Kysy mitä vain liittyen uskontoon, kirkkoihin, seurakuntiin

Onko hiljaisuuden ystävien sapluuna muuttunut tässä vuosien varrella? Minulla oli aikoinaan mielikuva, että siellä oltiin sellaisia luterilaisia karmeliittoja tms. tradi-kristillistä hartauselämää promotoivia tahoja. En tosin sen suuremmin perehtynyt.

En tiedä. Minäkin olin ollut siinä uskossa, että he järjestävät järkeviä kristillisiä retriittejä, mutta kun olen nyt selannut heidän jäsenlehtiään muutamalta viimevuodelta, niin olen hämmentynyt. Ainakin minun näkökulmastani ne vaikuttavat omituisilta, mutta olen fossiiliänkyrä :confused:

3 tykkäystä

Joo, jooga, tarot-kortit ja sen tyyppinen meditaatio on ollut kasvussa. Tästä Kirkko ja kaupunki-lehtikin on hehkuttanut oikein todella. Pastori Henri Järvinen johtaa Hiljaisuuden ystäviä.

1 tykkäys

Huomattiin kirjamessuilla. Mystiikka myi ihan sikana, kristillisyys ei sitten yhtään.

4 tykkäystä

Ei ole muuten kaikkein liberaaleimpia pappejamme.

D

Hiljaisuuden ystävien toiminnasta saa tietoa heidän kotisivuiltaan:

https://www.hiljaisuudenystavat.fi/

Juha Tanska johtaa heidän toimintaansa.

1 tykkäys

@Stieleiche linkkasi jo HY:n sivut. Henkilökohtaisesti en menisi mihinkään tuon yhdistyksen toimintaan kuunneltuani muutaman osallisen luentoja. Tai menisin katsomaan Netflixiä.

Hiljaisuudessa kuulen vain oman ääneni. Se on Jumalan ääni vain jos kuulen itseni siteeraavan Jumalan sanaa jossakin muodossa.

D

2 tykkäystä

Jotain yhteistä tällä on myös Hiljainen tila-järjestön kanssa, jota Henri Järvinen johtaa. Sen kotisivuilla on myös linkki Hiljaisuuden ystävien sivuille, jonka hallituksen puheenjohtaja on piispa Mari Leppänen. Linkki löytyy myös Tarot-kurssiin.

https://www.hiljainentila.fi/henri-jrvinen

Hmm…Olikohan tarjolla kristillistä mystiikkaa?!? Sitähän löytyy suomeksikin sikana!

1 tykkäys

No ei kun myytiin pois varastosta tarottia ja muuta ei-kristillistä kamaa. Sen sijaan mikään kristillinen ei ketään kiinnostanut.

Olen eri mieltä. Toki nuo “mikään” ja “ketään” ovat yleensä liioittelua tai yleistystä mutta pitää nyt kommentoida. Kuljin joitakin kertoja kristillisten kustantajien pisteen ohi (sen lisäksi että kävin siellä itse) ja joka kerta siellä oli ihmisiä tutkimassa kirjatarjontaa. Samoin Valamon luostarin pisteellä oli väkeä, kun siellä kävin.
Ruotsinkielisellä lavalla oli ainakin kolme kirkon järjestämää keskustelua, joissa kaikissa oli yleisöä lähes sen verran kuin istumaan mahtui. Kaksi keskustelua oli selkeästi uskoa koskevia, kolmas liittyi Porvoon hiippakunnan satavuotisjuhlaan. Sitä en itse kuullut, joten en tiedä, mitä tarkemmin puhuttiin.
Mutta kyllä siis jokin kristillinen ainakin joitakin kiinnosti.

1 tykkäys

Joo tarkoitin toki vain sitä meidän myyntipistettä.

Oletteko te suunnitelleet omat hautajaisenne? Minulla on laatikossa valmiina kuolinvaatteet, katepalttina, puinen kaularisti ja ikoni sekä rippi-isäni ja seurakunnan yhteystiedot. Lähimmät sukulaiseni tietävät mistä loota löytyy. Mitään vieraslistoja, ruokatarjoiluja tai ohjelmanumeroita en ole laatinut, koska en ainakaan nyt kaipaa muistotilaisuutta itselleni. Ortodoksinen hautauspalvelus ja arkkuhautaus ortodoksiselle hautausmaalle, se riittää. Vieraiksi riittää pappi ja kanttori, mutta toki muitakin saa tulla. Harmillista, kun hautapaikkaa ei enää saa ostaa etukäteen.

2 tykkäystä

Toivottavasti ei tule ajankohtaiseksi pitkään, pitkään, pitkään aikaan, mutta olen kyllä useille kertonut että sitten olkoon kyseessä hautausmessu, jossa suitsutetaan, lauletaan sävelmäsarjaa 4B eli “missa de Angelis” ja kaikella liturgisella rikkaudella. Arkkuhautaus, kasvot kohti itää. Ylle alba, stola ja messukasukka. Noniin, nyt tekin tiedätte :wink:

1 tykkäys

Oi, tämä on hienoa! Onko tavallinen tapa, että luterilainen pappi haudataan täydessä jumalanpalveluspuvussa? Ortodoksipapit haudataan niin, kuten toki tiesitkin.

1 tykkäys

En tiedä yleisestä, mutta käytännöllisen teologian professori Heikki Kotila lähti siten vaatetettuna :pray:t2:

2 tykkäystä

Eikö sitä voisi viettää hautajaisensa etukäteen niin saisi itse olla niissä läsnä. Tällöin voitaisiin myös välttyä turhanaikaiselta vainajan kehumiselta. Lopullinen hautaus olisi sitten vain kuoppaan tai uuniin laitto.

1 tykkäys

Se ruumis on Pyhän Hengen temppeli. Ei sitä vain laiteta kuoppaan saati polteta ollenkaan.

3 tykkäystä

Mites sitten kun jonkun ihmisen ruumis hajoaa atomeiksi esim. ison kranaatin täysosuman seurauksena? Tiedän ihan suomalaisen kaverin josta ei toisen maailmansodan melskeessä löydetty mitään hautaanpantavaksi, koska ainut mitä hänestä löydettiin oli saappaan pohja.

Tuollainen “vahingossa” atomeiksi hajoaminen on eri asia kuin tietoisesti valittu polttohautaus tai jokin muu ruumiin tahallinen hävitys. Jos ruumista ei löydy, niin kunhan ihminen on juridisesti julistettu kuolleeksi, niin piispan luvalla voidaan toimittaa hautauspalvelus myös ilman ruumista.

6 tykkäystä