Olen maininnut perheenjäsenilleni kaksi toivomusta: haluan perinteisen arkkuhautauksen, ja hautakiveen pitää laittaa (ja hautajaisissa lukea) Fil. 1:21: “Sillä elämä on minulle Kristus, ja kuolema on voitto”. Hieno raamatunkohta, joka syöpyi muistiini vuosia sitten erään edesmenneen sukulaiseni hautajaisissa, kun en ollut vielä edes rippikouluikäinen. Sen varassa minäkin tahtoisin aikanaan lähteä.
Niinhän se on, että kukaan ei pelastu tai joudu kadotukseen sattumalta. Jumala tietää ja on määrännyt ennalta pelastuvat, kuten apostoli Paavali opettaa. Pelastus tulee siis Jumalalta eikä joku satunnainen sattuma ole sellainen, jota pitäisi pelätä tai jonka varaan voisi laskea.
Poistanpa viestin, kun se on avopuolella ja oli turhan henkilökohtainen tänne.
Kannatko laillani aina mukanasi Sielunhoitotahto lappua? Itse toivon, että sen mukaan ennen tuonilmaisiin siirtymistäni ehdittäisiin mennä.
Eritystoiveita ei minulla ole. Tradition mukaan toivottavasti voidaan mennä ja ystävät/sukulaiset/ rippi-isä hoitavat panihidoja ja muistavat rukouksissaan pitkään.
No, ehkä puinen risti kuitenkin.
Se on lompakossa ja samat tiedot olen kirjannut Kannan hoitotahtoon. Kokonaan toinen asia sitten on miten hyvin se käytännössä toimii jos itse ei ole kykenevä ilmaisemaan itseään ja mikäli lähintä omaista ei olisi . Herran haltuun
Enpä olekaan tullut ajatelleeksi tuota Kantaan kirjaamista.
Kiitos vinkistä: Teen sen asap!
Eilen opetin ensikommuuniolapsille kymmentä käskyä ja tässä yhteydessä tuli mieleen kysymys, johon en tiedä vastausta. Onko kymmenellä käskyllä minkäänlaista asemaa islamissa, ja jos on niin millainen? Moosestahan kai heilläkin pidetään profeettana, mutta onko näillä hänen saamillaan käskyillä merkitystä muslimeille?
Minusta näyttää, että nykymuslimeille Koraanilla ei ole mitään merkitystä. Eivät ainakaan ne fanaattiset massat sen oppeja seuraa.
En tiedä, kuinka virallinen asema 10 käskyllä on, mutta Moosesta ja muita profeettoja Koraanissa kunnioitetaan, ja sitä ehkä kautta myös 10 käskyä, mainintakin löytyy:
Allah said, “O Moses! I have ˹already˺ elevated you above all others by My messages and speech.1 So hold firmly to what I have given you and be grateful.” We wrote for him on the Tablets advice of every kind, and explanations of all (needful) things. “So hold it firm, and ask your people to hold on to the best things in it. I shall show you the house of the sinners. (Q 7:144-145)
Toivottavasti meille kristityille käskyillä olisi edes jotain merkitystä.
Islamilaisessa maailmassa on kunnioitus ainakin lakia ja vanhempia kohtaan täysin toista luokkaa, kuin maallistuneessa lännessä ja Euroopassa. Olen tykästynyt Turkkilaisiin tv-sarjoihin ja elokuviin, joita Netflixistä katsomme, koska niiden moraaliset arvot ovat aivan toista, kuin länsimaiden elokuvissa ja sarjoissa.
Vanhempien kunnioitus etenkin on korkeassa kurssissa, muu rehellisyys ei aina niinkään. Kuitenkin esim juuri turkkilaiset ovat osoittautuneet ihmisinäkin hyvin hienoiksi ja ystävällisiksi, mitä matkoilla olen tavannut. Toki huijareitakin löytyy ja kaupankäynti on oma lukunsa, jossa pitää aina pitää varansa.
Erillisten käskyjen noudattanmiseen keskittyvä kristillisyys johtaa helposti legalismiin ja siten näivettyneeseen hengelliseen elämään, ja sen tähden pidän tärkeänä, että uuden liiton uskoville korostetaan lähimmäisenrakkauden merkitystä.
Kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: “Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi”. (Gal 5:14)
Uudessa liitossa laki ei ole kirjaimessa vaan hengessä.
Eivätkös kymmenen käskyä koske myös kristittyjä?? Ainakin ortodokseja ne koskevat. Eri asia toki on miten hyvin siinä kukin yksityishenkilö onnistuu…
“Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.” (Room 10:13)
Arvelisin tuon yhden jakeen onelinerin itsessään vastaavan kysymykseen. Mutta siis totta kai kristityt on kutsuttu seuraamaan hyvää eikä pahaa. Onnistuminen kirjoitettujen käskyjen noudattamisessa on osoittautunut ihmisille vaikeaksi, vaikka ne sinänsä ihan oikeaa suuntaa antavatkin.
Ilman muuta se on vaikeaa, mutta siksi Jumala on antanut meille katumuksen lahjan.
Minun mielestäni käskyt eivät myöskään typisty pelkkään lähimmäisen rakastamiseen. Ensimmäiset neljä käskyä kymmenestä liittyvät suhteeseemme Jumalaan; 5 Moos. 5:6-15. Lähimmäisiin liittyvät käskyt 5-10 eli 5. Moos. 5:16-22.
Jos ruumista ei ole, niin vainajalle toimitetaan vain panihida.
. Minä olen kuullut, että piispan luvalla tosiaan olisi toimitettu myös hautauspalveluksia ilman ruumista. Mutta en ole itse ollut sellaisessa tilanteessa läsnä, joten en ole satavarma. Erikoistahan se varmasti on/olisi; hautauspalvelus ilman arkkua.
Jos silloin on olleet kyseessä kentälle jääneet sotavainajat? Ruumis oli olemassa, mutta sitä ei saatu mukaaan hautauspalvelukseen. Panihida on lyhennetty hautauspalvelus.
Itseasiassa minäkin jäin tässä miettimään, että olikohan tämän tiedon kertojalla menneet panihida ja hautauspalvelus sekaisin. Voi hyvin olla mahdollista. Kertomus liittyi nimenomaan sota-aikaan ja rintamalla kadonneisiin, jotka aikanaan julistettiin kuolleiksi.
Olen pahoillani mikäli välitin vahingossa väärää tietoa.
En varsinaisesti kysynyt käskyjen noudattamisen nykyilmentymiä, vaan sitä, opetetaanko niitä yms.
Mutta vanhempien kunnioittamiseen täytynee ottaa vähän kantaa. Siinä on hyvät puolensa, mutta minusta monissa kulttuureissa se ampuu yli korkealta ja kovaa. Itse katselen lähinnä kiinalaista TV-tuotantoa, ja siellä minusta tulee hyvin usein vastaan sellaista vanhempien ”kunnioittamista”, jollaista en itse osakseni haluaisi. Jos vanhemman kaikki mielenjohteet otetaan vastaan velvoittavina ja eletään sitten niiden takia onnettomana, en näe siinä mitään hyvää.
2 viestiä yhdistettiin ketjuun: Offtopic-aarrearkku