Koulun uskonnollisuus

Onko ajan hengen mukaista, että pääkaupunkiseudulla on aloittamassa katolinen koulu?!?

Varmaan on. Kun koululaitos ei enää kunnallisena kykene vastaamaan erilaistuneen väestön tarpeisiin.

2 tykkäystä

[quote="cymbus, post:2651]

Aika on ajanut julkisen koululaitoksen ohi.
[/quote]

Juu yksityistetään perusopetus(kin) siten kuin julkinen terveydenhuolto ja teiden kunnossapito.

Satonen, Orpo ja Purra tykkäisivät kuin vain rikkailla olisi varaa lähettää lapset kouluun.

Kyllä. Julkinen systeemi johtaa entistä ankeampiin systeemeihin kristittyjen vinkkelistä. Se mitä nyt on nähty on vasta alkusoittoa.

Suomeen tarvitaan yksityisiä kouluja eli myös kristillisiä opinahjoja. Harmillisesti yksityisten koulujen perustamista on hankaloitettu erityisesti vuosina 2019-2023. Tämä on tietysti täysin loogista: jumalattomat kun ovat niskanpäällä, niin sitten tehdään kaikki mahdolliset temput, ettei kristillisiä kouluja saada perustaa edes yksityisellä rahalla.

4 tykkäystä

Kunpa kristilliset koulut eivät olisi sitten ahtaan lahkolaissuuntautuneita. Klassillis-humanistinen kasvatus yhdistettynä kristilliseen arvopohjaan on nähdäkseni ainoa järkevä lähestymistapa.
Palvelusetelimalli koulujen kohdalla on tulevaisuutta.

Ketkä ovat lahkolaissuuntautuneita? Suomessahan toimii esim. adventistien koulu ja sitä käy myös klassiseen kristinuskoon sitoutuneiden perheiden lapsia.

Entä mikä klassillis-humanistinen malli on? Itse olen kannattanut klassista koulua kristillisellä arvopohjalla, mutta tämä humanismi on vähän hankala nykymuodossaan.

Kannatan palvelusetelimallia kouluun ja muihinkin toimintoihin.

Kannatan kristillisiä kouluja. Jossain radio-ohjelmassa oli taannoin keskustelua kristillisistä kouluista, johon eräs keskustelija totesi, että ennen ei muita ollutkaan kuin kristillisiä kouluja, ennen kaikki olivat niitä ja voin vahvistaa tämän. Itse opin koulun alaluokilla Raamatusta ja uskosta enemmän kuin kolmeenkymmeneen vuoteen myöhemmin.

Meillä koulussa joka aamu rukoiltiin ja laulettiin virsiä, uskontotunneilla opetettiin tärkeimmät Raamatun tapahtumat ja uskon keskeisimmät sisällöt kiinnostavasti. Edes rippikoulussa en oppinut murto-osaakaan siitä, mitä alakoulussa opetettiin, mutta meillä olikin uskova koulun johtajaopettaja, joka itse piti uskontotunnit monesti veisto- eli poikien käsityötuntien lisäksi puukko aina vyöllä.

5 tykkäystä

Kristillinen koulu voi olla hyvä ratkaisu, jos se toteutetaan hyvin. Niissä voi myös olla omat ongelmansa. Kävin itse kristillistä koulua suurimman osan yläastetta, siinä oli hyvää ja huonoa. Käsittääkseni ainakin osa niistä asioista, jotka mun aikana olivat ongelmallisia, on sittemmin korjattu.

1 tykkäys

Syyllinen puolustautuu. Onpa kaiken kaikkiaan ihan omituinen juttu. Kuulopuheiden varassa tehty ilmoitus poikii korvaussuosituksen johon koulu vastaa 1500€. Ja syy oli? Ei yhtään mikään.

Mielipide: | Syyllinen kysyy: Missä vaiheessa rikos tapahtui, kun kuorokonsertti vieraili koulussa, eikä tilaisuuteen liittynyt uskonnollisuutta? | Pääkirjoitus & mielipide | Hämeen Sanomat

D

8 tykkäystä

Tällainenkin projekti on käynnissä.

https://klassinenkristillinen.fi/

Tarkoitin, että sellainen vaara voisi olla olemassa, että koulusta muodostuisi jotenkin liian - pahoittelut sanavalinnasta - hihhulimainen.
Humanismi nyt on taas kyllä sellainen termi, että sitä käytetään vaikka miten, joten se saattaa hämmentää.
Itse näkisin, että klassisten kielten opiskelu, etenkin latinan, pitäisi olla vahvassa osassa. Samoin sellaiset aiheet, kuten kirjallisuus ja historia. En pidä ollenkaan vähäarvoisena luonnontieteiden opetusta, mutta minusta tuntuu, että niiden rooli on päässyt ylikorostumaan.

1 tykkäys

Pikaisella tutustumisella vaikuttaa oikein kiinnostavalta. Klassillisia kieliä voisi painottaa enemmän, latina on paras tapa opettaa selkeätä ajattelua ja ihmisenä elämisen taitoa. Myös kreikkaa voisi opettaa edes vähän.

1 tykkäys

Lisätietoa Hämeenlinnan koulutapauksesta:

Joo, uutisointia ja reagointia on riittänyt…

Kanttori Savimäen kuorokeikka ei siis ollut se josta 1500 tuolle äidille päätettiin korvata. Hieman on käsitetty ja tiedotettu väärin asioita. Kanttori mainosti kuoroa ja seurakunta ei saisi mainostaa jos tilaisuus oli kaikille uskonnosta riippumatta. Siitä moitteita.

Sen sijaan oli kuulemma Simojoen Pekan konsertti se mitä ei ollut selvästi hengellisenä tiedotettu. Vaikka maksuun suostuminen onkin kaupungilta nolo juttu, ei pitäisi toki niin toimia.

4 tykkäystä

Ovathan kuorotkin kaikille avoimia uskonnosta rippumatta. Kanttori antoi myös ymmärtää että paikkakunnalla ei ole muuta kuorotoimintaa lapsille. Itse asiassa aika monella paikkakunnalla tilanne on sama.

Negatiivisen uskonnonvapauden nojalla käydään nyt taistelua uskontoa vastaan.

D

4 tykkäystä

Vaikka kuorotoimintaa olisikin muilla kuin seurakunnalla, ei tuossa yliherkkyydessä ole mitään tolkkua.

Seurakunnasta on tullut joillekin punainen vaate. Jopa pallopeli-ilta on tuomittavaa kuulemma, kun sitä tulee vetämään seurakunnan nuorisotyönohjaaja. Vaikka tapahtuma olisi vailla mitään hengellistä sisältöä.

Sitten toisaalta on taas tuttu tilanne kun menee kouluille srkn työntekijänä, että saa oikein lämpimän vastaanoton. Opettajien kanssa olen viime vuosina monet kerrat kokenut hyvää työyhteyttä. Heitä tuntuu usein ahdistavan aika paljon tämä nykyinen ilmapiiri. He ovat kiitollisia kun tulemme tukemaan heitä. Jotkut ovat uskoa tunnustavia, mutta usein nekin jotka eivät sitä ehkä julkisesti ole, haluaisivat kristillisen perinteen olevan entiseen tapaan luontevasti esillä. Vaikka onkin ymmärrettävä kulttuurin muutos ja koululaisten monet taustat, ei tosiasiassa yliherkkä sensuuri ole kenenkään etu.

3 tykkäystä

Ymmärtääkseni tässä ei ollut ensisijassa kyse ohjelman sisällöstä, vaan siitä että uskonnollisesta sisällöstä ei kerrottu, kuten olisi pitänyt. Ihmettelen kyllä, jos todella on sanottu, että Pekka Simojoen konsertti ei sisällä uskontoa ja on kaikille sopiva.

3 tykkäystä

Pekan konserteissa on kyllä lauluissa 80-prosenttisesti ja välispiikeissä paljon enemmän Sanaa. Ainakin ollut.

Jos oletettiin sen olevan kaikille sopiva, niin miksi sitten annettiin mahdollisuus jäädä luokkaan esityksen ajaksi?

1 tykkäys

Käytäntö on siis se että pitää järjestää muille jotain muuta toimintaa, jos on hengellinen tilaisuus. Tuossa tapauksessa on jotenkin jäänyt asia hoitamatta.