siinä välissä ehkä maksetaan asuntolainaa, lasten harrastukset maksavat ja itsekin tekee välillä mieli matkustaa yms.

Tämä keskustelu ei kuulu nyt tähän ketjuun, mutta joudun nyt sanomaan, että tulkintasi noista Room. ja 2.Kor. kohdista on naivistinen, jos et näe niistä sitä, että “joko harhaopettajat lähtevät tai uskovat lähtevät”. Siis jos seurakunta ei potki pois vääriä opettajia, tulee seurakunnasta erota. Tätä juuri tarkoittaa karttaminen. Ei se ole henkilökohtaista välttämistä, vaan seurakunnallista. Muuta väittäminen on teologista sokeutta.

Jeesuksen kirjeet seurakunnille pitävät sisällään kaikki erilaiset kirkot lähes luopiokirkosta täysin uskolliseen. Kristuksesta luopunutta kirkkoa uhkaa pois potkiminen eli hylkääminen. Kristus hylkää ne kirkot, jotka ovat hänen sanastaan luopuneet. Siksi pitää kristittyjen erota näistä vääristä kirkoista ja liittyä oikein opettaviin kirkkoihin. Ja jos ei niitä ole, niin pitää perustaa.

Sinun ajatuksesi kirkollisesta yhteydestä ei ole yhtäpitävä Raamatun ja luterilaisen tunnustuksen kanssa, vaan se nousee konstantinolaisesta valtiokirkkoajatuksesta.

Yksipappisissa seurakunnissa ei olisi hirveästi vaihtoehtoja.

D

1 tykkäys

Olen kyllä nyt aivan erimieltä. Ei se ole naivistista, vaan 2 Kor. selvästi listaa pitkän listan seurakuntalaisia, joita pitää tervehtiä pyhällä suunannolla ja sitten varoitetaan harhaoppisista, joihin ei pidä pitää yhteyttä. Siinä ei mitenkään voi olla sellaista lukutapaa, että pitäisi luoupua yhteydestä kaikkiin noihin edellä lueteltuihin henkilöihin niiden takia, jotka ovat väärässä. Pitää oikeasti lukea aika paljon omia ajatuksia tuohon, että saisi siitä kehotuksen uuden seurakunnan perustamiseen.

  1. Kor on mielestäni sellainen kohta, joka vaikuttaisi kehoitukselta suhteessa pakanoihin, ei seurakunnan harhaoppisiin.
    Jos kirkko ei ole kirkko, ei siinä voi olla. Jos se on kirkko, siinä tulee olla. Näin katsoisin. En oikein ymmärrä, mistä konstantinolaisuus nyt tähän ilmestyi, ehkä omasta päästäsi.

Eihän näissä jakeissa, joihin viittasin mainita mitään seurakuntalaisia, vaan puhutaan uskottomista opettajista, jotka pahentavat seurakunnan. Tämä kehotus tähdentyy:
‭‭2. Korinttilaiskirje‬ ‭6:17‭-‬18‬:
Sentähden: “Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias”. Jos kirkko ei suostu luopumaan harhoistaan, siitä on tullut lahko, josta pitää Herran käskystä lähteä ja heistä erota. Näin siinäkin tapauksessa, että sen seurakuntalaisissa on yhä Jumalan lapsia. Toki kaikkien pitäisi yhdessä potkia valeprofeetat pois. Tai kaikkien yhdessä lähteä.
En ymmärrä, miksi et tätä selvää asiaa näe.

Room 16:1 Minä suljen teidän suosioonne sisaremme Foiben, joka on Kenkrean seurakunnan palvelija,
2 että otatte hänet vastaan Herrassa, niinkuin pyhien sopii, ja autatte häntä kaikessa, missä hän teitä tarvitsee; sillä hän on ollut monelle avuksi ja myöskin minulle.
3 Tervehdys Priskalle ja Akylaalle, työkumppaneilleni Kristuksessa Jeesuksessa,
4 jotka minun henkeni puolesta ovat panneet oman kaulansa alttiiksi ja joita en ainoastaan minä kiitä, vaan myös kaikki pakanain seurakunnat,
5 ja seurakunnalle, joka kokoontuu heidän kodissansa. Tervehdys Epainetukselle, rakkaalleni, joka on Aasian ensi hedelmä Kristukselle.
6 Tervehdys Marialle, joka on nähnyt paljon vaivaa teidän tähtenne.
7 Tervehdys Andronikukselle ja Juniaalle, heimolaisilleni ja vankeustovereilleni, joilla on suuri arvo apostolien joukossa ja jotka jo ennen minua ovat olleet Kristuksessa.
8 Tervehdys Ampliatukselle, rakkaalleni Herrassa.
9 Tervehdys Urbanukselle, meidän työtoverillemme Kristuksessa, ja Stakykselle, rakkaalleni.
10 Tervehdys Apelleelle, koetuksenkestäneelle Kristuksessa. Tervehdys Aristobuluksen perhekuntalaisille.
11 Tervehdys Herodionille, heimolaiselleni. Tervehdys Narkissuksen perhekuntalaisille, jotka ovat Herrassa.
12 Tervehdys Tryfainalle ja Tryfosalle, jotka ovat nähneet vaivaa Herrassa. Tervehdys Persikselle, rakkaalle sisarelle, joka on nähnyt paljon vaivaa Herrassa.
13 Tervehdys Rufukselle, valitulle Herrassa, ja hänen äidilleen, joka on kuin äiti minullekin.
14 Tervehdys Asynkritukselle, Flegonille, Hermeelle, Patrobaalle, Hermaalle ja veljille, jotka ovat heidän kanssansa.
15 Tervehdys Filologukselle ja Julialle, Nereukselle ja hänen sisarelleen ja Olympaalle ja kaikille pyhille, jotka ovat heidän kanssansa.
16 Tervehtikää toisianne pyhällä suunannolla. Kaikki Kristuksen seurakunnat tervehtivät teitä.
17 Mutta minä kehoitan teitä, veljet, pitämään silmällä niitä, jotka saavat aikaan erimielisyyttä ja pahennusta vastoin sitä oppia, jonka te olette saaneet; vetäytykää pois heistä.
18 Sillä sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta, vaan omaa vatsaansa, ja he pettävät suloisilla sanoilla ja kauniilla puheilla vilpittömien sydämet.
19 Onhan teidän kuuliaisuutenne tullut kaikkien tietoon; sentähden minä iloitsen teistä, mutta minä tahtoisin teidän olevan viisaita hyvään, mutta taitamattomia pahaan.
20 Ja rauhan Jumala on pian musertava saatanan teidän jalkojenne alle. Herramme Jeesuksen armo olkoon teidän kanssanne.
Luetaan jakeet kontekstissa.
Mitä tulee 2 Kor 6, kuten sanoin, minusta siinä vaikuttaisi apostoli kehottavan erottumaan pakanamaailmasta.
Paavalin opetus noin ylipäänsä ei vaikuta olevan vetäytymistä omiin eriseuroihin.

2.Kor.6:14-18 ei tarkoita pakanamaailmasta erottautumista, sillä seurakunta on jo erottautunut pakanamaailmasta. He ovat kutsuttuja pyhiä. Tässä tarkoitetaan seurakunnallista eroa seurakuntaan uineista uskottomista opettajista.

Room.16 listaa kyllä ensin terveisiä Rooman seurakunnan pyhille, ja sitgen läsketään vetäytymään pois (= eroamaan) harhaopettajista. Tämä tarkoittaa väärien opettajien hylkäämistä. Muuten tullaan osalliseksi heidän synneistään ja Jumalan kirouksesta (Gal.1:9). Tästä opillisen luopumuksen synnistä ei kristitty saa tulla osalliseksi pysyttäytymällä samassa kirkossa harhaoppisten kanssa. Tähän liittyy nyt ‭‭Ilmestyskirja‬ ‭18:4‬: Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: “Lähtekää siitä ulos, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa.”

Jos seurakunta tai kirkkokunta sitä suostu tekemään, se suosii näitä susia lammasten vaatteissa ja on siis luopunut pitämästä seurakuntaa tahrattomana ja puhtaana Kristuksen morsiamena. Harhaoppi on Kristuksen morsiamelle hengellinen aviorikos Kristusta vastaan. Siksi Ilmestyskirjassa puhutaankin väärästä kirkosta “porttona”.
Kirkon tulee olla puhdas ja tahraton (Ef.5). Siksi mitään harhoja ei saa sietää.

Tämä on perinteinen luterilainen opetus aiheesta.

Näihin samoihin jakeisiinhan vetoo myös luterilainen tunnustus, kun se puhuu kirkollisesta erosta paavinkirkon kanssa:

"Kun totuus on tämä, pysykööt kaikki kristityt tarkoin erillään paavin jumalattomasta opista, rienauksesta ja rikollisesta julmuudesta. Heidän tulee sanoutua jyrkästi irti paavista ja hänen joukkokunnastaan kuten ainakin Antikristuksen valtakunnasta. Kristushan käskee Matt. 7:15: “Kavahtakaa vääriä profeettoja.” Ja Paavali käskee karttamaan Tiit 3:10: jumalattomia opettajia ja kiroamaan heidät. Vielä hän sanoo 2 Kor. 6:14: “Älkää pitäkö yhtä epäuskoisten kanssa. Mitä olisi valon ja pimeyden liitto?”

Ei ole kyllä helppoa poiketa niin monen kansan yksimielisestä kannasta ja ottaa kantaakseen lahkolaisen nimi. Mutta Jumalan käsky velvoittaa kaikkia: me emme saa osallistua taisteluun jumalattomuuden ja rikollisen julmuuden puolesta. Siksi omatuntomme on turvassa, ovathan paavin valtakunnan harhat ilmeisiä ja Raamattu julistaa ne raikuvalla äänellä pahojen henkien ja Antikristuksen opiksi. Ilmeistä epäjumalanpalvelusta on messun saastuttaminen. Messuja on julkeasti käytetty häpeällisen voiton haalimiseen, muista väärinkäytöksistä puhumattakaan. Paavi ja hänen joukkokuntansa ovat täysin turmelleet opin parannuksesta. Hehän opettavat, että synnit annetaan anteeksi meidän tekojemme ansion perusteella, ja heti perään he käskevät epäillä, saatiinko synnit todella anteeksi! Missään he eivät opeta, että synnit anteeksi annetaan ilmaiseksi, Kristuksen tähden, ja että me saamme anteeksiannon tähän uskomalla. He pimittävät siten Kristuksen kirkkauden, riistävät omaltatunnolta lujan lohdutuksen ja hävittävät oikean jumalanpalveluksen, joka on uskon harjoitusta taistelussa epätoivoa vastaan." (Trac.61-66)

1 tykkäys

Valitettavasti on niin, että eksegeesisi ei ole vakuuttavaa.
Seurakunta on toki erillään maailmasta, mutta elää maailmassa. Siksi erottuminen ei ole hetkellinen kerran sattuva tapahtuma, vaan jatkuvaa kilvoitusta. Itse suhtaudun epäilevästi siihen, että Ilmestyskirjan portto olisi “porttokirkko”, minusta siihen ei teksti anna aihetta. Tiedän toki, että tällainen on vanha keskiaikainen tulkintatraditio.

Mun isoin ongelma luterilaisuuden kanssa on juuri tämä “eitekojaeitekojaeitekojaeimissäännimessätekoja” -hokeminen - eli aika fundamentaalinen. Tuntuu kuin olisi keksitty ydinajatus, jota sitten palvotaan ja pakotetaan koko oppi siihen. Ollaan sola scipturaa, mutta nimitellään olkikirjeeksi tekstiä, joka vähän tuo Paavalin kirjoituksiin nähden toista sävyä mukaan.

Edit: suurin piirtein yhtä iso: miksi minun pitäisi uskoa, että koko kristinuskon korjaava viisaus uskottiin 1500-luvulla yhdelle saksalaiselle ex-munkille, joka vieläpä ei vaikuta olleen erityisen miellyttävä henkilö?

5 tykkäystä

Ehkä myös Paavalia luetaan hieman valikoiden ja siivilän kanssa.

1 tykkäys

Olen jo yllä osoittanut, että opetukseni näistä kohdista on sama kuin tunnustuskirjojen tulkinta. Voit väittää vastaan, mutta teet sen vastoin perinteistä luterilaista tulkintaa ja luterilaisille auktoritatiivista tulkintaa.
Kiitos vaan. Ei tämän enempää.

Luepa Yksimielisyyden ohjetta. Siellä puhutaan teoista paljonkin.

1 tykkäys

Sola scriptura, isien perinnäissäänöt.

Väärinnymmärretty sola scriptura.

Oikein ymmärretty Scriptura?