Körttiläisyys ja sen muutokset

Uskon sanan voimaan. Paljon on julistustyöstä kiinni.
Omasta mielestäni en laita herätysliikkeitä ja kirkkoa vastakkain, nehän ovat kirkon ydin. Jos opetus on nukuttavaa ja pinnallista liirum laarumia, kuka siitä sitten herää? Julistajan pitää itsekin kulkea sitä tietä, mille hän muita ohjaa.

No eivät ole.

1 tykkäys

Siellä ei ole kovinkaan merkittävässä määrin enää pietistisiä virsiä, joita olen pitänyt alun perin ristiriitaisina tähän veisuukokoelmaan. Tuomiota ei siellä ole eikä lakia. Historiassa Siionin virret ovat olleet herrnhutilaisten virsiä. He ovat mielestäni antipietistejä.

Mielipiteet ovat… Hernhutilaisuuden ja pietismin suhde on ollut kyllä meillä pohjolassa läheinen. En oikein voi ymmärtää, miten hernhutilaisuutta ylipäänsä voi pitää antipietistisenä. Tai sellaisena, missä ei lakia saarnattu.

Joku körttijohtaja vain sanoi viime vuosituhannella, että suvuittain Jumala päästää meidät taivaaseen.

Joku körttijohtaja puhui omiaan.

1990-luvulla körttiprofessori sanoi, että pietismi on täyttä pakanuutta.

Samoin körttiprofessori. Herännäisyys on sitäpaitsi pietismiä noin historiallisesti oikein isolla peellä.

5 tykkäystä

Katotaanpa Laguksen vanhaa Sionin virsiä, Malmivaaran Siionin virsiä, Haavion Siionin virsiä. Mitkä sopivat Eleniuksen skeemaan?

2 tykkäystä

4 viestiä siirrettiin uuteen ketjuun: Evl.fin sydän: paikallisseurakunta vs. herätysliikkeet

Enpä taida olla ainoa Herättäjä-Yhdistyksen jäsenyydestä viime aikoina eronnut. Liikkeen nettisivujen etusivulla kehotetaan nyt liittymään Herättäjä-Yhdistyksen jäseneksi. Petyin tyhjänpuhujiin - Liity pettyneiden, pimeydestä kärsivien ja oikeita lauseita kaipaavien joukkoon — liity Herättäjä-Yhdistyksen jäseneksi!

Voi hyvänen aika. Laittaisivat liikkeen johdosta kaikki tyhjänpuhujat kilometritehtaalle ja tilalle liikkeen niitä puhujia, joita ei nykyään päästetä puhumaan herättäjäjuhlille, niin voisi olla jotain järkeä liittyäkin takaisin yhdistykseen.

Itseppä ovat johtohenkilöt soppansa keittäneet. Turha on enää märistä jäsenten perään.

2 tykkäystä

Itse useampia mukavia körttejä tuntevana haluaisin pikkasen puolustaakin, ettei mene pelkäksi linttaamiseksi. Kirkon jäsenistön enemmistö taitaa olla aika vapaamielistä ajattelultaan. On hyvä että löytyy edes yksi herätysliike jossa tämäkin joukko voi kokea yhteenkuuluvuutta. Aika monessa Herättäjäjuhlassa käyneenä voin todeta, etä kyllä siellä ainakin tällaiselle epäilijälle aivan riittävän rukiista sanaa tulee niin että pää painuu alas miettimään syntyjä syviä ja tulee ihan oikean sanan tuntu. Ja kyllä niistä siioninvirsistäkin taitaa vielä aika suuri osa palvella perinteistä ajatteluakin.

Toki ymmärrän niiden kantaa jotka ovat jyrkemmän linjan ja vanhoillisemman tulkinnan kannalla eri asioissa, mutta käsittääkseni johto on demokratian pelisäännöin valittu ja sillä menee eteenpäin. Viime kesänä en Herättäjuhlille päässyt, mutta onneksi nettiradiosta tuli tosi mielenkiintoisia lähetyksiä joka päivä. Uskoisin, että niille, joille nykyinen meno ei maistu, löytyy kyllä jotakin vastamyrkk… vastalääkettä monista muista piireistä tai liikkeistä. Tietysti jos liike on ollut oma koti pitkään niin mahdolliset muutokset, joita ei voi itse hyväksyä, ovat ikäviä.

Kyse ei nyt ole siitä, onko mukavia körttejä olemassa. Vastustan kovasti tällaista lähestymistapaa, josta sitten seuraa aina se, tutuksi jo käynyt, argumentointi, jossa otetaan itseensä kaikesta (Olenko minä teidän mielestänne sellainen ja tällainen…)

Nyt en ymmärtänyt miten tuo liittyi kirjoitukseeni yleensä ja ajatukseen siitä, että körtit ovat itse johtonsa valinneet ja siten suuntansa ja samoin siihen, että on hyvä, että varsin suurelle vapaamielisemmälle, mutta kuitenkin kristitylle, väelle löytyy yksi hyvä kotipaikka, Jos kyseessä olisi joku pienen klikin kaappaus niin silloin tilanne olisi toinen.

Siten, että ei ole mitään merkitystä, kuinka mukavia körttejä on olemassa. Itse tunnen monia mukavia ihmisiä, joilla on vaikka minkälaisia ajatuksia mistä. Tunnen mukavia ja vähemmän mukavia ateisteja, lestadiolaisia, perusluterilaisia, ortodokseja, körttejä jne. Tunnen yhden oikein mukavan juutalaisen. Tunnen mukavia vasemmistolaisia ja tunnen yhden oikein mukavan tyypin, jota voisi varmaan ajatustensa perusteella sanoa vähintäänkin fasistiksi. Tällä millään ei ole mitään sellaista merkitystä, mikä saisi juuri heidän ajattelutapansa sen perusteella jotenkin paremmaksi tai huonommaksi, että ko. henkilö on mukava. Tällainen ajattelutapa on minulle aika vierasta, kun olen elämässäni ollut erilaisten ihmisten kanssa tekemisissä enkä harrasta mustamaalaamista.

5 tykkäystä

Tuo lainaamani oli varmaan tarkoitettu minulle henkilökohtaisesti. En vain ymmärrä syytä.
Mutta itse aiheeseen sen verran vielä, että koetko, että körttiläisyydessä ei olisi saatu toimia enemmistöpäätöksillä, ei olisi saatu valita nykyistä johtoa eikä saisi itsenäisesti päättää miten liike suhtautuu vaikkapa kirkollisestikin lähellä oleviin yhteiskunnallisiin asioihin siten kuin ovat suhtautuneet?
Kun kuitenkin suuri osa kirkon jäsenistöä suhtautuu hyvinkin vapaasti tehtyihin uudistuksiin, niin en ymmärrä, miksi kaikkien hengellisten liikkeiden tulisi olla konservatiivisia?

Kirjoitukseni mukavista körteistä ei tietysti liity mitenkään asiaan muuten, kuin että satun heitä symppaamaan kun monia ja heidän ajatteluaankin jonkun verran tunnen. Siinä mielessä olet siis oikeassa että mukavuus ei ole oikea peruste asioista keskusteltaessa. Kunhan vain koin, että kun körttejä vain lyötiin, niin sanonpa muutaman sanan puolestakin. Mutta taisi mennä taas väärin.

No ei ollut tarkoitettu sinulle mitenkään henkilökohtaisesti.Enkä nyt ymmärrä, miksi edes niin haluat tulkita. Mutta tiedän kyllä, että on sellaista ajattelua, jossa mennään sellaisella moodilla, jossa “väärinajattelijat” ovat tosi pahoja kaikin tavoin. Minun kokemukseni ei ole sellainen.

Minua ei oikeasti paljonkaan kiinnosta, mitä körttiläiset tekevät tai eivät. Ajattelen toki, että on surku, jos heidän liikkeensä ei sitoutuisi kristilliseen totuuteen. Väärä opetus on aina surku. Mutta kun en itse herännäisyyteen mitenkään liity, niin en ole heitä neuvomassa.

Se, että ollaan erimieltä, ei tarkoita mitään lyömistä. Se tarkoittaa, että ollaan jostain asiasta eri mieltä. Mukavienkin ihmisten kanssa voidaan olla erimieltä. Se ei ole lyömistä. Minusta tuollainen retoriikka on oikeasti aikalailla vahingollista, jossa eri mieltä oleminen on lyömistä. Se on myös aivan järkyttävää tukahduttamista. Johtopäätös on se, että jos ei ole samaa mieltä kuin joku, niin sitten “lyö” eli on väkivaltainen ja paha.

2 tykkäystä

Körttiläisyys on - sanottakoon taas - minulle ristiriitainen juttu. Ei riitä, että heitä tunnen ja mukaviakin tunnen, vaan sympatisoin myös virsiään ja eetostaankin melko pitkälle. Sitten on taas niitä hassuja piirteitä, joita ehkä nämä uudenaikaiset körtit eivät itse näe. Että pitää jotenkin korostaa “nöyryyttään”. Ja haukkua tosiuskovaisia.

Naali ei varmaan suutu, vaikka heitän vielä, että agnostikolle sopiva herättäjäjuhla ei voi olla enää herättäjäjuhla sen alkuperäisessä tarkoituksessa ja muodossa! Sinut olisi aikaa sitten saarnattu ja veisattu kristityksi ja vieläpä pietistiksi, jos oikeat (wanhan ajan) körtit olisivat pitäneet juhlansa ja seuransa siinä rukihisessa meiningissä!:grin:

2 tykkäystä

En suuttunut. Ja sellaisiin Herättäjäjuhliin tuskin olisin mennyt, jossa minut oli pakkokäännytetty. Muutamissa seuroissa olen ollut useiden juhlien lisäksi. Niissä tunnelma on tiiviimpi, mutta ainakin nykyiseen herännäisyyteen kuuluu se että toisia ei ahdistella ja omaa näkemystä ei vaadita hyväksyttäväksi. Ei siellä missään ole agnostismia saarnattu, joten on turha pelko ajatella, että niin alhaalle olisivat vajonneet. Ja yritinkin ilmaista, että vaikka olen ollut kuin vieras, niin minut on otettu lämmöllä vastaan. Se on minusta ollut mukavaa.

1 tykkäys

Ei herännäisyydessä ole koskaan ahdisteltu eikä pakkokäännytetty ketään. Ei myöskään omaa näkemystä ole vaadittu hyväksyttäväksi. Demokratiasta sanoisin, että joopa joo, onhan siellä mukamas demokratiaa. Liikkeen liberaalit ovat mestaroineet niin, että vain heillä on sananvaltaa liikkeessä. Ei heitä kiinnosta vähääkään perinteisten körttiläisten mielipiteet, jos ne vähänkään poikkeavat heidän omistaan. Rauhaa rakastavat perinteisesti ajattelevat heränneet eivät halua alkaa riidellä liikkeen linjoista.

Liberaalit ovat todella röyhkeästi vieneet asiaansa eteenpäin niin, että suuri joukko jäseniä ei ole edes tiennyt kaikesta taustatyöstä. Jos joku perinteisesti ajatteleva uskaltaa avata suunsa, niin siinäpä liberaali nousee kuin limpputaikina ja väittää vastaan. Edellisen kanssa samoin ajattelevat eivät halua riidellä ja pitävät suunsa kiinni. Niinpä sitten asiat ajetaan “demokraattisesti” niinkuin liberaaleille parhaiten sopii. Toki perinteisiäkin tarvitaan jäsenmaksujen maksajina ja erilaisina talkoolaisina.

Siionin virret ovat erittäin hyviä virsiä, mutta niitäkin ollaan uudistamassa. Suoraan sanottuna minulla ei ole pienintäkään aikomusta tutustua niihin (siis uudistettuihin virsiin), pitäkööt hyvänään.

Joo, tätä tunnistan aika paljon. Nykyään siinä nöyryyden korostamisessa oikein kilpaillaan, kun ei edes “tiedetä” mitään, ihmetellään vain. Joo, tosiuskovaisia haukutaan, mutta rehellisyyden nimessä on sanottava, että ennenkin on kyllä haukuttu ainakin vanhoillislestadiolaisia (ovat ainoita oikeita mielestään) ja viidesläisiä ( liian tiukkapipoisia).

:grin: Olipa mainio kielikuva - ihan uusi minulle!
Joo, tuommoinen taitaa olla se toinen puoli - valtataistelua on joka paikassa, ja körteillä on käynyt näin päin…

@Origi-Naali, kyllä minä ymmärsin, mitä tarkoitit. Kunhan vinoilin. Mutta olen sitä mieltä, että ei sinua muissakaan hengellisissä kesäjuhlissa varmaan käännytetä. Ehkä puhujalavalta tulee suorempaa tekstiä, mutta voi siellä varmaan palloilla ja istuskella ihan rauhassa, ilman tenttausta tai vaatimuksia.
Että riippuu ihan siitä mitä hakee ja mikä ketäkin sitten ahdistaa.
Minua kyllä niinä harvoina kertoina kun olen ollut mukana, kosketti erityisesti virrenveisuu körttijuhlilla. Siihen keskitytään oikeasti, toisin kun evankeliumijuhlilla, joissa välillä tuntuu olevan pääasiana kavereiden kanssa pälättäminen, olkoon menossa mikä tilaisuus hyvänsä.

En tiedä miten tarkalleen järjestön sisällä on mestaroitu ja salakähmäilty. Yleensähän järjestöjen tulee kuitenkin noudattaa yhdistyslakia ja lakia joten jos niitä on rikottu, niin silloin on aina valitusoikeus olemassa. Jos taas kaikki on toiminut noita noudattaen, niin demokratia puhuu, kuten jokaisessa järjestössä ja siinä mielessä tietysti pulinat pois.
Itse olen iloinnut liberaalimmasta kehityksestä, koska kirkon jäsenistössä näyttää olevan kuitenkin suuri joukko tällä tavoin ajattelevia, mutta varmaan täällä siitä iloitseminen ei ole paikallaan. En kuitenkaan osaa surra körttiläisyyden muutoksesta surevien kanssa. Minulla tuskin on asiasta enempää sanottavaa, olenhan sivullinen.

Itse en tiedä körttiläisyydestä oikein mitään, mutta ymmärtääkseni körttiläisyyden funktio ei ollut perinteisesti vapaamielisyys - pikemminkin päinvastoin. Vaikka siis ajateltaisiin, että vapaamielisyys on yksi Evl.fin haara ihan legitiimisti, niin ymmärrän kyllä ilmeisesti joidenkin körttien hämmennyksen ja närkästyksen liikkeen muuttuessa. Vapaamielisyys ei omasta mielestäni ole ok, mutta hypoteettisesti ajatellen, vapaamieliset voisivat itse pystyttää telttansa, painattaa laulukirjansa, perustaa yhdistyksensä aivan vapaasti. Sen sijaan on hassua muokata ei-vapaamielisen liikkeen agendaa toiseksi

2 tykkäystä

Minua ihan oikeasti risoo ainakin Herättäjä-yhdistyksen tiedotuksessa näkyvä ‘ylimielinen nöyryys’. Siis samalla kun muut liikkeet saattavat ylpeillä liikaakin oikealla opilla tai yhteisöllisyydellä, niin tuolla ylpeillään nöyryydellä, ja annetaan samalla ymmärtää että muut eivät sitä ole.

Mutta nyt haluan avautua tuosta jäsenhankintatekstistä:

Et saa mittavia jäsenetuja. Et saa lupauksia elämän auvoisuudesta ja vaikeuksien loppumisesta. Et pääse eroon epäilyistä ja epäuskosta. Et saa edes oikeita lauseita.

Sen sijaan saat tutulta tuntuvan porukan. Herättäjä-Yhdistyksestä saat oman raadollisuuden ja elämän tuomien vastoinkäymisten kanssa kamppailevien joukon, heikkona kohti Parempaa hapuilevien joukon.

Herättäjä-Yhdistys koostuu toivovaisista, jotka pimeyden ja synkkyyden keskelläkin yrittävät nostaa katseensa pilvien peittämälle taivaalle todetakseen: ”Valoa jos en näekään, sen tiedän loistavan”.
https://www.h-y.fi/jasenkampanja

Mikä minua tuossa jurppii? No se, että minun nähdäkseni todella moni muukin seurakunta ja herätysliike kattaa nuo kriteerit. Ihan aidosti koen, että juuri nuo tarpeet minulla täyttää Sley. Tuo oikeitten lauseitten puute tosin kummastuttaa, mutta jos se ei tarkoita oppia vaan sitä, ettei jokaiseen tilanteeseen löydy aina sanoja ja selityksiä, niin silloin sekin.

Ja sitten tuo puhe “toivovaisista”: ollaan niin nöyrää, ettei rohjeta kutsua itseään uskovaisiksi, vaan kehitetään oma nimitys “toivovaiset”, jolla kuitenkin käytännössä osoitetaan oltavan niitä uskovaisia parempia. Ja minusta tuo lause puhuu juuri siitä, mitä usko ja uskovaisuus on: “jotka pimeyden ja synkkyyden keskelläkin yrittävät nostaa katseensa pilvien peittämälle taivaalle todetakseen: ”Valoa jos en näekään, sen tiedän loistavan”.” Itse järkytin erään körttipapin sanomalla, että yhden Siionin virren haluaisin ainakin myös Siionin kanteleeseen. Hän sitten heitti jonkin veikkauksen, mutta hämmentyi silminnähden kun sanoin, että kyse on juuri tuosta tässäkin lainatusta laulusta “Koska valaissee kointähtönen”. Vaikka en kaikista painotuksista niin tiedäkään, niin siinä näkyy myös uskovaa kohtaava epävarmuus ja ahdistus, jonka keskeltä kuitenkin nousee luottamus:

“Koska valaissee kointähtönen
mua köyhää kerjääjää?
Koska päättyy matka yöllinen?
On yhä hämärää.
Taivaalle nostan yhtenään
katseeni kaipaavan.
Valoa jos en näekään,
sen tiedän loistavan.

Eikö tuo, että tietää kaikesta huolimatta valon loistavan kaiken pimeän takana, ole juuri uskoa? Ja ihan samalla tavalla muutkin kuin körtit joskus rämpivät. Mutta ei meidän ole tarkoitus aina vain kulkea pimeässä, vaan kyllä Herra voi suoda meille myös kirkkaita auringonsäteitä tavalla, josta tuo laulu myös puhuu:

“Herra Jeesus, pyydän sinua
kaikesta sielusta,
hoida Hengelläsi minua,
murheissa lohduta.
Kirkasta, Herra, itsesi
nyt sydämelleni
ja verelläsi puhtaaksi
tee omatuntoni.”

Kun joskus ehkä tuo ensimmäisen säkeistön sielunmaisema unohtuu joissain liikkeissä, niin toivottavasti körtit eivät unohda, että kyllä tuo jälkimmäisenkin meininki ihan kristillisyyteen kuuluu.

3 tykkäystä

PS: Yksi tähänastisen vaihtelevan työurani miellyttävimpiä esimiehiä on ollut rehtori, joka on samalla körttipappi. Eli ei minulla heitä kohtaan mitään henkilökohtaista kaunaa tai antipatiaa ole.