Kristittyjen vapaaehtoinen lapsettomuus

No en kyllä tulkitsisi ihan noinkaan, eihän missään kohdassa puhuttu määrästä mitään, eli kun päämäärä on toteutettu kerran tai muutaman, niin ei kai sitä enää jatkaa tarvitse… Mutta tosiaan kuten edellä esitin niin en kannata tätä ajattelua (ja olen itse vapaaehtoisesti lapseton).

Tuo tulkinta on kyllä omasi. Harvalla avioparilla on kristallipalloa, josta he voisivat etukäteen tietää voivatko saada lapsia.

Se, mitä edellytetään on VALMIUS ottaa vastaan se lapsi, joka mahdollisesti tulee. Ei niin, että lapsen saaminen olisi jokin pakko.

Minä esimerkiksi en voi avioitua, koska en halua lapsia. En tiedä, voihan olla etten edes saisi niitä, mutta jo se on este etten ole avoin sille mahdollisuudelle.

1 tykkäys

Ei, mutta jos avioliiton päämääränä, toisin sanoen, tarkoituksena on lasten saaminen, niin eikö silloin ehkäisyn käyttö sodi johdonmukaisesti avioliiton näin määriteltyä tarkoitusta vastaan?

Juuri tätä tarkoitan. Pahoittelen, jos annoin väärän mielikuvan. Jumala on hän, joka ihmissielun luo parhaaksi katsomallaan ajalla.

1 tykkäys

Mutta entäpä ehkäisy?

Mekään ei HALUTA lapsia ja käytetään ehkäisyä, mutta jos lapsi siitä huolimatta tulisi, niin tulkoon. Kai se sitten olisi tarkoitettu niin, eikä mikään ehkäisy ole sataprosenttinen eikä varsinkaan Jumalalle mikään este. Ja tuskinpa sitä lasta malttaisi adoptioonkaan antaa…

1 tykkäys

Siltä se tosiaan näyttää, sikäli kuin olemukseltaan hedelmällisestä teosta pyritään tekemään hedelmätön.

Eli kristillisen avioliiton este olisi se, että joko nainen tai mies tietäisi jo ennen avioitumista olevansa kykenemätön saamaan lapsia (, ja tietenkin olisi salaamatta asiaa tulevalta puolisoltaan)? Syynä voisi olla esimerkiksi nuorena tehty kohdunpoisto sairauden vuoksi tai vakava fyysinen vamma.
Entäs vakava, vahvasti periytyvä sairaus? Saako tällainen henkilö solmia kristillisen avioliiton?
Molempiin esimerkkeihin olen kuullut kristillisiä perusteluja sekä puolesta että vastaan.

Aika vieras ajatus. Raamatullisen tiukka siveysmoraali ja aviollisen yhdyselämän pyhyys viittaa nähdäkseni ihan johonkin muuhun kuin lasten saamisen edellytyksiin.

Erikoinen ajatus minunkin mielestäni. Ketjussa nousi vahvasti esiin avoimuus lapsille avioliitossa, mutta kaikissa tilanteissahan tämä avoimuus ei ole mahdollista. Liikutaan aika heikoilla jäillä mikäli kovin tiukasti rajataan kuka on “kelvollinen” kristilliseen avioliittoon.
Ja vihitäänhän kirkolliseen avioliittoon myös hedelmällisen ikänsä ylittäneitä pareja. Hyvä niin.

1 tykkäys