Kristityt ja alkoholi

Oikea ja kristillinen huomautus sinulta SanGennaro…
Ei ole hyvä sulkea hellareitakaan kristikunnan ulkopuolelle.

4 tykkäystä

Helluntailaisen ovat paitsi kristittyjä, he myös paastoavat. Ensimmäisen kerran paastoon tutustuin nimenomaan helluntailaisen kaverini kautta, jo ennen kuin itse olin missään seurakuntayhteydessä. Hän paastosi, ja minä kyselin uskosta häneltä. Iso rooli oli hänellä ylipäätään siinä, että kristinuskosta kiinnostuin.

6 tykkäystä

Ketju suljettiin automaattisesti 13 päivän kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.

Kuinka moni muuten tietää, että keskiolut 4,7 % on suunniteltu päihtymistarkoitukseen eli että saa siitä fiilikset? Se on päihde. Itse olen huomannut, että jopa pienen oluttölkin juominen rentouttaa. Rentouminen alkoholin avulla on todnäk jo humaltumista. HETI kun alkoholi alkaa vaikuttaa, niin se on humaltumista.

Minusta kristityn kannattaisi juoda vain korkeintaan ykkösolutta. Viime aikoina en ole juonut sitäkään. Olen juonut alkoholitonta olutta, kahvia tai mehua eri tilanteissa. Se että 4,7 % juoma on suunniteltu humaltumistarkoitukseen, niin kyseenalaistaa koko juoman valmistuksen minun mielestäni.

Parempi on etten juo keskioluttölkkiä, koska yhden juotuani tekee mieli lisää ehkä seuraat 45 minuuttia. Miksi joisin jotain nestettä siinä olevan alkoholin takia? Mieluummin maun takia. Ja kannattaako sitä itseään totuttaa alkoholipitoiseen nesteeseen niin, että keho alkaa huutamaan lisää?

Korjatkaa jos olen väärässä.

On myös semmoinen sanonta, että se on jo alkoholismia, jos on joka päivä pakko saada yksi bisse.

Bisse = olut

Sinänsä en ole mikään pikkumainen ihminen alkoholin suhteen eli ei se minua haittaa, jos ei päihtymistarkoituksessa juo.

Ei kannata juoda alkoholia, jos kokee sen ongelmaksi itselleen. Itseäni ei kyllä haittaa humaltuminen ollenkaan kohtuullisessa määrin. Juon alkoholia oikeastaan juuri sen tähden. Mutta kännäämistä en kannata. Itse pystyn kyllä pitämään näiden eron ihan selvänä.

2 tykkäystä

Itsekin ajattelin joskus tuontapaisesti. Kuitenkin tulin siihen tulokseen, että Raamattu ei anna kristityllä lupaa edes vetää pientä huppelia alkoholin avulla. Lääketieteellisesti katsottuna humala on keskushermoston myrkytystila. Ihmiset jotka ovat humalassa, niin he ovat myrkyttyneet.

ONKO SE SITTEN NIIN IHMEELLISTÄ KITATA ALKOHOPITOISIA NESTEITÄ? ONKO SE NIIN IHMEELLINEN HARRASTUS, ETTÄ KANNATTAA RAHANSA SIIHEN SIJOITTAA?

IHMEELLISTÄ?

Minun mielestäni se on ihmeellistä, että on Jumalan luomassa normaalitilassa. Se on Jumalan luoma ihme. Sen sijaan pieni huppeli on alkoholin luoma myrkytysvaikutus.

Ja miten se menikään sananlaskuissa: “Ei ole VIISAS kenkään, joka siitä hoipertelee.”

Siguainesta. En ole pikkumainen, jos.

Mitä tarkoittaa siguaines?

Raamattu taitaa olla pikkumainen alkoholin suhteen: “Älkää juopuko viinistä.”

Tuossa ei erotella mitenkään isoa, keskikokoista tai pientä juopumista. Se koskee kaikkea juopumista. Kyllä sen heti itse huomaa, jos on vähänkin juopunut.

Moni kristitty sitä vaan yrittää puolustella, että voi kevyen huppelin vetää. Raamatusta ei kuitenkaan saa mitään tukea sille. Ja jos Raamatun tuntee, niin ei omatuntokaan silloin tukea anna.

Tai onko ortodoksinen perinne sitten sitä mieltä, että kevyt huppeli on sallittu?

Kymmenien vuosien takainen opiskelukaveri oli jehovalainen. Hän sanoi, että voi kyllä juoda alkoholia, kunhan ei tule humalaan. On tietysti makuasia minkä määrittelee humalaksi. Jollekin se on pieni päihtyminen, jollekin vasta ympäripäissään oleminen.

Kyllä Raamattu itse asiassa antaa tukea alkoholin kohtuukäytölle, ja jopa sen rentouttavalle vaikutukselle. “Viini ilahduttaa ihmisen sydämen”. Ja aika paljon Raamatussa juodaan ja ihan päihdytään jossain määrin, kuten Kaanaan häissä…

Nykypäivänä ei kannata puhua mitään alkoholin kohtuukäytöstä. Jollekin se tarkoittaa sitä, että juo six packin raksaduunin jälkeen.

“Viini ilahduttaa ihmisen sydämen.” Tässä ei kuitenkaan sanota: “se alkoholi mikä viinissä on ilahduttaa ihmisen sydämen.” Rentouttava vaikutus monille merkitsee sitä, että alkoholi vetää veteläksi. Eikä tuosta lauseesta voi vetää rentoutumisen teologiaa tarkalleen.

Kaanan häistä ei voi myöskään vetää mitään tarkkaa alkoholipolitiikkaa. Se oli ihmeko, joka kiinnitti huomion Jeesukseen, ei viinissä olevaan alkoholiin. Kaanan häiden avulla moni yrittää sitä puolustella, että REILUSTI BISSEÄ VAAN LÄRVIIN (humaltumistarkoituksessa). Pitää ottaa huomioon Raamatun KOKONAISOPETUS.

Tunnistan tuosta itseni. Puoli lasillista viiniä ja alkaa armottomasti nukuttaa… :slight_smile:

1 tykkäys

Ja onko se tosiaan niin, että Raamatun rentoutumisen teologiassa suurta osaa näyttelee alkoholipitoinen neste? Yleensä se on epätoivon merkki monen suomalaisen elämässä.

Alkoholissa on kuitenkin varjopuolensa, vaikka sitä osaisikin käyttää Jumalan mielen mukaisesti. Monilla se menee niin, että jos juo 1 oluen, niin sen jälkeen juo 5 tai enemmän.

Ja jos 4 ihmistä tuttavapiirissäsi olisi kuollut alkoholin juomiseen, niin tuskin ajattelisit, että eipä se niin vakavaa ole tuon alkoholin suhteen. Monelle ihmiselle parasta olisi, että ei ota sitä ensimmäistäkään alkoholiannosta, jos on sellaiset geenit, että jää heti koukkuun.

Harva kristitty siteeraa nykyään sitä Raamatun kohtaa missä sanotaan, että “juomarit ei peri Jumalan valtakuntaa.” Sitä kannattaisi siteerata enemmän nykypäivänä. Juomareilla tässä tarkoitetaan varmaankin juoppoja.

Hetkinen, siis alkoholin käyttö yleensä olisi epätoivon merkki? Vaiko sen käyttö rentoutumiseen? Mun mielestä olet molemmissa asioissa väärässä. Alkoholiongelmat ja humalahakuinen juominen ovat Suomessa yleisiä ongelmia, se on kyllä totta. Ja jos tietää olevansa alkoholismin suhteen riskiryhmää, esimerkiksi lähisuvussa esiintyy alkoholiongelmaa, niin silloin ehdottomasti suosittelen olemaan juomatta. Tämä ei kuitenkaan ole useimpien ihmisten tilanne, vaan iso osa ihmisistä jopa Suomessa osaa käyttää alkoholia asiallisesti. Heidän ei ole tarpeen välttää alkoholia kokonaan vain sen takia, että joillain se riistäytyy käsistä.

Jos taas asiaa ajatellaan Raamatun kannalta, niin on vaikea kokonaan sivuuttaa niitä lukuisia kohtia, joissa alkoholijuomista puhutaan positiiviseen sävyyn. Ja kyllä, se viinin sisältämä alkoholi on asiassa relevanttia. Jos yrittää rakentaa sellaista teologiaa, jossa alkoholi on kokonaan kielletty, joutuu väistämättä pahoihin vaikeuksiin Raamatun kanssa. Raamatussa tehdään selkeä ero normaalijuomisen ja humalajuomisen välille - toinen on vakava synti, toinen taas neutraali tai jopa positiivinen asia. Niiden välistä rajaa ei välttämättä voi suoraan ilmoittaa promillemäärinä tai annoksina, eikä sitä kannata ehdoin tahdoin lähteä hakemaan, mutta se raja ei kulje nollassa!

Terveisin tiukkapipoinen absolutisti, jota usein suuresti häiritsee se tapa, miten tällä foorumilla puhutaan alkoholista.

6 tykkäystä

Rentoutumisen teologia on minulle kokonaan uusi juttu. Juuri kun olin päässyt selville vanhurskauttamisopista iski sitten tämä.

4 tykkäystä

Alkoholin käyttö lienee monelle vain sellainen juttu, että ei edes ole tullut ajatelleeksi miksi tarkkaan ottaen juo. Monien perustelu on varmaan se, että se on hauskaa. Monille se on vain totuttu tapa. Ei välttämättä epätoivon merkki.

Koska kumminkin elämme Pohjolan ryyppymaissa, niin mielestäni täällä on tärkeämpää siteerata niitä raamatunkohtia, jotka varoittavat juopumisesta.

Itse en ainakaan näe mitään järkeä siinä, että kannustaa ihmisiä alkoholipitoisten nesteiden säännölliseen käyttöön. Ei voida sanoa, että Jeesus kannusti Kaanan häissä humaltumaan, koska niin paljon Raamatussa puhutaan alkoholin väärinkäytöstä.

Ja moni ihminen joka on harrastanut alkoholin juontia vuosikaudet tulee lopulta siihen tulokseen omasta kokemusestaan, että parempi tilata baaritiskiltä kahvi tai tuoremehu.

Mutta toki on niin, että ei ole pakko olla absolutisti Raamatun mukaan. Mutta kun Pohjolan ryyppymaassa eletään, niin kannattaako täällä mainostaa alkoholin hyviä puolia ja vielä poimia ne hyvät puolet Raamatusta? Jopa maallinen yhteiskunta on tullut järkiinsä (muuta ei vieläkään tarpeeksi) ja rajoittanut alkoholin mainostusta. Minä en ainakaan siihen ryhdy tässä yhteiskunnallisessa tilanteessa, että muistuttelisin siitä kuinka hieno asia jokin alkoholijuoma voi olla.